Te strakke broek?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

Beste mede mtbers,

Sinds gisteren ben ik in het bezit van een nieuwe mtb broek een assos xc bibshort.

Voorheen reed ik altijd met een baggy met een endura boxer maar kreeg hier vaak tijdens de wat langere ritten last van scheur plekken in de lies.

Nou stapte ik vanochtend vol goede moed met m'n nieuwe broek op de fiets, maar kwam er na een kilometer of 15 achter dat ik gevoelloze edele delen had :(

In de winkel had ik zelf al een idee dat de broek wat strak zat maar de winkelier verzekerde mij er van dat dit normaal was bij dit model. Ik heb overigens maat XL.

Klinkt dit bij iemand bekend dat dit wel degelijk door een te strakke broek zou kunnen komen deze klachten, of ben ik door de andere zeem beter of juist slechter op het zadel gaan zitten?

Ik heb voor de rit van vanmiddag m'n zadelpunt iets naar beneden gezet in de hoop dat dat helpt.

Ben erg benieuwd naar jullie mening! Alvast bedankt :D
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

nee, je edele delen horen het gewoon te doen. Je bent verkeerd geadviseerd in de winkel, zeker omdat je ook controlevragen hebt gesteld. Ik zou zelf direct terug gaan en een grotere maat kiezen. Je kunt wel gedoe krijgen omdat je de broek al gedragen hebt, maar dat is zijn probleem. Had ie maar beter moeten adviseren
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Kan ook zijn dat de zeem in je nieuwe broek anders is dan die in de Endura. Hierdoor kunnen de drukpunten van je zadel anders komen tov je edele delen, waardoor je een doof gevoel krijgt. Dit kan gevaarlijk zijn, en zelfs lijden tot een noodzakelijke operatie met alle gevolgen van dien.

Het zal niet zozeer met de maat te maken hebben, want dan krijg je niet alleen een slapend zaakje van...

Probeer anders eerst de zemen te vergelijken, desnoods bekijk die samen met de bikeshop waar je het gehaald hebt. Stand van het zadel een fractie wijzigen kan in deze ook verschil uitmaken.

Dit is ook waarom sommige merken, zoals Gonso 3 verschillende zemen leveren in hun assortiment, afhankelijk hoe je dus zit. Gonso gebruikt blauw voor als je meer achterop zit, groen als je centraal zit en rood als je voorop zit. Het is nogal verschillend per persoon hoe je zit op een fiets. Zit je sterk voorover gebogen op je fiets, zal een ander punt meer belast worden dan iemand die rechterop zit. In het geval van een baggie met ondershort, zal je waarschijnlijker minder voorover zitten dan iemand op een racefiets. Het kan zijn dat jouw nieuwe broek echter de nadruk heeft zitten op het voorover zitten.

Misschien dit eens onder de aandacht brengen bij de bikeshop, wat zijn maatadvies kan wel goed zijn, maar heeft hij ook gevraagd hoe je fietst en hoe je zit, dit heeft waarschijnlijk de grootste impact op je zaakje... Als hij dat niet nagevraagd hebt, heb je denk ik een sterker argument...
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Ik heb ook wel eens last van "gevoelloze edele delen", maar dan is het vaak een kwestie van het zaakje even goedleggen :lol:
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik heb een t.mille van Assos die onder mijn baggy broeken wel erg bulky aanvoelt in vergelijking met andere bibs die ik heb. De Assos broek zit op zich heel comfortabel, hij sluit nauw aan en blijft goed zitten. Maar de zeem is wel veel dikker dan bij andere broeken en heeft echt een soort voorgevormde positie. Als de broek dan niet precies op de goede plek zit, dan gaat hij dubbel zitten en dan krijg je drukpunten. Op de Assos site lees ik dat de zeem van de XC shorts nog dikker is dan de Road versies. Dus misschien is het gewoon een te dikke zeem.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

Ik kom net terug van de winkel waar ik de broek heb aangeschaft, en werd met veel ongeloof aan gekeken. Kreeg hier een klein beetje het idee dat de winkelier dacht dat ik uit m'n nek zat te lullen maar dat terzijde.

Ik heb het probleem uitgelegd, maar al snel wel duidelijk dat ze niet aan retourneren deden ivm de hygiëne. Kan ik me iets bij voorstellen maar als bedrijf zijnde calculeer je zulke kosten in, en als consument heb je retour recht.

Anyway ik heb de broek weer mee gekregen en ze gaan nu contact opnemen met assos ik denk om te kijken of dit vaker voorkomt?

Als er niks aan gedaan wordt dan zal ik even aan het sleutelen gaan met het zadel wellicht iets naar voren zetten.

Het enige wat ik mij kan bedenken is dat de zeem anders is als de padding in de endura boxer waardoor ik anders op het zadel zit.

Bedankt voor het reageren.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

diaseti schreef: vr 5 juli 2019, 17:48 ...en als consument heb je retour recht.
Geld alleen bij aankopen via internet, telefoon of aan de deur (colportage). Bij een fysieke winkel heb je geen recht op ‘zicht termijn’ en geld ‘gekocht is gekocht’ mits het product voldoet aan de specificaties .

Anderzijds siert het de leverancier wel als je het product mag ruilen, zoiets heet klantenbinding 🙂

In topic, ik heb zelf ook eens een (duurdere)short met dikkere zeem gekocht als ik gewend was en na 5 ritten heb ik hem in de kast gegooid en weer terug naar mijn goedkope B-twin shorts van decatlon waar ik zonder probleem ritten maak van 50+ km zonder een centje pijn😎
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Dus hun foute maatadvies en jouw onwetendheid plus onbekendheid levert als resultaat op dat jij financieel de lul bent (om in stijl te blijven) en zij een klant kwijt zijn die de rest van zijn fietsende fietsloopbaan eeuwige klantentrouw aan deze winkel verschuldigd zou zijn. Dat is commercieel inderdaad heel erg slim. De marge op de Assos broek heb je mooi binnen en die lul (om in stijl te blijven) zie je nooit meer terug.

(Ben ik nou zo slim, of?)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

P@trick schreef: vr 5 juli 2019, 19:16
diaseti schreef: vr 5 juli 2019, 17:48 ...en als consument heb je retour recht.
Geld alleen bij aankopen via internet, telefoon of aan de deur (colportage). Bij een fysieke winkel heb je geen recht op ‘zicht termijn’ en geld ‘gekocht is gekocht’ mits het product voldoet aan de specificaties .

Anderzijds siert het de leverancier wel als je het product mag ruilen, zoiets heet klantenbinding 🙂

In topic, ik heb zelf ook eens een (duurdere)short met dikkere zeem gekocht als ik gewend was en na 5 ritten heb ik hem in de kast gegooid en weer terug naar mijn goedkope B-twin shorts van decatlon waar ik zonder probleem ritten maak van 50+ km zonder een centje pijn😎
Bedankt voor je reactie! Dat zicht termijn alleen geldt op telefoon internet etc daar had ik absoluut geen weet van.

De zeem op zich is niet dikker als de Endura short daarom snap ik er ook niks van.

Heb dit soort zadelpijn ook niet eerder ervaren, vandaar dat ik dacht dat ik misschien door de padding anders ga zitten op het zadel.

Normaal gesproken denk je er niet overna hoe je op het zadel zit, pas als je er oplet ga je raar zitten 😅
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

bert l. schreef: vr 5 juli 2019, 20:40 Dus hun foute maatadvies en jouw onwetendheid plus onbekendheid levert als resultaat op dat jij financieel de lul bent (om in stijl te blijven) en zij een klant kwijt zijn die de rest van zijn fietsende fietsloopbaan eeuwige klantentrouw aan deze winkel verschuldigd zou zijn. Dat is commercieel inderdaad heel erg slim. De marge op de Assos broek heb je mooi binnen en die lul (om in stijl te blijven) zie je nooit meer terug.

(Ben ik nou zo slim, of?)
Nou dit is dus precies wat ik ook dacht en waar ik mij over uit gesproken heb! Vind het ronduit belachelijk.. Voor gadgets en kleding kom ik er altijd maar na dit akkefietje ga ik toch even iets verder kijken.

Blijkbaar is hun marge inderdaad belangrijker klantenbinding..
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wat een Aso(s) in die shop en mooi klote dat ze ongevoelig zijn voor jouw zaak(je). :bier:
Ik zou elders verder shoppen!
Pasvorm van broeken is zeer persoonlijk, maar met mijn 188x net te zware 93kg ben ik zeer content met de broeken van Ion en Bontrager.
Ik heb ook een asos, maar eerlijk gezegd doet de Bontrager die een 3e daaevan koste het voor mij beter.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon vragen hoe hij m terug wil.
Over de toonbank of door de winkelruit?

Je hebt hem er op gewezen dat deze strak zat, maar hij heeft jou overtuigd dat het goed was.
Dus niet, dus hij moet op de blaren zitten, niet jij.

Hygiëne my ass.
Daar zijn wasmachines en Dettol voor uitgevonden.
Is sowieso secundair, want hij heeft het fout gedaan, dit is geen ruil omdar de kleur je niet aanstaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

ThaSingleTrackMastah schreef: za 6 juli 2019, 17:48 Gewoon vragen hoe hij m terug wil.
Over de toonbank of door de winkelruit?
:lol:

Maar ff serieus: ik heb op zich geen ervaring met assos broeken maar wel met castelli en het fenomeen klein aanvoelen zou hetzelfde kunnen zijn; bij mij zitten de castelli broeken in t begin namelijk ook wat strak (ik heb er nu 3 in maat L) maar na n paar keer dragen en wassen wordt dat net iets ruimer...niet dat hij gaat lubberen maar alsof hij naar je lichaam gaat zitten. Het kan in dit geval - met de helaas niet meewerkende verkoper - mss een idee zijn om dat te proberen? Als het heel strak zit is dat wellicht toch vervelend maar mijn ervaring is toch dat ze wel ietsje minder strak gaan zitten na een tijdje...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als Asos te strak zit gaat het rekken, en wordt half doorschijnend :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 7 juli 2019, 00:46 Als Asos te strak zit gaat het rekken, en wordt half doorschijnend :o
Hmm tja dat wil je natuurlijk ook niet. Of wel, als je t erom doet. :D Maar dat lijkt me nou niet t hoofddoel van n stukje mountainbiken. ;)
Plaats reactie