stuur breedte

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik ga mee met Oli: breder stuur, eventueel wat meer rise en dan in combinatie met een 2 cm kortere pen misschien.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Even out of the 'al dan niet breder stuur' box denken; rij je met normale grips of met ergonomisch gevormde?

Ik had precies hetzelfde kwaaltje en dat was met de noorderzon vertrokken nadat ik ergonomische grips gemonteerd had.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dichterbij maakt me niet zoveel uit.
Ik ben 1,86 en zit daarmee tussen een 19 en 21 inch frame in, ik heb de 19 gekozen dus het frame is al wat korter, zeker gegeven dat het een Cube is.
Meer controle is niet nodig, het gaat puur om de stand van m'n polsen en de pijn die dit oplevert bij langere ritten.
Het lijkt met de 50mm pen wel erger te zijn dan met de 90mm pen. Ik kan nog een 70 erbij kopen om te experimenteren maar zie vooral meer heil in de bredere stuuroptie of de backsweep.

Ik rij met Esi extra chunky grips trouwens.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Wanneer je met ergonomische grips rijdt verander je ook de stand van je pols enigszins, naast de betere ondersteuning van je hand. Daar kan dus ook een verbetering te halen zijn.
Die investering is ook niet zo groot als in een andere stuur en/of stuurpen combi.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

slapbandje schreef: ma 15 juli 2019, 15:10 Wanneer je met ergonomische grips rijdt verander je ook de stand van je pols enigszins, naast de betere ondersteuning van je hand. Daar kan dus ook een verbetering te halen zijn.
Die investering is ook niet zo groot als in een andere stuur en/of stuurpen combi.
Ik neem het mee.
Verdere inzichten blijven welkom.

Iemand nog een idee over wat meer backsweep doet naast een breder stuur?
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Breder stuur of ergo grips hoeft niet perse. Speel wat met de back en upsweep. Een klein btje verandering kan het verschil al maken. En maak eens een foto vam de zijkant hoe je houding op de fiets is.
life starts @ 150bpm...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Elvander schreef: ma 15 juli 2019, 15:15 Iemand nog een idee over wat meer backsweep doet naast een breder stuur?
Backsweep is lastig. De 1 zweert er bij en ik vind het een drama. Het is wel hoe breder het stuur hoe meer backsweep op zijn plaats is.


Verder als je breder gaat kantel je nog iets naar voren, dat is minder gewenst, dan leun je nog meer op je polsen. Alleen een kortere stuurpen zorgt voor een onnatuurlijke houding omdat de hoogte niet wijzigt. In feite hoort lang en laag en daar tegenover kort en hoog bij elkaar. Want je kantelt om je bekken heen als je rechter gaat zitten.

Dus bij een breder stuur sowieso een kortere stuurpen en kom je daadwerkelijk korter te zitten, dan moet je ook nog iets omhoog.


Maar misschien eerst een ergo grips proberen. Bijvoorbeeld Simson heeft vrij eenvoudige die wat vorm betreft niet eens zo heel veel afwijken van die overbetaalde Ergon dingen. Dus om te proberen is dat al een optie! (tientje!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Ergon zijn idd veel te duur. Ik heb 2 van mijn bikes voorzien van de Syncros EVO plus ergo grips en die bevallen buitengewoon goed.


https://www.bergfreunde.nl/contec-griff ... andvatten/
Dit is ook een leuke aanbieding.

https://www.veloplus.ee/en/product/grip ... gon-24760/
Mocht je het bij Cube willen houden.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Elvander schreef: ma 15 juli 2019, 14:10 Vrijwel dit hele topic doorgelezen maar niet echt gevonden wat ik zocht dus hierbij mijn kwestie:
http://wizkunde.info/wizkunde/images/mtb/handen.jpg
Ik zie bijna helemaal gestrekte ellebogen....
Toch iets kortere pen? Van 90 naar 50mm is een grote stap, probeer eens 80 oid.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Elvander schreef: ma 15 juli 2019, 15:15Verdere inzichten blijven welkom.
Je hebt een 19" Cube, past die maat goed of is de bike wellicht toch een maatje aan de kleine kant? Hoe lang ben je?
Want:
Op de foto loopt de rij knokkels van beide handen duidelijk niet parallel met je grips, dat is bijna nooit exact het geval maar bij jou lijkt het wel erg veel te zijn.
Dat pleit imho dan juist niet voor een stuur met meer backsweep maar een langere stuurpen, maar omdat die stuurpen al 90mm is heb ik dus het vermoeden dat het (Cube) frame voor jou wat aan de korte kant is.

Je zou nu eens testen wat je gevoel is als je het stuur (in je stuurpen) naar beneden draait, de stuureinden iets als ±10-12mm naar beneden.
Of toch een 11cm stuurpen monteren, eens kijken wat dit doet.
Oplossing tov je huidige stuur wordt volgens mij toch wel een langer stuur met meer rise, backsweep gelijk aan het stuur dat je nu hebt.
In die 90mm stuurpen monteren.
Met die setup krijg je een wat minder diepe zit en je armen kunnen net wat meer strekken met als gevolg een betere positie van je handen op je grips (knokkels beter parallel dan op je foto).

Ergo grips heb ik nogal slechte ervaringen mee, ik vind dat die dingen te veel een drukpunt afdwingen maar het blijkt bij anderen vaak goed te werken dus wat dat betreft zegt mijn ervaring niks.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Cube is idd. berucht om zijn korte frames (tov. de hoogte)
Een kortere stuurpen monteren kan dan al snel averechts werken.
Als ik de foto zie, zou ik ook denken aan een iets breder maar vooral rechter stuur.
Zoals JW al zegt, je de knokkels volgen niet de lijn vh stuur, dus dat sluit niet aan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jan Willem schreef: wo 17 juli 2019, 15:33
Elvander schreef: ma 15 juli 2019, 15:15Verdere inzichten blijven welkom.
Je hebt een 19" Cube, past die maat goed of is de bike wellicht toch een maatje aan de kleine kant? Hoe lang ben je?
Want:
Op de foto loopt de rij knokkels van beide handen duidelijk niet parallel met je grips, dat is bijna nooit exact het geval maar bij jou lijkt het wel erg veel te zijn.
Dat pleit imho dan juist niet voor een stuur met meer backsweep maar een langere stuurpen, maar omdat die stuurpen al 90mm is heb ik dus het vermoeden dat het (Cube) frame voor jou wat aan de korte kant is.

Je zou nu eens testen wat je gevoel is als je het stuur (in je stuurpen) naar beneden draait, de stuureinden iets als ±10-12mm naar beneden.
Of toch een 11cm stuurpen monteren, eens kijken wat dit doet.
Oplossing tov je huidige stuur wordt volgens mij toch wel een langer stuur met meer rise, backsweep gelijk aan het stuur dat je nu hebt.
In die 90mm stuurpen monteren.
Met die setup krijg je een wat minder diepe zit en je armen kunnen net wat meer strekken met als gevolg een betere positie van je handen op je grips (knokkels beter parallel dan op je foto).

Ergo grips heb ik nogal slechte ervaringen mee, ik vind dat die dingen te veel een drukpunt afdwingen maar het blijkt bij anderen vaak goed te werken dus wat dat betreft zegt mijn ervaring niks.
Dit wordt voor TS verwarrend. Je raadt precies het omgekeerde aan. En ik begrijp je gedachtegang. Maar kijk eens naar vrijwel iedere fietser (met recht stuur): iedereen zit ongeveer zo met zijn handen. Dus je oplossing met een langere stuurpen mag op papier wel werken, het is niet perse het eerste waaraan gedacht moet worden.


Overigens komt het wel overeen met het idee dat je lang en diep moet zitten of juist hoog en kort. Maar om nu een 11 cm stuurpen te monteren, dan krijg je andere problemen (met sturen). Dus daarom gaan we richting kort (even kort als nu) en juist hoger.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Waarschijnlijk ben ik niet duidelijk genoeg.
Door als test een 110mm stuurpen te monteren zou je kunnen vaststellen of je met de huidige 90mm stuurpen en stuur, een te gedrongen houding hebt op het misschien te korte frame.
Daarnaast valt er nog (ook als test) wat te schuiven met het zadel, ½cm-1cm naar achteren.
Door wat duwen en trekken een groter frame faken, zeg maar. Puur voor de houding, niet voor de rijeigenschappen.
Als dit een betere houding oplevert weet je dus dat je frame te kort / te klein is.
Met die vaststelling als vertrekpunt kun je dan verder.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik zou zeker geen rechter stuur doen, dan staan je handen nog meer naar binnen gedraaid. Volgens mij moet het vooral breder. Eventueel met meer backsweep (SQLab bijvoorbeeld) maar hou dan rekening er mee dat je wellicht een langere stuurpen nodig hebt ter compensatie. Een stuur wat 2cm meer terug komt aan de buitenkanten heeft dezelfde invloed op de rijeigenschappen als een 2cm kortere stuurpen namelijk.
Waar woke is, is vuur
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik ben zelf een groot liefhebber van extra backsweep (rond de 20gr) in mijn geval Groovy LUV handles maar een Salsa Bend bar doet hetzelfde.
Deze sturen gaan eerst naar voren en buigen dan pas terug dus een langere stuurpen is niet nodig.
Veel meer rust op je polsen en betere doorbloeding.

Ergon grips vind ik dan weer een drama, erg geschikt om rustig mee te toeren maar met een beetje dynamische rijstijl verpak je je grips nog wel eens en dat is met ergonomische grips dus r#k :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie