Voor de pre productie versies zijn nu alle onderdelen in huis, inclusief de nieuwe rocker. Eerst nog 2 p0's afbouwen en dan na een korte vakantie aan de slag met bouwen. Ik heb het ontwerp helemaal opnieuw opgezet, veerkarakteristiek verbeterd (lagere leverage ratio vooral, die was wat hoog), alle details (dropouts, draaipunten) geoptimaliseerd zodat de achterkant stijver en lichter wordt en ipv rvs cups voor de lagers van het hoofdraaipunt nu gegaan voor vervangbare alu cups. De rvs cups werden in de achterbrug gesoldeerd en doordat tijdens het solderen de passing veranderde ging het inpersen van de lagers suboptimaal. Dus de cups beschadigden ietwat en als je een paar keer de lagers zou hebben vervangen bestond het risico dat de achterbrug was afgeschreven. Of misschien was het allemaal niet zó dramatisch, maar ik wil het riscico niet nemen.
Nu worden er dus 2 alu cups in de bus in het frame geperst waarin de lagers zitten. Ik had een 1 1/8e balhoofd kunnen gebruiken, maar aangezien ik eigenwijs ben (en al een 20mm as en een zooi 6804 lagers heb liggen) heb ik toch maar zelf iets laten maken.
Oude en nieuwe rocker:
En voordat ik zo'n 40u toevoeg
project12 - project Vertigo
-
- Extreme Biker
- Berichten: 619
- Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
- Mijn mountainbike: El Mariachi
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Bovenstaande foto in 3 dagen verwerkt tot iets waarmee je best wel hard een berg af kan. Was niet helemaal het plan om dat al op zo korte termijn af te hebben, maar toen het weekendje Winterberg met Jamis Diablo ineens 4 volle dagen Livigno was geworden om mijn rode patientZERO eens goed de sporen te geven bedacht ik me dat ik dan ook best in de paar dagen voor de trip een poging kon doen Vertigo v2 n elkaar te zetten.
Is nét gelukt, maar zonder afgewerkte fillets of lak, en haastig afgebouwd met wat ik nog had liggen. Uiteindelijk bleek de fiets zo geslaagd dat de rode HT alleen maar een dag mee heeft gemogen naar de Bernina Pas, de rest van de lift assisted dagen was het schofterig hard de berg afknallen op Vertigo.
Normaliter doe je dus eerst een rondje in de straat, dan een paar trappetjes in de buurt, gevolgd door een behoedzaam rondje rondje Amerongen om te kijken of alles wel heel en vast blijft. Deze keer was de eerste rit van het appartement naar de lift, en de 2e rit een rode downhill (EAS23 voor de kenners) bij Mottolino. 2 bochten rustig aan en voorzichtig, en daarna gingen de remmen los vervolgens bij elke run het tempo en de sprongen verder op te voeren. Ding gaf geen krimp en zoveel vertrouwen dat ik voor het eerst tafels helemaal clearde en volle bak door kombochten durfde.
Al met al vier topdagen met Jamis Diablo
Frame hangt nu alweer gestript in de werkplaats om grondig gecheckt te worden, waarna de fillets netjes worden afgewerkt en ik begin aan de volgende Vertigo. Een 29er voor de UHR die door iemand met verstand van zaken getest zal worden.
Is nét gelukt, maar zonder afgewerkte fillets of lak, en haastig afgebouwd met wat ik nog had liggen. Uiteindelijk bleek de fiets zo geslaagd dat de rode HT alleen maar een dag mee heeft gemogen naar de Bernina Pas, de rest van de lift assisted dagen was het schofterig hard de berg afknallen op Vertigo.
Normaliter doe je dus eerst een rondje in de straat, dan een paar trappetjes in de buurt, gevolgd door een behoedzaam rondje rondje Amerongen om te kijken of alles wel heel en vast blijft. Deze keer was de eerste rit van het appartement naar de lift, en de 2e rit een rode downhill (EAS23 voor de kenners) bij Mottolino. 2 bochten rustig aan en voorzichtig, en daarna gingen de remmen los vervolgens bij elke run het tempo en de sprongen verder op te voeren. Ding gaf geen krimp en zoveel vertrouwen dat ik voor het eerst tafels helemaal clearde en volle bak door kombochten durfde.
Al met al vier topdagen met Jamis Diablo
Frame hangt nu alweer gestript in de werkplaats om grondig gecheckt te worden, waarna de fillets netjes worden afgewerkt en ik begin aan de volgende Vertigo. Een 29er voor de UHR die door iemand met verstand van zaken getest zal worden.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Haha, doe eens gek
Dat zal best wat vragende blikken en/of reacties hebben uitgelokt?
Dat zal best wat vragende blikken en/of reacties hebben uitgelokt?
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- Herman de Biker
- Extreme Biker
- Berichten: 526
- Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
- Mijn mountainbike: staal
Gaaf! En ik maar denken dat Filthy Trails als maiden voyage al best gewaagd was
'BUILT not Bought '
-
- Moderator
- Berichten: 4115
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Michiel had er natuurlijk 1 extra mee voor de breek...Herman de Biker schreef: ↑di 17 september 2019, 17:57 Gaaf! En ik maar denken dat Filthy Trails als maiden voyage al best gewaagd was
Weer mooi werk! En mooie plaatjes!
Laatst gewijzigd door baron062 op di 17 september 2019, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Inderdaad geen gebrek aan aandacht boven bij de lift. Lokale fietsenmaker heeft er ook nog een rondje op gedaan en zijn goedkeuring gegeven, dus ik heb goede hoop dat ik nu elke 2 weken naar Livigno moet om een frame af te leveren.
Dank nog trouwens aan Jamis Diablo voor de toffe foto's
Dank nog trouwens aan Jamis Diablo voor de toffe foto's
-
- Moderator
- Berichten: 16704
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
En het is -niet wetenschappelijk- bewezen dat staal veel mooier is dan carbon
Zeker in zelfgebouwde custom uitvoering.
Mooie trip, mooie fiets en mooie plaatjes Michiel
Zeker in zelfgebouwde custom uitvoering.
Mooie trip, mooie fiets en mooie plaatjes Michiel
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After