Nieuwe fiets

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Zenith
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 1 augustus 2019, 09:22

Ook hier weer een beginner met de gebruikelijke vraag.......welke fiets?
Omdat ik een beginner ben weet ik nog niet waar dit avontuur gaat eindigen maar ik ben voor nu op zoek naar een goede beginnersfiets.
De fiets zal voornamelijk hier in de regio (Maashorst) gebruikt gaan worden. Waarschijnlijk ga ik in de toekomst wel wat verder weg maar zeker niet naar het buitenland.

Natuurlijk heb ik op het www zelf al wat research gedaan maar ik heb nog geen idee hoe de diverse fietsen zich gedragen en wat het beste is voor mij als beginner.

Kunnen jullie mij wat vertellen over de volgende fietsen en eventueel advies geven welke ik het beste kan kopen? Of hebben jullie nog andere suggesties?

Cube Reaction Pro. Ik ben nu in het bezit van een Cube Touring fiets en deze bevalt mij prima
https://www.mantel.com/cube-reaction-pr ... Mjc3RhcnQx

Trex X-Caliber 9
https://www.mantel.com/trek-x-caliber-9 ... cjc3RhcnQ1

Giant Fathom 29er 1
https://www.mantel.com/giant-fathom-29e ... cjc3RhcnQz

Cannondale Trail 3
https://www.12gobiking.nl/cannondale-trail-3-2020

Alvast bedankt voor jullie reacties.
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Cube reaction pro heb ik zelf nu zo'n 9 maanden en deze bevalt me heel erg goed. Schakelen is top remmen goed en sturen goed, nog geen problemen gehad👍 Mijn beginners fiets💪nu ik ermee ben gaan downhillen in Oostenrijk neig ik toch de gaan kijken voor een fully. Voor Nederland en buitenlands gebruik is de reaction dik voldoende. Ik vind de fiets vooral op single trails en xc heel goed tot zijn recht komen. Maarja t blijft altijd een persoonlijke keuze. Misschien moet je eens gaan proef rijden😉
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Ik heb de Trek X-caliber 9, wel eentje uit 2016 (gekocht in 2017 was een overig jarig model, dus behoorlijk wat korting gehad). Aangezien ik lang ben is de maat vrij bepalend voor mij en dat zit bij Trek wel goed vind ik, zeker met de 29 banden. Ook is de fiets behoorlijk stevig. Ik ben wel een mooi weer fietser dus in de winter gebruik ik de fiets nauwelijks, maar nu zo'n 1 a 2x in de week. Enig minpuntje zouden de banden zijn volgens een aantal reviews, maar dat heb ik gelukkig nog niet ervaren. Tot nu toe geen enkele lekke band gehad en de grip is voldoende. Ik heb nog steeds geen upgrades gedaan, zit er wel al lange tijd over te denken om op klikpendalen over te schakelen. Dan hoop ik dat ik niet door de meeste andere mtb-ers op de routes in de Maashorst voorbij wordt gereden. Al valt dat laatste op zich wel mee en ik hoef ook zeker geen KOM'tjes op Strava te rijden...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het zijn alle vier fietsen die aardig vergelijkbaar zijn, met geen van allen ga je een miskoop doen.
Dus laat ook vooral je smaak meespelen!

Van deze vier spreken de Giant en Trek mij het meest aan, maar dat ligt voor jou wellicht anders. Ik vind de Cube en vooral Cannondale op een of andere manier uitstraling missen (afgaande op die paar fotootjes).
Bijna alle bekende merken hebben wel een fiets in deze (prijs)klasse en meestal zullen ze elkaar niet veel ontlopen. Bij internetmerken als Canyon zul je doorgaans net wat betere onderdelen krijgen, maar niet iedereen wil via internet kopen. En soms kun je bij een fysieke shop nog wat korting krijgen waardoor de prijsverschillen met internetmerken zelfs verwaarloosbaar kunnen worden. Juist in deze tijd komen de 2020 modellen al op de markt en dan gaan de 2019 fietsen er vaak met korting uit.

Als je bij een fysieke winkel koopt is de kwaliteit van die winkel natuurlijk een aspect om rekening mee te houden, juist dat is de meerwaarde van het daar kopen. Als de service belabberd is valt die meerwaarde wat mij betreft weg.
Dus kijk daar ook naar, ga voor een winkel waar je netjes behandeld wordt, waar je een goed gevoel bij hebt. Vraag desnoods hier of er mensen zijn met ervaringen met die winkel.
Mantel en 12GO zijn grote jongens, die erg veel fietsen verkopen. Maar ik vraag me af of ze met de service meekunnen van een goede kleinere winkel (er zijn helaas ook niet zulke goede kleinere winkels... ;-)). Staar je niet blind op hun prijzen, vaak liggen ze bij andere winkels op vergelijkbaar niveau (het werkt een beetje als met de Mediamarkt, daarvan denkt iedereen dat ze goedkoop zijn maar dat blijken heel vaak gewoon marktconforme prijzen te zijn... Hun marketing werkt zeg maar ;-) ).

Een fiets van 1.000 euro van een bekend merk is eigenlijk nooit een slechte fiets, in de basis gaat het bij allemaal om een prima frame met middenklasse onderdelen. Merk A bespaard wat op de vork maar schroeft er een duurdere derailleur op, merk B pakt de goedkoopste banden en merk C heeft een klasse lagere groep dan veel concurrenten gemonteerd maar heeft het budget in een betere vork gestopt... Ergens moeten compromissen gesloten worden bij het inkopen in deze prijsklasse. Maar het gaat wel om fietsen waar je prima mee uit de voeten kunt, toch zeker als beginner.

Naast deze fietsen kun je bijvoorbeeld ook eens kijken naar Merida, Bulls, Ghost, Canyon (internet only) en nog tig andere mainstream merken. Of als (internationaal) kopen via internet je niet afschrikt komen er nog leuke opties bij, die hier in NL zeldzaam zijn maar die qua prijs-kwaliteitverhouding heel hoog scoren.
Denk dan bijvoorbeeld aan merken als Sonder en Vitus in GB, of Radon in Duitsland. Maar vergeet ze gerust meteen weer als je liever voor de meerwaarde van een goede shop gaat, want de keuzemogelijkheden zijn al groot en onoverzichtelijk genoeg als beginner kan ik me zo voorstellen... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

kermit schreef: vr 2 augustus 2019, 09:50
Mantel en 12GO zijn grote jongens, die erg veel fietsen verkopen. Maar ik vraag me af of ze met de service meekunnen van een goede kleinere winkel (er zijn helaas ook niet zulke goede kleinere winkels... ;-)). Staar je niet blind op hun prijzen, vaak liggen ze bij andere winkels op vergelijkbaar niveau (het werkt een beetje als met de Mediamarkt, daarvan denkt iedereen dat ze goedkoop zijn maar dat blijken heel vaak gewoon marktconforme prijzen te zijn... Hun marketing werkt zeg maar ;-) ).
12GO heb ik goede ervaringen mee, zij waren tussenpersoon toen ik met mijn Trek garantie zat. Ze handelden snel en netjes. Nadeel is (voor mij, noorderling) dat ik er niet even langs kan rijden als dat nodig is en dus de hele bende op de post moet.

Wat betreft de fietsen sluit ik me aan bij bovenstaande, het zijn allemaal vergelijkbare fietsen. Kies de mooiste! :-q
Edit: ik kan alleen meepraten over de service van Trek, maar die is prima in orde.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

De giant, die heeft als leuke extra een dropper.
Zenith
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 1 augustus 2019, 09:22

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Wat betreft de winkels, het liefst zou ik mijn fiets bij de kleine (lokale) winkelier kopen. Ik zal niet zo snel een fiets kopen welke ik niet in het echt heb kunnen zien en uitproberen. Dus een online shop zal het niet zo snel worden. Het voordeel van bijvoorbeeld Mantel (Den Bosch is voor mij dichtbij) is dat ze meerdere merken in de winkel hebben staan. De kleine winkels waar ik ben geweest hebben meestal maar 1 merk zodat je niks kunt vergelijken.

De meeste fietsen die ik heb aangegeven zijn afgemonteerd met Shimano SLX of Shimano XT.
Is er veel verschil tussen deze twee of ga ik daar weinig van merken?

De Gigant heeft als enige 11 versnellingen (maar ook een dropper :-D) en de rest heeft 22 versnellingen. Maakt dat nog veel uit voor datgene ik hem ga gebruiken?

De Ghost Kato 7.9 vind ik ook een hele mooie fiets. Helaas kan ik deze bij geen een winkel vinden in deze kleur.
https://www.ghost-bikes.com/en/bikes/ha ... o-79-al-1/
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Laat de dropper niet bepalend zijn voor je keuze. Je geeft aan zeker niet naar het buitenland te gaan om te fietsen, dan biedt een dropper geen enkele meerwaarde. Zo'n ding heb je hier in Nederland nergens nodig.

Het verschil tussen SLX en XT is klein. Zodanig klein dat een doorsnee fietser dat niet snel zal merken.
XT staat hoger ingeschaald door Shimano, daarom zie in advertenties vaak dat een fiets in deze prijsklase 'XT is afgemonteerd'
In de praktijk betekent dat in 99 van de 100 gevallen dat er alleen een XT achterderailleur op zit. De rest is vaak SLX en dat is een prima groep van Shimano.

Of je voldoende hebt aan 11 versnellingen ligt aan je conditie en de routes die gaat fietsen. Voor de een is dan 11 voldoende terwijl de ander dat extra blad voor goed kan gebruiken.
Ik ken de lokale routes niet maar indien die vrij vlak zijn heb je aan 11 meer dan genoeg.
Mocht je een keer Montferland of enkele routes op de Utrechtse Heuvelrug willen fietsen kan 22 een uitkomst bieden om toch boven te komen zonder dat het licht uit gaat.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

slapbandje schreef: vr 2 augustus 2019, 22:49 Laat de dropper niet bepalend zijn voor je keuze. Je geeft aan zeker niet naar het buitenland te gaan om te fietsen, dan biedt een dropper geen enkele meerwaarde. Zo'n ding heb je hier in Nederland nergens nodig.
Dat is wel n boude stelling. Ik gebruik mijn dropper veelvuldig in NL; in een beetje afdaling of bochtig stuk en bij jumps enz. kan je er hier ook heel goed gebruik van maken en heeft t goeie invloed op je techniek, die je dan ook weer in t buitenland kan inzetten. Dus die dropper is zeker wel n meerwaarde en iets om mee te nemen in je fietskeuze.

Verder eens met wat hier al eerder geschreven is. 8)
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Zou zeker een dropper meenemen in je keuze, wat een genot heb je ervan ook in NL.. Een hoop weten nog niet half hoe gemakkelijk zo'n ding is, ook hier.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Heb net een nieuwe fiets besteld vorige had een dropper maar de nieuwe bewust niet. Ik ga net zo lief uit het zadel, in Nederland gebruikte ik hem eigenlijk helemaal niet en in het buitenland vergat ik weleens dat ik een dropper had.

Is dus maar net wat jezelf het makkelijkst vind de ene vind een dropper een pre de ander heeft weer andere prio's.

Ga proefritje maken dat is wat ik zou adviseren.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Fries74 schreef: zo 11 augustus 2019, 19:43 Heb net een nieuwe fiets besteld vorige had een dropper maar de nieuwe bewust niet. Ik ga net zo lief uit het zadel, in Nederland gebruikte ik hem eigenlijk helemaal niet en in het buitenland vergat ik weleens dat ik een dropper had.

Is dus maar net wat jezelf het makkelijkst vind de ene vind een dropper een pre de ander heeft weer andere prio's.

Ga proefritje maken dat is wat ik zou adviseren.
Maar wacht ff...je gaat net zo lief uit t zadel? Alsof je met n dropper dan dus in t zadel blijft...? Het is juist dat je dat zadel op momenten wat lager kan laten staan waardoor je zwaartepunt anders komt te liggen en hiermee dus meer controle krijgt - ook als je dan uit t zadel komt of net er boven...bv bij cornering - al dan niet in n afdaling - is dat echt merkbaar voordeel, omdat dat zadel dan niet in de weg zit.

En dat je em in t buitenland vergat dat snap ik al helemaal niet, om bovengenoemde reden. Maar goed, no offense verder...
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Dat je met een dropper niet in het zadel blijft weet ik ook, maar ik denk zeker omdat ik hem vergat in de Alpen en Dolomieten het voor mij persoonlijk dus geen meerwaarde heeft ik red het zonder ook prima.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou er zeker de fietskeuze niet op baseren, maar dat een dropper een fikse meerwaarde is zodra je serieus terrein opzoekt staat voor mij wel vast. Onze gids met 25 jaar ervaring in het begeleiden van Alpentochten zei dat hij na de schijfrem en verende vork de dropper de belangrijkste ontwikkeling op mtb's vond. Nog vóór achtervering dus...

Persoonlijk ben ik dat met hem eens, ik zou liever zonder achtervering de Alpen in gaan dan zonder dropper.
Op NL rondjes kun je echter prima zonder, alleen degenen die eraan gewend zijn missen hem zelfs in NL. De rest niet :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Fries74 schreef: di 13 augustus 2019, 11:03 Dat je met een dropper niet in het zadel blijft weet ik ook, maar ik denk zeker omdat ik hem vergat in de Alpen en Dolomieten het voor mij persoonlijk dus geen meerwaarde heeft ik red het zonder ook prima.
Nee OK dat snap ik op zich en ik wil je ook niet aanpraten dat een dropper per se beter is hoor... :wink:
Als het voor jou geen meerwaarde heeft dan is dat een persoonlijke keuze, helemaal goed.

Ik merk zelf wel de voordelen ervan en het is ook wat Kermit schrijft dat als je er eenmaal aan gewend bent je hem wrs zal missen als je hem niet meer hebt.
Plaats reactie