stuur breedte

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Zo dat zijn een hoop nieuwe dingen om over na te denken.
Ik heb besloten niet alles tegelijk aan te passen want dan weet ik niet wat nu voor een verbetering of een verslechtering zorgt.

Allereerst, de stand van mijn handen op de foto is gemaakt met de 50mm pen.
Ik ben er redelijk van overtuigd dat die pen te kort is voor mij, zeker icm het het 19" cube frame.

De maat van het frame is voor mij wel goed. Ik ben een dynamische rijder, veel uit het zadel, er weer in, lichaamspositie veranderen etc. Dat gaat goed met deze fiets.

Gisteren heb ik 3 uur, 60km gefietst met de handvatten van de toerfiets van vrouwlief. Dat zijn ergon-achtige grips dus met zo'n flapje waar je polsen op kunnen steunen. Dat voelde anders, of het echt beter is weet ik nog niet helemaal. De pijn kwam nu ook maar in ieder geval later en vandaag voelen m'n handen beter. De stand van m'n handen is er niet anders mee, wel steun op de pols dus.

Volgende stap is dit stuur houden met deze handvatten en de stuurpen van 90mm terugplaatsen. Ik denk dat ik vrijdag of zaterdag weer kan fietsen dus dan weet ik wat die combinatie doet.
Als ik naar m'n handen kijk dan neig ik naar een stuur met meet backsweep, logisch redenerend is dat waar m'n handen nu om vragen. Of dat met een breder stuur ook opgelost wordt kan ik nu nog niet testen, mogelijk is een breder stuur met meer backsweep aanschaffen straks een goede optie.
Ik houd de ervaringen bij in dit topic.
g60 schreef: ma 15 juli 2019, 16:37 Speel wat met de back en upsweep. Een klein btje verandering kan het verschil al maken. En maak eens een foto vam de zijkant hoe je houding op de fiets is.
Tsja, ik snap dat dit het meest handige is maar spelen met back- en up-sweep betekent heel veel sturen proberen.
Ik weet niet waar ik die mogelijkheid vandaan moet halen.
Een foto van de zijkant zal ik binnenkort maken.

Bedankt voor de feedback :) :-q :-q
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

asphaltdude schreef: ma 15 juli 2019, 20:58
Elvander schreef: ma 15 juli 2019, 14:10 Vrijwel dit hele topic doorgelezen maar niet echt gevonden wat ik zocht dus hierbij mijn kwestie:
http://wizkunde.info/wizkunde/images/mtb/handen.jpg
Ik zie bijna helemaal gestrekte ellebogen....
Toch iets kortere pen? Van 90 naar 50mm is een grote stap, probeer eens 80 oid.
Op deze foto rij ik met de 50mm pen (waarschijnlijk niet zo duidelijk opgeschreven) en was even bijkomen op een breed zandpad.
Ik zit normaal met meer gebogen ellebogen, daardoor staan mijn polsen dus nog iets meer gekanteld.
Met de 90mm pen zal ik nieuwe foto's laten maken om te zien of er verschil is.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Elvander schreef: do 18 juli 2019, 10:44 Tsja, ik snap dat dit het meest handige is maar spelen met back- en up-sweep betekent heel veel sturen proberen.
Ik weet niet waar ik die mogelijkheid vandaan moet halen.
Een foto van de zijkant zal ik binnenkort maken.

Bedankt voor de feedback :) :-q :-q
Ik bedoelde eigenlijk door je huidige stuur te verdraaien.. Daarmee verander je dus de hoek hoe je polsen op het stuur staan doordat je die back en upsweep veranderd. Dan kom je waarschijnlijk al een heel eind.
life starts @ 150bpm...
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Moet ook eens gaan kijken hoe dit bij mij gaat uitvallen. Dat stuur van mn nieuwe fiets is in mijn ogen, belachelijk breed. Ik stoot in de gang met verplaatsen al overal tegenaan. :winkie: Laatst proefrit met zoeen gedaan; en dan kun je nét niet tussen bepaalde bomen/obstakels door. Ja, past wel, maar niet fietsend. Dus wordt toch zwz inkorten. Ga niet steeds stoppen voor 2 bomen :winkie:
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

venom schreef: do 1 augustus 2019, 10:43 Moet ook eens gaan kijken hoe dit bij mij gaat uitvallen. Dat stuur van mn nieuwe fiets is in mijn ogen, belachelijk breed. Ik stoot in de gang met verplaatsen al overal tegenaan. :winkie: Laatst proefrit met zoeen gedaan; en dan kun je nét niet tussen bepaalde bomen/obstakels door. Ja, past wel, maar niet fietsend. Dus wordt toch zwz inkorten. Ga niet steeds stoppen voor 2 bomen :winkie:
Fietsend wordt hij ineens een stuk breder? :winkie: :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dan is het stuur of extreem breed, of je rijdt hele andere routes dan ik...
Met een 76cm stuur kom ik op de vaste routes die ik rijd nergens op een punt dat de boel er niet tussendoor past. Alleen op Amerongen staan er op de route ergens twee boompjes dermate dicht op elkaar dat ik wel iets gas terugneem (pure angst :D ) maar daar past 76cm ook gewoon tussendoor.

In huis is het inderdaad altijd worstelen met die moderne mtb-sturen, dat herken ik wel :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

78 cm past ook tussen die boompjes weet ik, maar ik heb het nog nooit aangedurfd op volle snelheid. (Als ik het goed heb begrepen is deze passage eruit tegenwoordig omdat de hele afdaling is verlegd.)

Toen ik van 54(!!) cm naar 68 ging (nieuwe fiets) pakte ik meerdere boompjes mee in het begin. De opvolger van deze fiets had 72, dat was geen probleem maar vond ik inmiddels te smal. Heb er 78 van gemaakt en toen pakte ik wederom boompjes in het begin. Maar na twee ritjes was dat over. Kwestie van herkalibreren dus!
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

38x10 schreef: do 1 augustus 2019, 11:44 78 cm past ook tussen die boompjes weet ik, maar ik heb het nog nooit aangedurfd op volle snelheid. (Als ik het goed heb begrepen is deze passage eruit tegenwoordig omdat de hele afdaling is verlegd.)

Toen ik van 54(!!) cm naar 68 ging (nieuwe fiets) pakte ik meerdere boompjes mee in het begin. De opvolger van deze fiets had 72, dat was geen probleem maar vond ik inmiddels te smal. Heb er 78 van gemaakt en toen pakte ik wederom boompjes in het begin. Maar na twee ritjes was dat over. Kwestie van herkalibreren dus!
Oeh herkenbaar, ik heb ook een boompje aangetikt met een breder stuur op een hele bekende route. Resultaat was een vette OTB :-{ Je bent gewend een bepaalde lijn aan te kunnen houden, en dan maken die paar cm toch veel verschil! Maar inderdaad, na wennen is het stukken fijner!
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Die boompjes zijn prima te doen met 79 cm, ook op volle snelheid, maar zijn er inderdaad sinds een week uit. Het enige stukje waar het echt niet past zonder je stuur te draaien is op Kwint, maar dat is net na een klim waar je snelheid laag is, dus geen probleem.
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Zal ongetwyfeld kermit. Ik verwacht niet dat je ook op goeree woont. ( kwa routes). En nee het stuur is niet breder maar al fietsend beweeg je veel meer. En heb heb je dus meer vrye ruimte nodig.
Fluffster71
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 12 september 2019, 12:48

Elvander schreef: ma 15 juli 2019, 14:10
Afbeelding
Mij lijkt het eerder slechte techniek te zijn.
Google eens op 'mtb attack position', dan zie je hoe je je stuur moet vasthouden. Probeer die houding met je huidige stuur/stuurpen. Als dat lukt, hoef je je stuur/-pen niet aan te passen.
Want als je eerst je stuur/-pen aanpast en je blijft je ellebogen gestrekt houden, dan ben je nog niet goed bezig.
Je handen moeten trouwens ook meer naar buiten, of je remhendels naar binnen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Op het plaatje lijkt het alsof je je stuur als een hamer vasthoudt en niet als een handrem of skistok. Alleen sturen met heel veel backsweep zijn gemaakt om als hamer vast te houden.
Plaats reactie