MTB Route Bergen op Zoom

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Alleen georganiseerd bij mijn weten door de Mellowbikers in oktober. En volgens mij is het bos in principe verboden terrein na zonsondergang en voor zonsopkomst :wink: De tocht in oktober is een aanrader!
Always ride with a smile!!!!!!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Er is geen apart topic voor de route 'Halsteren'?
Worden Halsteren en BoZ beheerd door de Mellowbikers?
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Dit weekend staat in BN de Stem dat het er toch van gaat komen:

Uitbreiding van de MTB route BOZ over de oude vuilstortplaats De Kragge.

Online kan ik het artikel niet vinden.
In het artikel staat dat het voor de zomer al klaar moet zijn.

Iemand meer info? Ben benieuwd!
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Hier het bericht:
https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... ~aac98024/

Ik weet alleen niet of ik er nu enthousiast over moet zijn. Heb een donkerbruin vermoeden dat de route op de Bergse Heide (=zwart) nu een simpele doorsteek wordt en het vrije rijden aan banden gelegd gaat worden. Misschien zit ik er naast maar toch een beetje dubbel gevoel....

Op de route van Halsteren is ook al kritiek vanuit een groene beweging. De nadruk wordt daarin gelegd dat de mountainbikers de boosdoeners zijn. Maar men vergeet dat de afgelopen jaren de gebieden rondom Brasserie de Berk en Fort de Roovere toeristisch aantrekkelijk gemaakt zijn met als gevolg dat de hoeveelheid wandelaars/dagjesmensen gigantisch toegenomen is. Recreatiestromen gaan zich daardoor bijten en het lijkt erop dat de mountainbikers daardoor de gebeten hond worden, ook al gedraag je je netjes.....

Uiteraard is de Kragge een geweldige aanvulling en hoop dus dat mijn gevoel niet juist is :-q
Always ride with a smile!!!!!!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Wie weet precies wat de plannen zijn in het stukje bos tussen spoorlijn en het Paviljoen, tegen de rand van de camping?

Er wordt daar al een tijdje gigantisch gekapt in de hele hoek, werkelijk ongelofelijk. Welke ambtenaren zijn hiervoor verantwoordelijk, waar staat dit aangekondigd? Mooie dikke oude bomen worden gerooid, ook loofbomen beuken en eiken. Volgens mij moet het een parkeerterrein worden voor het Paviljoen? (Zie ook post hierboven).

Dus de gemeente offert mooi publiek bosgebied op ten behoeve van een horeca ondernemer om daar auto's te stallen? Indien dat waar is dan absoluut idioot, stelletje zotten. Paviljoen heeft ook dat eilandje al voor 1 € kunnen kopen heb ik gehoord, dan had ik het voor 2 € ook wel willen kopen.

Weet dus welke partijen je NIET moet stemmen volgende verkiezingen! Dit heet GROEN beleid, lekker kappen in de bossen tbv auto's en de horeca. Ook al daar bij het pretpark bij de StayOkay. Zuigt steeds meer mensen naar de bossen die allemaal met de groene auto komen die groen moet geparkeerd worden. Gemeente kan ook kiezen voor NIET uitbreiden horeca en bescherming natuur.

Maar ach wat kan je van de overheid verwachten: die willen overal alleen maar van die logistieke blokkendozen bouwen en projectontwikkelaars faciliteren zoals vd Valk zodat die lekker vet kunnen verdienen ten koste van de omgeving van de mensen die er wonen.

Ik vraag het ook omdat onze MTB route ter plekke compleet vernaggeld wordt. Er zou sowieso wat wijzigen op de Heide heb ik begrepen, maar dit stukje is dus nu helemaal naar de klote. Jammer.

Wie weet er meer?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Johnny D schreef: ma 8 april 2019, 19:31 Hier het bericht:
https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/ ... ~aac98024/

Ik weet alleen niet of ik er nu enthousiast over moet zijn. Heb een donkerbruin vermoeden dat de route op de Bergse Heide (=zwart) nu een simpele doorsteek wordt en het vrije rijden aan banden gelegd gaat worden. Misschien zit ik er naast maar toch een beetje dubbel gevoel....

Op de route van Halsteren is ook al kritiek vanuit een groene beweging. De nadruk wordt daarin gelegd dat de mountainbikers de boosdoeners zijn. Maar men vergeet dat de afgelopen jaren de gebieden rondom Brasserie de Berk en Fort de Roovere toeristisch aantrekkelijk gemaakt zijn met als gevolg dat de hoeveelheid wandelaars/dagjesmensen gigantisch toegenomen is. Recreatiestromen gaan zich daardoor bijten en het lijkt erop dat de mountainbikers daardoor de gebeten hond worden, ook al gedraag je je netjes.....

Uiteraard is de Kragge een geweldige aanvulling en hoop dus dat mijn gevoel niet juist is :-q
Dit had ik nog gemist, maar dit leest inderdaad zoals je het zegt. Het is drukker geworden in de bossen, dus dat moet minder. Oja die mountainbikers, die kunnen wel weg :-{ . Ben benieuwd hoeveel er over blijft van het stuk tussen Moerstraatsebaan en de Heide.
Gebruikersavatar
Cycling4Care
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 21 november 2011, 19:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2024 Silver/Blue
Contacteer:

Ik was eigenlijk van plan aankomend weekend weer lekker te spelen op de zwarte route van BoZ...maar ik hoor diverse geluiden dat deze route behoorlijk gemolesteerd is door 'bos werkzaamheden' en dat ie er beroerd bij ligt :~. Kan iemand mij bijpraten voordat ik voor Jan Joker daar naartoe ga? Thx alvast.
Lekker fietsen en het goede doel steunen? Kijk op http://www.cycling4care.nl

Zin in om bij de mooiste MTB vereniging van Oosterhout en omstreken te komen fietsen? Kijk dan op: http://www.mtboosterhout.nl
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Cycling4Care schreef: di 28 mei 2019, 13:03 Ik was eigenlijk van plan aankomend weekend weer lekker te spelen op de zwarte route van BoZ...maar ik hoor diverse geluiden dat deze route behoorlijk gemolesteerd is door 'bos werkzaamheden' en dat ie er beroerd bij ligt :~. Kan iemand mij bijpraten voordat ik voor Jan Joker daar naartoe ga? Thx alvast.
Alleen het stuk Bergse Heide, de min of meer open vlakte bij Brasserie de Berk ligt op z'n kop. Ze zijn daar bezig met forse graafwerkzaamheden waaronder het uitdiepen van het ven etc.
Het is op zich dus nog goed te doen. Wel is er veel los zand!
Always ride with a smile!!!!!!
Gebruikersavatar
Cycling4Care
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 21 november 2011, 19:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2024 Silver/Blue
Contacteer:

Afgelopen weekend BoZ aangedaan om lekker ouderwets te 'spelen' op de zwarte route. De kern hiervan (het stuk achter het spoor) is en blijft echt een gaaf rondje :-q. Deze dan ook drie keer gedaan en daarna de groene route gebruikt om uit te rijden.

Zwart lag er gewoon prima bij ondanks de werkzaamheden. Weinig last van gehad, alleen je uitzicht is op sommige plekken wat minder bos-achtig :lol:. Lekker wat mul zand waardoor je mooi bij de les gehouden werd :winkie:. Was heerlijk.
Lekker fietsen en het goede doel steunen? Kijk op http://www.cycling4care.nl

Zin in om bij de mooiste MTB vereniging van Oosterhout en omstreken te komen fietsen? Kijk dan op: http://www.mtboosterhout.nl
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Vandaag de groene, zwarte en paarse route gereden. Bij zwarte route zijn werkzaamheden. Wat dat gaat worden, uitbreiding zwarte route mogelijk, zeker met de hoogteverschillen rondom het meertje.
Bij aanrijd-route vlak voor het spoor is er langs het fietspad (sorry weet geen namen) een flinke berg waar ik naar boven ben gereden. Ook daar volop werkzaamheden... Komt daar ook nog een route? Mooie mogelijkheden daar. Ik ben benieuwd! :-q
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

ijskonijn schreef: ma 1 juli 2019, 17:50 Bij aanrijd-route vlak voor het spoor is er langs het fietspad (sorry weet geen namen) een flinke berg waar ik naar boven ben gereden. Ook daar volop werkzaamheden... Komt daar ook nog een route? Mooie mogelijkheden daar. Ik ben benieuwd! :-q
Dit is de Kragge, een oude vuilstortplaats. En zover ik weet komt hier een aanvullende MTB route. Wanneer deze klaar is, weet ik helaas niet. En ook niet wat er gaat gebeuren bij Brasserie de Berk. Heb iets gehoord dat daar de route weggaat. Maar tussen horen en weten zit een groot verschil....
Always ride with a smile!!!!!!
aqualungy
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 08:40
Mijn mountainbike: SCOTT Scale 950 2019

Deze morgen een stukje van de route op de Kragge gereden en ziet er wel leuk uit. Rockgarden achtige hindernissen, kombochten, steil naar boven en beneden over een puinpad zigzag langs de berg. Door het puin wel gladjes.
Waarom buitendoor als je ook binnenom kan?
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Leuk, binnenkort maar weer eens een rondje aldaar maken.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
aqualungy
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 08:40
Mijn mountainbike: SCOTT Scale 950 2019

aqualungy schreef: za 3 augustus 2019, 16:40 Deze morgen een stukje van de route op de Kragge gereden en ziet er wel leuk uit. Rockgarden achtige hindernissen, kombochten, steil naar boven en beneden over een puinpad zigzag langs de berg. Door het puin wel gladjes.
Dit is allemaal nog niet klaar hoor, mocht je voor een verrassing komen te staan
Waarom buitendoor als je ook binnenom kan?
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Vanmorgen met de Kaaimannen ook een stuk van de Heide zwarte route gereden en over de Kragge. De route rondom de Berk is compleet aan gort, alleen nog maar mul geel zand. Tot overmaat van ramp nog een paar knollen over de route die de boel nog verder kapot trappen (die hebben toch ook eigen routes in het gebied?).
Zou mij niet verbazen als de zwarte route straks wordt afgesloten t.b.v. wandelaars en ruiters van de omliggende maneges onder het mom van "jullie hebben nu een mooi stukje MTB route op de Kragge". Het is allemaal nog niet klaar op de Kragge, er ligt nu al best een mooie route, maar op basis van wat er nu ligt rijd ik toch 10x liever de huidige zwarte route dan die lus over de Kragge. Het is toch een beetje een vergroot Wielerexperience (Roosendaal) parcours. Prima om je mountainbike skills te trainen, maar helemaal niks als je ook van lekker rijden door en genieten van de natuur houdt.
Plaats reactie