+1
Orbea Oiz 2020 - XC of TR?
Ik heb in de winkel ook eens de kleurwaaier van Orbea MyO bekeken. Goed dat ik dat gedaan heb voor ik een kleur besteld heb. De kleuren zijn veel feller en eigenlijk helemaal anders dan op de internet MyO configurator. Ze hebben daar een demo bike staan met Blue-Indigo / Bright Red (mat), welke eigenlijk gewoon een standaard kleur is. Mooie combinatie! Wel 'braafjes'.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 193
- Lid geworden op: wo 3 juni 2009, 12:34
- Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Team 2018 en een Chinees met grote wielen
Daar ben ik nog niet zo van overtuigd. TS heeft relatief lange benen, dus een relatief kort bovenlichaam. Een M zou hem dan wellicht beter passen dan een L. Bedenk dat een kleine frame de fiets een speelser karakter geeft. Zelf twijfelde ik over de framemaat van een Scott Spark RC 900. Ik ben 1.79 m (bij ‘normale’ lichaamsverhoudingen), dus ik val helaas ook precies tussen M en L in. Ik heb exact dezelfde Spark in zowel M als L gereden. Uiteindelijk voor de M gegaan, omdat die veel fijner fietste (ondanks dat ik er een 9 cm stuurpen op heb gezet). De L voelde te log. Lekker stabiel rechtuit, maar in de bochten wilde hij vooral rechtdoor. De M is veel wendbaarder en vind ik veel leuker om te fietsen.bouwpakket schreef: ↑di 23 juli 2019, 15:42Zonder twijfel gaan voor de LargeRasmazzer schreef: ↑di 23 juli 2019, 15:07 Zal het vrijdag dan wel ervaren hoe een medium-size rijdt.
Mijn huidige mountainbike is een Specialized Crave Expert 29 (hardtail) en ik heb een Large.
Ik ben 179cm groot, 87cm binnenbeenlengte, dus zit altijd tussen de M of de L naargelang welk merk.
Als ik nu geometrie vergelijk:
Top Tube Length (horizontaal):
Huidige MTB: 626
Oiz Medium: 593
Oiz Large: 617
Seat Tube (Top-center BB):
Huidige MTB: 483
Oiz Medium: 432
Oiz Large: 470
Reach:
Huidige MTB: 430
Oiz Medium: 435
Oiz Large: 456
Stack:
Huidige MTB: 641
Oiz Medium: 591
Oiz Large: 600
Dan lijkt enkel de Reach van de Orbea Oiz Medium korter in de buurt te liggen bij mijn huidige fiets. Voor de rest komt de Orbea Large korter in de buurt.
Mijn eerste idee zou zijn dat die medium dus te klein zal aanvoelen. Wat denken jullie?
Kortom, het is te kort door de bocht om ‘zonder meer’ een L te adviseren. Het heeft ook echt te maken met voorkeur voor hoe een fiets aan moet voelen. Beste advies is: test zowel de M als de L!!
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig
Ik baseer mijn "advies" alleen maar op de vergelijking tussen zijn huidige bike en de geo's van de M en L van Orbea. Als zijn huidige bike een goede maat is voor hem zou ik zeker voor de L gaan.
Daarnaast heb ik testgereden op een XL Oiz en vond ik compact. Komt door de modernere geometrie. Door de langere reach verwacht je een lange fiets, maar doordat de zitbuis steiler is zit je verder naar voren. Overigens is een 4 cm kortere zitbuis van maat M erg veel korter, zeker voor iemand met lange benen
Daarnaast heb ik testgereden op een XL Oiz en vond ik compact. Komt door de modernere geometrie. Door de langere reach verwacht je een lange fiets, maar doordat de zitbuis steiler is zit je verder naar voren. Overigens is een 4 cm kortere zitbuis van maat M erg veel korter, zeker voor iemand met lange benen
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Dat van een te klein frame is al jaren achterhaald. Was helaas ook een wielerwijsheid, stamt in ieder geval uit de tijd dat er nog geen mountainbikers in NL waren. Gaat in ieder geval voor geen enkele moderne fiets meer op (lange versie van het verhaal heb ik al meermaals uitgelegd...).Roy1980 schreef: ↑wo 24 juli 2019, 20:29Daar ben ik nog niet zo van overtuigd. TS heeft relatief lange benen, dus een relatief kort bovenlichaam. Een M zou hem dan wellicht beter passen dan een L. Bedenk dat een kleine frame de fiets een speelser karakter geeft. Zelf twijfelde ik over de framemaat van een Scott Spark RC 900. Ik ben 1.79 m (bij ‘normale’ lichaamsverhoudingen), dus ik val helaas ook precies tussen M en L in. Ik heb exact dezelfde Spark in zowel M als L gereden. Uiteindelijk voor de M gegaan, omdat die veel fijner fietste (ondanks dat ik er een 9 cm stuurpen op heb gezet). De L voelde te log. Lekker stabiel rechtuit, maar in de bochten wilde hij vooral rechtdoor. De M is veel wendbaarder en vind ik veel leuker om te fietsen.
Kortom, het is te kort door de bocht om ‘zonder meer’ een L te adviseren. Het heeft ook echt te maken met voorkeur voor hoe een fiets aan moet voelen. Beste advies is: test zowel de M als de L!!
BIj afwijkende lichaamsmaten blijft het altijd een discussie wat je nu moet nemen. Een maat kleiner is ook van voren lager, terwijl je al extra hoog zit. Dus moet je meer compenseren.
Dan ga ik ook voor de grote maat, iets kortere stuurpen en eventueel ook het zadel nog iets naar voren. Werkt in de meeste gevallen beter dan andersom/te klein.
En Bouwpakket heeft net een 4 cm langere fiets gekocht en dat bevalt blijkbaar prima! Net als dat 99% van de rijders die de afgelopen 10 jaar een fiets gekocht hebben dat bevalt!!!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 193
- Lid geworden op: wo 3 juni 2009, 12:34
- Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Team 2018 en een Chinees met grote wielen
Ik heb het ook zeker niet over een TE klein frame. Net als TS val ik tussen 2 maten in. In feite zijn beide maten dan ook geschikt. De M is niet te klein en de L is niet te groot. Dan ga je kijken naar persoonlijke voorkeur (net als ik heb gedaan). Ik heb 2 testfietsen gedurende 3 dagen intensief geprobeerd. Conclusie: de kleinere maat reed veel fijner.Lars TB schreef: ↑wo 24 juli 2019, 21:33Dat van een te klein frame is al jaren achterhaald. Was helaas ook een wielerwijsheid, stamt in ieder geval uit de tijd dat er nog geen mountainbikers in NL waren. Gaat in ieder geval voor geen enkele moderne fiets meer op (lange versie van het verhaal heb ik al meermaals uitgelegd...).Roy1980 schreef: ↑wo 24 juli 2019, 20:29
Daar ben ik nog niet zo van overtuigd. TS heeft relatief lange benen, dus een relatief kort bovenlichaam. Een M zou hem dan wellicht beter passen dan een L. Bedenk dat een kleine frame de fiets een speelser karakter geeft. Zelf twijfelde ik over de framemaat van een Scott Spark RC 900. Ik ben 1.79 m (bij ‘normale’ lichaamsverhoudingen), dus ik val helaas ook precies tussen M en L in. Ik heb exact dezelfde Spark in zowel M als L gereden. Uiteindelijk voor de M gegaan, omdat die veel fijner fietste (ondanks dat ik er een 9 cm stuurpen op heb gezet). De L voelde te log. Lekker stabiel rechtuit, maar in de bochten wilde hij vooral rechtdoor. De M is veel wendbaarder en vind ik veel leuker om te fietsen.
Kortom, het is te kort door de bocht om ‘zonder meer’ een L te adviseren. Het heeft ook echt te maken met voorkeur voor hoe een fiets aan moet voelen. Beste advies is: test zowel de M als de L!!
BIj afwijkende lichaamsmaten blijft het altijd een discussie wat je nu moet nemen. Een maat kleiner is ook van voren lager, terwijl je al extra hoog zit. Dus moet je meer compenseren.
Dan ga ik ook voor de grote maat, iets kortere stuurpen en eventueel ook het zadel nog iets naar voren. Werkt in de meeste gevallen beter dan andersom/te klein.
En Bouwpakket heeft net een 4 cm langere fiets gekocht en dat bevalt blijkbaar prima! Net als dat 99% van de rijders die de afgelopen 10 jaar een fiets gekocht hebben dat bevalt!!!
Als hij bij zijn huidige fiets goed zit dan is de Oiz in L gewoon een heel klein verschil. Iets meer reach maar dat is gewoon moderne geometrie. De ETT is hetzelfde dus qua trappen geen verschil. Ik zou in dit geval echt niet eens testen. Zeker niet als je dat op de weg doet, dan voelt een kleine fiets namelijk beter dan off road..
Waar woke is, is vuur
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig
Voor de duidelijkheid. Mijn nieuwe bike is 9 cm langer dan mijn vorige. En hij stuurt net zo makkelijk als mijn vorige bikeLars TB schreef: ↑wo 24 juli 2019, 21:33Dat van een te klein frame is al jaren achterhaald. Was helaas ook een wielerwijsheid, stamt in ieder geval uit de tijd dat er nog geen mountainbikers in NL waren. Gaat in ieder geval voor geen enkele moderne fiets meer op (lange versie van het verhaal heb ik al meermaals uitgelegd...).Roy1980 schreef: ↑wo 24 juli 2019, 20:29
Daar ben ik nog niet zo van overtuigd. TS heeft relatief lange benen, dus een relatief kort bovenlichaam. Een M zou hem dan wellicht beter passen dan een L. Bedenk dat een kleine frame de fiets een speelser karakter geeft. Zelf twijfelde ik over de framemaat van een Scott Spark RC 900. Ik ben 1.79 m (bij ‘normale’ lichaamsverhoudingen), dus ik val helaas ook precies tussen M en L in. Ik heb exact dezelfde Spark in zowel M als L gereden. Uiteindelijk voor de M gegaan, omdat die veel fijner fietste (ondanks dat ik er een 9 cm stuurpen op heb gezet). De L voelde te log. Lekker stabiel rechtuit, maar in de bochten wilde hij vooral rechtdoor. De M is veel wendbaarder en vind ik veel leuker om te fietsen.
Kortom, het is te kort door de bocht om ‘zonder meer’ een L te adviseren. Het heeft ook echt te maken met voorkeur voor hoe een fiets aan moet voelen. Beste advies is: test zowel de M als de L!!
BIj afwijkende lichaamsmaten blijft het altijd een discussie wat je nu moet nemen. Een maat kleiner is ook van voren lager, terwijl je al extra hoog zit. Dus moet je meer compenseren.
Dan ga ik ook voor de grote maat, iets kortere stuurpen en eventueel ook het zadel nog iets naar voren. Werkt in de meeste gevallen beter dan andersom/te klein.
En Bouwpakket heeft net een 4 cm langere fiets gekocht en dat bevalt blijkbaar prima! Net als dat 99% van de rijders die de afgelopen 10 jaar een fiets gekocht hebben dat bevalt!!!
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 193
- Lid geworden op: wo 3 juni 2009, 12:34
- Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Team 2018 en een Chinees met grote wielen
Dat is dan toch helemaal prima. Ik zeg alleen dat ik de M veel fijner vond dan de L. De L voelde log waar de M super wendbaar aanvoelt. En dat na 3 dagen zeer intensief testen (op route Amerongen). Komt bij dat de L eerder weggleed aan de voorkant omdat de wielbasis te groot was voor mijn lengte. Ik kon daardoor onvoldoende druk/gewicht op het voorwiel plaatsen met een stuurpen van 6 cm op de diepste stand. Ieder z’n ding. Dat verklaart ook waarom de heren world cup rijders nog vrijwel allemaal met een stuurpen van 8 cm of langer rijden. Ik snap dat wel.bouwpakket schreef: ↑wo 24 juli 2019, 22:11Voor de duidelijkheid. Mijn nieuwe bike is 9 cm langer dan mijn vorige. En hij stuurt net zo makkelijk als mijn vorige bikeLars TB schreef: ↑wo 24 juli 2019, 21:33
Dat van een te klein frame is al jaren achterhaald. Was helaas ook een wielerwijsheid, stamt in ieder geval uit de tijd dat er nog geen mountainbikers in NL waren. Gaat in ieder geval voor geen enkele moderne fiets meer op (lange versie van het verhaal heb ik al meermaals uitgelegd...).
BIj afwijkende lichaamsmaten blijft het altijd een discussie wat je nu moet nemen. Een maat kleiner is ook van voren lager, terwijl je al extra hoog zit. Dus moet je meer compenseren.
Dan ga ik ook voor de grote maat, iets kortere stuurpen en eventueel ook het zadel nog iets naar voren. Werkt in de meeste gevallen beter dan andersom/te klein.
En Bouwpakket heeft net een 4 cm langere fiets gekocht en dat bevalt blijkbaar prima! Net als dat 99% van de rijders die de afgelopen 10 jaar een fiets gekocht hebben dat bevalt!!!
Ik laat ook ruimte voor die 1%Roy1980 schreef: ↑wo 24 juli 2019, 21:39 Ik heb het ook zeker niet over een TE klein frame. Net als TS val ik tussen 2 maten in. In feite zijn beide maten dan ook geschikt. De M is niet te klein en de L is niet te groot. Dan ga je kijken naar persoonlijke voorkeur (net als ik heb gedaan). Ik heb 2 testfietsen gedurende 3 dagen intensief geprobeerd. Conclusie: de kleinere maat reed veel fijner.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 193
- Lid geworden op: wo 3 juni 2009, 12:34
- Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Team 2018 en een Chinees met grote wielen
vergeet de world cup rijders niet die allemaal met minimaal 8 cm stuurpen rondrijden. Al vallen die waarschijnlijk ook binnen die 1%Lars TB schreef: ↑wo 24 juli 2019, 22:19Ik laat ook ruimte voor die 1%Roy1980 schreef: ↑wo 24 juli 2019, 21:39 Ik heb het ook zeker niet over een TE klein frame. Net als TS val ik tussen 2 maten in. In feite zijn beide maten dan ook geschikt. De M is niet te klein en de L is niet te groot. Dan ga je kijken naar persoonlijke voorkeur (net als ik heb gedaan). Ik heb 2 testfietsen gedurende 3 dagen intensief geprobeerd. Conclusie: de kleinere maat reed veel fijner.
Die vallen ook binnen mijn opmerking die ik vorige week op een andere plek maakte: waarom kiezen wedstrijdrijders altijd voor een (te) kleine fiets?
Kijk naar de wielerprofs. Dat is een houding die geen enkele wielertoerist aan kan nemen, zo extreem diep en lang. En volgens de regels van maatvoering zitten ook maar erg weinig van die jongens goed op de fiets... . Ze zijn er echter ingegroeid en er aan gewend. Maar het zou best beter kunnen!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Helmuth,
Als je met de TR hebt rondgereden. Had je het gevoel dat de achterdemper te gevoelig was bij de tussenstukken/klimwerk?
Heb een topic gelezen op MTBR waar de Amerikanen hun fox-demper opsturen om te laten tunen omdat dat het enige is wat ze niet goed aan de Oiz TR vinden. Zitten wel veel XC-racers tussen en geloof nu wel dat je niet kan verwachten dat die demper dezelfde vering geeft als de demper van de XC. Anders wat is het nut van een TR versie. Veel van de klachten komen ook van het klimmen rechtstaand, hetgeen je in XC races natuurlijk regelmatig doet.
Als je met de TR hebt rondgereden. Had je het gevoel dat de achterdemper te gevoelig was bij de tussenstukken/klimwerk?
Heb een topic gelezen op MTBR waar de Amerikanen hun fox-demper opsturen om te laten tunen omdat dat het enige is wat ze niet goed aan de Oiz TR vinden. Zitten wel veel XC-racers tussen en geloof nu wel dat je niet kan verwachten dat die demper dezelfde vering geeft als de demper van de XC. Anders wat is het nut van een TR versie. Veel van de klachten komen ook van het klimmen rechtstaand, hetgeen je in XC races natuurlijk regelmatig doet.
Weet niet of de achetrdemper te gevoelig was bij de TR versie. Op de XC versie is die wel directer en wat stijver/stugger voor mijn gevoel. Dit kan nu natuurlijk ook aan de afstelling liggen. Wat mij wel opvalt is dat je veel langer kan blijven zitten met klimmen en ook ruim voldoende tractie houdt in vergelijk met een hardtail.Rasmazzer schreef: ↑do 25 juli 2019, 12:10 Helmuth,
Als je met de TR hebt rondgereden. Had je het gevoel dat de achterdemper te gevoelig was bij de tussenstukken/klimwerk?
Heb een topic gelezen op MTBR waar de Amerikanen hun fox-demper opsturen om te laten tunen omdat dat het enige is wat ze niet goed aan de Oiz TR vinden. Zitten wel veel XC-racers tussen en geloof nu wel dat je niet kan verwachten dat die demper dezelfde vering geeft als de demper van de XC. Anders wat is het nut van een TR versie. Veel van de klachten komen ook van het klimmen rechtstaand, hetgeen je in XC races natuurlijk regelmatig doet.
Moest voornamelijk aan de voorvork wennen bij staand klimmen. Op mijn andere fiets (hardtail) heb ik een Fox Terralogic en die veert niet in bij staand klimmen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10371
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Hebben beide versies dan geen vork/demper die je beiden tegelijk remote kunt locken vanaf het stuur?
De meeste (wat hoogwaardiger afgemonteerde) race/marathonfully's hebben dat. Juist zo lekker als je staande wilt klimmen, bij klimmen op makkelijke ondergrond, of als je een sprintje wilt trekken. Op een technische klim waarbij extra tractie juist belangrijk is klim je lekker zittend met de voorvering en demper open.
De meeste (wat hoogwaardiger afgemonteerde) race/marathonfully's hebben dat. Juist zo lekker als je staande wilt klimmen, bij klimmen op makkelijke ondergrond, of als je een sprintje wilt trekken. Op een technische klim waarbij extra tractie juist belangrijk is klim je lekker zittend met de voorvering en demper open.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.