Orbea Oiz 2020 - XC of TR?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Buiten dat de 2020 versie van de OIZ een reeks met aluminium frame bevat (en Carbon frames met Alu link), blijken ze ook meer “Trail” versies in hun gamma hebben opgenomen met 120mm veerweg (en dropper post).

In dit artikel: https://www.vojomag.nl/eerste-test-orbe ... e-kies-je/ zijn ze vol lof over de TR versie.

Hier iemand ervaring met de TR versie? Weegt het iets meer gewicht op tegen het meer comfort?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat voor fiets rijd je nu, welke 'smaak' heb je/wat voor soort bikes spreken je aan, waar rijd je veel, waar wil je 'm (voor) gaan gebruiken, hoe lang ben je en wat weeg je? Allemaal van invloed op het eventuele antwoord dat je krijgt...
Als je ons daarover nog wat meer kunt vertellen...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Nu een HT Crave expert 29’ van 2014. Wel met stel nieuw wielen sinds aantal jaar.
Ik rij voornamelijk toertochten van rond de 700hm - 1000hm / 45-65km. Soms ardennen en Ardennen-marathons (BAMS). Jaarlijks de RDHF in Malmedy, weliswaar recreatief niveau (65km). Vooral iets meer ardennentochten wil ik wel wat meer gaan doen.
Ik ben 179cm, weeg zo’n 74kg.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Duidelijk. Met dat 'eisenpakket' gewoon de 120 mm. Zelfs de teamrijders xc kiezen er voor!

Maar het stuk extra controle en comfort zal absoluut opwegen tegen de paar gram extra.



Veel ervaring met die fiets ga je nog niet vinden, want het model is net een week op de markt (als die al leverbaar is...).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De potentere TR :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Qua framemaat geeft de calculatie van Orbea een Large aan. Ik weet dat ik normaal ergens tussen de M of een L val met mijn 179cm grootte. Ik heb in verhouding wel langere benen (binnenbeenlengte 88cm), dan vermoed ik dat Large beter gaat zijn op eerste zicht?
Zoek sowieso wel ergens de frame eens te testen. Die frames zijn ongewijzigd dus de 2019 versie kan ik hopelijk wel ergens testen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Orbea’s zijn relatief klein, een L zal wel goed passen
Waar woke is, is vuur
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Makkelijk schreef: vr 19 juli 2019, 07:08 Orbea’s zijn relatief klein, een L zal wel goed passen
Klopt, maat van heeft sinds kort een Rallon in maat L terwijl zijn vorige Yeti en Cannondale een M waren.
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Ik heb een TR als testfiets gereden en heb uiteindelijk voor de XC versie gekozen. Voor mijn doel perfect. Ik rijd voornamelijk marathons en die zijn over het algemeen niet al te technisch. De vuurdoop van mijn fiets was dan wel weer behoorlijk technisch: de Engadin Bike Giro. Daar zou wat meer veerweg en een dropper handig geweest zijn. Echter met de vele hm, was het wel een genot om op een lichte fully te rijden.

Misschien heb je het al gelezen, maar viewtopic.php?f=16&t=138210 een topic waar ook een deel gaat over deze discussie.

Het gamma is wel behoorlijk uitgebreid voor 2020. Ook de vanaf prijzen zijn erg gunstig.

Welke het beste bij jou zou passen, dat kan je alleen zelf bepalen. Let goed op wat voor een adviezen je krijgt en ook van wie en neem deze adviezen mee in je overwegingen.

Veel success met het uitzoeken en de beslissing maken. Uiteindelijk maak je met geen van beide een slechte beslissing. :-q
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Bedankt voor de link naar voorgaand topic, heel interessant! Iemand een idee wat het gewicht is van de Orbea M10 xc en de tr? Gezien Orbea altijd geheimzinnig doet over het gewicht.
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Hoe die standard geleverd wordt (dus ook incl. biba enz.) woog de mijne in maat L rijklaar (incl. time xc 8 pedalen, bidonhouders v.v. multitool enz.) ongeveer 10,8kg. Nu wat lichtere banden en tubeless weegt die ongeveer 10,4 kg. Uiteindelijk kan het nog wel een stukje lichter.

De TR versie is ongeveer 0,9kg zwaarder. Dat is het verschil in vork, dropper en banden.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Helmuth schreef: ma 22 juli 2019, 10:06 Hoe die standard geleverd wordt (dus ook incl. biba enz.) woog de mijne in maat L.....
Mag ik vragen hoe groot je bent? En welke binnenbeenlengte?

Ik ga vrijdag een testrit doen met een Orbea M10 2019 XC in maat M. Ga eerst mijn huidige mtb tot daar om de geometrie te vergelijken.
Volgens de Orbea website val ik onder een Large, voornamelijk door de binnenbeenlengte, want qua grootte (179cm) val ik op M of L.

Ben sowieso wel van plan een dropper te nemen, dus moet ook zien dat ik genoeg zadelhoogte heb om dat goed te laten werken.
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Rasmazzer schreef: di 23 juli 2019, 10:44 Mag ik vragen hoe groot je bent? En welke binnenbeenlengte?

Ik ga vrijdag een testrit doen met een Orbea M10 2019 XC in maat M. Ga eerst mijn huidige mtb tot daar om de geometrie te vergelijken.
Volgens de Orbea website val ik onder een Large, voornamelijk door de binnenbeenlengte, want qua grootte (179cm) val ik op M of L.

Ben sowieso wel van plan een dropper te nemen, dus moet ook zien dat ik genoeg zadelhoogte heb om dat goed te laten werken.
Ik ben 1.85m, maar heb niet heel lange benen. Exacte binnenbeenlengte weet ik niet. Ik heb ook getest op een M, maar die was mij echt te klein.

https://www.pinkbike.com/photo/17411429/
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Zal het vrijdag dan wel ervaren hoe een medium-size rijdt.

Mijn huidige mountainbike is een Specialized Crave Expert 29 (hardtail) en ik heb een Large.
Ik ben 179cm groot, 87cm binnenbeenlengte, dus zit altijd tussen de M of de L naargelang welk merk.

Als ik nu geometrie vergelijk:

Top Tube Length (horizontaal):
Huidige MTB: 626
Oiz Medium: 593
Oiz Large: 617

Seat Tube (Top-center BB):
Huidige MTB: 483
Oiz Medium: 432
Oiz Large: 470

Reach:
Huidige MTB: 430
Oiz Medium: 435
Oiz Large: 456

Stack:
Huidige MTB: 641
Oiz Medium: 591
Oiz Large: 600

Dan lijkt enkel de Reach van de Orbea Oiz Medium korter in de buurt te liggen bij mijn huidige fiets. Voor de rest komt de Orbea Large korter in de buurt.

Mijn eerste idee zou zijn dat die medium dus te klein zal aanvoelen. Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Rasmazzer schreef: di 23 juli 2019, 15:07 Zal het vrijdag dan wel ervaren hoe een medium-size rijdt.

Mijn huidige mountainbike is een Specialized Crave Expert 29 (hardtail) en ik heb een Large.
Ik ben 179cm groot, 87cm binnenbeenlengte, dus zit altijd tussen de M of de L naargelang welk merk.

Als ik nu geometrie vergelijk:

Top Tube Length (horizontaal):
Huidige MTB: 626
Oiz Medium: 593
Oiz Large: 617

Seat Tube (Top-center BB):
Huidige MTB: 483
Oiz Medium: 432
Oiz Large: 470

Reach:
Huidige MTB: 430
Oiz Medium: 435
Oiz Large: 456

Stack:
Huidige MTB: 641
Oiz Medium: 591
Oiz Large: 600

Dan lijkt enkel de Reach van de Orbea Oiz Medium korter in de buurt te liggen bij mijn huidige fiets. Voor de rest komt de Orbea Large korter in de buurt.

Mijn eerste idee zou zijn dat die medium dus te klein zal aanvoelen. Wat denken jullie?
Zonder twijfel gaan voor de Large
Plaats reactie