Canyon Neuron - CF of AL en evt. alternatieven

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Stone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 3 april 2015, 21:24

Ik was blijkbaar onterecht (of dat hoop ik in ieder geval) op een spammerslijst terecht gekomen. Ik probeer het nog even maar dan in 1x volledig:

Hoi bikers,

Ik kom hier weinig maar heb nu een hopelijk eenvoudige vraag. Ik sta op het punt een neuron te bestellen als allround full suspension om mijn HT te vervangen. Ik twijfel tussen de:

Neuron AL 7.0 https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ngroesse=L
en de Neuron CF 8.0. https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ngroesse=L

Kunnen jullie een mening geven over:

- Verschillen veroorzaakt door frame materiaal, demper opstelling en afwerking/dichte lagers vs open.

- Eventuele verschillen in geometrie tussen de AL en CF en de gevolgen voor het rijgedrag.

- Ik ben 1.90 lang, 93cm binnenbeen lengte en 72 kg en de canyon website zet me op een maat L. Klopt dat voor jullie?

Het gewichtsverschil van 2 - 300 gr vind ik niet zo interessant, de 700 euro die ik bespaar wel. Mijn niveau is nog niet heel oog, dus daar zit de meeste winst.

Bedankt voor de keuzehulp
Laatst gewijzigd door Stone op do 18 juli 2019, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
B.A.R.T
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 06:41
Mijn mountainbike: Canon Nerve 7.0 AL.

@ Stone,

Ik heb zelf de Neuron 8.0 CF de maat L.
Nu moet ik wel zeggen dat de fiets klein uit valt. Ik ben 1.83 cm met een binnenbeenlengte van 87cm.

Edit: op de site van Canyon kun je de fietsen met elkaar vergelijken en dan met name de geometrie van beide fietsen.
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Stone schreef: di 9 juli 2019, 11:40 Ik was blijkbaar onterecht (of dat hoop ik in ieder geval) op een spammerslijst terecht gekomen. Ik probeer het nog even maar dan in 1x volledig:

Hoi bikers,

Ik kom hier weinig maar heb nu een hopelijk eenvoudige vraag. Ik sta op het punt een neuron te bestellen als allround full suspension om mijn HT te vervangen. Ik twijfel tussen de:

Neuron AL 7.0 https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ngroesse=L
en de Neuron CF 8.0. https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ngroesse=L

Kunnen jullie een mening geven over:

- Verschillen veroorzaakt door frame materiaal, demper opstelling en afwerking/dichte lagers vs open.

- Eventuele verschillen in geometrie tussen de AL en CF en de gevolgen voor het rijgedrag.

- Ik ben 1.90 lang, 93cm binnenbeen lengte en 72 kg en de canyon website zet me op een maat L. Klopt dat voor jullie?

Het gewichtsverschil van 2 - 300 gr vind ik niet zo interessant, de 700 euro die ik bespaar wel. Mijn niveau is nog niet heel oog, dus daar zit de meeste winst.

Bedankt voor de keuzehulp
Ik ben 193 met ook een bbl van ongeveer 93cm, bij mij wordt XL aangeraden.
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Stone schreef: di 9 juli 2019, 11:40 Kunnen jullie een mening geven over:

- Verschillen veroorzaakt door frame materiaal, demper opstelling en afwerking/dichte lagers vs open.

- Eventuele verschillen in geometrie tussen de AL en CF en de gevolgen voor het rijgedrag.

- Ik ben 1.90 lang, 93cm binnenbeen lengte en 72 kg en de canyon website zet me op een maat L. Klopt dat voor jullie?

Het gewichtsverschil van 2 - 300 gr vind ik niet zo interessant, de 700 euro die ik bespaar wel. Mijn niveau is nog niet heel oog, dus daar zit de meeste winst.

Bedankt voor de keuzehulp
Had dezelfde twijfel. Mijn mening over een paar van je vragen:

Dichte vs open lagers: ja op de AL uitvoeringen zijn ze erg open. Op de CF ziet het er beter afgedicht uit. Of het in de praktijk problemen veroorzaakt is natuurlijk wat te kort om daar wat over te kunnen zeggen. Degene bij de AL die erg open zitten zitten op plaatsen waar ze best eenvoudig te vervangen lijken. Dus heb daar niet al te zwaar aan getild.

Geometrie / rijgedrag: volgens mij zit dat erg dicht bij elkaar. Verwaarloosbaar verschil denk ik.

Gewichtsverschil: op de AL 7.0 zitten paar lichtere onderdelen. Ik denk remmen, wielen en banden. Dus het frame gewichtsverschil is misschien nog wat groter dan die 200 gram.

Voor juiste frame grootte zou ik gewoon van de Canyon site uit gaan. Of even met ze bellen bij twijfel.

Verder klein verschil is trouwens dat de bottom bracket op de AL pressfit is en op de CF de wat onderhouds vriendelijkere schroefdraad (BSA).

Ik zat er beetje mee dat voor Nederlands gebruik bij beide er een vrij zware wielset (ook banden) in zit. Ik weeg ook rond de 70 dus dan kan je heel wat lichter gaan.

Dus ik heb de 700 euro bewaard en daar een 2e lichte wielset gekocht voor gebruik in Nederland. Wielset gewicht merk je meer dan frame gewicht. De originele set hou ik gewoon voor het wat ruigere werk in de alpen / ardennen.

Als ik oneindig budget had was ik ook voor het carbon model gegaan met daarbij een mooie wielset voor in Nederland :-)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stone schreef: di 9 juli 2019, 11:40 - Verschillen veroorzaakt door frame materiaal, demper opstelling en afwerking/dichte lagers vs open.
De demper voelt niet hoe deze gemonteerd is, dus dat heeft geen invloed. Wat wel invloed heeft is de manier waarop (uiteindelijk) het achterwiel de demper aanstuurt (via de frame-constructie). Daarin is de CF iets moderner en misschien net iets meer geschikt voor het zeeer ruige werk. Maar de AL is een zeer goede mix tussen comfort en controle.

Het materiaal... . Tja. Je kunt leuke dingen doen met carbon. In de praktijk is voor een dubbelgeveerde mountainbike alleen het gewicht een eventueel echt voordeel. Meer eigenlijk niet. Tenzij je van oplossingen als kabels binnendoor en opslagruimte in je frame houdt, dat is met carbon iets mooier en makkelijker te realiseren. Maar voor het rijden is er verder weinig verschil.

Die lagers zijn in beide gevallen even dicht. Alleen zit er een extra kapje overeen bij de CF. Of dat extra gaat werken weet ik niet. Zou kunnen, maar als je een beetje netjes met je materiaal om gaat (geen hoge druk spuit, niet boenen op je lagers) zal het verschil minimaal zijn.
Stone schreef: di 9 juli 2019, 11:40 - Eventuele verschillen in geometrie tussen de AL en CF en de gevolgen voor het rijgedrag.
Verschil is minimaal. Een setje andere banden maakt meer verschil.
Stone schreef: di 9 juli 2019, 11:40 Het gewichtsverschil van 2 - 300 gr vind ik niet zo interessant, de 700 euro die ik bespaar wel. Mijn niveau is nog niet heel hoog, dus daar zit de meeste winst.
Hoog of laag niveau, alleen als je wedstrijden met de top mee rijdt is 2-300 gram van belang. Zoals Gerbenvl al aanraadt: mooi setje wielen kopen voor de €700,-!


O j, Canyon raadt meestal aan de kleine kant aan. Dus bij twijfel zou ik eerder de grotere van de 2 pakken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 3 april 2015, 21:24

Bedankt tot zover! Helpt zeker.

Ik heb in augustus een Neuron kunnen huren voor een dagje rijden. Nu een andere (ook wat kleine) fully van een vriend om wat te wennen en te experimenteren. Zo kan ik goed vergelijken en een keuze maken.

Dan een kleine maand vakantie, maar tegen die tijd hoop ik van harte dat de nieuwe Neuron modellen er zijn. Dan koop ik of een oude met korting, of een mooie nieuwe. Vrijwel zeker wordt het een aluminium Neuron, vooral door jullie inzichten, dus nogmaals :-q :bier:
mccoyman
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 14:03
Mijn mountainbike: Scott Patron 900

Ik heb 2 maanden geleden de zelfde keus moeten maken met praktisch de zelfde maten als jij.
Besloten dat de CF versie het extra geld niet waard is, voor dat geld kan je beter een mooie wielset kopen wat een groter verschil is dan een frame wat 200 gram lichter is.
Tevens ben ik gegaan voor de XL, Canyon adviseert inderdaad richting kleine maten, maar in meerdere reviews word dit ook correct aangegeven.
Vanaf de 1,88 kan je beter richting de XL.
Bij vragen kan je altijd aankloppen.
Scott Patron 900 Custom
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

L is echt veel te klein voor je...
Waar woke is, is vuur
PieterH
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 1 augustus 2019, 19:37

Ik zat een beetje met hetzelfde vraagstuk en neig toch ook eerder naar de AL versie te gaan. Enkel is deze enkel beschikbaar met een 1-by vooraan. Wat zijn jullie meningen hierover? Ik zou hem ook willen inzetten in de Ardennen en dergelijke.
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

PieterH schreef: do 1 augustus 2019, 19:39 Ik zat een beetje met hetzelfde vraagstuk en neig toch ook eerder naar de AL versie te gaan. Enkel is deze enkel beschikbaar met een 1-by vooraan. Wat zijn jullie meningen hierover? Ik zou hem ook willen inzetten in de Ardennen en dergelijke.
Standaard wordt hij met een 30 tands voorblad geleverd. Voor in de Ardennen/Alpen perfect icm de 50 achter.

In NL heb ik ook best een tijd met de 30 rond gereden. Maar je rijdt dan wel veel op de kleine tandjes van de casette. Dus dat zal wel vlot slijten, en die casette is niet zo goedkoop.

Voortaan wissel ik even naar een 34 in NL. In ongeveer 10 mins is dat wel gepiept afhankelijk van hoe handig je bent :-)
Stone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 3 april 2015, 21:24

Ik heb vorig weekend een Neuron kunnen proberen. Ik heb er eentje gehuurd voor een lange ronde over de UHR, en ik was niet onder de indruk. Het is een goede fiets, stuurt prima en komt goed omhoog en is erg stabiel zeker als het steiler omlaag gaat, maar ik vond hem heel log en zwaar aanvoelen. Meer dan de 3 kg overgewicht die hij ten opzichte van mijn hardtail heeft. Ik heb een 26" Commencal Meta 4 van een vriend als vergelijkingsmateriaal, en daar had ik dat gevoel totaal niet bij. Die Commencal voelde alsof hij snel wilde gaan, stuurt snel en makkelijk in, nodigde uit om te springen etc. De Neuron gaf mij vooral het gevoel me gedeist te houden en zonder fuss omlaag te komen en omhoog te peddelen.

Ongetwijfeld zijn dit soort dingen heel erg persoonlijk, maar een Neuron blijkt het voor mij niet te zijn. De zoektocht gaat rustig voort. Als ik vind wat het wél is voor mij laat ik het wel weten, maar voorlopig kan ik gewoon rustig doorrijden op mijn HT en plezier hebben.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Tsja... eigenlijk zou je een Neuron met een soortgelijke 29” trailbike van die relatief lage prijs moeten vergelijken, natuurlijk.
Elke trailbike van die prijs zal zo zwaar of zwaarder zijn en dat voel je altijd.
De enige echte relatief lichte fully’s vind je onder de race/marathonfullys. Maar voor dat lichte gewicht betaal je veel meer (ze zijn overigens wel vaak potent zat, zeker de uitvoeringen met iets meer veerweg). Vergelijk met een hardtail is niet echt eerlijk. Voor zijn soort is de Neuron juist relatief licht voor de prijs.

En elke trailbike met 29” wielen voelt minder ‘nerveus’/‘speels’ dan de oude 26” maat.
Je enige alternatief is dan nog 27,5”, maar dat zie je inmiddels ook al steeds minder bij trailbikes. Je ziet het nog wel bij de ‘dikkere’ AM’s en Enduro’s met nog meer veerweg. En ook die gaan steeds meer naar 29”.

Ik denk dat je nog eens naar je eisen moet kijken. En dan eisen en/of budget moet bijstellen? Bike uit een andere categorie overwegen?

De Neuron is een allemansvriend, een zeer goede klimmer naast safe daler. Iedereen fietst erop weg. Goed dat je hem getest hebt, want zo heb je aan de lijve ondervonden dat ‘ie jou niet bevalt.

In je openingspost schreef je ‘Ik sta op het punt een neuron te bestellen als allround full suspension om mijn HT te vervangen’.
Wat zoek je dan precies voor bike? Waar ga je ‘m precies (voor) gebruiken? Welke (rij)eigenschappen wens je?

(Waar huurde je ‘m eigenlijk? Bij Canyon geldt evt ook: niet goed/kleur toch niet mooi/verkeerde maat/verkeerde categorie: binnen 1 maand geld terug... of een andere).
Laatst gewijzigd door aurelius op di 13 augustus 2019, 07:14, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Stone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 3 april 2015, 21:24

Tsjah het probleem is natuurlijk dat je een beeld probeert te vormen bij een type fiets, terwijl je daar nog niet uitgebreid op hebt gereden. Ik zoek als het ware de perfecte fiets voor mijn gebruik, zonder echt goed te weten welke eigenschappen een fiets perfect geschikt maken voor wat ik ermee wil doen. Ik had de Neuron inderdaad al willen kopen met het idee ik kan altijd retourneren, maar vind deze huur-optie toch wel fijner nu blijkt dat het mijn vriend niet is die Neuron.

Wat wil ik ermee doen:
- Ik wil een snel sturende fiets die vooral bij lastig terrein meer grip heeft dan mijn huidige hardtail. Zodat de bochtensnelheid omhoog kan.
- Ik wil op hoge snelheid relatief lastigere parcours over kunnen, waarbij af en toe een klein sprongetje erbij zal horen. Ik zal nooit meters gaan springen. Snelheid vind ik leuker merk ik.
- Ik denk dat licht gewicht belangrijker voor me is dan ik gedacht had, vooral vanwege het meer "snel om kunnen gooien van links naar rechts" gevoel.

Ik heb deze gehuurd bij MoreThanBikes in Veenendaal. Is me verder heel goed bevallen de verhuur, en leuke discussie met de verhuurder over deze Neuron en eventuele alternatieven.

Door deze nieuwe inzichten denk ik mijn zoektocht te moeten verschuiven naar:

- Meer XC gerichte Fully, 100 a 110 milimeter misschien
- Meer racy geometrie
- Lichter gewicht

Ik heb geen haast, deel van de charme van fietsen kopen is de zoektocht naar de perfecte fiets voor je beoogde gebruik!
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

Dan wordt het de canyon lux :tong
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Klinkt alsof je een XC fully zoekt, zoals een Lux inderdaad..
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie