op de goede weg, keuze mtb....

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

De smaak helemaal te pakken en nu moet er dus een nieuwe mtb komen. De bulls cobra uit 2002 waar ik nu op fiets was een leuke om te kijken of het wat was.... ja dus :D

Zoek een fiets waarmee ik uiteindelijk ritjes tussen de 30 en 100km ga maken. Zal geen wedstrijden rijden en enig comfort lijkt mij wel wat. Heb al veel gelezen en gezocht en kom meestal uit op een xc marathon fully of een allrounder trail fiets die je ook goed voor het xc kunt gebruiken.

Hieronder de links van de fietsen die ik in overweging heb. Staat maar 1 hardtail tussen omdat een fully mij voor het comfort wordt aangeraden, suggesties zeer welkom!

Een hardtail Trek procaliber 9.7;
https://www.mantel.com/trek-procaliber-97

De Trek Fuel EX 5;
https://www.12gobiking.nl/trek-fuel-ex- ... -1EALw_wcB

Canyon Neuron AL 6.0
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2065.html

Canyon Neuron AL 7.0
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2067.html

Of een 2dehandse Specialized Epic FSR Comp Carbon die voor €1500,- te koop staat uit 2015. Is een 29'r die net een servicebeurt heeft gehad.

Wie o wie!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Gezien je keuzes neig je naar een FS :winkie:


- Trek Pro Caliber:
Een XC hardtail, tov de fullies niet echt comfortabel. Hetgeen niet wil zeggen dat je er geen 100km tochten mee kan maken. Het carbon-frame maakt `m interessant, de balhoofdshoek niet heel stijl maar heeft wss wel een racy/diepe zitpositie.
- Trek Fuel EX:
Een goeie trailfully, alleen de EX5 is wat aan de zware kant (15,5kg). Ook zou ik op een fiets als dit (geen idee wat je weegt) een dikkere vork dan die 140mm Recon willen.
- De beide Neuron`s:
Goeie alleskunners. Mijn voorkeur zou bij de 7.0 liggen, alleen al vanwege de dikkere voorvork. Zelf vind ik ze niet heel levendig (maar ik ben dan ook verwend :oops: ) maar je krijgt veel waar voor je geld. Het gewicht is dikke prima voor het geld.
- 2e hands Epic uit 2015:
Een wedstrijd XC fully, watervlug, nerveus en niet comfortabel. En Brain-dempers...alleen daarom zou ik er al met een boog omheen lopen.

Maar goed, dat ben ik. Je moet voor jezelf duidelijk hebben wat je wilt: Wil je een fiets puur voor snelheid en km`s? Ga je in de toekomst wellicht nog eens buiten NL rijden, wat technischer tracks opzoeken? Overweeg je gewicht, SID`s, Recon`s en Reba`s zijn niet erg stijf, zeker niet als ze 140mm zijn en je 80+ weegt. Zoek je een racey houding of zit je liever rechterop?

Laten we wel zijn, al deze fietsen zijn een vooruitgang tov je Bulls.
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Bedankt voor de reactie.

Als ik het zo lees heeft de Neuron de voorkeur.
Weeg zelf 70kg dus de vork zou wel oké zijn. Gaat mij niet om snelheid maar zou wel 100km toertochten uit willen rijden. Buiten Nederland misschien ook wel maar daarvoor nog niet goed, lees ervaren, genoeg om dit te gaan doen.

Is de neuron al 7 zo veel beter dan de 6? Of voor budget gaan en later de 6 upgraden?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Precies wat hier boven staat.

Die Fuel EX is een heerlijke allrounder, net een tikje minder sportief dan de Neuron. Alleen de 5 is net te basic. Probeer in dat geval 1 modelletje hoger te scoren, een 6 of zelfs 7 in de aanbieding.

Bij Trek zou je ook nog naar een nieuwe Top Fuel kunnen kijken, past misschien nog een fractie beter bij je beschrijving van wat je er mee gaat doen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Het verschil tussen de Neuron`s zijn de vork, 1x12 eagle en de wielen. De vork zou voor mij een plus zijn maar 1x12 vs 2x11 is erg persoonsgebonden. De Mavic trail-wielen van de 7.0 zijn, als ik anderen mag geloven, niet echt best en ik heb geen idee hoe de MT400 (Alivo, meen ik) zijn.

Als je dus voor een Neuron zou gaan dan is het prijsverschil voor de vork en de 1x12 de meerprijs wel waard. Anderzijds, als je met 2x11 XT en de Recon kan leven, kan je voor die €500 wel een mooie set custom-wielen laten spaken (Hope pro 4 met een fraaie en brede velg).

Maar de opties die Lars geeft zijn ook zeker het onderzoeken waard. Tenslotte, het hele uitzoektraject tot aankoop is een groot gedeelte van de fun van een nieuwe fiets :winkie:
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

@lars bedankt voor de tip, neem de top fuel mee in de zoektocht

@tenz goeie afweging maken dus, verschil 1x12 of 2x zit 'm alleen in bereik? Of is de eagle ook echt betere afmontage?

En ja, zoektocht is zekers leuk :-D
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Volgens de vergelijkingen op internet, zou GX gelijk zijn aan SLX. Alleen SLX 12sp (en XT 12sp) zijn pas eind mei gelanceerd en dus nog niet te vinden op de huidige modellen. Dus technisch gezien zou XT de betere groep zijn, al lijkt er in de praktijk weinig verschil in te zitten. Het gevoel (en de shifter) is wat anders maar qua werking doen ze nauwelijks voor elkaar onder.

Het bereik is dus het grootste verschil: 1x12 GX heeft een bereik van 500%, 2x11 XT (met 26/36 en een 11-42 cassette) heeft 529% en als je het 26t voorblad vervangt voor een 24t icm een 11-50 cassette, dan kom je op 573%. De grootste voordelen van een 1x drivetrain zijn het lichtere gewicht en gemakkelijker schoonmaken/onderhoud.

Met 2x11 kun je altijd het juiste verzet vinden, bij 1x12 zijn de stapjes wat groter en zul je soms, als je bv de Alpen ingaat, moeten verbouwen met een kleiner voorblad omdat je anders de klimmen niet op komt. Zoals ik al zei, dat is heel persoonlijk en afhankelijk van rijstijl, terrein en conditie. De 1x12 is wel weer wat lichter en 2x11 is zo omgebouwd naar 1x11. Er is hier en op de rest van het internet genoeg te vinden mbt de voor- en nadelen van 1x of 2x drivetrains :)
Laatst gewijzigd door TenZNL op za 27 juli 2019, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Poeh! Inderdaad een hoop te vinden! Veel pro’s en cons voor beide verzetten. Denk dat ik maar gewoon een instapper koop voor de basis en vanuit daar ga fine tunen :)

Zojuist op een Top Fuel gezeten maar voelde wel erg racy aan cq diepe
zit.
Ik ga de Fuel ex 5 en de Neuron al 7 eens in de vergelijking gooien. Misschien zelfs de Neuron al 6 maar de ex 5 en neuron 7 zitten op dezelfde prijs.

Wel heeeel fijn al die feedback hier, top!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bereik is wel overrated! Alleen in het buitenland ga je het echt nodig hebben, in NL kom je met 400% al uit, je moet het hooguit aanpassen aan je eigen kracht en conditie.

Die 500% dekt vrijwel alles, tenzij je ook nog met 50 km/u op een asfalt afdaling mee wilt trappen... .


Denk er aan dat een zithouding makkelijk aangepast kan worden. Je zou een Neuron of Fuel EX iets sportiever kunnen maken op die manier en een Top Fuel iets minder sportief. Dus schuif fietsen niet meteen aan de kant!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Klopt inderdaad wat betreft de zithoudingen. Ben daar bekend mee vanuit de wegfiets.

Ik kwam deze nog tegen op MP. Uit 2016. Of is nieuw toch beter? Is een ex 9.
http://link.marktplaats.nl/m1421696689? ... nt=app_ios

Is wel net zo duur als een nieuwe “ instapper”....
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Iemand nog een reactie op de fuel ex 9 29 2016??

Zag dat de levertijd op de neuron al 7 een maand of 3 is.... Neig toch wel heel erg naar die 2dhands Trek. Maat is in ieder geval goed(?)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Waarom vraagt niemand wat je goed en minder goed bevalt aan je huidige Bulls en waar je zoal rijdt?
Waar woke is, is vuur
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Dus.... vandaag een trek ex 8 geprobeerd van een kennis op route Horst.

Op zich reed dit wel leuk echter; voor de vorm daarna op een Scale 930 hetzelfde stuk gedaan op aanraden van locale fietszaak....

Dat was dus echt super! Zat wel sportief maar de scale voelde bijna op alles fijner dan de fuel ex 8.
Natuurlijk zeer groot verschil in zithouding maar de Scale zat wel heel erg lekker, shockin’ vond ik daar ik naar een andere zithouding op zoek was. Vond het zelfs comfortabeler!
Misschien die 100+km’s dan toch maar op een ht😱😰
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Voor de volledigheid zou je dan misschien nog een XC fully kunnen proberen. Zit een beetje tussen de door jou geteste bikes in, bijvoorbeeld de Canyon Lux, Cannondale Scalpel, Orbea Oiz (komt met goedkopere 2020 alu modellen) , Giant Anthem, Scott Spark etc.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MTinusB schreef: wo 31 juli 2019, 18:47 Dus.... vandaag een trek ex 8 geprobeerd van een kennis op route Horst.

Op zich reed dit wel leuk echter; voor de vorm daarna op een Scale 930 hetzelfde stuk gedaan op aanraden van locale fietszaak....

Dat was dus echt super! Zat wel sportief maar de scale voelde bijna op alles fijner dan de fuel ex 8.
Natuurlijk zeer groot verschil in zithouding maar de Scale zat wel heel erg lekker, shockin’ vond ik daar ik naar een andere zithouding op zoek was. Vond het zelfs comfortabeler!
Misschien die 100+km’s dan toch maar op een ht😱😰
Lars TB schreef: zo 28 juli 2019, 10:19
Denk er aan dat een zithouding makkelijk aangepast kan worden. Je zou een Neuron of Fuel EX iets sportiever kunnen maken op die manier en een Top Fuel iets minder sportief. Dus schuif fietsen niet meteen aan de kant!
Het punt met testrijden is dat je gaat vergelijken met je huidige fiets, maw wat het dichtste in de buurt van je oude setup komt, voelt vaak het meest vertrouwd/lekkerste. In mijn optiek is 17km is in in optiek niet genoeg om echt te vergelijken.

Uiteraard voelen wij niet wat jij voelt maar hou bovenstaand wel in gedachten. Maar het kan ook zo maar dat de Scale wel de meest geschikte fiets voor je is :)
Plaats reactie