Montafon M3 Marathon

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

hanjovdberg schreef: wo 29 mei 2019, 12:05 Hum die afdaling is toch net na de verzorging halverwege in Bartlomaberg? Die kan ik mij nog wel heugen als .. dat gaat wel maar opletten geblazen. Ofwel is te fietsen als je een en ander gewend bent. Had begrepen dat er een veel lastigere afdaling zit in het M3 gedeelte wanneer je de hochstrasse weer afdaalt? Daar was toen ook een topper hard gevallen die moest worden afgevoerd.
Afdaling Hochstraase is ook een mooie maar niet lastiger, die heb ik los van de M2 nog wel gereden, met een beetje skills is het allemaal goed te doen. Maar veel marathon rijders zijn vooral fit :tong
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Dit jaar wrs op vakantie in de regio, dus dan ga ik het een en ander maar eens verkennen en inschatten of de 135 km haalbaar is. 2020 dan voor de M3 gaan.
v_schultinge

Gelukkig zijn er veel plannen om zowel de M1, M2 en M3 om te gooien om het meer een echte MTB marathon te maken. Er komt namelijk vanaf Hochjoch een flowtrail naar beneden. Deze wordt, zover ik geinformeerd ben, deze zomer gerealiseerd. I.v.m. vergunning helaas nu nog niet mogelijk deze op te nemen in de marathon. Maar dat is uiteindelijk wel het plan. Dan gaat het huidige rondje dus op de schop. Ook omdat Montafon al meerdere jaren bezig is het WK marathon binnen te slepen. Helaas is dat een flinke kostenpost die ook veel commitment vraagt van bedrijven en lokale politiek.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

v_schultinge schreef: wo 29 mei 2019, 14:39Gelukkig zijn er veel plannen om zowel de M1, M2 en M3 om te gooien om het meer een echte MTB marathon te maken.
Volgens mij was de Montafon juist een echte marathon. Zeker de eerste uitvoering van 155 km lengte. Jaar later 145 km toen het "wandelstuk" rondom het meer er uit gehaald werd. Daarna werd het 120 km omdat het te lang zou zijn voor het Oostenrijkse kampioenschap, maar toen kwam die verticale afdaling er in. Dat is 2 jaar later (gelukkig) weer verlaten.
Maar ik vond de Montafon een geweldig evenement en erg goede organisatie die veel en veel meer deelnemers verdiende. :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Fred (mtb-sport) schreef: zo 2 juni 2019, 21:12
v_schultinge schreef: wo 29 mei 2019, 14:39Gelukkig zijn er veel plannen om zowel de M1, M2 en M3 om te gooien om het meer een echte MTB marathon te maken.
Volgens mij was de Montafon juist een echte marathon. Zeker de eerste uitvoering van 155 km lengte. Jaar later 145 km toen het "wandelstuk" rondom het meer er uit gehaald werd. Daarna werd het 120 km omdat het te lang zou zijn voor het Oostenrijkse kampioenschap, maar toen kwam die verticale afdaling er in. Dat is 2 jaar later (gelukkig) weer verlaten.
Maar ik vond de Montafon een geweldig evenement en erg goede organisatie die veel en veel meer deelnemers verdiende. :-q
Eens qua organisatie, maar het "moderne" MTB'en vraagt toch wel een parcours met wat meer technische uitdaging en singletrack.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Meeste Alpenmarathons zijn niet echt technischer dan een Montafon. Dat durf ik te stellen na onder andere de volgende gereden te hebben:
CristAlp, Eiger, Dolomiti Superbike, Swiss bike (niet meer bestaand), Salzkammer of Ironbike Ischgl. Zijn vast marathons waarbij eea wel technischer is of is geworden in de laatste jaren.
Denk dat moderne MTB'en (met rockgardens en andere kunstmatige zaken) iets anders is dan een MTB Alpen marathon naar mijn mening.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
v_schultinge

Fred (mtb-sport) schreef: ma 3 juni 2019, 15:50 Meeste Alpenmarathons zijn niet echt technischer dan een Montafon. Dat durf ik te stellen na onder andere de volgende gereden te hebben:
CristAlp, Eiger, Dolomiti Superbike, Swiss bike (niet meer bestaand), Salzkammer of Ironbike Ischgl. Zijn vast marathons waarbij eea wel technischer is of is geworden in de laatste jaren.
Denk dat moderne MTB'en (met rockgardens en andere kunstmatige zaken) iets anders is dan een MTB Alpen marathon naar mijn mening.
Klopt, ,maar desalniettemin is een leuke flowtrail toch een welkome aanvulling? Beetje ala Velliltrail die vanaf de Vellilscharte tot aan het dorp loopt bij de Ischgl Ironbike.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Aanvulling op zich prima, maar overall moet een (Alpen)marathon geen kunstmatig gecreëerde route worden om het "leuk" te maken.
Finish bij 4 daagse Alpentour bij Schladming liep bij 3 dagen over stuk van het freeride parcours en geen straf....
Evenals bij Zillertal liep een klein stukje vd route over zo'n trail.

Maar vraag me af of een Montafon M3 dan ineens leuker gaat worden, maar 1 ding scheelt: Ik rij hem (elke marathon eigenlijk) toch nooit meer :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Fred (mtb-sport) schreef: di 4 juni 2019, 09:40 Aanvulling op zich prima, maar overall moet een (Alpen)marathon geen kunstmatig gecreëerde route worden om het "leuk" te maken.
Finish bij 4 daagse Alpentour bij Schladming liep bij 3 dagen over stuk van het freeride parcours en geen straf....
Evenals bij Zillertal liep een klein stukje vd route over zo'n trail.

Maar vraag me af of een Montafon M3 dan ineens leuker gaat worden, maar 1 ding scheelt: Ik rij hem (elke marathon eigenlijk) toch nooit meer :winkie:

Technisch en kunstmatig zijn in mijn ogen verschillende zaken. Ben zelf meer een liefhebber van technische natural trails (Enduro achtige stukken zeg maar) iets meer van dat soort passages maken in mijn ogen elke marathon mooier.
Eerlijk gezegd rij ik tegenwoordig ook liever mooie trails met een klein groepje ipv een grote georganiseerde marathon.
Heb in 2005 en 2007 ook GR Christalp gereden (2005 versie in Evolene afgelast ivm sneeuw) maar verder niet zo'n indrukwekkende lijst als Fred qua marathons.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4654
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Die Flowtrail vanaf Hochjoch komt die onder de Grasjoch bahn? Daar zijn nl ook al langer plannen voor een zwarte skipiste/route. Misschien willen ze dat combineren? De aanleg dan tenminste ☺️ Hoewel ik een stukje op de skies wel wil proberen van de winter ⛷
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
v_schultinge

hanjovdberg schreef: vr 12 juli 2019, 13:43 Die Flowtrail vanaf Hochjoch komt die onder de Grasjoch bahn? Daar zijn nl ook al langer plannen voor een zwarte skipiste/route. Misschien willen ze dat combineren? De aanleg dan tenminste ☺️ Hoewel ik een stukje op de skies wel wil proberen van de winter ⛷
Nee, Veel meer in de buurt van de Hochjoch bahn. Onder de Grasjoch bahn zal waarschijnlijk nooit een piste komen. Dat is wel onderzocht, maar daar is veel te veel exposure voor lawines. Dus dan moeten ze veel te veel lawinecontrole doen in de winter. Hetgeen weer niet goed is voor de wilde dieren.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4654
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Daar is idd wel een mooie flowtrail te realiseren. Gewoon gebruik maken van de afdaling 4 en 1d. Dat is al een supergave afdaling op de skies dus zal op de mtb ook gaaf kunnen zijn. Zeker het FIS gedeelte dat is lekker steil :lol:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
erwinmesu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 2 mei 2017, 09:19

Gisteren de M3 gereden. Afdaling van de Hoogstrasse toch echt grotendeels naar beneden gelopen. Deze lag nat en glibberig in de regen en werd door niemand om mij heen naar beneden gereden. Verder vond ik dat er toch wel erg veel asfalt in de route zat.

Mocht iemand in de toekomst deze kant uit gaan. Zorg zeker voor voldoende remkracht. Met 160mm schijven voor en achter kwam ik toch wel wat tekort. Voor de Ironbike Ischgl van volgende week gaat er toch maar zeker even een 180 schijf voor op.

Wat mij verder opviel: Heel veel Nederlanders op vakantie in dit gebied momenteel, maar verrassend weinig Nederlandse deelname.

Nog meer mensen die volgende week ook in Ischgl rijden? En iemand die ervaring heeft met een goede kampeerplek in de directe omgeving?
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Blijft idd jammer dat de deelname vrij dunnetjes is, organisatie verdient beter wat mij betreft. Ik vond het destijds een geweldig mooie marathon en zeer goed georganiseerd.
Mbt remmen: Ik reed met 180mm voor en 140mm achter, want meeste remvermogen haal je voor. (Inderdaad de motorrijder onder de MTB’ers).
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
v_schultinge

In totaal hadden we 1000 aanmeldingen over alle events. Wat toch een mooi resultaat is.

De toppers kunnen alle trails rijden in Montafon. Maar de wat mindere goden niet. Daar hoor ik zelf overigens ook bij. Het is mij het risico ook niet waard.

Zelf na een ietwat teleurstellende race op de M2 na 4u en een beetje, weer veilig en wel terug in ‘t dorp.
Plaats reactie