Raar wiel vraagje

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Is het een probleem om voor met een andere interne velgbreedte te rijden dan achter? Ik denk erover om voor een ander wiel te plaatsen met een wat grotere interne diameter, maar aangezien achter verder prima gaat zo wil ik daar nog niets aan wijzigen..
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Volgens mij is dat helemaal niet zo gek. Je ziet vaak ook een wat grotere en grovere band voor, bijvoorbeeld 2.4 voor en dan 2.2 achter.. ook het fatfront idee heeft daar wat van weg alleen dan wat extremer.. Wat meer grip voor en wat minder achter, liever dat dan andersom
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wat gaat er dan niet goed aan de voorkant, denk ik dan?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Ik heb eigenlijk continu problemen met de huidige velg, is al diverse keren nagekeken maar zou verder rond en okay moeten zijn.. maar nu al 3 banden die er niet mooi rond op willen, en na recent over de kop te zijn gegaan (aardige klapper die het voorwiel grotendeels opving, op een aanlopende rem na verder geen zichtbare gebreken) misschien toch maar het wiel vervangen ondanks dat er optisch niks mis mee is.. Dan kan ik een zelfde wiel opnieuw nemen, maar ik dacht waarom geen bredere? iets meer grip misschien?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ah, okee, ik ging uit van een velg die technisch gewoon goed is. Maar als je dan toch gaat vervangen is breder niet slechter, mits je wel een bjipassende bandbreedte kiest.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

De huidige Canyon Neuron wordt geleverd met 30mm voor en 25mm achter geloof ik.
Als je over die breedtes nadenkt, kies dan zoals cappy zegt voor de breedte die bij de band past die je wilt rijden.
Dus eerst bepalen welke bandbreedtes je wil rijden en dan daarbij de velgbreedte uitzoeken.
Andersom kan je hoofdpijn opleveren.
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Ik heb voor en achter nu 2,25 inch .... tot zo'n 25mm zou dan okay moeten zijn? Huidige velg is dacht ik maar 19mm intern hoewel ik dat niet gemeten heb en het ook zo nergens terug kan vinden..
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

25mm is prima voor 2.25 👍
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Victor1977 schreef: di 4 juni 2019, 10:46 25mm is prima voor 2.25 👍
Inderdaad, en wat betreft verschil in voor- en achtervelg: sommige high end carbon velgen hebben standaard voor iets meer binnenbreedte.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Ik ga eens zoeken.. nu zitten blijkbaar deze erop..


Formula alloy hubs, Bontrager Mustang Elite Tubeless Ready rims

Maar ik kan hier verder niets over vinden, geen maatvoering of wat dan ook, het is een qr-as, maar verder ook op de Trek site geen specs..
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Volgens mij zijn die niet meer dan 20-23mm breed ofzo. Heb ze ook gehad. Of 25 dan weer veel verschil gaat opleveren, is de vraag. Want waarschijnlijk betreft het hier een XC bike? Je band zal iets breder vallen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bontrager heeft om 1 of andere vage reden wel vaker last van banden die er niet goed op willen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Kapitein Iglo schreef: di 4 juni 2019, 11:49 Volgens mij zijn die niet meer dan 20-23mm breed ofzo. Heb ze ook gehad. Of 25 dan weer veel verschil gaat opleveren, is de vraag. Want waarschijnlijk betreft het hier een XC bike? Je band zal iets breder vallen.
Trek X-caliber 8 modeljaar 2016 (lichtblauw) fiets bevalt me verder prima, past goed bij het huidige niveau dat de berijder heeft.. :D
Maar zowel banden als voorwiel ietwat problematisch tot nu toe.. ik dacht dat ze 19mm maar waren intern? 21 kan ik me nog voorstellen maar 23 lijkt me sterk..?
Kwam online wat handgespaakte tegen in de aanbieding, maar weet zo niet welke as maat etc ik heb, dat eerst maar eens uitzoeken .. prijzen vielen me dan nog mee.. het hoeft ook niet licht te zijn.. sterk en iets breder is meer dan goed..
Lars TB schreef: di 4 juni 2019, 11:50 Bontrager heeft om 1 of andere vage reden wel vaker last van banden die er niet goed op willen... .
n..

Het zal in ieder geval iets anders worden ja...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

19mm, was het zo weinig...? Je zou zomaar gelijk kunnen hebben. Dan valt je bandje met 25 wel wat mooier rond denk ik.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Kapitein Iglo schreef: di 4 juni 2019, 12:33 19mm, was het zo weinig...? Je zou zomaar gelijk kunnen hebben. Dan valt je bandje met 25 wel wat mooier rond denk ik.
Het bleek na meten inderdaad 19mm te zijn.. inmiddels met een nieuw voorwiel onderweg met dank aan een forumlid.. meteen toch meer gevoel in de bochten met een bredere velg. De druk kan ook nog lager, daar ga ik nog wat mee experimenteren .. nu op 1,5 bar voor en 1,7 achter...

Het oude achterwiel heeft nu overigens rode bestickering die er nog af moet, wat is beter de Föhn of even met wasbenzine / aceton o.i.d. erover?
Plaats reactie