ombouwen 1x12 of 1x11 tips

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Beste Forum leden.

Het is alweer een tijd geleden dat ik op het forum ben geweest, maar na 2 dagen op internet van alles te hebben gelezen over ombouwen en offsets enz was het duidelijk dat ik wel wat hulp/tips kan gebruiken. ik zou graag 2 fietsen willen ombouwen. het gaat om een specialized camber comp uit 2015(van de vrouw) en een specialized camber comp uit 2017. het liefste zou ik ze beide naar 1x12 om bouwen, maar ik ben bang dat ik dan bij de fietst van mijn vrouw een andere achter naaf moet om spaken. ik zal even de gegevens van de de fietsen geven.

camber comp 2015

dit is een 2x10 met BB sram GXP xr,73mm

crank custom sram s-1250,GXP spindle,36/22 104/64 BCD spider

naaf Shimano XT FH-M8010 12x142mm trueaxle

camber 2017

dit is een 2x11 met BB pf30

crank raceface aeffect,6000 series alloy 24 mm spindle, 49 mm chainline,26/36t

naaf DT swiss 240 12x142mm trueaxle

Sram GX 11 speed long cage derailleur

voor de 2017 wou ik graag de nieuwe 1x12 van Shimano xt kopen met 10-51 cassette, xt derailleur, xt shifter, xt ketting en een los voorblad.waar ik nu niet helemaal zeker van ben is als ik de spider eraf haal en er een blad op zet zit ik dan op de goede offset? deze moet dacht ik weer 49mm zijn. En op de 240 naaf moet er een rotor kit ratchet shimano 12sp op.


voor de 2015 wil ik een andere crank kopen zat aan een sram GX gxp te denken. maar zit er nu verschil tussen een 11 sp en 12 sp crank?
Als ik van deze fiets een 1x12 wil maken dan gaat dat waarschijnlijk niet met de naaf die er nu in zit? en moet ik de nieuwe xt naaf erin zetten? kon geen body vinden voor deze naaf (FH-M8010) met micro spline. De wielen set heb ik laten maken en voel er niet heel veel voor om nu alweer een andere naaf erin te spaken.
Dus zit ik te denken om er dan maar een 1x11 van te maken. wat ik me afvroeg is of ik dan de GX 11 speed derailleur van de 2017 kan gebruiken. ik las dat een derailleur voor een 1x11 niet gebruikt kan worden voor een 2x11 maar ik neem aan dat het andersom geen probleem is? en dat de body van shimano voor een 11 speed 1.8 mm langer is dan een voor 10 speed. Dus dan zou ik alleen een 11 speed body moeten kopen en een andere Crank en dan de derailleur van de 2017 en de shifter en cassette over kunnen bouwen? en is de offset bij een gxp altijd 6mm?


ik hoop dat het nog een beetje duidelijk is graag jullie advies hierover.

mvg Riek
Laatst gewijzigd door trek-y op do 27 juni 2019, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
who dares wins
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Tenzij je vrouw je er keihard uitklimt wordt ze waarschijnlijk ook wel blij van 12speed, in ieder geval buiten NL.
Op een Shimano body kun je een Sram NX Eagle of Surnrace 11-50 speed cassette zetten.
Dan heb je uiteraard wel nog een 12 speed derri en shifter nodig.
Je huidige crank kun je evt verbouwen naar 1 non boost voorblad, maar een nieuwe is wel netter.


Het probleem met Shimano 12 speed is dat de groep nog zo nieuw is er nog maar weinig body,s voor beschikbaar zijn, ook heb ik nog nergens gelezen of je 12speedSram en Shimano kan uitwisselen. Anders zou je nog bij de 2015 fiets ook alles van Shimano kunnen nemen maar met een Eagle-NX/Sunrace12speed casette.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Bedankt voor je reactie.
maar past die cassette dan op een 11sp shimano body?
mvg riek
who dares wins
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sram NX en Sunrace 12 speed cassettes passen op een Shimano naaf.

Op de crank met 104 steek past een 30t (en 32 enz).

Op je DT naaf zou je een XD of Microspline body kunnen monteren, als je waarde hecht aan een 10t kransje achter.

Gaat goedkomen dus.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ventourist
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 904
Lid geworden op: di 7 september 2010, 18:50

Zelfs op een 9/10 speed shimano body passen 11 en 12 speed mtb-cassettes (en Shimano wegcassettes vanaf minstens 34t grootste kransje). Uiteraard beginnend met 11t en niet 10t. Ik gebruik Tune Mag 180 achternaaf (=9v en 10v) met Sunrace 12v 11-50t cassette met de juiste X0 12v ketting. Schakelt totaal geluidloos. Ruim jaar ervaring.
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... t#tot-slot" onclick="window.open(this.href);return false;
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Met het juiste cinch kettingblad zou deze op je RF Aeffect crankset op de juiste offset moeten uitkomen. De ideale kettinglijn voor een (non-boost) 1x setup ligt inderdaad rond de 49mm. Bij de betere webshops wordt deze info vermeld. Je zal merken dat het per merk verschilt. Als het gewicht van die Sram crank niet zo'n probleem is zou je een aardige cent besparen met een one-up conversiekit. Wat het verschil tussen een 11- en 12-speed chainring zou ik niet weten, maar 12-speed kettingen doen het prima op een 11-speed chainring.
modder zuigt!
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Nou Jurf ik denk dat ik voor de hele xt set ga zoals je als optie bedacht. En dan met de sunrace cas. tot dat shimano een micro spline voor de oude xt naaf heeft. Moet ik geloof ik alleen een chainline van 52 aanhouden. En ik kan dan toch de bb van saint gebruiken? De sm-bb80. Mvg Riek
who dares wins
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Dit is het geworden.

voor de mtb van mijn vrouw.

SHIMANO XT Bottom Bracket Hollowtech II SM-BB800 BSA
SHIMANO XT Crank Direct Mount 1x12-speed FC-M8100-1 | without Chainring 175 mm
SHIMANO SLX SM-CRM75 Chainring Direct Mount | 1x12-speed for FC-M7100 | FC-M7130 Crank 32 Teeth
SHIMANO SLX Chain CN-M7100 12-speed | 126 links with Chain Connector
SUNRACE Cassette CSMZ90 11-50 Teeth | 12-speed black
SHIMANO XT Shifter SL-M8100 12-speed
SHIMANO XT Rear Derailleur 1x12-speed RD-M8100-SGS Shadow+ Long Cage

en voor mijn fiets.

SHIMANO Deore XT Upgrade Kit M8100 1x12-speed / DT Swiss Micro Spline Freehub Body | Cassette 10-51 Teeth Shifter SL-M8100 | with ClampItem

ABSOLUTE BLACK Chainring Direct Mount oval for Race Face Cinch Crank | gold 32 Teeth
Denk dat ik deze nog omruil voor de RACE FACE Chainring Direct Mount CINCH System Narrow Wide 1-speed | Shimano 12-speed black

en extra

KMC Chain Lock 12-speed Missing Link 12 NR Ti-N | gold
SHIMANO Deore XT Chain CN-M8100 12-speed | 138 links with Chain Connector
JAGWIRE Outer Shell Shifting LEX-SL Slick Lube | 10 m carbon-silver

Nu kijken of het met elkaar gaat werken.
ik laat het nog weten :D
who dares wins
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Gaaf gedaan hoor! En nu lekker biken!
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Ik wil mijn 2018 Camber ook ombouwen van 2x11 naar 1x11. Ik gebruik het kleine blad eigenlijk helemaal niet, alleen als ik een hele slechte dag heb. Rij nu nog standaard, dus voor 26-36T en achter 11-42T cassette. Ik wil aan de voorkant de spider eraf halen en een direct-mount Raceface tandwiel monteren, twijfel nog tussen 34T of 36T. En achter een XT 11-46T cassette. Heb je de adapterplaat voor de voorderailleur er ook afgehaald? Deze is wel 3mm dik, de ruimte tussen frame en achterbrug zal opgevuld moeten worden met een ring. Weet iemand of hiervoor een originele ring verkijgbaar is?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Arjan76 schreef: zo 4 augustus 2019, 20:56..., twijfel nog tussen 34T of 36T. En achter een XT 11-46T cassette.
Kun je gewoon uitrekenen...
Arjan76 schreef: zo 4 augustus 2019, 20:56Heb je de adapterplaat voor de voorderailleur er ook afgehaald? Deze is wel 3mm dik, de ruimte tussen frame en achterbrug zal opgevuld moeten worden met een ring. Weet iemand of hiervoor een originele ring verkijgbaar is?
Geen directe ervaring met RaceFace, maar normaal zitten dat soort ringen bij een nieuw bottom bracket (bij een Shimano BSA zitten bijv. 3 van 2.5mm). Niet iedereen gebruikt alle dus misschien dat iemand wat originele of tenminste passende heeft liggen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Arjan76 schreef: zo 4 augustus 2019, 20:56 Ik wil mijn 2018 Camber ook ombouwen van 2x11 naar 1x11. Ik gebruik het kleine blad eigenlijk helemaal niet, alleen als ik een hele slechte dag heb. Rij nu nog standaard, dus voor 26-36T en achter 11-42T cassette. Ik wil aan de voorkant de spider eraf halen en een direct-mount Raceface tandwiel monteren, twijfel nog tussen 34T of 36T. En achter een XT 11-46T cassette. Heb je de adapterplaat voor de voorderailleur er ook afgehaald? Deze is wel 3mm dik, de ruimte tussen frame en achterbrug zal opgevuld moeten worden met een ring. Weet iemand of hiervoor een originele ring verkijgbaar is?
Beste Arjan.
Ik heb het nog niet omgebouwd ik heb de spullen besteld. Die krijg ik morgen waarschijnlijk binnen. Als het erop zit laat ik het weten.
who dares wins
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

De ring zou de S165600004 spacer moeten zijn. Maar vraag het voor de zekerheid nog even bij de spec. Dealer.
who dares wins
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Rijdt er iemand met nieuwe xtr/xt/slx groep maar wel met een sunrace cassette? Vandaag de fiets van mijn vrouw in elkaar gezet. Ketting staat op 50 blad erg scheef en bij een halve slag achteruit trappen vlieg hij er gelijk af. Toen ander wiel erin met xt cassette 10-51 nergens last van. Kan achteruit blijven trappen. Ja ik weet dat ik vooruit moet 8) . Dus het lijkt erop dat met de m8100 xt groep een sunrace cassette niet echt werkt. Of zou ik dan een ander soort ketting moeten gebruiken? Gebruik nu een m7100 slx.
who dares wins
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie