Fiets wiebelt als ik ga staan

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Balhoofd en vork gecheckt? Knijp de voorrem in en kijk of het wiel naar voor en achter beweegt. Zowel op het balhoofd als op de vorkpoten kan speling ontstaan, balhoofd is makkelijk te verhelpen, vork is wat lastiger.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

George schreef: wo 17 juli 2019, 09:10 Balhoofd en vork gecheckt? Knijp de voorrem in en kijk of het wiel naar voor en achter beweegt. Zowel op het balhoofd als op de vorkpoten kan speling ontstaan, balhoofd is makkelijk te verhelpen, vork is wat lastiger.
Zo had ik het nog niet gecheckt, ga ik zo in de pauze eens doen.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Ziet er nog goed uit voor een oudje! Laat er eventueel iemand anders op rijden, kijken of die het voelt.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

WelkomBuiten schreef: wo 17 juli 2019, 09:14 Ziet er nog goed uit voor een oudje! Laat er eventueel iemand anders op rijden, kijken of die het voelt.
Goed onderhoud is het halve werk ;) Hij is door de vorige eigenaar nooit intensief gebruikt, en ik maak hem na iedere tocht die niet over het fietspad gaat schoon.

Iemand anders erop laten rijden is al gebeurd, een collega die ook MTB't heeft gereden en merkte hetzelfde. Voor hem lastiger, want ik ben een heel stuk groter dan hij, dus hij moest wel staan. Na een klein rondje wist hij al wat ik bedoelde.

Het is echt de achterkant die 'uitbreekt'
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

Het gebrek aan vertrouwen komt meer door de leeftijd van de fiets, de kwaliteit van de afmontage tegenover mijn lengte en gewicht ;)
Het is echt een oud beestje (ik weet het modeljaar niet exact, maar minimaal 10 jaar oud).
Hoe lang en zwaar ben je?
Als je over de 80/90kg gaat dan kan ik mij wel indenken waarom deze minimaal 10 jaar oude fiets ( volgens mij van rond 2004 dus circa 15 jaar oud ) bij het kracht zetten vervormt.

edit
Framemaat 56,
Afbeelding
Laatst gewijzigd door SFrits op wo 17 juli 2019, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

SFrits schreef: wo 17 juli 2019, 14:03
Het gebrek aan vertrouwen komt meer door de leeftijd van de fiets, de kwaliteit van de afmontage tegenover mijn lengte en gewicht ;)
Het is echt een oud beestje (ik weet het modeljaar niet exact, maar minimaal 10 jaar oud).
Hoe lang en zwaar ben je?
Als je over de 80/90kg gaat dan kan ik mij wel indenken waarom deze minimaal 10 jaar oude fiets ( volgens mij van rond 1998 dus circa 20 jaar oud ) bij het kracht zetten vervormt.

edit
Framemaat 56,
Afbeelding
De 90 ga ik wel ruim overheen ja, ben ruim 2 meter.
Hij vervormt niet bij kracht zetten, wanneer ik op het zadel zit gaat alles prima en kan ik prima tot de 35/40 kilometer per uur doorstampen (dat red ik niet zo lang, maar dat ligt niet aan de fiets ;) )
Wanneer ik ga staan, ookal houdt ik de trappers stil begint de achterkant na korte tijd te wiebelen/zwabberen/geef het een naam.
Ik kan er prima meer klimmen, dalen, bochtjes gooien, zolang ik niet te lang op de pedalen blijf staan.

En 20 jaar oud? Mag ik vragen waar je dat aan afleest? Want ik kan me bijna niet voorstellen dat hij zó oud is.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Benji83 schreef: wo 17 juli 2019, 09:22
WelkomBuiten schreef: wo 17 juli 2019, 09:14 Ziet er nog goed uit voor een oudje! Laat er eventueel iemand anders op rijden, kijken of die het voelt.
Het is echt de achterkant die 'uitbreekt'
Ik meen dit gewiebel te herkennen van fietsen met bepakking. Een fiets die normaal prima rijdt, maar met een afwijkende gewichtsverdeling (tas op de bagagedrager) begint te wiebelen. Kwam voor op een zgn stads- of sporthybride uit 1998.

Nieuwere mountainbikes en 'de betere fiets in het algemeen' zijn veel stabielere platforms dan voorheen. Geef een moderne mountainbike een zet en hij loopt zonder berijder mooi rechtuit weg. Een wat 'ouderwetsere' geometrie slaat al snel om.

Volgens mij echt niets mis met je fiets, lekker fietsen!
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

https://content.presspage.com/pdfthumbs ... e1_350.jpg

https://nieuws.gazelle.nl/beeldbank/

Excuus, circa 2004.

Maar over de 90kg en langer dan 2 meter....? Ben bang dat je deze klassieker te zwaar belast en hij is zeker een paar maten te klein.

Mocht je nog wat vakantiegeld over hebben zou ik investeren in een andere fiets :-q
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

En hoe zwaar is die collega van je dan, die dat geflex ook voelt?

Tja, 90kg+...
Maar, normaliter mag zoveel flex in een frame gewoon niet, ook niet bij een MTB van ±20jr oud (type frame was er in 2001 ook al). Dan is er echt wel meer aan de hand.
Dat zoekerige wiebelgevoel wat TS beschrijft, herken ik alleen van onfietsbaar verklaarde kroegfietsen met gebroken spaken, taco's en veel te zachte banden :bier: . Niet van stokoude MTB's.

Op welke wijze heb je de spaakspanning gecontroleerd?
Aansluitend op veel andere reacties: speling op de naaf checken; pak de velg tussen duim en wijsvinger met de hand tegen de staande achtervork en probeer de velg heen en weer te bewegen. Je mag dan totaal geen beweging voelen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

SFrits schreef: wo 17 juli 2019, 15:45 https://content.presspage.com/pdfthumbs ... e1_350.jpg

https://nieuws.gazelle.nl/beeldbank/

Excuus, circa 2004.

Maar over de 90kg en langer dan 2 meter....? Ben bang dat je deze klassieker te zwaar belast en hij is zeker een paar maten te klein.

Mocht je nog wat vakantiegeld over hebben zou ik investeren in een andere fiets :-q
Andere fiets is zeker de bedoeling maar nu nog niet haalbaar. Hopelijk binnen een jaar.
Ja hij is te klein, dat is bekend, maar met het zadel een stukkie omhoog is het aardig te doen qua fietsen.
Jan Willem schreef: wo 17 juli 2019, 15:59 En hoe zwaar is die collega van je dan, die dat geflex ook voelt?

Tja, 90kg+...
Maar, normaliter mag zoveel flex in een frame gewoon niet, ook niet bij een MTB van ±20jr oud (type frame was er in 2001 ook al). Dan is er echt wel meer aan de hand.
Dat zoekerige wiebelgevoel wat TS beschrijft, herken ik alleen van onfietsbaar verklaarde kroegfietsen met gebroken spaken, taco's en veel te zachte banden :bier: . Niet van stokoude MTB's.

Op welke wijze heb je de spaakspanning gecontroleerd?
Aansluitend op veel andere reacties: speling op de naaf checken; pak de velg tussen duim en wijsvinger met de hand tegen de staande achtervork en probeer de velg heen en weer te bewegen. Je mag dan totaal geen beweging voelen.
Geen idee hoe zwaar hij is, niet de lichtste aan de voorspoiler te zien.
Ik heb de spaakspanning gecheckt door twee aangrenzende spaken tussen duim en wijsvinger te nemen en naar elkaar toe te duwen, dit bij alle paren in het wiel en zien of er veel variatie is. Ik heb geen gecalibreerde vingers, maar een andere optie heb ik niet.
Er zit geen speling op de naven, dit heb ik meerdere malen geprobeerd.
Ondanks dat hij aan de achterkant wiebelt, is het enige dat ik kan vinden wat speling op de vork, zoals hierboven gesuggereerd is. Voorrem inknijpen, fiets naar voren duwen. Balhoofd lijkt geen krimp te geven maar de vork lijkt iets te flexen.
Vanavond een paar rondjes over de korte route in Enschede zuid gereden, ik merk geen gewiebel bij zittend fietsen, zodra ik ga staan begint hij uit te breken.

Ik hoopte dat het iets kleins en simpels zou zijn dat gemakkelijk op te lossen is, als het echt de vork is kan hij bij het schroot, een nieuwe vork is zo'n oud beestje niet meer waard.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Volgens mij is het idd heel simpel: die fiets is 4 maten te klein. 56 is voor iemand van 1.80m al compact ivm moderne mtbs, maar met meer dan 2m is het een kinderfiets voor je. Als je dan gaat staan verplaats je je gewicht ws zo ver naar voren dat er nauwelijks meer druk op het achterwiel staat en hij dus gaat wiebelen.
Niks aan te doen, leer er maar mee leven. (En spaar hard door voor iets passends, en kom dan ook weer hier voor advies :-q )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

suravida schreef: wo 17 juli 2019, 22:05 Volgens mij is het idd heel simpel: die fiets is 4 maten te klein. 56 is voor iemand van 1.80m al compact ivm moderne mtbs, maar met meer dan 2m is het een kinderfiets voor je. Als je dan gaat staan verplaats je je gewicht ws zo ver naar voren dat er nauwelijks meer druk op het achterwiel staat en hij dus gaat wiebelen.
Niks aan te doen, leer er maar mee leven. (En spaar hard door voor iets passends, en kom dan ook weer hier voor advies :-q )
Dat adviestopic is er al ;)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

suravida schreef: wo 17 juli 2019, 22:05 Volgens mij is het idd heel simpel: die fiets is 4 maten te klein. 56 is voor iemand van 1.80m al compact ivm moderne mtbs, maar met meer dan 2m is het een kinderfiets voor je. Als je dan gaat staan verplaats je je gewicht ws zo ver naar voren dat er nauwelijks meer druk op het achterwiel staat en hij dus gaat wiebelen.
Niks aan te doen, leer er maar mee leven. (En spaar hard door voor iets passends, en kom dan ook weer hier voor advies :-q )
Denk ook dat dit het beste antwoord is!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Framemaat + leeftijd van je fiets in combinatie met je lengte en lichaamsgewicht; ik denk dat suravida inderdaad gelijk heeft.
Benji83 schreef: wo 17 juli 2019, 22:07Dat adviestopic is er al ;)
Waar dan? Kan 'm op dit forum niet vinden.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Bedankt, allemaal. Ik was er al een beetje bang voor ;)
Jan Willem schreef: do 18 juli 2019, 09:37 Framemaat + leeftijd van je fiets in combinatie met je lengte en lichaamsgewicht; ik denk dat suravida inderdaad gelijk heeft.
Benji83 schreef: wo 17 juli 2019, 22:07Dat adviestopic is er al ;)
Waar dan? Kan 'm op dit forum niet vinden.
Hier :)
Plaats reactie