Warm blijven in de regen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Even de context schetsen; ik ben een competitie renner van 27 jaar, best veel ervaring en goed getraind (ca. 18.000 km per jaar). Mijn wedstrijden dit seizoen lopen zeer goed, echter heb ik één groot zwak punt: in de regen presteer ik ondermaats en dit komt omdat ik er niet in slaag mij warm te houden. Dit ondanks goede kledij, waarin ik best al veel geïnvesteerd heb wegens mijn gekend probleem. De meeste wedstrijden die ik rijd zijn in de Ardennen. Bij regenweer betekent dit dus redelijk veel modder en ook afkoeling tijdens de afdalingen. Tijdens de beklimmingen heb ik op zich geen probleem om mij warm te houden, maar dit volstaat niet om de afdalingen te compenseren. Ook afgelopen week in de Oostenrijkse Salzkammergut had ik het weer zitten. Ik had in dit geval een Gabba vestje met lange mouwen aan (eigenlijk een Parentini Mossa, maar dit komt op hetzelfde neer). Dit vestje is echt wel waterdicht, je kan het onder de kraan houden en het stroomt er zo vanaf. Het is sowieso meer ademend dan een regenvestje maar uiteraard zal ik wel meer zweten hieronder. Mijn baselayer was kletsnat. Ik vermoed dat dit eerder door regen (via de halskraag) komt dan door zweet maar ik ben niet zeker. Daarnaast lichte handschoenen met daaronder plastic handschoendjes. Kniestukken en overschoenen. In vergelijking met de andere renners ben ik dubbel zo goed/warm aangekleed en toch moet ik als een van de eerste stoppen omwille van de koude. Vooral mijn handen zijn een zwak punt, waarbij het bloed snel wegtrekt en ik na een tijd soms amper nog kan remmen of schakelen. Eens het koudegevoel mij bevalt, zakken de wattages wat en produceer ik nog minder lichaamswarmte, zo beland ik in een sukkelstraatje natuurlijk.

Uiteraard zal dit voor altijd een persoonlijke factor blijven; de ene heeft het nu eenmaal sneller koud dan de andere. Op zich ben ik echt geen kou-kleum, ik fiets heel de winter buiten. Het is enkel de regen die bij mij voor problemen zorgt, of het nu winter of zomer is. Vandaar toch eens polsen of ik nog enkele kledij-tips over het hoofd zie. Maakt het zweten onder de regenkledij je netto warmer of kouder? Misschien kleed ik mij zelfs te warm aan en zou ik bv beter zonder handschoenen rijden? Of net het tegenovergestelde en waterdichte winterhandschoenen dragen? Langs de ene kant wil ik me zo goed mogelijk beschermen tegen de regen. Langs de andere kant, na een tijdje word je toch onvermijdelijk nat bij felle regen en dan is dikkere kledij misschien net een nadeel?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Brynje Super Thermo onderkleding.
'Gaasstructuur'. Voelt zeer droog aan, ook bij veel zweten. Je koelt af doordat je natte onderlaag op je huid plakt en vervolgens gaat afkoelen. Brynje blijft droog en isoleert van de koude buitenlaag!
Koop anders eerst eens 1 shirt op proef. Is een tip die hier ook in soortgelijke andere topics rondgaat.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

+10 voor Brynje!
Kijk even in dit topic voor een heleboel gepraat over deze shirts.

Als je core warm blijft zal je ook minder snel last hebben van koude handen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Andere invalshoek maar eet je wel genoeg? Zowel voor als tijdens de rit? Je lichaam met wel iets hebben om de kachel aan te houden natuurlijk...
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Bedankt, dat shirt ga ik zeker eens bekijken.
Ik sta redelijk scherp maar ben zeer bewust bezig met voeding voor en tijdens de wedstrijden. Ik eet zeker niet te weinig op dat vlak.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

[Wellicht out of the box denken.] Ik kan mij nog herinneren in een verdwaald jaartje bij defensie dat wij voordat we dingen gingen doen altijd eerst een kop warme thee moesten drinken. Op die manier werd het gemakkelijker om je lichaam warm te stoken.

Nu kan ik mij voorstellen dat thee drinken tijdens een wedstrijd niet handig is. Maar wellicht is hier wel iets voor te bedenken? Als jij afkoelt, scherp staat en je drinkt koude dranken dan gaat dat proces wellicht nog sneller?

Misschien heb jij een verzorger tijdens de wedstrijden die lauwe/half warme thee met suiker, in kleine hoeveelheden in een bidon kan stoppen en wat jij in korte tijd opdrinkt. Misschien is dat ook iets waarmee jij het koud worden iets kan uitstellen?

Mijn vriendin heeft overigens ook veel last van koude (witte) handen en daar hebben we ook nog geen oplossing voor gevonden. Ik heb last van koude voeten, ook daar heb ik nog geen blijvende oplossing voor gevonden. Best lastig omdat het je echt benadeeld als je wilt presteren.
#Skraleanjers
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Koude training en lichaams anders belasten. Gaan zwemmen als training, Koud afdouchen, Dippen/zwemmen in open water. Kun je vanaf de herfst opbouwen. Sauna bezoek.


Wellicht in een natte rit. Minder inspannen om energie te sparen voor je internekachel i.p.v je bike spieren.

Ieder lijf heeft z'n gebruiksaanwijzing. Is een questie van zoeken hoe er mee om te gaan, ook mentaal.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wat is je vetpercentage? Of je BMI?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

koud zijn / voelen heeft ook vaak te maken met vernauwde bloedvaten. Wat je hier tegen kunt doen / wat de oorzaken zijn kun je googelen.
Voeding, zoutgebruik, beweging (zal bij jou wel niet de oplossing zijn), gebruik kruiden etc kunnen helpen in het verminderen van je klachten.

Maar ben ook maar een doe-het-zelfer :tong

Mijn vrouw had er in verleden last van. begaf zich veel in rokerige ruimtes (zelf nooit gerookt) . Oorzaak was dus nicotine intolerantie
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Vernauwde bloedvaten heb je niet alleen tijdens regenbuien ;)
matthiav schreef: di 16 juli 2019, 08:41Ik had in dit geval een Gabba vestje met lange mouwen aan (eigenlijk een Parentini Mossa, maar dit komt op hetzelfde neer).

Het idee van zo'n Gabba jasje (ik neem aan dat je Castelli Gabba bedoelt?) is niet dat het je droog houdt maar dat het je warm houdt. Het jasje lijkt sterk waterafstotend bij een testje onder de kraan, maar na een flinke regenbui is het helemaal volgelopen en wordt je onderlaag nat, als het dat nog niet was door zweet. Maar je koelt niet af! Het werkt net als een duikpak, heel even voel je nattigheid, maar zodra dat op temperatuur is blijf je lekker warm.

Jouw ervaring is dusdanig anders dat ik Parentini Mossa vs Gabba heb gegoogeld.. Wat ik dan lees over de Gabba komt precies overeen met mijn ervaring, en over de Parentini schrijven ze "it's a very different animal altogether though".

Gabba is waterafstotend (80% waterdicht) en volledig winddicht, de Parentini is volledig wind- en waterdicht. Mijn ervaring met compleet afgedichte jasjes is dat ze heel even heel warm zijn, en daarna ijskoud.

Toevallig ook al eens een Gabba geprobeerd?
Het is hier geen ponykamp!
Bikee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 14 februari 2019, 13:39

Ik ben ook nogal een koukleum, niet alleen tijdens een regenbui maar ook in het algemeen. Gezonde voeding is zeker een heel belangrijk punt. Daarnaast uiteraard ook de manier waarop je je aankleedt. Ga niet voor een shirt of jasje, maar voor meerdere laagjes. Zo kan het onderste laagje het zweet opnemen (wat je ongetwijfeld ook doet tijdens het mountainbiken) en de bovenste laag zorgt ervoor dat je niet afkoelt. Heel veel mensen nemen een lekker warme douche - en ik ontken zeker niet dat dit zalig kan zijn - maar koukleumen nemen beter lauwe of zelfs koude douches. Daarna kan het lichaam immers lekker opwarmen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Maatje van me en ik hebben ooit de Salzkammergut Trophy gefietst onder zeer koude omstandigheden. Ondanks dat m’n maatje beter kan fietsen is hij onderkoeld eruit moeten stappen. Hij staat altijd goed op scherp qua vetprrcentage en ik ben gewoon slank. Hij heeft in de winter al winterhanschoenen aan wanneer ik nog met korte zomerhandschoenen rijdt.
Het vetpercentage zal dus wel invloed hebben.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Het kan mij zelden te warm zijn, maar kan heel slecht tegen de kou en heb ook veel baat bij de Byrne shirts.
Voor ik dankzij dit forum Byrne ontdekte fietste ik swinters in 3 normale lagen en 2 winter fietsjacks! Met Byrne heeft dat normale proporties aangenomen.
Verder zag ik dat je jas van windtex is. Ik heb daarmee in het hogere segment van outdoor spul nogal matige ervaringen met ze qua isolerende waardes en haalt het van geen kant in vergelijk met de betere Gore-tex producten die ogenschijnlijk minder waterdicht zijn maar je in mijn beleving wel warmer en droger houden.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

De gabba zelf heb ik nog niet geprobeerd, moet ik misschien eens doen dan. Op zich heb ik wel zeer positieve ervaringen met de Parentini Mossa. In koude en natte omstandigheden kom ik er in 90% van de gevallen met toe. Enkel wanneer het dus een godganse dag regent kom ik in de problemen.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Heb een Brynje Super Thermo baselayer besteld, ben eens benieuwd!
Plaats reactie