Welke basis Garmin Gps om gpx tracks te rijden

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Weet je zeker dat je de nieuwste firmware hebt? Misschien gaat het beter nadat je de software hebt ge-update.
Via Garmin Connect, Garmin Express of Garmin Basecamp.
GPS en Glonass aan zetten.

Als je 'm online hebt gekocht mag je' m nog terugsturen.
In de winkel is dat niet wettelijk geregeld, maar als de gps er telkens zover naast zit, dan deugt dit apparaat niet.
Dus terug en een andere 830 vragen. Omruil bij de winkelier of meer waarschijnlijk, via Garmin.
Als de volgende dan wel werkt, dan is je probleem opgelost. Werkt die ook niet, dan moet je de winkelier nog een kans geven het in orde te maken (waarschijnlijk weer via Garmin).
Werkt het dan nog niet, dan kan je de koop ontbinden.
Al die tijd heb je nog niets aan je gps.
Laten we hopen dat je Edge het gaat doen na de software update.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Anders hier ff kijken voor tips and trics.
https://forums.garmin.com/sports-fitnes ... f/edge-830

Er is nieuwe software voor de gps ontvanger in de 830, en er is een beta versie voor de 830.
https://www8.garmin.com/support/downloa ... p?id=14955
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Thanks!! die laatste net geïnstalleerd, vandaag even testen..
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

En kan de geselecteerde kaart nog van invloed zijn op de presentaties? Ik heb alle kaarten die er standaard op staan ingeschakeld:

- INTL Standaard Beasemp, NR
- Garmin Cycle Map EU North East 2019.10
- Garmin Cycle Map EU North West 2019.10
- Garmin DEM Map EU 2017.20
- Garmin Geocode Map EU, 2019.10
- Trailforks 2019.10

of moet ik de OSM installeren? Wat is het beste in het bos?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die Garmin kaarten ken ik niet, die zitten alleen op de nieuwere Garmins, maar die zullen elkaar niet bijten (gok ik...)
Maar als de trailforks ook routeerbaar is, dan moet je opletten.
Nooit meer dan 1 routeerbare kaart inschakelen (tenzij de kaarten op elkaar zijn afgesteld zoals de std garmin kaarten)
De DEMkaart mag wel aan blijven (hoogteprofiel).

De beste kaart in het bos(NL B L) vind ik Topo Benelux Pro v2.
Tegenwooordig gebruik ik Topo Spain v6.
Betaalde kaarten dus.
De Garmin kaarten zijn OSM kaarten die door Garmin onderhanden zijn genomen.
Een OSM kaart brengt dus niets extra, tenzij er in jouw regio onlangs grote wijzigingen zijn geweest.
In het bos verandert er minder dan op straat, dus voor op xe mtb is de laatste versie minder belangrijk dan op de racefiets.
OSM kaarten bevatten wel eens foutjes in de onderliggende data, waardoor je gps telkens in dezelfde omveving vast kan lopen.

Maar een kaart kan geen afwijking vd plaatsbepaling tot gevolg hebben.
Wel kan een kaart onnauwkeurig zijn, waardoor je op sommige plekken naast het pad lijkt te rijden. Maar dat is dan altijd precies hetzelfde op die plek.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Net nog even een rondje getest, met update, ik denk dat ik überhaupt nog aan een gps moet wennen. Nu kijk je er natuurlijk continu op. Als je een beetje gewend bent aan hoe eea weergegeven wordt is er mee te rijden, ik had een wat meer geavanceerd beeld verwacht dat sneller reageert ed. Misschien is dat het en was ik daarom iet wat 'geïrriteerd' na de aankoop :-? :x
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat de edge830 op zich best goed is.
De meesten gaan thuis de tracklog echt niet vergelijken met een andere gps of met de topokaart, dus zien de kleine onvolkomenheden niet.
Op trainingsgebied is de 830 veel beter dan een etrex of gpsmap.
En de edges hebben BT, waarmee je ze met Garmin Connect op je phone kunt koppelen (kan gpsmap 66 ook).
Maar het belangrijkste van een gps is dat ie weet waar je precies bent.

Traagheid kan komen door de kaart, of door instellingen rondom de kaart. Details, autozoom van dit en dat.
Ook is mijn ervaring dat je zoveel mogelijl kaarten moet disablen.
De etrex 35 heeft een snelle en een zuinige modus. De 830 wellicht ook?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

ga ik naar op zoek, ik heb nu alle kaarten (standaard ingesteld) aan. De hele mikmak uitzetten en alleen de eerste aan dus?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De eerste is niet gedetailleerd, kan net zo goed uit.
Ik zou kiezen voor DEM en EU-NW. Geen idee wat de Geocode doet, evt. ook aan zetten.
Kijk naar instellingen als detail level, autozoom, landcover, user waypoint level enz. Kies een vaste instelling, dat ontlast de processor en maakt de kaart sneller.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Dank voor de tips :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En er is nieuwe firmware voor de 830 (geen beta).
https://forums.garmin.com/sports-fitnes ... -available
  • Changes made from version 3.50 to 4.10:
    Made visual improvements to ClimbPro, including more granular coloring on the ClimbPro chart and the ability to preview future climbs.
    Made ClimbPro a separate screen in the timer loop, so the elevation screen is still available during a climb.
    Fixed issues with ClimbPro that caused the climb or list screens to display improperly.
    Added new ClimbPro messages to activity FIT files.
    Changed the Incident Detection setting to be set for each activity profile, and defaulted the setting to OFF for Mountain and E-Mountain profiles where false positives can be more likely due to terrain and riding style.
    Fixed an issue where Incident Detection could get re-enabled if the user has emergency contacts listed in Garmin Connect.
    Fixed an issue where prompts could appear over the Incident Detection alert, so it could not be acknowledged by the user.
    Added the ability to disable the ForkSight page that appears when you stop during a Mountain activity.
    Added the ability to turn off Grit, Flow, and Jump recording in FIT files for Mountain and E-Mountain activity profiles.
    Added the ability to turn off jump alerts in Mountain and E-Mountain activity profiles. Jumps will still be recorded in the FIT file but you will not be alerted during your ride.
    Improved the MTB Navigation interface to utilize the new Riding Area and parking lot data available in the 2019.10 Trailforks map.
    Fixed an issue where the map zoom and orientation were not properly returning to their original values after the ForkSight page was displayed in a Mountain activity.
    Fixed some map drawing issues with the latest 2019.10 Trailforks maps.
    Started using 7-day GPS ephemeris data instead of 3-day data, to improve positioning when new ephemeris data is not available.
    Added protections against injecting bad GPS ephemeris data that could come from older versions of Garmin Express.
    Fixed issues with popularity routing.
    Fixed an issue that could cause the device to generate large activity files and freeze during navigation.
    Fixed an issue where the battery would not charge to 100%.
    Increased the minimum sharp bend warning speed to 15mph.
    Fixed an issue causing erroneous FTP values.
    Modified the FTP test to lap at the end instead of stopping the timer so the ride will continue to record when the test completes.
    Fixed incorrect automatic gear selection for Di2 shifters.
    Fixed an issue where Di2 battery empty was improperly reported as eBike battery empty.
    Fixed issues with the cycling dynamics page.
    Added the ability to choose between two different radar tones.
    Fixed a display issue with the power zone chart.
    Fixed some display issues with the lap summary data screen.
    Improved the interface for editing data fields on the map screen.
    Added extra layout options to the map page to support a larger elevation profile.
    Made improvements to the elevation profile for segments embedded in a course.
    Fixed an issue where Connect IQ data fields could only be added to the current activity profile.
    Improved LiveTrack reliability and added better user feedback to convey the LiveTrack status.
    Improved overall device stability.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als ik hier in de buurt al geen nauwkeurige plaatsbepaling heb, gaat dit in een dicht bos al helemaal niet werken.
Een GPS werkt veel minder goed in een stad met gebouwen die signalen reflecteren en niet doorlaten, dan in een bos. Dus slechter dan bij een rondje door de wijk zal het niet snel worden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Willem Altes schreef: di 6 augustus 2019, 23:17
Als ik hier in de buurt al geen nauwkeurige plaatsbepaling heb, gaat dit in een dicht bos al helemaal niet werken.
Een GPS werkt veel minder goed in een stad met gebouwen die signalen reflecteren en niet doorlaten, dan in een bos. Dus slechter dan bij een rondje door de wijk zal het niet snel worden.
Er is natuurlijk ook wel verschil tussen een plat Nederlands bos en een bos in de Alpen of Ardennen. In een kloof of vlak naast een rotswand is het voor een slechte gps ook al onmogelijk iets fatsoenlijks te berekenen, ook zonder bomen.
En onder bomen met natgeregend bladeren, en een flinke onweerswolk tussen jou en een paar satellieten wil het ook niet met alle toestellen lukken, niet alleen in de Alpen, maar ook op de Veluwe.

Het gaat mij dus niet om de verzachtende omstandigheden, maar juist om het wel of niet kunnen werken onder niet ideale omstandigheden.

Juist onder slechte omstandigheden (regen onweer) in de Alpen of Ardennen wil ik niet verdwalen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie