Opzoek naar de juiste fully (max 2300€)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

Tijd om te vragen, want ik zie door de Fullies het bos niet meer..
Tijdens het MTB event in Dorst van Bikefreak Magazine in mei van dit jaar voor het eerst mogen proeven aan echte fullies! O.a. heb ik gefietst op een Kona Hei Hei en een Giant Anthem Advanced Pro 29er 1 (beide ~4750€). Beide fietsen waren indrukwekkend en ik snapte plots de term ‘alsof je over asfalt fietst’. Onbeperkt grip en megagoede handling. Ook het principe van 1x12 verzet vond ik helemaal geweldig, altijd direct de goede versnelling....!!!!
Thuis heb ik al 4 jaar een hele eenvoudige 3x9 Sensa sella TNT 29er met wat deore afmontage en en simple 75mm Suntour XCM voorvork. Totaal gewicht van de fiets is bijna 15kg.
De afgelopen maanden merk ik dat ik op Amerongen en andere UHR trails op mijn max met de fiets aan het fietsen ben en dat ik graag mijn grenzen wil verleggen. Ik ben absoluut geen Strava KOM houder en fiets vooral voor mijn lol maar dan wel graag maximaal...
Echter het budget van een Hei Hei of Anthem Advanced Pro waar ik op fietste heb ik niet helaas... Ondertussen ben ik al ruim een maand hier aan het meelezen en probeer ik te leren wat er te leren valt. Echter kom ik er niet meer uit qua vergelijk wat er binnen mijn prijsklasse valt, er lijken zo onwijs veel mogelijkheden te zijn voor MTB’s... Eisen die ik aan een fiets stel:
- Geschikt om mijn grenzen te verleggen op de UHT trails en andere tracks in Nederland (fiets niet in het buitenland, hooguit met mijn zoontje van 6)
- Niet zwaarder dan de huidige (liefst lichter)
- Bij voorkeur fully, vond het fantastisch. Ook spelen met afstelling vind ik leuk
- 1x12 verzet (1x11 ook prima)
- Prijsklasse tot max ~2300 euro
- Fiets moet goed zijn voor iemand van 1.82, 90,5cm binnenbeenlengte en ~84kg

Kijkend naar deze aspecten en zoekende op internet kwam ik de volgende fietsen tegen die ik erg interessant vind:
- Uiteraard de Giant Anthem 29er 2
- Canyon Neuron AL7.0,
- Scott Spark 960,
- Rockrider XC900S (nieuw nog niet in Nederland),
- YT Jeffsy 29 AL Base.

Elke fiets heeft zijn voor’s en tegen’s en ik weet dat ik (als mogelijk) zou moeten testen. Echter van een aantal fietsen zal dat sowieso niet gaan (Canyon, Rockrider, YT).

Voordelen, Nadelen:
Giant: Licht (12,5kg), indien het frame +/- gelijk is aan de Advanced Pro dan zat ik er goed op. Echter wel een 1x11 ipv 1x12 groep (maar is het missen van een 10 en 50 echt zo erg op de UHR?), geen stuurbediening voor lockouts, geen dropper en relatief duur (in de aanbieding ~2200€)
Canyon: Goede afmontering met 1x12, relatief licht (13,4kg), dropper, goedkoop met 1999€, echter niet testbaar..
Scott: Goede afmontering met 1x12, enkele lockout met 3 standen op het stuur, goedkoop met 1999€, echter zwaar (14,6kg), testbaar?
Rockrider: Hoogwaardige uitrusting, carbon / Alu, licht (12,1 kg), combolockout op stuur, 1x12, goedkoop (1899€), echter niet testbaar (alleen in de winkel)
YT: superstoer uiterlijk, 1x12, relatief zwaar (13,9 kg), geen lockout op stuur, relatief duur (2299€), ziet er erg overdone uit voor Nederland?, niet testbaar.

Kijkend naar bovenstaande fietsen en lezen lezen lezen heb ik op dit moment een voorkeur voor de Giant of Rockrider. Echter dit is enkel gebasseerd op uiterlijk, schakelgroep etc zonder dat ik eigenlijk een goede vergelijk kan maken mbt vering voor/achter etc. Hopelijk kunnen jullie eens met mij meedenken alle waarheden zijn interessant en nieuwe opties om mijn leven nog moeilijker te maken altijd welkom... Heb geen haast want de fiets zal er pas na de zomer komen vrees ik 😉
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Eerste korte opmerking: vergeet lock-outs. Brengen jou helemaal niets. Zeker niet op de UHR. Zodra je in het terrein rijdt levert actieve vering tijds-/snelheidswinst op.

Dus dat argument mag van tafel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Verdere reactie:
Je keuze ligt nog wat uit elkaar wat type fiets betreft. Je gaat nu van sportieve trailbike (eerder marathon of zelfs xc te noemen) tot een flinke allmountain. Daar zit een verschil in wat zithouding betreft, maar ook wat afstelling van de vering betreft. En ook de geometrie en daarmee de rijeigenschappen zijn behoorlijk anders.

De vraag is dan ook waar jij je winst wil halen? Tijd op een compleet rondje? Snelle jongens/meiden opjagen op de makkelijkere gedeeltes? Of bochten op het scherpst van de snede aansnijden? Vooral lol in beleving en dan maar een fractie langzamer?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Hei Hei, met 120mm voor 100mm achter, en de Anthem, met 100mm voor en 90mm achter, zijn sportievere fully's. Race/marathon/trail light, zeg maar.
Als je die heerlijk vond op Dorst dan zullen ze ook prima voldoen op de UHR, en de rest van Nl.

Jouw rijtje bevat echter ook andere fully's, uit de categorieen 'daarboven', wat veerweg betreft. Nog stevigere fully's, met meer veerweg, met afmontages geschikt voor nog zwaarder werk, t/m in de bergen, met geometrieen gericht op oa steviger dalen. De weinig veerwegfully's, lichter van gewicht, zijn meer gericht op snelheid, ook bergop. Er zitten ook trailbikes tussen, en zelfs een AM fully voor het echt zwaardere werk.
Je moet dus eerst een keuze maken uit welke categorie fully's je wilt gaan kiezen. En dan daarbinnen gaan zoeken.

Zet je jouw fully's op een rijtje wat betreft 'sportiviteit', gemeten naar minder-meer veerweg, dan krijg je:
Anthem: 90 voor/100mm achter , race/marathon
Hei Hei 120mm/100mm, (race)/marathon/trail light.
Spark: 120/85/0mm naar keuze voor/120mm achter marathon/trail light
Rockrider: 120/120mm, idem
Neuron: 130/130mm, (marathon)/ trail
YT Jeffsy: 140/140mm, zware trails/all-mountain

Zeker als je in Nl blijft zal elke 100-120 tot 130mm fully uit jouw rijtje hier ruimschoots volstaan, die ga je niet aan hun limiet brengen, je zult zelf de beperkende factor zijn :wink: . De Jeffsy lijkt me dan overkill worden, afgaande op het feit dat je de Anthem en Hei Hei al zo lekker vond rijden.
Wat nog niet echt in je rijtje staat: bikes als de Specialized Epic, Cannondale Scalpel, Canyon Lux, die ipv met alleen 100mm ook met 110mm/120mm en evt dropper worden geleverd. Ook prima voor in Nl, en met wat meer reserves.

Wat over het algemeen opgaat:
Hoe meer veerweg, hoe zwaarder de fiets, want hoe steviger de rest van de fiets zal zijn afgemonteerd.
Hoe duurder het merk, hoe matiger de afmontage voor de prijs, en hoe zwaarder de bike.
En een internetmerk is goedkoper dan een LBS merk.

Ik denk dat je dus eerst moet bedenken welk type fully je het best vindt passen bij je smaak/rijstijl/wensen.
Daarbinnen ga je dan op zoek naar de bike die het beste past binnen je budget a ongeveer 2300,-.
Waarbij de huidige race/marathonfully's met moderne geometrie inmiddels zeer potent/trailwaardig geworden zijn, al helemaal wanneer uitgerust met dropper, en waarbij de trailbikes/AM fully's inmiddels bergop zeer vaardig geworden zijn, en met snellere bandjes ook een stuk vlotter zullen rollen...
Door wat aanpassingen te doen (andere banden, droppers, stuurpen/stuur) kun je elke categorie dus altijd nog een bepaalde kant op tunen, naar smaak. Eea kruisbestuift elkaar op een positieve manier, dus... tsja...
Wat moet het gaan worden?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Let niet op gespecificeerd gewicht. Er klopt sowieso helemaal niks van.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Als 130mm voor en achter heb je ook nog de Trek Fuel EX

Maar het schijnt dat die Sparks wel echt goed zijn. Vooral als je over het algemeen alleen in Nederland rijdt.

:)
Laatst gewijzigd door Rob91 op vr 21 juni 2019, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
K3vin
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 4 juli 2013, 22:30
Mijn mountainbike: 2018 Epic
Contacteer:

Waarschijnlijk heb je hem al gelezen, maar toch even voor de zekerheid: Vojo mag test de Rockrider XC 900S en was daar redelijk positief over.

Dat gezegd hebbende: persoonlijk zou ik voor jou budget liever een wat hoogwaardigere gebruikte fully aanschaffen.
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Wellicht nog een aanvulling op je lijst: Radon Skeen trail ( bike-discount.de ).
Niet zo heel bekend, maar een top fiets voor jouw budget.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Lars TB schreef: vr 21 juni 2019, 16:00 Eerste korte opmerking: vergeet lock-outs. Brengen jou helemaal niets. Zeker niet op de UHR. Zodra je in het terrein rijdt levert actieve vering tijds-/snelheidswinst op.

Dus dat argument mag van tafel.
Misschien moet hij wel heen en terug over de weg +/- 20 km. Dan is het best fijn. Daarnaast gebruik ik de lockout best wel afwisselend. Ook op de UHR. Dus om zo stellig te zeggen vergeet het maar .. dat geldt niet zomaar voor iedereen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Yep... heerlijk, zo’n lockout! Verhard, maar ookbop langere klimmen, bij staand klimmen op de pedalen, met een sprintje...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Alleen voor je gevoel... ;-)

Laten we dan zeggen, een remote lockout is overrated. Voor die twintig km asfalt naar de route kun je ook wel even met je hand naar de knop. Of je trapt gewoon soepeltjes, zolang je niet stoempend op de pedalen staat heb je ook op straat geen lockout "nodig".

Maar goed, het gaat hier over de fietsen...
Uit het lijstje van vijf uit de openingspost zouden voor mij de Jeffsey en de Scott afvallen. De Jeffsey is een schitterende fiets, maar voor alleen de UHR en wat andere rondjes in NL wel wat heftig (heb je toch regelmatig buitenlandplannen, dan weer snel terug in de shortlist ermee! ;-)).
De Scott omdat ik nog nooit een Scott gezien heb die niet way overpriced was... (en dan ook nog vaak die zinloze twinlockdingen, voor wie graag zes kabels aan z'n stuur ziet. Stop dat geld in betere parts denk ik dan).

De Giant: bewezen sportieve fiets met reserves, en Maestro staat als een erg goed veersysteem bekend. Van de drie overblijvers de meest sportieve.
De Neuron: goede allrounder met amper te kloppen prijs/kwaliteitverhouding. Van de drie de meeste reserves (iig op papier, aangezien de Rockrider onbekend is...)
De Rockrider zoals gezegd de grote onbekende, maar ziet er zo op het eerste gezicht zeker niet verkeerd uit. Lijkt een mooie allrounder voor NL maar ook om eens mee te nemen op vakanties of een dagje Ardennen.

Maar ja, zoals sommigen al aangeven is er nog veel meer keus...
Echt slechte fietsen zul je niet snel tegenkomen bij de bekende merken, de verschillen zitten in de details en karakterverschillen qua stuurgedrag.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hanjovdberg schreef: za 22 juni 2019, 22:08
Lars TB schreef: vr 21 juni 2019, 16:00 Eerste korte opmerking: vergeet lock-outs. Brengen jou helemaal niets. Zeker niet op de UHR. Zodra je in het terrein rijdt levert actieve vering tijds-/snelheidswinst op.

Dus dat argument mag van tafel.
Misschien moet hij wel heen en terug over de weg +/- 20 km. Dan is het best fijn. Daarnaast gebruik ik de lockout best wel afwisselend. Ook op de UHR. Dus om zo stellig te zeggen vergeet het maar .. dat geldt niet zomaar voor iedereen.
Ik kan het nog veel stelliger zeggen: ook 20 km over asfalt naar de UHR gaat geen ene moer schelen!


Met heel veel moeite hebben we hier al eens 'vastgesteld' dat achtervering 2% verlies oplevert op een asfaltklim. Voor de voorvering zal dat stukken minder zijn, tot ongeveer in het onmeetbare bereik. Ik zie graag een goed onderzoek die het tegendeel bewijst.
Daarbij heb je richting de UHR ongeveer geen asfaltklim die de moeite waard is om te noemen.
Dan gaat eventueel verlies alleen tellen als je een prestatie neer aan het zetten bent.
En als je zo inefficiënt aan het trappen bent dat je vering behoorlijk gaat deinen, dan heb je een ander probleem en is een lockout geen oplossing.

O ja, 20 km over de weg. Hoeveel verlies je door op noppenbanden met 1,8 bar te rijden? Ik heb nog wel een aantal punten waarop je procenten prestatie aan het inleveren bent. Een voorvork is er daar geen van.



Je mag het fijn vinden, om die reden eisen dat je wel een lockout hebt, maar meetbaar is het verlies niet. Graag bij de feiten blijven.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Pfff best hoor. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat een discussie voeren met jou best lastig is.

Ik geef in mijn reactie aan dat het misschien best wel fijn is. Ik zeg nergens dat het tijdswinst of minder energieverlies oplevert. Jij redeneert behoorlijk vanuit Enduro fietsen. Ik ben meer een marathon/XC fietser. Ik houd ervan dat ik een stijve fiets onder mijn kont voel. Dus als ik alles kan locken voelt dat gewoon prettiger.

Daar zal vast nog geen wetenschappelijk bewijs voor zijn. Maar waarom zijn lockouts ooit bedacht? Waarom verkoopt elk merk fiets tegenwoordig een voorvork en demper met lockout? Het zal iyo overrated zijn, maar een heel groot deel maakt er toch gebruik van. En het psychologische en mentale deel bij fietsen mag niet onderschat worden. Imho het meest onderschatte deel van het fietsen. Ook van alle extra’s en dure opties op je fiets. Als je je er niet lekker bij voelt kun je nog de duurste fiets onder je kont hebben maar als het koppie het niet op een rijtje heeft .. dus geen wetenschappelijk bewijs maar feiten .. die zijn ook door jou niet op tafel gelegd.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

Bedankt voor alle reacties tot nog toe!! Ben ondertussen weer iets wijzer maar ook weer niet... :D
Voor de duidelijkheid, ik rij niet 20km naar de UHR om te biken maar pak helaas de auto (Amerongen is zo'n 30km). Dus, de discussie tussen jullie mbt asfalt fietsen, klimmen is hier niet nodig, mag je zelf een topic voor openen :-q
Een lockout was ik al over aan het twijfelen, het ziet zo mooi maar ervaar zelf dat ik deze niet echt mis op mijn Sensa. Ik lock enkel de langere klimmen snel met de hand. Op de dure testfietsen ervaarde ik dat deze zo goed veerden dat ik een lock-out uberhaupt niet in me op kwam. Samengevat. Lockout kan van mijn wensenlijstje ;)
Qua bike wat ik zoek was ik wellicht ook niet helemaal duidelijk. Het is denk ik (nu ik er dankzij jullie beter over nadenk) vooral de enorme fun die me in Dorst aantrok. Met de Sensa ben ik echt aan het werk en op de Giant / Hoka was ik op een andere categorie aan het fietsen.
Zoals Lars het mooi omschreef is het dus ook heel erg de lol in beleving. Tevens denk ik dat een goede fiets in vergelijking met mijn Sensa mijn sowieso sneller maakt (ook een hardtail natuurlijk). Ik ben bijna 40 en de snelle jongens / meiden opjagen zal me niet lukken (eerst dat buikje maar eens weg). Bochten scherper proberen te nemen, later remmen door goede vering, betere tractie etc etc, dat zoek ik zeker en verwacht ik ook te vinden in deze fietsen tov de Sensa die ik nu heb.
Als ik jullie reacties lees vallen de Scott en de YT af. De laatste had ik al twijfels over... Echter de Radon die geopperd werd is ook erg compleet voor de prijs. Ook heb ik verschillende Marin's gezien die wellicht binnen budget passen...
Aerelius heef een mooie opsomming gemaakt met de conclusie om eerst te bedenken welk type fully het beste bij me past en binnen dat segment verder te zoeken. Daar ligt nu ook mijn probleem, die ervaring heb ik helaas niet... Wel weet ik dat ik de fiets voor 95% de komende jaren bij trails binnen NL zal gebruiken en inzetten tijdens Run-Bike-Run met een fietsafstand van max 20km. Als ik het goed lees betekend dat een kortere veerweg zoals op de Anthem / Rockrider dan prima geschikt kan zijn.
Samengevat zijn er nu 2 afgevallen en iig 1 bijgekomen:
- Giant Anthem 29er 2
- Rockrider XC900S
- Radon Skeen Trail

Aankomende week dinsdagochtend kom ik met de auto langs Koblenz en als het verkeer meezit zal ik er rond openingstijd nog snel even binnenglippen om de Neuron even kort te zien en wat vragen te stellen (heb max 45-60min).
De Radon Skeen Trail 9.0 is tot nog toe boven mijn budget maar wellicht als de 2020 modellen uitkomen gaat deze nog omlaag qua prijs..
De Marin heb ik via PB al een aantal vragen gesteld. Verkooppunt zit op mijn woon-werk route dus zou een prima optie zijn om me daar meer in te verdiepen.
Giant Athem, zou deze te testen zijn op een track via een dealer? Wat is jullie ervaring?
Rockrider, zodra deze in NL is kan ik uiteraard eens door de winkel fietsen, meer echter ook niet... Wat is jullie ervaring met op deze manier een investering doen van 2000€? Is het redelijk aannemelijk dat als je in een winkel / rondje op de parkeerplaats lekker zit op een fully, je door middel van afstellen dan wel tot een goed geheel komt? Of zijn jullie voor testen van een bike? Zo ja, welke zaken raden jullie dan aan in de omgeving Utrecht / route Utrecht - Oss?
Ik zou zeggen, kom maar weer op met verdere tips, stof tot nadenken en discussies die me tot andere inzichten laten komen! hardstikke fijn dat dit zo'n actief forum is!! Wederom bedankt voor de vervolg reacties...
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Je zou ook een binnen kunnen lopen bij Sector2bikes in Elst (Utrecht).
Elke fiets die daar binnen staat is beschikbaar voor een echte proefrit. Daar hoort volgens hen dus ook zeker een rondje op de lokale UHR routes bij.

Op die manier kun je een beter beeld vormen of de desbetreffende fiets echt iets voor je is.
Zij zijn geen dealer van de genoemde merken maar hebben hun eigen assortiment en wie weet komt er nog een leuke optie bij door dat bezoekje.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Plaats reactie