Staal of Titanium?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

CC-Rider schreef: ma 1 juli 2019, 15:51 Ik heb in de afgelopen 6 jaar 4 gescheurde alu frames gehad. De Surly die ik als eerste kocht heeft al die frames overleefd.
Minder wheelies maken kan ook helpen je frames heel te houden :lol:
:bier:
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Als geld geen rol speelt, wat mij betreft, altijd titanium....
triple nickel
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: di 26 februari 2008, 23:22
Mijn mountainbike: Cube Reaction 2008

Thanks voor de -tot nu toe- reacties. Geweldig al die meningen.

Ik ga deze maand staal en titanium uitproberen. Iets wat ik echter niet kan testen is de langere ritten met de nodige HM's.
Bij een stalen fiets neem je toch al gauw 600gram meer mee de klim in...

Mijn keuze is nog altijd 50/50, maar dat zal veranderen als ik bij Stanton de bikes zie en erop kan rijden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

triple nickel schreef: ma 1 juli 2019, 18:56 Ik ga deze maand staal en titanium uitproberen. Iets wat ik echter niet kan testen is de langere ritten met de nodige HM's.
Bij een stalen fiets neem je toch al gauw 600gram meer mee de klim in...
Je zit zelf op 13% lichaamsvet?


Maar als dat je zorg is, dan kun je beter kiezen tussen aluminium en carbon... :kiss: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

CC-Rider schreef: ma 1 juli 2019, 12:31 Ik heb nog niet gehoord dat een stalen frame scheurt. Van Ti heb ik dat al wel gezien. Alu doet het helemaal snel, dus mijn keuze zou zeker staal zijn.
Alles scheurt, staal ook, net als Ti of Alu, heb zelf meerder stalen frames en vorken gebroken. Alles kan kapot helaas

Zoals eerder gezegd is materiaal maar een relatief kleine factor. Je hebt aardig wat keuze in kwaliteit staal, alu en ti en daarbovenop komt nog een goed ontwerp en dan uiteraard de fabricage.
- Je kunt met de meest prachtige buizen een heel slecht frame bouwen.
- Een bouwer kan pech hebben met de kwaliteit vd geleverde buizen

Wat wil je van een frame?

- moet het licht zijn (en wat is voor jou licht?)
- moet het stijf zijn (en op welke plekken)
- moet het zo sterk mogelijk zijn?


Zoals je ziet wordt het totaalplaatje altijd een compromis van veel factoren uiteindelijk telt alleen of een frame/fiets voldoet aan jouw verwachtingen (of deze overtreft)

Ik ben zelf een groot liefhebber van mooie stalen frames met een toffe paintjob maar een alu Nicolai kan ik ook zeker waarderen. De magische meerwaarde van Ti is iets dat veel mensen met een blinddoek niet zullen merken (hooguit dat veel Ti frames in mijn ogen te flexibel zijn). Het is een pracht materiaal dat erg kritisch is in de be- en verwerking en daardoor ook wat duurder.

Anyway

Ben persoonlijk wel benieuwd naar de made in the UK Ti frames dus bestel die maar :bier: :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
triple nickel
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: di 26 februari 2008, 23:22
Mijn mountainbike: Cube Reaction 2008

Om even terug te komen op de initiële vraag:

Inmiddels is de kogel door de kerk :D

Het is geworden: STAAL.

En geen Stanton Slackline maar een Switchback. Ik heb beide fietsen getest tijdens een vakantie in de UK en daar is de Switchback als winnaar uit de bus gekomen.

De fiets wordt custom opgebouwd met de door mij aangewezen parts, die hoofzakelijk bestaan uit Hope gekleurde onderdelen inde kleur Paars.
Paarse Stem, Paarse bottom bracket, Paarse Hubs, Zwarte handvaten met paarse randen, Zelfs in het zadel zit een tint paars. Het frame wordt geweten in Mat zwart. Dit is een persoonlijke keuze. Vindt -ie- mooi. :-D

Inmiddels ben ik ook bij een wielen bouwer geweest en er wordt een carbon wiel gebouwd (de Duke Crazy Jack) met Industry Nine torch hubs en paarse Nippels en Sapim CX spaken.

Ik zit nog een heeeeeeeeeel klein beetje te twijfelen of ik niet het mat zwart zal vervangen door dit:https://www.stardustcolors.co.uk/black- ... 2licr2k7o8 een zwarte kleur die bij bepaalde licht omstandigheden een paarse tint heeft.

Keuzes... :cry: :o :-D
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Oh dat zal een heel fijn fietsje worden! Benieuwd naar het resultaat, dus please, wel een SYS maken straks.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Goede keuze! :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

triple nickel schreef: zo 11 augustus 2019, 21:54
Ik zit nog een heeeeeeeeeel klein beetje te twijfelen of ik niet het mat zwart zal vervangen door dit:https://www.stardustcolors.co.uk/black- ... 2licr2k7o8 een zwarte kleur die bij bepaalde licht omstandigheden een paarse tint heeft.

Keuzes... :cry: :o :-D
Daar zou ik nog geen nanoseconde over twijfelen.
Maar ja, ik vind alles mooier dan matzwart... :D

Los van de kleur klinkt het als een mooi fietsje in wording :-q
En staal of tita, allebei mooi. Een van de fijnste hardtails uit mijn verleden was van "goedkoop" titanium (Airborne), maar dat was ook een van de minder stijve frames die ik gehad heb. Waarschijnlijk de allerfijnste hardtail die ik gereden heb is de stalen Snowdon die ik nu heb. Maar dat is zeker niet alleen aan het materiaal toe te schrijven, de grotere 29er wielen en de (voor mij) juiste geometrie vormen wellicht nog belangrijke factoren.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
triple nickel
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: di 26 februari 2008, 23:22
Mijn mountainbike: Cube Reaction 2008

hahaha ik heb het spuiten vh frame on hold staan.

Even babbelen met de spuiter bij Stanton :D het wordt in vedergeval geen mat maar satin black.

En ik krijg nog wat voorbeelden van paint met een paars tintje..
:-D

Keuzes...

Ik hoop dat mijn Naven (industry Nine) dezelfde paarse kleur hebben als Hope. Weet iemand dat toevallig?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik vind Stanton één van de mooiste standaard kleuren hebben; diep paars. candy red, groen.
Ik zou zelf dan niet snel voor zwart kiezen, maar iets met smaak en twisten. :)
Plaats reactie