Hardtail gezocht voor Utrechtse Heuvelrug rond €1500-2500

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

schepp schreef: zo 16 juni 2019, 10:28 Zeker voorvork is een belangrijk onderdeel, ...
Alleen is een goede voorvork niet licht... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat een flauwekul.
Hangt er maar net vanaf waar je ‘m voor wil gebruiken, welke eisen je stelt... en wat iemand als ‘goed’ beschouwt :wink: . Hoe zwaar je bent, in wat voor soort fiets ‘ie zit, etc.
Het hoeft niet altijd een ‘dikke vork’ te zijn @Lars (al helemaal niet in Nl).
Het mag natuurlijk overigens wel :winkie: . Vooral rijden wat je lekker vindt!

(Edit, te persoonlijke opmerking verwijderd, excuses!)
Laatst gewijzigd door aurelius op ma 17 juni 2019, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zullen we proberen om het dit keer niet weer te persoonlijk te maken?
Een mening over een vork of fiets is natuurlijk geen probleem, zou saai worden als we allemaal dezelfde mening hadden.

Maar jullie weten van elkaar dat je sommige dingen anders ziet, en wij weten dat inmiddels ook ;-)
Ik heb het sterke vermoeden dat elkaar overtuigen niet gaat lukken (en dat hoeft ook niet) maar het is dus ook niet zinvol om daar weer een topic mee te gaan vullen.

TS kan zelf de afweging maken op basis van de verstrekte info, daar is verder niemand verantwoordelijk voor buiten hij zelf.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Mea culpa :-q .
Maar dergelijke prikkelende uitspraken triggeren nou eenmaal. Ik had ook verstandig 'niet kunnen happen'. Aan de andere kant kan het ook leiden tot een zinnige discussie, vernieuwende inzichten. Zodra we daar niet te persoonlijk in worden 'ken het nog net?'. Maar het klopt... het moet niet tot vervelens toe gebeuren en afleiden waar het om gaat.
Misschien voer voor een apart topic... Er valt vast veel genuanceerds over te zeggen, zeker door Lars, kennis genoeg, het is maar een beetje hoe je het brengt... :-q . Nogmaals... mea culpa).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het gaat helemaal niet om schuldig of niet schuldig hoor, maar je voelt zelf wel aan waar het af en toe mis gaat ;-)
Inderdaad, bij het happen :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: zo 16 juni 2019, 22:45 Wat een flauwekul.
Hangt er maar net vanaf waar je ‘m voor wil gebruiken, welke eisen je stelt... en wat iemand als ‘goed’ beschouwt :wink: . Hoe zwaar je bent, in wat voor soort fiets ‘ie zit, etc.
Het hoeft niet altijd een ‘dikke vork’ te zijn @Lars (al helemaal niet in Nl).
Argumenten dan maar weer :roll:


Het lijkt mij dat er maar 1 schaal van goed naar slecht en dat is de absolute werking, als het dus gaat om verwerken van klappen. Anders kun je nog gaan roepen dat een Chinese $10,- vork met stalen veren zonder demping goed is omdat je er niet doorheen zakt.

Op die schaal zal de Öhlins downhillvork van Loïc Bruni de allerbeste vork zijn.
Komen niet ver daaronder de diverse, zeer breed instelbare 'dikke' vorken.
Dan de verschillende, afgeleide vorken van die enduro-vorken. De Revelations, de 34 Rhythems.

En dan op gepaste afstand de beperkt in te stellen en niet perse op controle afgestelde lichtgewicht voorvorken als de SID en de 32.


Of je nu 50 kg bent of 90 kg, een SID gaat nooit een vork zijn die maximale controle geeft. De vork voldoet voor het juiste gebruik. Maar laat je twee fietsen over een hobbelparcours naar beneden lopen, dan zal een tot 100 mm terug gebrachte Formula 35 de rijder eerder beneden brengen dan de SID. En nee, dat is niet omdat de 35 500 gram meer weegt.

Dus als er een oproep komt dat je lichtgewicht boven alles moet stellen, dan roep ik dat je misschien beter functionaliteit kunt kiezen. En ja, heel af en toe kan dat inderdaad lichtgewicht zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Maar zal die dikke Öhlins in een XC HT ook beter werken? Dan heb je wel een mega stijve vork met heel veel instelmogelijkheden, waar de gemiddelde rijder niet eens het maximale uithaalt, maar door foute vork tov van het frame en inzet gebied zal het uiteindelijk toch niet werken doordat de geometrie volledig om zeep wordt geholpen... Ook zal hier het gewicht van de vork echt nadelig gaan werken op het doel wat je wilt nastreven om te kiezen voor een xc fiets. Een Domain van 2,5 kg of een voorvork van 1.6 kg ga je zeker merken. Alleen merk je het wel 2 kanten op. Ja het lichtere gewicht kent zeker zijn voordelen in de handeling van de fiets. Echter de mindere stijfheid heeft dan ook weer zijn nadeel in de handeling. Simpel even je voorwiel liften met een Domain zal merkbaar zwaarder gaan. Echter op een snelle afdaling zal de de Domain wel weer zijn meerwaarde tonen in stijfheid en dus scherper sturen.

Daarom blijft uiteindelijk toch het totaalplaatje van belang. Gewicht is leuk, idd functionaliteit is beter. De basis moet goed zijn. Als het frame klopt in wat jij zoekt dan zal die 50 gram gewichtsverschil in die vork minder uitmaken, dan dat het frame niet goed is qua geometrie en inzet gebied.

In die zin zou ik mij niet blind staren op onderdelen. Als je de zekerheid hebt van de goede geometrie, dan kan je gaan vergelijken. Echter hou er rekening mee, dat lichtere onderdelen vaak ook eerder vervangen moeten worden. Een zwaardere cassette bevat meer metaal als aluminium, is echter wel duurzamer... Echter een goedkope shifter en/of derailleur schakelt over het algemeen merkbaar minder dan een dure.

Kijk ook goed bij wielen wat het maximale rijders gewicht is. Daar zit een heel groot verschil in. Een maximaal rijders gewicht van 80kg betekend veelal dat het een heerlijk licht wielsetje is. Maar het is niet voor niets dat wielen in de Enduro / All Mountain met dat soort max. rijders gewichten niet zal vinden. Die gaan het in zo'n inzet gebied het gewoon niet zo lang volhouden.

Dus licht lichter lichtst is natuurlijk leuk. Maar dan wel in wedstrijd inzet of op minder uitdagende parcoursen. Of je moet een sponsor achter je hebben staan die je elke rit van nieuwe parts voorziet... Maar wil je echt licht, dan zal het budget ook (ondanks dat deze ruim genoeg is) tekort komen.

Moraal van het verhaal is dat je uiteindelijk een complete fiets zal aanschaffen die door het merk is gebouwd op basis van wat hij goed acht, binnen het budget waarvoor hij het geheel binnen de door jouw gestelde prijs kan leveren. De ene fiets is dan wat lichter en voorzien van andere onderdelen, dan bij andere merken. Maar uiteindelijk zal de keuze toch bestaan uit wikken en wegen, wat past jouw het beste, en wat voldoet het beste binnen de manier hoe jij de fiets wil inzetten... En het oog en het merk wil ook wat :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef: ma 17 juni 2019, 13:26 Maar zal die dikke Öhlins in een XC HT ook beter werken? Dan heb je wel een mega stijve vork met heel veel instelmogelijkheden, waar de gemiddelde rijder niet eens het maximale uithaalt, maar door foute vork tov van het frame en inzet gebied zal het uiteindelijk toch niet werken doordat de geometrie volledig om zeep wordt geholpen... Ook zal hier het gewicht van de vork echt nadelig gaan werken op het doel wat je wilt nastreven om te kiezen voor een xc fiets. Een Domain van 2,5 kg of een voorvork van 1.6 kg ga je zeker merken. Alleen merk je het wel 2 kanten op. Ja het lichtere gewicht kent zeker zijn voordelen in de handeling van de fiets. Echter de mindere stijfheid heeft dan ook weer zijn nadeel in de handeling. Simpel even je voorwiel liften met een Domain zal merkbaar zwaarder gaan. Echter op een snelle afdaling zal de de Domain wel weer zijn meerwaarde tonen in stijfheid en dus scherper sturen.
Je hebt een mooie aanvulling op mijn verhaal :-q



(ik moet voortaan 15 disclaimers en een hele rits randvoorwaarden gaan plaatsen, want er is altijd wel een punt waarop je gat kunt schieten in mijn verhaal. Ik ga er toch wel van uit dat er tussen de regels gelezen kan worden...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 17 juni 2019, 13:39
mud mate schreef: ma 17 juni 2019, 13:26 Maar zal die dikke Öhlins in een XC HT ook beter werken? Dan heb je wel een mega stijve vork met heel veel instelmogelijkheden, waar de gemiddelde rijder niet eens het maximale uithaalt, maar door foute vork tov van het frame en inzet gebied zal het uiteindelijk toch niet werken doordat de geometrie volledig om zeep wordt geholpen... Ook zal hier het gewicht van de vork echt nadelig gaan werken op het doel wat je wilt nastreven om te kiezen voor een xc fiets. Een Domain van 2,5 kg of een voorvork van 1.6 kg ga je zeker merken. Alleen merk je het wel 2 kanten op. Ja het lichtere gewicht kent zeker zijn voordelen in de handeling van de fiets. Echter de mindere stijfheid heeft dan ook weer zijn nadeel in de handeling. Simpel even je voorwiel liften met een Domain zal merkbaar zwaarder gaan. Echter op een snelle afdaling zal de de Domain wel weer zijn meerwaarde tonen in stijfheid en dus scherper sturen.
Je hebt een mooie aanvulling op mijn verhaal :-q



(ik moet voortaan 15 disclaimers en een hele rits randvoorwaarden gaan plaatsen, want er is altijd wel een punt waarop je gat kunt schieten in mijn verhaal. Ik ga er toch wel van uit dat er tussen de regels gelezen kan worden...)
Dat worden gewoon nog 333 regels extra typen Lars.... :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: ma 17 juni 2019, 11:03 Het gaat helemaal niet om schuldig of niet schuldig hoor, maar je voelt zelf wel aan waar het af en toe mis gaat ;-)
Inderdaad, bij het happen :D
Als ze ene helft niet "hapt" zou het wel eens een heel eenzijdig advies (forum) kunnen worden...
Zal ik het maar eens zeggen?
Ik vind een FS voor NL klinkklare onzin!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef:Ik ga er toch wel van uit dat er tussen de regels gelezen kan worden...
Niet door een beginner die hier advies vraagt.
Maar goed, van een welles nietes spelletje wordt zo iemand ook niet wijzer.
Iedereen heeft gelijk, maar juist als je de randvoorwaarden niet weet, dan wordt het erg lastig adviseren.
Omgekeerd kan de TS de randvoorwaarden wellicht niet goed benoemen, of heeft er domweg geen benul van. Dus dat wordt lastig tussen de regels lezen.

En wat werkt voor de massa hoeft niet het beste te zijn voor TS, maar ook niet per definitie het slechtste.

Eigenlijk vind ik dit hoekje vh forum vrij zinloos, bedenk ik me nu. :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 17 juni 2019, 17:17 Eigenlijk vind ik dit hoekje vh forum vrij zinloos, bedenk ik me nu. :-{
Je bedoelt dat we moeten stoppen met het geven van advies?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mwa, ja en nee.
Het is half werk, en dat weten we.
Of durf jij te bloven dat je een andere fiets voor de TS koopt, mocht het advies in de praktijk tegenvallen ?
Nee toch, want je weet dat er zoveel factoren meespelen waar je geen invloed op hebt, of waar je niet van op de hoogte was gesteld.
Dus daar gaat je goedbedoelde advies.

Of andere situatie.
TS stelt een vraag, wij duiken er bovenop, vechten mekaar de tent uit met goedbedoelde maar tegenstrijdige adviezen.
20 paginas lang.
En waar draait het op uit?
TS koopt een Cube bij de lbs om de hoek, want die was helemaak perfect geschikt voor hem.
Of erger nog, TS koopt een wrak op MP.

Dus zeg jij het maar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of nog een andere situatie, na tig paginas medenken en adviseren laat de TS niets meer van zich horen.
Kantklossen of dammen was blijkbaar toch interessanter dan mountainbiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ZIP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: do 4 maart 2004, 17:50
Mijn mountainbike: Canyon Exceed

Deze TS volgt dit topic in ieder geval op de voet en heeft het idee dat de gegeven adviezen van toegevoegde waarde zijn :-q
"If you will it, Dude, it is no dream." Leb. 7:19
Plaats reactie