Fietsen met omgeslagen enkel

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
PaganiProductions

hanjovdberg schreef: do 4 juli 2019, 10:11 Koelen helpt alleen in acute fase maar ook dat is in de nieuwe standaard EHBO niet meer aanbevolen. Actief bewegen binnen pijngrens zorgt beste voor herstel. Klikpedalen werken niet positief (zijn mijn eigen ervaring :(( )

Heb zelf al ruim 8 mnd last van mijn enkel. Niet heel erg meer maar na stevige rit vaak de dag erna weer wat restpijn. Dus rustig aan zou ik zeggen.
Heb gelukkig flat pedals op al mijn fietsen.
Gewoon maar aftasten en zien wij wel verder.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Heel vervelend voor jullie. Een enkel is een heel erg ingewikkeld gewricht. Met al die botjes, bandjes, pezen en spieren. Als fysio en sportdocent heb ik enige kennis maar idd is in de medische wereld veel verschil van inzicht.

Tav koelen is de nieuwe standaard eigenlijk wel logisch. Koelen gaat de zwelling tegen. Maar de zwelling is eigenlijk functioneel want die beschermt het gewricht. Er wordt ‘tijdelijk’ meer bloed en vocht naar betreffende delen gestuurd om te ‘werken’ aan het probleem. Koelen zorgt voor afsluiten van bloedvaten dus minder transport van en naar het betreffende deel. Dat is in acute fase wanneer er doorgesport moet worden ‘gunstig’ maar voor herstel eigenlijk niet.

Afknellen en of voorkomen door tapen moet ook zo min mogelijk gebruikt worden omdat dit de stevigheid overneemt van banden en gewrichten die dus eigenlijk daardoor verzwakken. Ze hoeven nl niet zelf meer te ‘werken’.

Tips; doe oefeningen zoals actief bewegen van enkel binnen pijngrens. Gewoon als je zit enkel in alle richtingen actief bewegen. Goed voor bloedsomloop. Ga regelmatig op 1 been staan voor actieve stabiliserende oefeningen. Voorkom zijwaartse bewegingen zoals uitklikken van schoenen in klikpedalen.

En verder veel geduld .. :-{ :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
PaganiProductions

Zo ziet de enkel er nu uit Afbeelding
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Zo... Dat is nog een fikse zwelling.. ben geen deskundige, maar zou toch echt ff een tandje minder doen. Bewegen is goed, maar belasten niet.
PaganiProductions

Prulleman schreef: zo 7 juli 2019, 14:29 Zo... Dat is nog een fikse zwelling.. ben geen deskundige, maar zou toch echt ff een tandje minder doen. Bewegen is goed, maar belasten niet.
Zit dit weekend niet op de fiets.
Wil volgend weekend weer op de fiets zitten en dan kijken hoe het gaat.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ga naar je huisarts. Daar is-ie voor.
Vorsprung durch Pedantik.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Alien schreef: ma 8 juli 2019, 07:59 Ga naar je huisarts. Daar is-ie voor.
Weet je wat de huisarts dan zegt? Daar ben ik niet voor :D
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

PaganiProductions schreef: zo 7 juli 2019, 14:33
Prulleman schreef: zo 7 juli 2019, 14:29 Zo... Dat is nog een fikse zwelling.. ben geen deskundige, maar zou toch echt ff een tandje minder doen. Bewegen is goed, maar belasten niet.
Zit dit weekend niet op de fiets.
Wil volgend weekend weer op de fiets zitten en dan kijken hoe het gaat.
zitten zal wel gaan ;) ik zou alleen niet te hard trappen.

zolang het gezwollen is moet je het niet zwaar belasten. Dus naar de supermarkt op de fiets kan best, maar 40 km door het bos en heuvels zou ik mee wachten tot de zwelling weg is
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

aurelius schreef: za 29 juni 2019, 22:15 ....De fietsbeweging is voor een verzwikte enkel relatief minder belastend. Je gewicht wordt door je zadel gedragen, dat scheelt. En je enkel/voet beweegt alleen op en neer, niet zijdelings, scheelt ook.
Ik zou wel rustig aan doen, makkelijk parcours, rustig tempo, licht verzetje.
Als je na het afstappen weer omzwikt vertraagt dat je herstel, het gevaar zit ‘m dus ‘naast de fiets’.
Bij een fors verzwikte enkelband met meer zwelling, maar dan loop je vast ook moeizaam, kun je beter echt rust nemen. Na 5-7 dagen rust met zwachtel is de enkel dan meestal weer slank, soms moet je dan de enkel nog tapen. Kan via je huisarts of fysiotherapeut.
Succes met je herstel!

Meer info:
https://www.thuisarts.nl/verstuikte-enkel
Het ‘meer info’ stukje ook al gelezen?

Tijd van zwachtelen, rust, laten ontwellen zit er nu wel op na ruim een week. Dus, afhankelijk van het herstel/resultaat: tijd voor controle, beoordeling via huisarts danwel Fysio. ‘Tapen?’. Doen sommige huisartsen ook gewoon zelf.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
PaganiProductions

aurelius schreef: ma 8 juli 2019, 13:57
aurelius schreef: za 29 juni 2019, 22:15 ....De fietsbeweging is voor een verzwikte enkel relatief minder belastend. Je gewicht wordt door je zadel gedragen, dat scheelt. En je enkel/voet beweegt alleen op en neer, niet zijdelings, scheelt ook.
Ik zou wel rustig aan doen, makkelijk parcours, rustig tempo, licht verzetje.
Als je na het afstappen weer omzwikt vertraagt dat je herstel, het gevaar zit ‘m dus ‘naast de fiets’.
Bij een fors verzwikte enkelband met meer zwelling, maar dan loop je vast ook moeizaam, kun je beter echt rust nemen. Na 5-7 dagen rust met zwachtel is de enkel dan meestal weer slank, soms moet je dan de enkel nog tapen. Kan via je huisarts of fysiotherapeut.
Succes met je herstel!

Meer info:
https://www.thuisarts.nl/verstuikte-enkel
Het ‘meer info’ stukje ook al gelezen?

Tijd van zwachtelen, rust, laten ontwellen zit er nu wel op na ruim een week. Dus, afhankelijk van het herstel/resultaat: tijd voor controle, beoordeling via huisarts danwel Fysio. ‘Tapen?’. Doen sommige huisartsen ook gewoon zelf.
Denk dat ik dit weekend het fietsen wil oppakken en kijken hoe het gaat en volgende week nog een keer naar huisarts laten kijken.
Ben deze week al wat met meer kracht na het werken aan het fietsen.
En alleen gister er nog behoorlijk last ervan gehad maar dat ik ook met mijn werk te maken erg schuin staan en gister avond nog gekoeld en vandaag al stukken minder last ervan gehad.
Nieuwe foto
Afbeelding
Van andere kant
Afbeelding
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Als ik dit zo zie zou ik zeker je rust pakken.
Sneeuwmonster
Plaats reactie