Ervaring met Shigura: Shimano XT hendel op Magura MT5

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Heeft iemand ervaring met XT hendels op MT5?

Ik overweeg de MT5 handels te vervangen. Ik ben nieuwsgierig naar ervaringen met de montage en het gebruik van deze combi.

(En dus niet naar vooroordelen of eventuele negatieve ervaringen met Magura uit een ver ver verleden :kiss: ).
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik zag niet zo lang geleden op youtube dat iemand dat ook had gedaan en daar leek het prima te werken. Lijkt me wel een leuk project inderdaad.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb ook gelezen dat het werkt.
Shimano hendels en Magura remklauwen.
Maar zelf geen ervaring, dus geen garantie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Victor1977 schreef: zo 16 juni 2019, 20:55 Ik zag niet zo lang geleden op youtube dat iemand dat ook had gedaan en daar leek het prima te werken. Lijkt me wel een leuk project inderdaad.
Vooral in Duitsland is het populair. Er is zelfs een editorial te vinden op youtube. Maar voordat ik het mes zet in mijn remleiding wilde ik eerst eens hier peilen of iemand het al heeft gedaan.
Ja, doei !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In een ver verleden wel diverse remmen en klauwen met elkaar gecombineerd. Eigenlijk werkte alles wel met elkaar, de onderlinge verschillen in verplaatsing van olie waren blijkbaar erg klein. Daar zaten ook combi's van Shimano en Magura tussen.

Het zal misschien iets nauwer luisteren tegenwoordig, maar ik denk dat het nauwelijks helemaal mis kan gaan. Omdat de hoeveelheid olie die een remgreep verplaatst nog steeds min of meer hetzelfde is. En fabrikanten regelmatig zelf die 'stunts' uithalen!
Joepie de schreef: zo 16 juni 2019, 16:39 (En dus niet naar vooroordelen of eventuele negatieve ervaringen met Magura uit een ver ver verleden :kiss: ).
Als je nu verder geen serieuze opmerkingen krijgt, mogen we dan echt niets negatiefs over Magura zeggen?

:bier:


(please?)
Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Don't Puss it!
Ja, doei !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Joepie de schreef: zo 16 juni 2019, 21:40 Don't Puss it!
:lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: zo 16 juni 2019, 21:35
Joepie de schreef: zo 16 juni 2019, 16:39 (En dus niet naar vooroordelen of eventuele negatieve ervaringen met Magura uit een ver ver verleden :kiss: ).
Als je nu verder geen serieuze opmerkingen krijgt, mogen we dan echt niets negatiefs over Magura zeggen?

:bier:


(please?)
Afbeelding
Magura, geweldige remmen, ik droom er nog wel eens van...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Maaruh, waarom eigenlijk?
Zijn die MT5 hendels zo brak?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16780
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Of andersom, zijn die Shimano klauwen zo slecht? ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

De Magura hendels zijn wel heel erg plastic (en ik hou meer van de ergonomie en het gevoel van de Shimano's) maar de calipers van Magura zijn dan wel weer wat sexier dan Shimano. (Al zou ik qua verkrijgbaarheid van blokken dan toch weer voor Shimano kiezen..)
Stond vorige week met een set MT5 calipers in mijn handen en heb er even over getwijfeld, maar ik vond het teveel werk. ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Het ongemak zit inderdaad in de hendels. Dat ze van plastic zijn kan ik op zich nog wel mee leven (de marketing afdeling van Magura noemt het Carbotecture :roll: ) maar het handgevoel is gewoon niet zo goed. Het zijn vrij lange hendels en met relatief korte vingers is het lastig om met 1 vinger te remmen. Verder ben ik er prima tevreden mee.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Met een combinatie weet je weer niet of het gevoel van de xt-hendel, behalve van aanpakken, hetzelfde blijft.
In dat filmpje wordt ook niet verteld wat het voordeel zou zijn, ja het kan maar om het daarom nou te doen?? :-? :~

XT hendels zien er echt niet korter uit als ik de plaatjes naast elkaar leg.
Het draaipunt ligt wel duidelijk anders.
Nou ja, ben benieuwd naar je ervaringen, zegt een tevreden formula cura remmer :bier:
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Elvander schreef: ma 17 juni 2019, 10:04 Met een combinatie weet je weer niet of het gevoel van de xt-hendel, behalve van aanpakken, hetzelfde blijft.
In dat filmpje wordt ook niet verteld wat het voordeel zou zijn, ja het kan maar om het daarom nou te doen?? :-? :~
Zoals ik al schreef is de combi in Duitsland populair. Ik vroeg me alleen af of er iemand hier is die er al ervaring mee heeft.
Ja, doei !
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16780
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zag laatst een fiets in het te koop gedeelte met die combi, dus er is minstens één forummer met praktijkervaring :-)
Weet alleen zo niet meer om wie en welke fiets het ging...

Shimano hendels zijn echt wel (lekker) kort, maar XT is er ook in een trekking variant (T) en die hendels zijn wel langer.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie