Kleding, beestjes en zweet

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Bahco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 20:00
Mijn mountainbike: Kona Humu-humu-nuku-nuku-apua’a (rood en fixed)

'k Stel de vraag maar in de Beginnershoek, want ik kan onder Tech Center geen foum vinden over kleding.

'k Ben in het warme halfjaar een man van korte broeken, en korte tot geen mouwen, ook op de MTB. En zelfs als het niet zo tropisch heet is als nu verlies ik nog liters vocht.

Maar met het veranderen van het klimaat groeit de groenvoorziening rondom de tracks steeds harder en rukken ook de plaagbeestjes op. De tekenbeten en de processierupshaartjes zijn al vaak genoeg genoemd en ik vrees dat het daarbij niet zal blijven.

'k Zoek dus (advies over) kleding die ook mijn armen en benen helemaal bedekt, maar waarin ik toch wel mijn lichaamswarmte en zweet kwijt kan.

Suggesties, opmerkingen, merken, winkels, websites, betere plaatsen om deze vraag te stellen?

Alvast bedankt! :-D
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Qua bovenkleding draag ik om dezelfde reden altijd shirts met lange mouwen. Ik weet niet precies hoe het heet maar ik heb Cannondale en Puma shirts die van een gaasachtig materiaal gemaakt zijn.
Wanneer je een enkele laag voor je houdt kun je de structuur zien en er doorheen kijken.

Houdt ongedierte van je lijf, vangt de grootste striemende takken op en is nog luchtig genoeg om met hogere temperaturen te dragen.
Hoewel, met de hitte van deze dagen is alles te veel om op je lijf te hebben in het bos.

Dat Cannondale shirt heb ik recent via marktplaats gekocht bij New Concept Biking. Heeft veel kleding in de opruiming. Inclusief verzending was ik 20,- kwijt.

Ik denk dat je bij bijvoorbeeld Decathlon ook voor weinig leuk spul kunt scoren. Niet bij de fietsafdeling zoeken maar bij de hardloopkleding.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ik heb een Fox longsleeve, waarvan de mouwen van stevig materiaal zijn en 'het lijf' van een fijnmazig gaas. Superlicht en luchtig, maar toch de armen beschermd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Rij je vooral vaste routes? Dan lijken mij lange mouwen totaal overbodig, tenzij je weet dat je continu langs eikenprocessierupsnestenenbomen gaat fietsen ;-)

Ik hou wel een beetje rekening met wat en waar ik fiets, heb nu twee keer wat last gehad van processierups-jeuk. Een keer beide benen en iets op mijn armen, dat was de ergste keer en dat was na een wegrit... En vorige week een beetje op één knie, na het Dorst drieluik.

Maar ik moet er niet aan denken met 25~30 graden lange mouwen aan te doen, dan liever wat jeuk :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Gebruik mn motorcross shirt (Thor) als ik met lange mouwen fiets.

Op sommige routes met braamstruiken een beetje een afweging....armen of shirt kapot.
En vwb beestjes vooral even goed kijken als je na de fietstocht onder de douche staat.

Groet, Jan
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

ik doe altijd DEET op armen en benen, helpt tegen insekten zoals muggen en teken. Nog nooit 1 tekenbeet gehad na een rit (knock-on-wood)
En net zoals Kermit zegt, geen lange mouwen met 25+, dan liever wat jeuk
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Van lange mouwen hoef je het helemaal niet warm(er dan korte mouwen) te krijgen. Kwestie van materiaalkeuze.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Alien schreef: ma 29 juli 2019, 10:48 Van lange mouwen hoef je het helemaal niet warm(er dan korte mouwen) te krijgen. Kwestie van materiaalkeuze.
geen materiaal over je armen ademt altijd nog beter dan welk materiaal dan ook :tong
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Ergste wat ik tot nu toe mee heb gemaakt is wat flinke krassen van de over-enthousiaste bramen die nu keihard groeien en een teek die op mijn shirt zat.

Gewoon korte mouwen in de zomer. Moet ook niet denken aan extra bedekking in de zomer. En misschien zweet ik wel zoveel dat al dat ongedierte en jeuk-spul geen grip heeft op mijn blote vel.. :winkie:

En verder ben ik niet zo bang voor beestjes of jeuk.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Morsbiker schreef: ma 29 juli 2019, 11:07
Alien schreef: ma 29 juli 2019, 10:48Van lange mouwen hoef je het helemaal niet warm(er dan korte mouwen) te krijgen. Kwestie van materiaalkeuze.
geen materiaal over je armen ademt altijd nog beter dan welk materiaal dan ook :tong
Het gaat niet om ademen, het gaat om vochttransport en verdampen. Tel daarbij dat je geen direkte zon op je huid hebt, en je kunt met de juiste kleding effectiever koelen dan de blote huid dat kan.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Gewoon op de paden blijven. Niks aan de hand. Niet stil gaan staan onder een eik met rupsennesten
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Je hebt kleding en kleding. Het ene plastic is het andere niet. Is heel persoonlijk, uit testen hoe warm het ene ten opzichte van het andere shirt is. Althans dit is mij ervaring.
Bahco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 20:00
Mijn mountainbike: Kona Humu-humu-nuku-nuku-apua’a (rood en fixed)

kermit schreef: za 27 juli 2019, 13:44 Rij je vooral vaste routes? Dan lijken mij lange mouwen totaal overbodig, tenzij je weet dat je continu langs eikenprocessierupsnestenenbomen gaat fietsen ;-)
bert l. schreef: ma 29 juli 2019, 15:35 Gewoon op de paden blijven. Niks aan de hand. Niet stil gaan staan onder een eik met rupsennesten
'k Rijd meestal op Austerlitz, en daar zijn lange broek en lange mouwen inderdaad overbodig.

'k Was langzamerhand mijn domein aan het uitbreiden naar Hoge Vuursche, laatste keer was 6 juli (drie weken geleden), maar toen vond ik de varens aan alle kanten (links, rechts, onder en boven) wel heel erg dicht in de buurt komen. En 'k dacht begrepen te hebben dat (ook of juist) in die varens teken zitten. En tekenbeten en de ziekte van Lyme zijn voor mij een grotere zorg dan de jeuk van processierupsbrandhaartjes.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Teken zitten inderdaad in varens. Als de varens te agressief worden, geef dan een melding aan de TrailCareCrew.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie