Te strakke broek?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik denk niet dat je klachten door de (te?) strakke broek komen, het kan natuurlijk wel aan de zeem liggen dus even experimenteren met je zadel kan geen kwaad.

Wat betreft de verkoper, een dergelijk fietsbroekje hoort inderdaad strak te zitten, anders gaan ze schuiven en dat wil je niet. Je hebt hem zelf gepast en goed bevonden. Als je hem thuis nog een keer had gepast, je bedacht het en hem ongebruikt had geretourneerd met de labels er nog aan had je misschien een punt gehad. Dat je een dergelijk item niet meer kunt retourneren of inruilen als je het gebruikt heb lijkt mij de normaalste zaak van de wereld. Een fietsenzaak waar je een goede relatie mee hebt zal je uit coulance misschien tegemoet komen maar dat is geen recht.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

diaseti schreef: vr 5 juli 2019, 09:07 Voorheen reed ik altijd met een baggy met een endura boxer maar kreeg hier vaak tijdens de wat langere ritten last van scheur plekken in de lies.

Nou stapte ik vanochtend vol goede moed met m'n nieuwe broek op de fiets, maar kwam er na een kilometer of 15 achter dat ik gevoelloze edele delen had :(
Nu ontspoort dit topic weer heel snel... :roll:

Dat van schuren is hier al eens eerder langs gekomen. Hebben er meerdere last van. Onafhankelijk van het merk zeem. Goede lik vaseline voor de rit aanbrengen is een oplossing. Bij mij begon dit probleem na 20 jaar fietsen ook opeens, geen idee waar het vandaan kwam, lijkt ook niet meer weg te gaan. Dus inderdaad een lik smeersel.

Gevoelloze edele delen is wat vager. Ooit wel een Assos broek gehad die ook te strak zat, stof rekte niet ver genoeg mee, raar spul. Maar dat zorgde niet voor gevoelloze edele delen. Andere broeken heel af en toe wel. Maar een oorzaak heb ik nooit kunnen achterhalen.
Als de broek gevoelsmatig aan de kleine kant is, te strak zit, dan is deze gewoon te klein (Cruijf zou het gezegd kunnen hebben!). Bij mij zat hij bij het rijden gewoon te strak om mijn bovenbenen en trok wat bij mijn billen. Als zo iets het geval is, dan moet je dus een maat groter gaan. Overigens ligt het niet aan de prijs van een broek of deze goed is/zit. Hele volksstammen zitten erg goed op een zeer goedkope zeem.

Nog wat ritten maken met de broek, tenzij deze dus te strak zit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

George schreef: zo 7 juli 2019, 15:03 Ik denk niet dat je klachten door de (te?) strakke broek komen, het kan natuurlijk wel aan de zeem liggen dus even experimenteren met je zadel kan geen kwaad.

Wat betreft de verkoper, een dergelijk fietsbroekje hoort inderdaad strak te zitten, anders gaan ze schuiven en dat wil je niet. Je hebt hem zelf gepast en goed bevonden. Als je hem thuis nog een keer had gepast, je bedacht het en hem ongebruikt had geretourneerd met de labels er nog aan had je misschien een punt gehad. Dat je een dergelijk item niet meer kunt retourneren of inruilen als je het gebruikt heb lijkt mij de normaalste zaak van de wereld. Een fietsenzaak waar je een goede relatie mee hebt zal je uit coulance misschien tegemoet komen maar dat is geen recht.
Ik vind dit vergelijkbaar met een fietsenmaker die een te kleine fiets heeft verkocht, ondanks ze bezwaren van de klant.
Nu is in de praktijk gebleken dat de fiets te klein is, maar kan deze niet meer worden teruggenomen omdat deze gebruikt is. Dus dan maar cerommel in de marge met een zadelpen van 50cm en een stuurpen van 130mm.
Wie is er fout?
De klant die zich laat adviseren/overtuigen/overhalen, of de prof die geacht wordt te weten van de hoed en de rand, maar nu de plank heeft misgeslagen?

Dat hwt een artikel is dat lastig is te ruilen, dat is een ander verhaal. Iemand heext hier een fout gemaakt, fout advies gegeven, en wil daar nu geen verantwoordelijkheid voor nemen.
Ben zelf ook zo behandeld bij de mislukte aankoop van een aantal fietsbroeken.
Mn vertrouwen in de kennis van de fietsenmaker is er niet door gestegen.
En mn nieuwe fiets heb ik daar ook niet gekocht ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Was deze maat speciaal voor jou besteld?
.... heeft/had de winkel een maat groter op voorraad?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Verkoper kan advies geven, maar beslissen doe je zelf, zeker voor kledij.
Dus niet komen zeuren over fout verkoper.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Dat is wel heel kort door de bocht.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

George schreef: zo 7 juli 2019, 15:03 Ik denk niet dat je klachten door de (te?) strakke broek komen, het kan natuurlijk wel aan de zeem liggen dus even experimenteren met je zadel kan geen kwaad.

Wat betreft de verkoper, een dergelijk fietsbroekje hoort inderdaad strak te zitten, anders gaan ze schuiven en dat wil je niet. Je hebt hem zelf gepast en goed bevonden. Als je hem thuis nog een keer had gepast, je bedacht het en hem ongebruikt had geretourneerd met de labels er nog aan had je misschien een punt gehad. Dat je een dergelijk item niet meer kunt retourneren of inruilen als je het gebruikt heb lijkt mij de normaalste zaak van de wereld. Een fietsenzaak waar je een goede relatie mee hebt zal je uit coulance misschien tegemoet komen maar dat is geen recht.
+1
Ik kan me ook niet voorstellen dat je klachten door een te strakke broek komen en als dat wel zo is moet ie wel zo strak zitten/hebben gezeten dat je bij het passen echt wel had geweten dat dit niet de juiste maat voor je was.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Allemaal uitstekende argumenten om in het vervolg niet meer naar zo’n ouderwetsche fysieke kotwinkel te gaan, maar via een webshop te bestellen zonder advies. En dan thuis die broek een hele nacht te dragen. als je dan zonder pijnlijke odol ‘s ochtends wakker wordt, dan is het de juiste.
Geen wonder dat die fysieke winkel allemaal op de flacon gaan
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

bert l. schreef: wo 10 juli 2019, 19:24 Allemaal uitstekende argumenten om in het vervolg niet meer naar zo’n ouderwetsche fysieke kotwinkel te gaan, maar via een webshop te bestellen zonder advies. En dan thuis die broek een hele nacht te dragen. als je dan zonder pijnlijke odol ‘s ochtends wakker wordt, dan is het de juiste.
Geen wonder dat die fysieke winkel allemaal op de flacon gaan
Als de broek echt zo strak zit dan zou het wel eens kunnen zijn dat je zonder odol wakker wordt. Dat is dan weer geen goed teken.
Bikee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 14 februari 2019, 13:39

Leuk is natuurlijk anders en ik begrijp dat je het gevoel hebt dat je niet goed geadviseerd werd, maar ik kan ook de winkelier begrijpen. Een broek die al gedragen werd zal echt wel nergens teruggenomen worden. Uitkijken naar een andere zaak waar ze je wel voldoende kunnen informeren zou ik zeggen...
Gebruikersavatar
Jawie
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 24 december 2010, 12:08

Een te strakke broek lijkt me niet de oorzaak. Een broek kan juist beter te strak zijn dan te los. Bij een te losse broek gaat het schuren. Bij een te strakke broek gaat de broek eerder kapot op de naden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat denk ik ook, en ben het ook eens met George zijn verhaal.

Nog een paar puntjes ter overweging:
- Er wordt nu als een vaststaand feit vanuit gegaan dat die broek de oorzaak is, maar is dat wel zo? Stel nu dat het zadel een fractie verstellen het probleem oplost, is die broek dan ineens wel goed? Het blijft dezelfde broek...

- Een fietsenmaker kan je adviseren over de maat, maar niet voelen hoe die broek bij de klant zit. Uiteindelijk zul je zelf moeten aangeven of hij prettig past of niet, het is wel heel gemakkelijk om achteraf de fm de schuld te geven.
Als die broek zo strak zit dat je edele delen gevoelloos worden moet hij bij het passen echt onprettig gezeten hebben. Dan kan iemand anders je wel zeggen dat het zo hoort, maar dan ga je die broek toch niet kopen lijkt me.

Ik heb ook weleens last van een slapend zaakje op de fiets, maar dat is incidenteel en heeft niks te maken met de broek die ik op dat moment draag. Een rit later heb ik met dezelfde spullen nergens last van...

Mijn ervaring is dat een iets te ruime broek veel meer problemen geeft dan eentje die aan de strakke kant is qua pasvorm. Bij een te ruime broek gaat de zeem vouwen en dat geeft gegarandeerd irritaties.
En een dikke zeem geeft niet per definitie problemen, persoonlijk heb ik nog geen fijnere zeem (en broek) gehad dan die van Assos. Jammer genoeg, ik zou ook graag erg fijn zitten op een broek van drie tientjes, maar "moet" nu Assos prijzen betalen om probleemloos te kunnen fietsen :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

-TS heeft een broek gekocht ter vervanging van zn oude broek. TS heeft dus de ervaring dat hij met de juiste broek pijnloos kan fietsen!
-TS heeft de fietsenmakert verteld dat hij deze broek wel erg strak vond.
-Fietsenmakert heeft hem ook verteld dat te strak beter is dan te los (of iets soortgelijks) .
-TS heeft zich laten overtuigen door een man die dagelijks 5 fietsbroeken verkoopt, de expert dus. Logisch toch?
-De expert had het blijkbaar mis.
-Omdat het een artikel is dat qua ruilen nogal gevoelig ligt, moet TS op de blaren zitten.

Dat laatste wil er bij mij gewoon niet in. Desnoods gooit hij die broek in de shredder, maar de klant moet geholpen worden, daar heeft hij recht op.
Ik sluit mij voor de volle 100% bij Bert aan.
bert l. schreef: wo 10 juli 2019, 19:24 Allemaal uitstekende argumenten om in het vervolg niet meer naar zo’n ouderwetsche fysieke kotwinkel te gaan, maar via een webshop te bestellen zonder advies. En dan thuis die broek een hele nacht te dragen. als je dan zonder pijnlijke odol ‘s ochtends wakker wordt, dan is het de juiste.
Geen wonder dat die fysieke winkel allemaal op de flacon gaan
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

in elke broek kun je deze klachten krijgen, groot of klein.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

byorka schreef: wo 17 juli 2019, 14:50 in elke broek kun je deze klachten krijgen, groot of klein.
Ja, lekkkere dooddoener.
(Nu we het er toch over hebben, we gaan allemaal dood, dus we maken ons nergens meer druk om)

Maar hij heeft de klachten in DEZE broek. En DEZE is hem aangeraden door zn fietsenmaker, ondanks zijn opmerking dat deze wel (erg) strak zit.
En nu verstopt die fietsenmaker zich achter een hygiënisch excuus.

Als de fietsenmaker deze broek had afgeraden, maar TS had toch deze broek gekozen, dan was de situatie duidelijk.
Nu is het precies andersom, de fietsenmaker heeft deze aangeraden, ondanks minder positieve opmerkingen vd TS.
Maar toch is de uitkomst hetzelfde.

Willen jullie het probleem nu niet zien???
In dat geval verdienen jullie allemaal zo'n fietsenmaker als deze.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie