Nieuwe Garmin 830. Surprise me route....ja of nee.

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De toestellen werken wel met Basecamp, maar de gebruikers niet ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik gebruik toch nog regelmatig Basecamp om één en ander aan elkaar te knutselen. Maar als er betere alternatieven zijn (Mac) schroom niet om ze te delen.
◼︎ Go round the outside.
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

ThaSingleTrackMastah schreef: za 1 juni 2019, 13:46
De nieuwe Garmins, die een op OSM gebaseerde topokaart hebben, zijn in NL dus best goed bruikbaar om te navigeren.
Maar ook die ijverige gemeente ambtenaren hebben niet de leuke singletracks in kaart gebracht, wan niet officieel/openbaar.

Via de zoekfunctie dit topic gevonden, ik overweeg een Garmin 830 aan te schaffen. Juist met als reden om zo (met name op vakantie) de mooiste singletracks etc te vinden die niet in de standaard routes zijn opgenomen. Ik lees, zoals hierboven, dat alles afhangt van welke kaart er in het gps apparaat is geladen. Maar, als ik een gpx bestand download van een route, heb je die kaart nog nodig? Als die gpx route over paadjes loopt die niet op de kaart staan, wat gebeurt er dan? (nog geen gps ervaring hier... :D ) En de trailforks app die er in zit, die werkt neem ik aan ook op basis van die gpx routes?
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Maak zelf routes mbv basecamp en volg dan mijn koers. Is dus voor mij weer een paarse lijn. Zodra op de kaart het pad niet bestaat zal mijn paarse lijn overgaan in een witte lijn.. die kun je gewoon blijven volgen incl. de pijlen die aangeven dat je moet afslaan. Zodra je op een pad komt die op de kaart bestaat wordt ie weer paars. Zet wel herbereken op UIT.. anders maakt ie zelf een nieuwe koers omdat ie onbekende paden gaat herbereken naar bestaande paden.
Wel eerst ff testen voordat je op vakantie gaat. :wink:
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

OK thanks
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

jupiler schreef: wo 24 juli 2019, 20:03 Via de zoekfunctie dit topic gevonden, ik overweeg een Garmin 830 aan te schaffen. Juist met als reden om zo (met name op vakantie) de mooiste singletracks etc te vinden die niet in de standaard routes zijn opgenomen. Ik lees, zoals hierboven, dat alles afhangt van welke kaart er in het gps apparaat is geladen. Maar, als ik een gpx bestand download van een route, heb je die kaart nog nodig? Als die gpx route over paadjes loopt die niet op de kaart staan, wat gebeurt er dan? (nog geen gps ervaring hier... :D ) En de trailforks app die er in zit, die werkt neem ik aan ook op basis van die gpx routes?
Er is een verschil tussen een "mensen route" en een "gps route"
Wij bedoelen een moutainbike of wandel route, dus eigenlijk het pad dat we willen volgen.
Een gps verstaat onder een route de beste manier om van A naar B te komen.
De gps gaat zelf nadenken en dat levert zelden de beste MTB belevenis op.

Wat je in je gps moet stoppen is een track, geen route.
Beide hebben de.gpx extensie, dus das ff opletten.
Een track is een stippellijn op de kaart, iedere stippel is een trackpoint. Deze trackpoints liggen vast. Ze zijn zoals je ze op de kaart hebt getekend, of zoals je collega mtb'er ze heeft opgenomen (tracklog).
Een route is flexibel alleen begin en eind liggen vast. Soms nog enkele punten daartussen in. De gps gaat die punten voor jou verbinden, met hulp van de kaart.
1)Wat niet op de kaart staat, komt niet in jouw mtb tocht.
2)De gps doet zijn best om zo efficiënt van A naar B te komen.

Maar een mountainbiker wil niet de kortste of makkelijkste route van A naar B, maar de mooiste. Dat snapt de gps niet. Je krijgt brede paden voorgeschoteld, liefst verhard.

Dus laadt een gps track, en geen gps route.
(Een track werkt zelfs zonder kaart, dus ook met een kaart waar niet alle paadjes op staan)

Maar wil je zelf je weg zoeken, dan is een goede topo kaart wel handig/noodzakelijk.
Op papier of in je gps (liefst beide)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Bedankt voor deze uitvoerige reactie! Tracks zoeken dus:)
Plaats reactie