XC MTB voor <€750

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je in het bos én op de weg wilt rijden, dan heb je voor 2 of misschien wel 3 versnellingen nodig.
Bij 1x11 of 12 zijn klimmen in het bos en dalen op de weg niet te verenigen in 1 setup.
Voor heb je liefst groot op de weg en klein in het bos.

Net als 2 verschillende banden sets.
Op de weg gladde, vrij smalle banden op hogere druk.
Zelf geen ervaring met slicks, maar er zijn genoeg leden die wel een goede tip kunnen geven.
In het bos brede grovere banden op lagere druk.
Ik zou beginnen met wat er op zit en die tubeless maken met latex.

Tubeless met latex helpt bij kleine lekjes, splinters, doorns, dat soort spul. Maar een echte snee in je band, daar helpt tubeless niet tegen.
Dan moet er een binnenband in en misschien ook een flapje plastic of rubber om de boel plaatselijk te verstevigen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor lange afstanden over de weg zou ik slicks nemen, in een breedte die niet te veel smaller is dan die van de terreinbanden. Dan kun je dezelfde binnenbanden houden (als je niet tubeless rijdt) en de fiets komt ook niet te dicht aan de grond. Smalle bandjes rijden wel prima op asfalt, maar je zit sneller met je pedalen aan de grond als je doortrapt in de bocht.

De rolweerstand van een bredere band is niet wezenlijk hoger, mits hij hard genoeg opgepompt is.
Je zou kunnen denken aan een Schwalbe Supermoto, Vittoria Tattoo light, oid. Een Big Apple zou ik niet doen, die zijn wel erg stevig (lekbestendig) maar ook erg zwaar.

De Supermoto op drie bar rolt uitstekend kan ik uit eigen ervaring zeggen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Er is nog wel een dingetje wat mij nu nog tegenhoudt om de Canyon 6.0 te kopen. Met een beetje goede wind schakel ik al snel naar de hoogste versnelling, die soms nog steeds te licht is om optimaal gebruik te maken van de weersomstandigheden.
Met de Canyon zal dat alleen maar meer voorkomen, aangezien het voorblad daarvan net iets groter is dan mijn middelste blad nu. Dus het heeft niet zoveel zin om aparte banden erbij te doen als ik toch niet snel kan fietsen :tong.

Met de goedkoopste gravelbike / cyclocross ben ik mijn hele budget zowat al kwijt, dus dat wordt 'm niet. Goede MTB's met hoge(re) versnellingen heb ik ook nog niet kunnen vinden. Betekent dit dan dat zelf een grotere crankset aanbrengen de enige optie is?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Mark2201 schreef: do 11 juli 2019, 22:45 Er is nog wel een dingetje wat mij nu nog tegenhoudt om de Canyon 6.0 te kopen. Met een beetje goede wind schakel ik al snel naar de hoogste versnelling, die soms nog steeds te licht is om optimaal gebruik te maken van de weersomstandigheden.
Met de Canyon zal dat alleen maar meer voorkomen, aangezien het voorblad daarvan net iets groter is dan mijn middelste blad nu. Dus het heeft niet zoveel zin om aparte banden erbij te doen als ik toch niet snel kan fietsen :tong.

Met de goedkoopste gravelbike / cyclocross ben ik mijn hele budget zowat al kwijt, dus dat wordt 'm niet. Goede MTB's met hoge(re) versnellingen heb ik ook nog niet kunnen vinden. Betekent dit dan dat zelf een grotere crankset aanbrengen de enige optie is?
https://www.bike-components.de/en/Shima ... ng-p52287/
Mocht de 36 niet voldoende zijn is er ook een 38.
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Groter voorblad kan inderdaad ook, dan hoef ik de achter derailleur niet opnieuw af te stellen lijkt mij. Ik zal hier morgen verder naar kijken.

Als ik hierdoor voor een hele andere fiets zou moeten gaan: ik kan een Bulls Copperhead 3 2019 29" voor €899 rijklaar krijgen incl. verzending; met 30 versnellingen (voorblad met 40 tanden) en weegt aardig wat minder dan de Canyon. Maar is nog wel duurder en geen grote vooruitgang t.o.v. de Canyon (40 vs 38 met het voorblad dat Massen voorstelde).
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

De huidige generatie Copperhead 3 van Bulls ken ik niet zo, in het 26er tijdperk waren het heel fijne fietsen met voor de prijs (toen altijd € 999,-) bijzonder goeie afmontage.
Elk nieuw modeljaar werd er ergens iets van het afmontageniveau afgesnoept om dat bedrag op € 999,- te kunnen houden.
Geen flauw idee hoe ze nu uitgevoerd worden, je ziet ze hier bijna niet meer.
Welke is het? Linkje?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Dezelfde fiets als deze:
https://www.12gobiking.nl/bulls-copperhead-3-29-2019

Alleen klopt de beschrijving niet helemaal volgens mij. Zo wordt er meerdere keren "Copperhead 3 27,5" gezegd, terwijl er 29" banden op zitten.
Ook heeft ie geen lock-out volgens de specificaties, terwijl er wel een aparte kabel voor de voorvork lijkt te gaan (niet voor de rem dus).
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Ik ben bij enkele dealers in de buurt langs geweest, de meest interessante opties in mijn ogen waren:
Cube Reaction Pro 2019 23", nieuw voor €899 (+€40 verzending)
Merida Big Nine 600 21", tweedehands voor €799.
Cube Reaction GTC SL 21", tweedehands met accessoires voor €950

Voor de rest waren er vooral goedkopere Cubes (<€600) en Sensa MTB's.

Is de Canyon 6.0 nog steeds de beste keuze of is 1 van de 3 bovenstaande toch beter?
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Kun je nieuw met tweede hands vergelijken?
De nieuwe Cube vind ik niet beter dan de Canyon, de suntour vork doet zeker niet onder voor de RS recon silver.
De raidon zit dacht ik eerder op reba niveau.
De reaction gtc is een carbon mtb, fiets zal 2 jaar oud zijn? Is garantie overdraagbaar bij Cube?
Hoe versleten zijn de tweede hands fietsen? Of juist niet.

Met de Canyon kun je niet verkeerd gaan, bevalt ie niet dan stuur je hem terug.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mark2201 schreef: do 11 juli 2019, 22:45 Er is nog wel een dingetje wat mij nu nog tegenhoudt om de Canyon 6.0 te kopen. Met een beetje goede wind schakel ik al snel naar de hoogste versnelling, die soms nog steeds te licht is om optimaal gebruik te maken van de weersomstandigheden.
Met de Canyon zal dat alleen maar meer voorkomen, aangezien het voorblad daarvan net iets groter is dan mijn middelste blad nu. Dus het heeft niet zoveel zin om aparte banden erbij te doen als ik toch niet snel kan fietsen :tong.

Met de goedkoopste gravelbike / cyclocross ben ik mijn hele budget zowat al kwijt, dus dat wordt 'm niet. Goede MTB's met hoge(re) versnellingen heb ik ook nog niet kunnen vinden. Betekent dit dan dat zelf een grotere crankset aanbrengen de enige optie is?
Voor alle fietsen geldt :
Als je tandwieltjes gaat vergelijken, als je eerst een 26“ had en nu voor een 29“ gaat, dan zijn (bij gelijke tandwielen) alle verzetten 10% zwaarder omdat de omtrek van een 29" band 10% groter is dan een 26" band.
Dus een 32t voorblad op een 29" zal (bij dezelfde cassette!) fietsen als een 36t op je oude 26".
Omdat je het bij wind mee op het asfalt over de hoogste versnelling hebt, maakt de cassette weinig uit, het kleinste kransje zal ook 11t zijn.
(en als je op je nieuwe 29" een cassette heeft met 10t als hoogste versnelling, dan scheelt dat nog eens 10%!)
Dus hoewel ik zelf een mtb aandrijving nooit zou afstemmen voor het gebruik op het asfalt, valt het allemaal wel mee, als je van een 26" af komt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Mark2201 schreef: di 16 juli 2019, 14:50 Ik ben bij enkele dealers in de buurt langs geweest, de meest interessante opties in mijn ogen waren:
Cube Reaction Pro 2019 23", nieuw voor €899 (+€40 verzending)
Dat je bij internetfietsen (Canyon) verzendkosten kwijt bent kan ik nog begrijpen maar sinds wanneer rekent een dealer verzendkosten voor een nieuwe fiets????? :~
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

ThaSingleTrackMastah schreef: di 16 juli 2019, 19:20
Mark2201 schreef: do 11 juli 2019, 22:45 Er is nog wel een dingetje wat mij nu nog tegenhoudt om de Canyon 6.0 te kopen. Met een beetje goede wind schakel ik al snel naar de hoogste versnelling, die soms nog steeds te licht is om optimaal gebruik te maken van de weersomstandigheden.
Met de Canyon zal dat alleen maar meer voorkomen, aangezien het voorblad daarvan net iets groter is dan mijn middelste blad nu. Dus het heeft niet zoveel zin om aparte banden erbij te doen als ik toch niet snel kan fietsen :tong.

Met de goedkoopste gravelbike / cyclocross ben ik mijn hele budget zowat al kwijt, dus dat wordt 'm niet. Goede MTB's met hoge(re) versnellingen heb ik ook nog niet kunnen vinden. Betekent dit dan dat zelf een grotere crankset aanbrengen de enige optie is?
Voor alle fietsen geldt :
Als je tandwieltjes gaat vergelijken, als je eerst een 26“ had en nu voor een 29“ gaat, dan zijn (bij gelijke tandwielen) alle verzetten 10% zwaarder omdat de omtrek van een 29" band 10% groter is dan een 26" band.
Dus een 32t voorblad op een 29" zal (bij dezelfde cassette!) fietsen als een 36t op je oude 26".
Omdat je het bij wind mee op het asfalt over de hoogste versnelling hebt, maakt de cassette weinig uit, het kleinste kransje zal ook 11t zijn.
(en als je op je nieuwe 29" een cassette heeft met 10t als hoogste versnelling, dan scheelt dat nog eens 10%!)
Dus hoewel ik zelf een mtb aandrijving nooit zou afstemmen voor het gebruik op het asfalt, valt het allemaal wel mee, als je van een 26" af komt.
Ik heb nu al 29", dus dat verschil met 26" heb ik niet :tong
slapbandje schreef: di 16 juli 2019, 19:33
Mark2201 schreef: di 16 juli 2019, 14:50 Ik ben bij enkele dealers in de buurt langs geweest, de meest interessante opties in mijn ogen waren:
Cube Reaction Pro 2019 23", nieuw voor €899 (+€40 verzending)
Dat je bij internetfietsen (Canyon) verzendkosten kwijt bent kan ik nog begrijpen maar sinds wanneer rekent een dealer verzendkosten voor een nieuwe fiets????? :~
Die was via een dealer die oudere modellen via marktplaats aanbied. Via telefonisch contact heb ik zo die prijs gekregen, die dealer zit helaas niet echt in de buurt.
QuiXoTic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 15:45
Mijn mountainbike: Scott Scale 930 2019

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 10 juli 2019, 17:33 Zelf geen ervaring met slicks, maar er zijn genoeg leden die wel een goede tip kunnen geven.
Ik gebruik mijn vorige MTB met slicks als weg-fiets. Voorheen gebruikte ik die zowel op de weg als in het bos, en dan wisselde ik steeds de wielen; ik had daar dus twee wielsets voor. Een bijkomend voordeel van het gebruik van twee wielsets is dat je op je weg-wielen een andere cassette kan monteren dan op je bos-wielen, waardoor je in het bos voor een groot bereik kan kiezen en op de weg voor kleinere stappen tussen de verzetten.

Met slicks gaat prima, ook smalle slicks. Ik heb er nooit hinder van ondervonden dat het bottom bracket dan lager komt te zitten (de betreffende fiets is een Cube LTD Team HS33 uit 2010). Ik gebruik nu Continental Grand Prix, nadat mijn Schwalbe Kojaks dankzij een verkeerd afgestelde velgrem geklapt zijn. De Kojaks zouden een hoge rolweerstand hebben, en de Grand Prix een lage, maar in de praktijk merk ik niet veel verschil tussen de twee. Het verschil met MTB banden is dag en nacht. De smalle slicks gebruiken smallere binnenbanden, maar als je toch banden wisselt kan je natuurlijk net zo goed meteen de binnenband wisselen. Ik ben overigens bang dat je bij het gebruik van twee sets banden bij een enkele wielset snel genoeg hebt gehad van het wisselen van de banden, maar dat kan je waarschijnlijk zelf het beste inschatten.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Heb 2 weken terug een tweedehands Cube Reaction GTC SL uit 2014 gekocht. Heeft lang stil gestaan en alles ziet er daardoor nog nieuw uit, alleen moest alles even gesmeerd worden. Even naar de fietsenmaker gebracht en ik kon er weer mee verder. Alleen heeft de voorvork een "servicebeurt" nodig, het lijkt me dat dit wat meer werk is dan de remblokjes vervangen, iemand ervaring met dergelijke servicebeurten? Weer naar de fietsenmaker zal vrij prijzig worden.

Ik zit meer voorover op deze fiets t.o.v. m'n vorige MTB, maar dat is een kwestie van wennen. Voor de rest lijkt alles dik in orde en kan ik er hopelijk een aantal jaren mee door :-D
Plaats reactie