Warm blijven in de regen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Alle goedbedoelde adviezen ten spijt, de enige manier om TS warm te houden in de regen is dat hij droog blijft.

Tadaaaa.

Afbeelding


Ik geef toe dat je mederenners even raar zullen opkijken maar alles went. :bier:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bobbie Traksel won in februari 2010 Kuurne-Brussel-Kuurne in kort/kort. Het was kletsnat en ijskoud en slechts 26 renners finshten. Zijn argumentatie: alles wat je aanhebt wordt kletsnat en alles wat nat is trekt kou aan. Als het zo nat is, moet je zo min mogelijk aan hebben.
Als je vocht op je hebt (of het wel of niet op je huid zit maakt niet uit) en je rijdt hard, dan verdampt dat en verlaagt dat de temperatuur: de natte vinger in de wind.

Als je toch voor kleding gaat: een waterdichte muts of pet onder je helm en een water dichte col. Via je hoofd wordt veel warmte afgevoerd.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Aurelius gaf hierboven het juiste antwoord al. Afkoeling door verdampend zweet.
Bobby Traksel ‘droeg’ tijdens KBK een dikke laag vaseline. Dat helpt in de winter bij ijsregen, maar kan gevaarlijk zijn in de zomer, omdat je de warmte daarmee opsluit
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Niet alleen het zweet, maar ook de nattigheid van de regen zelf kan verdampen, zeker als je met forse snelheid of stevige wind rijdt. Dat kost energie en dat wordt mede onttrokken aan de warmte van je lichaam. Bij warmte koel je ook af van een natte doek in je nek.

Zeker helling af, wanneer je zelf minder warmte in je spieren produceert en daardoor ook minder transpireert, kan het verdampen van die nattigheid van buiten een rol spelen. De vragensteller heeft het probleem niet met droog koud weer; dus de nattigheid van buiten zal wel een rol spelen.

De krant onder je shirt bij een afdaling is beredeneerd vanuit het afvoeren van zweet een volstrekt verkeerde keuze, maar het werkt omdat het isoleert van rijwind. Hij moet ook weer weg als de afdaling voorbij is. Het openritsen van jasjes (eventueel met windstopper voor; maar deze willen nog wel eens te warm zijn) bergop en dichtritsen bergaf doet iets vergelijkbaars, maar is wat praktischer voor mensen voor wie er geen fans met pakkken kranten langs de weg staan.

Overigens, in de Ardennen kan het als het tegenzit in bijna alle jaargetijden flink koud zijn...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus Matthia moet in zn blote reet gaan fietsen? :~

Isoleren van water en wind - > regenjas en evt een afgeknipte regenbroek.
Ondertussen een shirtje dat de natte kleding van je lijf houdt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Je moet proberen dit idee te creëren:

http://www.buffalosystems.co.uk/advice/how-works/

Iets om je droog te houden en tegen de wind te beschermen.

Daaronder een laag die je huid niet aanraakt. Waartussen lucht stil blijft staan. Die ook isoleert als hij nat is.
(Zoiets als ruwe wol.)

Voor mij is dat gabba shirt of perfetto vest, fietsshirt, grof Thermo shirt van craft. Geen gladde stof tegen je huid.

En anders:
https://m.youtube.com/watch?v=ruKgZwPN-rE

https://www.velominati.com/

Rule #5
Om #9 te bereiken.
Oooeeessss
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mr. Htb. schreef: vr 9 augustus 2019, 19:53 Daaronder een laag die je huid niet aanraakt. Waartussen lucht stil blijft staan. Die ook isoleert als hij nat is.
(Zoiets als ruwe wol.)
Dat is precies wat een Brynje gaatjesshirt doet :)
Let wel, het is ook geen wondershirt maar droger dan met zo'n ding blijf ik nergens in.

Je merkt ook met wassen hoe snel die shirts drogen, het is het enige van mijn ondershirts (best veel verschillende) wat zo goed als droog uit de wasmachine komt na het centrifugeren.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Zondag is het de Chouffe Marathon in de Ardennen, met een flinke hoop regen voorspeld. Ik zal het Brynje shirt dus voor de eerste keer eens écht kunnen testen :) 'probleem' is wel dat ik in teamkledij hoor te rijden, en de gabba-variant van Northwave staat niet op hetzelfde niveau als de Gabba zelf.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Je zou niet de 1e zijn die liever met het Gabba jasje rijdt dan met eigen teamkleding. Daar is Gabba bekend door geworden :D
Het is hier geen ponykamp!
dirtbikertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: za 10 februari 2007, 18:20

matthiav schreef: vr 16 augustus 2019, 10:01 Zondag is het de Chouffe Marathon in de Ardennen, met een flinke hoop regen voorspeld. Ik zal het Brynje shirt dus voor de eerste keer eens écht kunnen testen :) 'probleem' is wel dat ik in teamkledij hoor te rijden, en de gabba-variant van Northwave staat niet op hetzelfde niveau als de Gabba zelf.
Om als renner die juist in koud weer in relatie tot andere renners goed presteert toch nog misschien bij te voegen aan dit topic.
Ik heb het normaliter snel koud maar ook snel warm, dus ik heb er beide kanten last van.

Mijn methodes:
- laagjes laagjes laagjes bij sub-max inspanning wedstrijden van <300W voor lange periodes (i.e. salzkammer, mb combloux, drenthe200, etc., in ieder geval >6u)) -> mededeling is; zoveel laagjes losjes over elkaar dat als de binnenlaag nat is van de regen, je het op het gemakje op kunt warmen voordat het een probleem vormt. Ik weet het, niet goed voor je w/kg. kou is echter nog veel erger..

- bij kortere wedstrijden (<3u, 5-15 graden + regen):
vasaline op de benen (dikke dikke vaseline), geen beenstukken (!)
dunne sokken (minder water), overschoenen regenwerend (geen neopreen)
ass-saver scheelt veel!
gabba of windwerend jack als buitenlaag (afhankelijk van of je teamkleding..), 1 T-shirt, 1/2 zomer (!!!) thermoshirts -> houden relatief weinig vocht vast.
armstukken wel of niet en soort hangt af van soort wedstrijd (afdalingen lang/kort, veel wind/weinig wind, etc.).

of een combi ervan.


succes bij de chouffe marathon, ik moet hem laten schieten helaas..
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

@TS
En hoe is de marathon gegaan?
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

De marathon was goed :) om nog even terug te komen op het topic zelf, sinds ik mijn vraag hier gepost hebt (n.a.v. een uitgeregende Salzkammergut) heb ik gewoonweg geen uitgeregende dagen meer gehad.. Ik heb ondertussen dus een Brynje baselayer en vooral ook een GoreTex Shakedry gekocht. Vooral dat laatste was een dure investering, maar ik heb er alleen nog maar goede dingen over gehoord. Maar ik heb ze nog niet ten gronde kunnen testen dus. Erg jammer vind ik dat niet ;)
B@rry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 11:13
Mijn mountainbike: Scott Genius 930 (2013)
Contacteer:

Veel goede tips gelezen, ook om zelf te proberen, maar voor de koude handen bij nat weer mis ik nog de neopreen handschoenen. Ze zijn er in verschillende diktes en kunnen in verhouding best dun zijn is mijn ervaring. (als je ze niet in een fietswinkel kan vinden probeer dan eens een windsurf winkel :-q ). Misschien een beetje apart maar in de praktijk heb ik hier hele goede ervaringen mee bij natte omstandigheden.
Be nice :-q
AKARazorback
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 17 september 2019, 16:26

Misschien de moeite om eens met wol te experimenteren?

Wol behoudt namelijk ook als het nat wordt een groot deel van zn isolerend vermogen. Dit in tegenstelling tot synthetische thermische lagen, die wanneer ze zat zijn niet meer isoleren. Ik ben een echte koukleum als ik eenmaal afkoel, maar sinds ik gewoon Icebreakers draag heb ik daar eigenlijk geen last meer van, zelfs als ik helemaal doorweekt raak.

Belangrijk is wel dat deze strak op de huid gedragen worden... en dan kan je 200 of 260 dikte pakken. Eventueel een 320 toplaag, als dat als vest te verkrijgen is zou ik daar zeker mee experimenteren. Duur experiment als je deze kleding nog niet hebt, maar mijn ervaring en die van anderen in mijn omgeving aan wie ik wol heb aangeraden, is erg positief.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Willem Altes schreef: za 20 juli 2019, 21:35
Als je toch voor kleding gaat: een waterdichte muts of pet onder je helm en een water dichte col. Via je hoofd wordt veel warmte afgevoerd.
Sorry, maar dat is een misconceptie. Via je hoofd wordt veel warmte afgevoerd als je kleren aan hebt en geen muts draagt. Wat logisch is omdat het hoofd dan het minst ingepakt is. Naakt verlies je via je hoofd ongeveer evenveel warmte als via de rest van je lichaam. Er zitten niet bovengemiddeld veel bloedvaten onder je hoofdhuid.
Plaats reactie