Ervaring met Shigura: Shimano XT hendel op Magura MT5

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

kermit schreef: ma 17 juni 2019, 10:23 Ik zag laatst een fiets in het te koop gedeelte met die combi, dus er is minstens één forummer met praktijkervaring :-)
Weet alleen zo niet meer om wie en welke fiets het ging...

Shimano hendels zijn echt wel (lekker) kort, maar XT is er ook in een trekking variant (T) en die hendels zijn wel langer.
Misschien meldt die zich nog op tijd. Sta al wel bijna op het punt om de bestelknop in te drukken. Ongeveer het geduld van een 5-jarige :winkie:

Ik was uitgegaan van de MT-8000. Heeft de trekking variant een andere code?
Ja, doei !
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het verschil is duidelijk te zien, zie plaatjes hieronder. De vorm van de hendel is bij de diverse groepen gelijk, dus maakt niet uit of je Deore, SLX of XT hebt.
Alleen bij de (oude?) XTR Race waren de hendels zelfs nog een fractie korter, de XTR Trail hendel was wel gelijk aan de andere groepen.

MTB:
Afbeelding

Trekking:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
corratec1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 29 mei 2019, 17:25
Mijn mountainbike: Corratec I-link pro

Hallo Joepie...heb 2 weken terug XT M8000 remgrepen op mijn fiets gezet in combinatie met magura MT 4 en 5 remklauw.
moet zeggen dat het erg goed werkt en ik heb weer het gevoel in mijn remgreep wat ik wilde.
Magura remprepen liggen nu in de kast. :tong
corratec I-link pro 29 er en Giant TCR recert
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

En de "Sport" of HC-1 hendels van Magura? Is misschien minder werk dan ombouw naar Shimano hendels...

Afbeelding

Zelf de HC-1 en die bevallen me eigenlijk prima in vergelijking met de SLX hendels op m'n andere fiets.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zou niet de langere trekking-hendels nemen, die zijn gemaakt om met 3 vingers te remmen. Waarbij de mtb versie juist optimaal is om met 1 of eventueel 2 vingers te remmen.



Het is wel raar dat de veel ouwe l*llen nog steeds generatie 2 (begin '90) van de HS33 remgrepen en de diverse Shimano cantilever remgrepen noemen als ergonomisch beste remgrepen ooit. En Magura en Shimano dat niveau nooit meer gehaald hebben... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben wel een ouwe l*l (aan het worden...) maar ik vind die korte Shimano hendeltjes echt super :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

(Veel?) Magura hendels gaan vrij snel lucht aanzuigen en ontluchten is dan nutteloos.
Uiteraard kan je garantie claimen, maar de hendels die je dan (eventueel) terugkrijgt vertonen na een tijdje hetzelfde probleem... (been there, done that)
Shimano hendels zijn stukken beter en kosten weinig.
Beide werken met min.olie en verplaatsen ongeveer evenveel olie bij het inknijpen.
(Als twijfelachtig! pluspunt kan je dan ook nog Ispec gebruiken)
Dus de keuze om je Maguras te repareren met Shimano hendels is zo gek nog niet.
De Duitsers hebben blijkbaar massaal voor deze oplossing gekozen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: ma 17 juni 2019, 12:19 Ik ben wel een ouwe l*l (aan het worden...) maar ik vind die korte Shimano hendeltjes echt super :D
Sommigen worden langzaamaan vergeetachtig.... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

corratec1 schreef: ma 17 juni 2019, 11:00 Hallo Joepie...heb 2 weken terug XT M8000 remgrepen op mijn fiets gezet in combinatie met magura MT 4 en 5 remklauw.
moet zeggen dat het erg goed werkt en ik heb weer het gevoel in mijn remgreep wat ik wilde.
Magura remprepen liggen nu in de kast. :tong
Kijk!
Ik heb inmiddels besloten om het te gaan proberen. Welke pin en olijf heb je gebruikt bij de montage? Die van Shimano of die van Magura?
De binnendiameter van de remleiding van Magura schijnt een fractie groter te zijn dan die van Shimano. Naar verluidt kan de Shimano pin gaan lekken.
Laatst gewijzigd door Joepie de op ma 17 juni 2019, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Lars TB schreef: ma 17 juni 2019, 11:32 Ik zou niet de langere trekking-hendels nemen, die zijn gemaakt om met 3 vingers te remmen. Waarbij de mtb versie juist optimaal is om met 1 of eventueel 2 vingers te remmen.
Remmen met minder vingers was inderdaad de bedoeling. Ik heb de goede hendel voor ogen.
Lars TB schreef: ma 17 juni 2019, 11:32 Het is wel raar dat de veel ouwe l*llen nog steeds generatie 2 (begin '90) van de HS33 remgrepen en de diverse Shimano cantilever remgrepen noemen als ergonomisch beste remgrepen ooit. En Magura en Shimano dat niveau nooit meer gehaald hebben... .

Ik word gelukkig niet gehinderd door kennis :bier:
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Merijn. schreef: ma 17 juni 2019, 11:25 En de "Sport" of HC-1 hendels van Magura? Is misschien minder werk dan ombouw naar Shimano hendels...

Zelf de HC-1 en die bevallen me eigenlijk prima in vergelijking met de SLX hendels op m'n andere fiets.
Ik had er naar gekeken. Losse XT hendels zijn echter een stuk goedkoper dan Magura hendels. Een mogelijkheid zou ook kunnen zijn om enkel de greep te vervangen door een kleiner aluminium exemplaar (mogelijk de HC-1). Maar dat was dan ook best prijzig en gek genoeg lees ik daar allemaal een stuk minder over dan de Shigura oplossing.

XT is natuurlijk razend populair. Alleen ze remmen natuurlijk voor geen meter :tong
Ja, doei !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Joepie de schreef: ma 17 juni 2019, 21:05
corratec1 schreef: ma 17 juni 2019, 11:00 Hallo Joepie...heb 2 weken terug XT M8000 remgrepen op mijn fiets gezet in combinatie met magura MT 4 en 5 remklauw.
moet zeggen dat het erg goed werkt en ik heb weer het gevoel in mijn remgreep wat ik wilde.
Magura remprepen liggen nu in de kast. :tong
Kijk!
Ik heb inmiddels besloten om het te gaan proberen. Welke pin en olijf heb je gebruikt bij de montage? Die van Shimano of die van Magura?
De binnendiameter van de remleiding van Magura schijnt een fractie groter te zijn dan die van Shimano. Naar verluidt kan de Shimano pin gaan lekken.
Ik heb wel eens Magura olijjes en inserts gebruikt in de (oude) Shimano remleidingen en Shimano remgrepen.
Dus je kunt de Magura olijfjes en inserts gebruiken in de Magura remleidingen en in de Shimano remgrepen schroeven. Je moet wel de Shimano wartels gebruiken om de leiding vast te draaien in de remgreep.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Wat is dan de motivatie om de Magura remklauwen te blijven gebruiken?
Is het verkopen van de Magura set en de opbrengst bijleggen voor een setje Shimano Zee of zelfs M501 geen beter plan? Heb je gelijk nieuwe pads en weet je zeker dat het werkt. Losse Magura MT5 remhendels leveren waarschijnlijk ook weinig op als je ze zou verkopen.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Kabookie schreef: di 18 juni 2019, 09:16 Wat is dan de motivatie om de Magura remklauwen te blijven gebruiken?
Is het verkopen van de Magura set en de opbrengst bijleggen voor een setje Shimano Zee of zelfs M501 geen beter plan? Heb je gelijk nieuwe pads en weet je zeker dat het werkt. Losse Magura MT5 remhendels leveren waarschijnlijk ook weinig op als je ze zou verkopen.
Remklauwen van de MT5 zijn geweldig. Super power, geen fading en stil. Het enige verbeterpunt is het handgevoel. Ik weet nog niet wat ik met de hendels doe. Ze zijn namelijk niet echt slecht ofzo, maar voor het stevigere naar beneden swoopen net niet optimaal.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een Magura set met kapotte hendels verkopen is ook not done. (Of ben jij zo iemand die zn rommel aan een ander verkoopt? :evil:)

Dus als je een Magura set hebt en de hendels zijn het zwakke punt, dan heb je voor 60 euro 2 Shimano hendels en kan je weer probleemloos remmen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie