Orbea Oiz 2020 - XC of TR?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

aurelius schreef: do 25 juli 2019, 15:03 Hebben beide versies dan geen vork/demper die je beiden tegelijk remote kunt locken vanaf het stuur?
De meeste (wat hoogwaardiger afgemonteerde) race/marathonfully's hebben dat. Juist zo lekker als je staande wilt klimmen, bij klimmen op makkelijke ondergrond, of als je een sprintje wilt trekken. Op een technische klim waarbij extra tractie juist belangrijk is klim je lekker zittend met de voorvering en demper open.
Die zit er inderdaad op. Aangezien ik dat niet gewend was, was het even wennen. Soms vergat ik hem te locken en een andere keer vergat ik he weer open te zetten. Inmiddels ben ik er wel aan gewend. Af en toe even kort locken met aanzetten en dan snel weer open zetten.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Een van de opties bij de voornaaf is: Fox Kabolt Boost. Is dat gewoon een extra steekas die je kan bijbestellen?
Rijden jullie met de 34T vooraan of direct vervangen door een 30T?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ok, dat was mij niet duidelijk.

De vraag over het kettingblad is wat voorbarig. Hangt natuurlijk af welke trails ik rij natuurlijk.
Heb eens vergeleken met mijn huidige 2x10 speed. Daar zit ik op de lichtste versnelling op 1,41m per omwenteling en op zwaarste op 7,57m per omwenteling. Een 34T geeft bij 1x12 speed 10/51T resp. 1,54m en 7,87m. Zal dus eerst een de 34T proberen en zien waar ik om mijn toertjes in de buurt in problemen kom.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rasmazzer schreef: do 25 juli 2019, 12:10 Als je met de TR hebt rondgereden. Had je het gevoel dat de achterdemper te gevoelig was bij de tussenstukken/klimwerk?
Heb een topic gelezen op MTBR waar de Amerikanen hun fox-demper opsturen om te laten tunen omdat dat het enige is wat ze niet goed aan de Oiz TR vinden. Zitten wel veel XC-racers tussen en geloof nu wel dat je niet kan verwachten dat die demper dezelfde vering geeft als de demper van de XC. Anders wat is het nut van een TR versie. Veel van de klachten komen ook van het klimmen rechtstaand, hetgeen je in XC races natuurlijk regelmatig doet.
Racers klagen al snel dat de boel beweegt, waar een trailbike rijder op diezelfde fiets zich af vraagt of de lockout er misschien nog op staat... .


Is maar wat je gewend bent en waar je aan wilt wennen. Ik heb ervaring met de Scott Spark RC ten opzichte van de Spark. Dat gaan van 'lekker stug' (120 mm) naar 'iets meer inveren zou wel mogen' (100 mm). En waar de 120 mm onder vrijwel alle NL omstandigheden controle bleef bieden, daar verloor de 100 mm gewoon grip. Kost meer tijd dan je ooit gaat verliezen bergop door het deinen van de vering... .


Maar goed, ik rijd normaal 120-140 mm bikes die op maximale grip staan afgesteld en zelfs een vork van 160 mm krijg ik in mijn beleving niet aan het deinen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Rasmazzer schreef: do 25 juli 2019, 17:41 Ok, dat was mij niet duidelijk.

De vraag over het kettingblad is wat voorbarig. Hangt natuurlijk af welke trails ik rij natuurlijk.
Heb eens vergeleken met mijn huidige 2x10 speed. Daar zit ik op de lichtste versnelling op 1,41m per omwenteling en op zwaarste op 7,57m per omwenteling. Een 34T geeft bij 1x12 speed 10/51T resp. 1,54m en 7,87m. Zal dus eerst een de 34T proberen en zien waar ik om mijn toertjes in de buurt in problemen kom.
Ik gebruik altijd deze om de ratio's van lichtste vs zwaarste verzet te vergelijken:
http://gears.mtbcrosscountry.com/#29/2. ... I399I18263
Je huidige 2x10 set kon ik niet invullen, kun je zelf even doen. Welke voorbladen en cassette heb je? Dan zie je precies hoe eea zich verhoudt tot je nieuwe Shimano 1x12. Ben even uitgegaan van 29x 2,25" banden:

Shimano 1x12 met 10-51 cassette, 29x2,25" banden, met:
34T: 3,76 - 0,74 (ratio zwaarste verzet - ratio lichtste verzet )
32T: 3,54 - 0,69
30T: 3,32 - 0,65.

Ik rijd zelf met een 110mm Lux, zelfde type fiets als je OIZ, in thuisgebied Zuid-Limburg-Voerstreek-Luik-Drielandenpunt-Banneux. Dus veel steile en best al lange, relatief technischere, klimmen, Shimano 1x12 icm een 32t ovaal. Meestal 45-100km en 700-1400hm ritten, met uitschietertjes naar boven (en beneden). Voor mij is 34T bv echt te zwaar, fietsmaat trapt er weer vrolijk mee rond in hetzelfde terrein...
Net ivm een naderende vakantie in de bergen er een 30T ovaal opgezet, en afgelopen zondag een bijna 100km/bijna 2000hm rit gedaan waarbij ik zeer blij was met die 30T, vanwege het vele steile klimmen, icm de afstand.
Normaal volstaat 32T ovaal hier wel, dan kun je ook nog lekker hard meetrappen bergaf en wind mee. Met 30T klim je lekker licht, met wat reserves, meester je de allersteilste klimmen, maar... de topsnelheid komt wat eerder in zicht bergaf en bij heel hard wind mee trappen. Boeit me niet op zo'n lange tocht of in de bergen, dan rijd je toch rustig aan. Alles valt en staat natuurlijk bij je eigen getraindheid...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

De 2020 versie komt nu met een 3-positions Squidlock. Ik lees dat deze lock-out ook op de 2019 modellen mogelijk is.

Nu vind ik nergens info terug van Fox dempers en vorken met een 3 position lock. Ofwel heb je een 3-positions switch op de vork/demper ofwel een 2-positions lock-out aan het stuur.

Moet dan toch mogelijk zijn, want waarom anders zo'n marketing stunt maken van die 3p Squidlock?
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Rasmazzer schreef: za 27 juli 2019, 12:27 De 2020 versie komt nu met een 3-positions Squidlock. Ik lees dat deze lock-out ook op de 2019 modellen mogelijk is.

Nu vind ik nergens info terug van Fox dempers en vorken met een 3 position lock. Ofwel heb je een 3-positions switch op de vork/demper ofwel een 2-positions lock-out aan het stuur.

Moet dan toch mogelijk zijn, want waarom anders zo'n marketing stunt maken van die 3p Squidlock?
Moet toch kunnen, want lijkt gewoon een kopie van de Twinloc suspension van de Scott Spark. Dat zijn ook Fox-veringen.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Rasmazzer schreef: za 27 juli 2019, 12:50
Rasmazzer schreef: za 27 juli 2019, 12:27 De 2020 versie komt nu met een 3-positions Squidlock. Ik lees dat deze lock-out ook op de 2019 modellen mogelijk is.

Nu vind ik nergens info terug van Fox dempers en vorken met een 3 position lock. Ofwel heb je een 3-positions switch op de vork/demper ofwel een 2-positions lock-out aan het stuur.

Moet dan toch mogelijk zijn, want waarom anders zo'n marketing stunt maken van die 3p Squidlock?
Moet toch kunnen, want lijkt gewoon een kopie van de Twinloc suspension van de Scott Spark. Dat zijn ook Fox-veringen.
De Nude dempers van Fox en (inmiddels) Rock Shox hebben, anders dan een standaar Fox demper, een extra luchtkamer die letterlijk wordt gesloten bij Scott in de middelste stand. Ik betwijfel of Orbea dit ook heeft i.v.m. Scott patenten. Lijkt meer op de 'aloude' pro-pedal oplossingen; 'open', 'platform' (=compressie demping) en 'locked'. Prima idee van Orbea maar zal ongetwijfeld anders werken. In NL rij ik 70% van mijn tijd met m'n Scott in de middenstand (demper 70 mm en voorvork compressiedemping) Misschien is die Squidlock wel bedacht omdat de trap- en veerefficiëntie van de Oiz na een jaar op de markt toch tegenvalt?
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Roy1980
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: wo 3 juni 2009, 12:34
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Team 2018 en een Chinees met grote wielen

Ik ben nu wel benieuwd hoe TS de proefrit heeft ervaren! Vertel ons dat eens. En vertel daarbij ook hoe de maat aanvoelde. :-q
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ja na al die goede hulp ben ik wel een testverslagje schuldig :D.

Eerst over de maat. Ik ben met mijn huidige hardtail tot daar gereden. Ze hebben mijn zadelhoogte overgebracht, maar ze hebben hem zo'n 2/3cm lager moeten zetten omdat er niet genoeg zadelpen meer in de buis zat. Large is dus mijn maat (of een langere zadelpen). Tevens is de bovenbuislengte een stuk korter wat mij dus ook direct opviel. Maar aangezien ze er geen Large testbike hebben staan van de Oiz, ben ik toch even de lokale tracks gaan rijden met de medium.

De eerste stukjes op de asfalt voelde even wennen. Uiteraard rij je dat best met de lock aan. Ik voelde ook onmiddellijk dat die fiets nog een stuk lichter was als mijn Specialized Crave. De lock-out is heel stevig en je voelt quasi amper nog vering. Even ook eens het 1x12 speed bereik getest. Met de 34t kan ik nog steeds mooie snelheden halen op de weg.

Van de asfalt overgegaan op een gravelpad. Had precies veel meer grip als ik hard door de bochten ging (gravelpad dat een rivier volgt). Nu moet ik zeggen dat een Hardtail ook niet zo slecht rijdt op een gravel pad. Het zal misschien het enthousiasme geweest zijn.

Vervolgens een stuk track waar ik een gigantische hekel aan heb: de veldwegen/tracktorpaden. Met een hardtail is dit constant uit het zadel komen met al die putten. Zeker met wat snelheid zijn dit voor mij heel vermoeiende stukken. Daar merk je onmiddellijk hoeveel comfortabeler een fully is. Alleen daarvoor zou ik direct overschakelen.

Dan eindelijk aangekomen in een bos met mooie singletracks. Daar voel je weer de enorme tractie van een fully. Er zit zo'n heel zanderig kort en krachtig klimmetje in dat stuk en opmerkbaar hoe veel gemakkelijker de gewichtsverdeling hier is. Met mijn hardtail kom ik die ook boven, maar ik moet echt goed vooraan op mijn zadel gaan zitten om genoeg tractie te houden en mijn voorwiel niet omhoog te trekken. Met deze fully voelde dit op het eerste zicht een stuk gemakkelijker. Ik ben dat klimmetje snel, middelmatig, traag, zeer traag opgereden. Telkens goed gevoel bij. Zelfs bij zeer traag uit de pedalen gekomen om de benen nog rond te komen, nergens een slippend achterwiel.

Nu het leuke stuk. Dat steil klimmetje (is eigenlijk een drop) langs de andere kant zo snel mogelijk afvliegen met een klein beetje "airtime". Elke keer meer en meer vertrouwen om toch nog wat harder die drop te nemen. De uitloop is redelijk kort, maar die XT-remmen brengen je in no-time tot stilstand.

Top-fiets die er dan ook nog eens goed uitziet! Ik ben alleszins zeker verkocht aan de kwaliteiten van een fully. Als dit eerder saai ritje mij al zo'n plezier kan geven, dan gaan de 700hm ritjes heel leuk worden!
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Rasmazzer schreef: ma 29 juli 2019, 22:20 Ja na al die goede hulp ben ik wel een testverslagje schuldig :D.
Leuk verslag! En erg herkenbaar. :-q

Goed ook dat je nu voor jezelf ook meer duidelijkheid hebt in de maat. En welke heb je kunnen testen? De XC of de TR versie?

Nu nog de kleuren uitzoeken. Vee plezier met de voorpret.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Helmuth schreef: di 30 juli 2019, 08:51 En welke heb je kunnen testen? De XC of de TR versie?
Nu nog de kleuren uitzoeken. Vee plezier met de voorpret.
Het was de XC - versie.
De testfiets was in Blue Indigo - Bright Red (Dof). Dat blauw is héél mooi, maar helaas geen kleur uit de MyO reeks. Anders zou ik voor Blue Indigo - Mint opteren. Het donkerblauw uit de MyO reeks (Metallic Sea Blue) is nog een stukje lichter dan Blue Indigo.
PaganiProductions

Ik heb 2 orbea's in de maat Medium een Alma en en mx20 beide Hardtail bij de Alma is dat de goede maat.
Bij de mx20 is een maat groter misschien beter geweest als ik wil kan ik met de schoen de voorband raken.
1.78 Meter lang.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Recente Alma? Die hebben wel een heel sportieve racy geometrie. Verschil in reach tussen medium MX (381) en medium Alma (409) is redelijk groot.
Plaats reactie