onduidelijkheden over framematen etc.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
jwduitman
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 12:03

goedemiddag,

ik heb hier weer een lekkere beginnersvraag!!

ik heb meerdere malen gereden op huurfietsen, en heb dat de afgelopen jaren veel gedaan.
hierom heb ik besloten dat het zijn geld echt wel waard is om een eigen fiets aan te schaffen en deze voortaan gewoon lekker mee te nemen.
ik heb even op internet gesnuffeld en toen bood een kameraad van mij zijn eigen fiets aan mij aan.
het is geen A-merk fiets maar daar is de prijs dan ook naar, het enige wat mij niet echt lekker zit is de maten van de fiets.

allereerst mijn maten dan maar even, ik ben 1 meter 88 lang, heb een binnenbeenmaat van 85 cm en weeg 65 kilo.
de maten van de fiets zijn als volgt: 26 inch banden en een frame van 46 cm.
nou geven meerdere sites online adviezen over maten, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
de een geeft aan dat de fiets 2cm te klein voor mij is en de andere geeft aan dat hij echt wel veel te klein is voor mij om op te rijden.
ook word aangeraden om bij een wat agressieve rijstijl een wat kleinere fiets te nemen als aanbevolen.

ik heb een redelijk agressieve stijl van rijden en ga ook alleen maar extreme varianten van rijden op de fiets uitproberen.
atb paden etc is voor mij wel echt een minimum en ik was zeker niet van plan om er alleen op gras en dergelijke te rijden.

misschien kom ik nu wel lekker dom over voor jullie maar dat is wat ik tot nu toe weet!
is de fiets echt te klein voor mij?

met vriendelijke groet,

jwduitman!
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Ik weet niet wat je maat vraagt voor de fiets en ik kan ook niet in je zakken kijken maar gezien je lengte zou ik je adviseren om te zoeken naar een fiets met 29" wielen.

Dat creëert veel meer rust in het stuur- en rijgedrag en past qua maat ook beter bij jouw lengte.

Mocht je nu toch puur voor de fiets van je maat willen gaan helpt het wanneer je hier een foto van die fiets plaatst.
Met de info die je nu geeft zou ik zeggen dat de bewuste fiets te klein voor je is.
Ja. Een kleiner frame is dan misschien wel wendbaarder maar met jouw lengte op zo'n fiets denk ik dat je een gigantisch nerveus apparaat onder je kont gaat krijgen waarmee je meer aan het 'vechten' bent dan dat je plezier hebt.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Ja, en ik zou met jouw lengte ook geen 26 inch willen , ik ben zelf iets kleiner, maar een fiets met 29 inch banden en een XL frame is voor jou veel fijner.. ik zit met 185 nu op een 19,5 Inch frame (L) en iets groter had ook nog wel gemogen..
jwduitman
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 12:03

dank voor de info, ik heb inmiddels al een andere fiets gevonden met een groter frame en grotere banden.

allemaal hartstikke bedankt voor de reacties en adviezen!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Zo, dat is snel gefixt. Als alle adviezen zo snel in daden werden omgezet, dan was er hier weinig leesvoer meer... bij wijze van spreken. :D

Suc6 met je fiets iig! :-q
Plaats reactie