Vrouwlijke wedstrijdrijdster met mannelijke haas

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

Tijdens de Bartje 200 reed ik een hele tijd in de buurt van een wedstrijdrijdster die uit de wind werd gehouden door een "voorrijder" , van start tot finish hebben ze zo gereden. Mevrouw werd niet alleen uit de wind gehouden maar hoefde ook niet te stoppen bij verzorging want bidons werden door de voorrijder aangenomen en bij mevrouw gebracht. Toen ik dit stel vertelde dat ik hun werkwijze zeer onsportief vond kreeg ik de volle laag : "alle vrouwen rijden op deze manier, waar bemoei je je mee, hebben je niet om jouw menig gevraagd" daaruit bleek mij wel dat ze zich aangevallen voelden. Ik heb het verder laten rusten, echter zag ik in de uitslag dat deze mevrouw op het podium is gefinished.
Wat is jullie mening moet ik de organisatie hier op attenderen ?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wat zegt het reglement?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Je kunt toch sowieso eens bij de organisatie informeren of dit inderdaad gangbaar en acceptabel is? Het lijkt mij heel bijzonder, maar als je tegelijk start is er weinig tegen te beginnen. In het marathonlopen is het wel gangbaar omdat bij de meeste marathons mannen en vrouwen tegelijk starten. Wat mij betreft is dat gewoon vernieling van de sport voor vrouwen.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Sportief gezien ben je dan natuurlijk gewoon een pannenkoek.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Zum
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 21:16

In de "recreatieve" wielrennerij, (Marmotte, Trois Ballons en veel andere grote cyclo's) helaas eerder regel dan uitzondering.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vals spelen wordt tot op het niveau van de zwaarste doping vergoelijkt, dus iets wat niet helemaal illegaal is, "dat mag dan zeker". Tja... .




Ik heb het ooit in een funklasse wedstrijd gehad, zat een paar honderd meter pad door een weiland met tegenwind in voordat het over een smaller, tricky paadje iets naar beneden dook. In de laatste ronde was ik het gat naar mijn voorganger dicht aan het rijden toen een vriend van hem (toeschouwer!) hem oppikte bij het weiland en hem (op de fiets dus) uit de wind hield. En mij op de afdaling bleef blokkeren. Het ging om de 20ste plek of zo... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Klinkt als een hele leuke activiteid om zo samen met je partner een wedstrijdje te rijden, maar dan zou dit wel in een mixed duo klasse moeten zoals bv in de Cape Epic. Helaas is mijn vrouw niet zo competatief, dus ik denk dat wij het bij toertochtjes houden :bier:
Laatst gewijzigd door Dunc@n op di 18 juni 2019, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als dan de mannelijke haas ook een eervolle vermelding krijgt in haar uitslag dan is er toch niks aan de hand :wink: ?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dunc@n schreef: di 18 juni 2019, 10:10 Klinkt als een hele leuke activiteit om zo samen met je partner een wedstrijdje je rijden, maar dan zou dit wel in een mixed duo klasse moeten zoals bv in de Cape Epic.
1x zo een evenement gereden waar ik met mijn mannelijke partner ongeveer de snelheid had van de top 3 van de mixed en we dus regelmatig in hun buurt reden. Zacht uitgedrukt: dat was weinig gezellig bij 2 van de 3 teams... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Zolang mannen en vrouwen gelijk starten, er niet geduwd of aangehangen wordt, zie ik het niet als een probleem.

Wat is dan het verschil tussen uit de wind gehouden worden door een partner of uit de wind gehouden worden door een onbekende? Veelal wordt er tijdens dergelijke wedstrijden ook tegen vrouwen gezegd door vreemden: "Kom maar achter me rijden". Daarnaast worden gesponsorde rijders en rijdsters vaak door een ploegleider voorzien van nieuwe bidons zodat ze niet hoeven te stoppen. Wat is dan het grote verschil als een dame het van een meerijdende partner aangereikt krijgt?

Om dit te voorkomen, zal een organisatie hier een rol in moeten spelen. Dames apart van de heren laten starten. Echter bji heel veel wedstrijden zijn er dermate weinig vrouwen (zeker op de lange afstanden) dat dit eigenlijk geen optie is.

Er zijn trouwens ook genoeg mannen die in een wedstrijd niet overnemen en zo profiteren van een ander, mag dat dan ook niet?

Ik heb een aantal keren samen met mijn vrouw een marathon gereden. Hierbij heb ik het grootste deel op kop gereden. Echter heeft zij wel degelijk stukken kopwerk voor haar rekening genomen en zelfs beduidend meer dan een aantal mannen die achter ons bleven rijden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat in het reglement staat bepaalt natuurlijk uiteindelijk of het wel of niet 'mag', en of het wel of niet gemeld zou moeten worden.

Samen op rijden in ongeveer gelijk tempo en om de beurt de kop overnemen is anders dan een man die alleen maar voorop rijdt en voor haas speelt voor de dame (... of heer... het geslacht maakt natuurlijk niet uit, al helemaal niet in dit toenemend gender-neutrale tijdperk :-q ).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

" Regel 29 Waarin dit reglement niet voorziet, beslist de organisatie. " Ik denk dat ik de organisatie ga inlichten en dan moeten zij maar kijken wat ze er mee doen. Kans is groot dat dit stel precies hetzelfde weer gaat doen in bijvoorbeeld de veldslag om Norg. Misschien kan de organisatie er dan op kan letten . Ik snap de verschillende standpunten van iedereen, maar wat mij steekt is dat ik meerdere dames heb zien strijden in hun eentje en dat ik zeker weet dat de dame van dit stel in haar eentje deze prestatie niet had neer kunnen zetten. Daarom vind ik het onsportief tegenover de rest van de dames.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Artikel kapstok...

Is er overigens meer te verdienen dan eeuwige roem bij dit soort evenementen? (punten om je te kwalificeren voor, prijzengeld, whatever?)

Lars TB schreef: di 18 juni 2019, 09:34En mij op de afdaling bleef blokkeren. Het ging om de 20ste plek of zo... .
Ik mag toch aannemen dat je toen even gewoon vergeten bent waar je remmen ook al weer zaten om een punt te maken.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Bij hardlopen mag je wel hazen, maar niet naar de finish toe, bij Sup-en mag je niet draften bij iemand van een andere klasse, dus snap je punt wel en vind het ook verre van sportief.
Punt is wel dat controleren heel lastig is dus anders als namen en shamen kun je volgens mij niet hoewel regel 18:

18. De deelnemer is, naast de verzorging van de organisatie, geheel zelfvoorzienend tijdens de hele
rit (van start totdat de deelnemer finisht). Dat betekent dat hij /zij geen hulp van buitenaf mag
accepteren. Volgt de deelnemer deze regel niet op, dan krijgt hij/zij een tijdstraf van twee minuten. Bij
de tweede overtreding volgt uitsluiting van de rit. Hieronder enkele voorbeelden van hulp dat wel en
hulp dat niet is toegestaan.

Wel toegestaan:
1. Uitlenen van een pomp aan een andere deelnemer
2. Het laten repareren van de fiets en/of kopen van reserve-onderdelen bij een fietsenwinkel (is voor
iedere deelnemer toegankelijk)
Voorwaarde: de deelnemer pakt het parkoers op waar hij/zij het parkoers heeft verlaten
3. Mogelijk bezorgde familie/vrienden/kennissen melden hoe het gaat.
Niet toegestaan:
1. Iemand bellen om uit te vinden waar andere deelnemers zich bevinden
2. Ondersteuningsvoertuig met eten, drinken en/of materiaal onderweg
3. Stoppen bij je/een huis om reserve-onderdelen te halen

Je kan de voorrijder zien als ondersteuningsvoertuig en als ze een waterdrager heeft is ze ook niet zelfvoorzienend.

Maar wat een typetje ben je dan als je zo moet winnen (en hier mis en iik en kotssmiley)

Bron: https://www.bartje200.nl/sites/default/ ... %20200.pdf
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
MHJ5
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 10:12
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SLT

Jurf schreef: wo 19 juni 2019, 00:29 Bij hardlopen mag je wel hazen, maar niet naar de finish toe, bij Sup-en mag je niet draften bij iemand van een andere klasse, dus snap je punt wel en vind het ook verre van sportief.
Punt is wel dat controleren heel lastig is dus anders als namen en shamen kun je volgens mij niet hoewel regel 18:

18. De deelnemer is, naast de verzorging van de organisatie, geheel zelfvoorzienend tijdens de hele
rit (van start totdat de deelnemer finisht). Dat betekent dat hij /zij geen hulp van buitenaf mag
accepteren. Volgt de deelnemer deze regel niet op, dan krijgt hij/zij een tijdstraf van twee minuten. Bij
de tweede overtreding volgt uitsluiting van de rit. Hieronder enkele voorbeelden van hulp dat wel en
hulp dat niet is toegestaan.

Wel toegestaan:
1. Uitlenen van een pomp aan een andere deelnemer
2. Het laten repareren van de fiets en/of kopen van reserve-onderdelen bij een fietsenwinkel (is voor
iedere deelnemer toegankelijk)
Voorwaarde: de deelnemer pakt het parkoers op waar hij/zij het parkoers heeft verlaten
3. Mogelijk bezorgde familie/vrienden/kennissen melden hoe het gaat.
Niet toegestaan:
1. Iemand bellen om uit te vinden waar andere deelnemers zich bevinden
2. Ondersteuningsvoertuig met eten, drinken en/of materiaal onderweg
3. Stoppen bij je/een huis om reserve-onderdelen te halen

Je kan de voorrijder zien als ondersteuningsvoertuig en als ze een waterdrager heeft is ze ook niet zelfvoorzienend.

Maar wat een typetje ben je dan als je zo moet winnen (en hier mis en iik en kotssmiley)

Bron: https://www.bartje200.nl/sites/default/ ... %20200.pdf
De bron klopt niet: dit zijn de regels voor Bartje200 2019
https://www.bartje200.nl/sites/default/ ... 0200-4.pdf
Regel 18 is nu;
18. De deelnemer mag, naast de verzorging van de organisatie, zich ook laten verzorgen door derden. Het gaat dan alleen om verzorging voor de persoon zelf. Materiële verzorging/vervanging van materiaal door derden is niet toegestaan.
Plaats reactie