Staal of Titanium?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
triple nickel
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: di 26 februari 2008, 23:22
Mijn mountainbike: Cube Reaction 2008

Ben op zoek naar een nieuwe hardtail en dan specifiek een LTHT. (Long Travel Hardtail) dus geen racert.

Bij veel framebouwers van "hardcore hardrails" wordt er gekozen voor staal en titanium.

Ik neig op dit moment naar een Stanton Slackline. :-D

Stel dat we eens niet (te veel) naar de prijs kijken, wat zou dan de beste keuze zijn: Staal of Titanium?

Voordelen staal: Goedkoper, je kan het laten spuiten in elke gewenste kleur, en betere rij -eigenschappen?
Voordelen Ti: Duurzamer (roest niet) en lichter.

wat is jullie mening? Of misschien zijn er wel mensen die ervaring hebben met allebei de materialen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ti is g#iler, maar er is niets mis met een goed stalen frame.
Je zegt "stel dat geld geen rol speelt", maar in de praktijk is dat vaak anders.
Zelfs als je het budget hebt, dan nog kan je het op tig verschillende manieren besteden.
Keuzes.

Ik zou geen moeite hebben met een stalen frame.
Het geld dat ik zou uitsparen zou ik bijv uitgeven aan biketrips naar plekken waar deze fiets volledig tot zn recht komt.

En in Te Koop staan volgens mij 2 geschikte frames, weet alleen niet of het jouw maat is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Het extra comfort van een Ti frame ga je moeilijk opmerken met een LTHT met verende voorvork en brede banden.
Dan moet je het echt voor de looks, gewicht en materiaal liefde doen.
Ik heb een Ti gravelracer, met die smalle (40mm) bandjes en starre voorvork merk ik wel verschil t.o.v. de alu voorganger.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu heb je met titanium altijd dat 'magische' gevoel van een soort van comfort.

Bij staal heb je daar eigenlijk wel een paar behoorlijk lichte hoofdbuizen voor nodig om dat idee van die 'magie' te krijgen. Een groot deel van de stalen frames die ik gereden heb was gewoon ronduit hard. En de meeste van de voelbaar comfortabelere frames waren dan weer ronduit slap te noemen.
Maar een heel aantal bood wel dat stukje 'magie'.


Maar zoals Jamis al zegt, op dit type fiets maakt het weinig uit. Kies dus gewoon wat je gaaf vindt.



En ook titanium kun je overspuiten!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Als geld geen rol speelt, tja dan nog maak je de afweging of de meerprijs het je waard is.

En staal is er in veel kwaliteiten en titanium ook. Hoe meer je betaald, hoe beter dus, voor beide materialen. Maar wat goed is voor de ene rijder, vul zelf maar in... Ik zou nooit voor de goedkopere variant van 1 van beide gaan.

Maar als geld echt geen rol speelt, dan zou ik voor Ti gaan.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Titanium! Voor mij geen enkele twijfel.

Behalve dat het gruwelijk mooi is is het een stuk comfortabeler dan staal, beter/makkelijker te onderhouden en duurzamer.
Ik heb een Seven imx en dat is de beste hardtail die ik ooit gehad heb (en ik heb er genoeg gehad, van alle voorkomende materialen).

Indien je budget het toe laat zou ik je adviseren om een mooi titanium frame te zoeken (of custom te laten maken).
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Als je die paar honderd euro extra kan missen dan zou ik voor titanium gaan. Ook al kan je ze niet missen zou ik voor titanium gaan. Dan maar een half jaar op brood en water :)

Achteraf geen spijt. Al denk ik wel dat ik met een stalen versie ook gelukkig zou zijn.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Staal, natuurlijk! (Mits een nette kwaliteit, bijvoorbeeld Reynolds 853)

-Betere stifness to weight ratio
-Je kan er veel stijvere frame mee bouwen, comfort zal je toch echt uit vork en banden moeten halen. Comfort in een frame is vaak slapheid.
-Een stalen frame met dezelfde eigenschappen als een tita zal een stuk goedkoper zijn.
-Veel makkelijker te repareren indien noodzakelijk

Wat pleit voor titanium is de corrosievastheid, waardoor je het frame niet hoeft te coaten. Bij beschadigingen is dit ook erg handig.

Ik schat de materialen kwa vermoeiingssterkte gelijkwaardig in. Mits goed verwerkt, en daarin is titanium aanmerkelijk kritischer.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Steal natuurlijk! :winkie:

Maar uiteindelijk maakt het meer uit hoe het frame ontworpen en gebouwd is. Ik heb op kneiterharde titanium fietsen gereden en op stalen vaatdoeken, en vice versa. Qua duurzaam zou ik me bij beiden geen zorgen maken, waarbij staal hooguit iets eenvoudiger te repareren is en titanium iets minder /geen aandacht nodig heeft.
Ik zou dus vooral eens op verschillende stalen en titanium fietsen gaan rijden voor je je vastlegt op een materiaal. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Afbeelding

Dat titanium niet roest is leuk, maar je hebt er niets aan als het frame scheurt.
Dit was een frame dat nog beter reed dan een Seven of Merlin, en die staan al mijlenver boven betaalbare frames qua rijkwaliteit (en afwerking, pwoah wat een mooi spul!)
Maar helaas catastrofaal gescheurd...
Ik heb uit laten zoeken hoe dat kon gebeuren, en iemand met verstand van zaken wist me te vertellen dat titanium niet altijd goed om kan gaan met piekspanningen (of zoiets, ik weet het fijne er niet meer van). De framebouwer zelf gaf ook aan dat titanium kan knappen. Staal zou daar geen last van hebben. Dat ik er LTHT dingen mee deed terwijl dat begrip nog niet bestond zal niet geholpen hebben. Moderne frames zullen daar wel rekening mee houden (maar voel je dan nog iets van de 'magie?').

Hoewel het met afstand de fijnste fiets was die ik ooit heb gehad rij ik nu met volle tevredenheid op stalen frames.
Ik ben inmiddels wat wijzer en grijzer, en ook al hoef ik niet direct naar de prijs te kijken koop ik liever twee stalen frames ipv één titanium frame.

Ben nu overigens een aluminium LTHT aan het opbouwen. Voelde tijdens een testritje totaal niet dood, hard of knetterstijf. En weegt net zoveel als een stalen frame.
Materiaal zegt niet alles ;)
Het is hier geen ponykamp!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik ben benieuwd welk merk dat was.

Er is een poosje veel troep geleverd wat titanium frames betreft. Veel goedkoop titanium als buizenmateriaal (Radon had zelfs roestende 'titanium' frames...), maar ook constructies met titanium die niet konden met het materiaal.

Nu kan ook een goed titanium frame breken, dus het is echt geen wondermateriaal in dat opzicht.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik heb nog niet gehoord dat een stalen frame scheurt. Van Ti heb ik dat al wel gezien. Alu doet het helemaal snel, dus mijn keuze zou zeker staal zijn. Maar ja.....de magie..... Mag het geld kosten dan doet het er niet toe of hij scheurt of niet. Ik heb ooit een levenslang gegarandeerd Alu frame gehad. Na drie kerr scheuren was ik er wel een beetje klaar mee en ben ik op het stalen ros gestapt die al die alu's heeft overleefd. Rationeel staal, emotioneel Titanium
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Lars TB schreef: ma 1 juli 2019, 11:40 Ik ben benieuwd welk merk dat was.
Een Paduano. Nou was dat niet de meest gerenommeerde framebouwer, maar het reed toch wel echt magisch :D

Ik doe nu dezelfde stomme dingen met een stalen Ritchey P650b, en die houdt het vooralsnog goed vol. En kostte minder dan de reparatie van het kapotte frame.
Het is hier geen ponykamp!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

CC-Rider schreef: ma 1 juli 2019, 12:31 Ik heb nog niet gehoord dat een stalen frame scheurt. Van Ti heb ik dat al wel gezien. Alu doet het helemaal snel, dus mijn keuze zou zeker staal zijn. Maar ja.....de magie..... Mag het geld kosten dan doet het er niet toe of hij scheurt of niet. Ik heb ooit een levenslang gegarandeerd Alu frame gehad. Na drie kerr scheuren was ik er wel een beetje klaar mee en ben ik op het stalen ros gestapt die al die alu's heeft overleefd. Rationeel staal, emotioneel Titanium
De reputatie dat frames scheuren stamt vooral uit de tijd dat er niets anders was dan staal... .

Vooral trekkingfietsers zijn er van overtuigt dat een frame gaat breken en dat je het moet kunnen lassen. Inderdaad gingen al die stalen randonneurs kapot toen ze er met 40 kg bepakking mee door Afrika gingen fietsen. Lassen hielp maar heel tijdelijk blijkbaar, want de stoere verhalen dat ze wel 5x hun frame moesten laten repareren waren bij de oude garde nog steeds rond.

Van een moderne, aluminium Santos of idworx hoor je bij soortgelijk gebruik eigenlijk nooit dat ze scheuren... .


Maar goed, juist omdat staal veel gebruikt wordt is er van alles te koop. Lichtgewicht staal gaat net als ander lichtgewicht spul vroegtijdig kapot. Mijn enige 2 gescheurde frames waren van lichtgewicht staal. Maar zoals De Baron al zegt, het gaat om een goed ontwerp. En dan kun je staal enorm duurzaam maken zonder dat je een lomp frame creëert, de magische rijeigenschapen behoudt. Maar er zijn er genoeg die bij een lomp frame zweren... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik heb in de afgelopen 6 jaar 4 gescheurde alu frames gehad. De Surly die ik als eerste kocht heeft al die frames overleefd.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Plaats reactie