Andere helm voor mtb?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Hi, weet niet in welk topic deze vraag thuis hoort dus voor de veiligheid maar hier stellen "onder het mom van noob" :D

Voor de racefiets gebruik ik een Lazer Z1. Top helmpje en uitgezocht op pasvorm en vooral op gewicht.

Nu weet ik niet of ik deze voor de mtb kan gebruiken? Ja kan natuurlijk maar is dit ook verstandig? Vind het uiteraard geen probleem om een mtb helm te kopen maar zou zonde zijn als de z1 hier ook voor geschikt is.

Op internet 1000 en 1 meningen.... Gezien de fijne tips die ik op dit forum heb gekregen op andere vragen toch de vraag hier maar stellen :-q

Dus, racefiets helm op mtb ja/nee?

Rijd nu nog voornamelijk de xc rondjes maar wil richting trail/marathon.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat valbescherming voor de impact betreft is je 'race' helm even veilig.

Het is meer dat in ruig terrein je wat meer obstakels hebt dan op straat. En dat de kans bestaat dat je dus net tegen een uitstekend obstakel aan valt. En dan dekt een moderne mountainbike helm iets meer van je hoofd af en geeft om die reden iets meer bescherming.

In Nederland hebben we echter niet zoveel rotsen of uitstekende boomstronken. Dus echt zorgen hoef je je niet te maken.



Nu staat een mountainbike helm wel stukken beter... . :winkie: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ja vooral dat laatste wat Lars aanhaalt. :D

Nee maar ook: de achterkant van je hoofd wordt idd iets beter beschermd door de wat andere vorm van de MTB helm. Ik had eerst ook een racehelm voor de MTB maar ben toch al vrij snel overgestapt naar een echte MTB helm wat toch een soort van veiliger voelt. 8)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die extra bescherming aan de achterkant geldt wel alleen voor de zogenaamde "trail" helmen, veel xc-helmen zijn niet meer dan racehelmen met een klepje. Dus mocht je de aankoop overwegen voor meer bescherming aan de achterkant, let daar dan ook specifiek op.

Ik weet overigens niet of je met een erg diepe zithouding (dus hoofd meer naar boven gedraaid) nog last hebt van zo'n dieper doorlopende helm, zelf heb ik niet alleen een trailhelm, maar ook een fiets met bijpassende zithouding :D
Maar goed, dat is snel genoeg uitgeprobeerd bij het passen.

Want weliswaar een cliché, maar het allerbelangrijkste voor een helm is en blijft de pasvorm. Dus of in een fysieke winkel shoppen, of als je via internet koopt, laat er een paar komen en stuur de minst fijne exemplaren terug. Oa bij Futurumshop kan dat retourneren gratis.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

Ik fiets al jaren met een racefiets helm en dat vind ik persoonlijk mooier staan dan een helm met een klepje. Ik heb mij nog nooit onveilig gevoeld vanwege het niet dragen van een ATB specifieke helm. Dus lekker fietsen. Scheelt weer geld.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Herrick schreef: do 8 augustus 2019, 11:41 Ik fiets al jaren met een racefiets helm en dat vind ik persoonlijk mooier staan dan een helm met een klepje. Ik heb mij nog nooit onveilig gevoeld vanwege het niet dragen van een ATB specifieke helm. Dus lekker fietsen. Scheelt weer geld.
Tja. Totdat je een keer bij het maken van een wheely of bij achterover tuimelen bij een (te) steile helling op je achterhoofd valt en dan van een racehelm toch te weinig bescherming geniet...

En wat jij veilig vindt ook voor een ander als zodanig te bepalen lijkt mij wat voorbarig, maar goed (no offense trouwens, wil het alleen even benoemen).
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

Wiel-Maat schreef: do 8 augustus 2019, 11:48
Herrick schreef: do 8 augustus 2019, 11:41 Ik fiets al jaren met een racefiets helm en dat vind ik persoonlijk mooier staan dan een helm met een klepje. Ik heb mij nog nooit onveilig gevoeld vanwege het niet dragen van een ATB specifieke helm. Dus lekker fietsen. Scheelt weer geld.
Tja. Totdat je een keer bij het maken van een wheely of bij achterover tuimelen bij een (te) steile helling op je achterhoofd valt en dan van een racehelm toch te weinig bescherming geniet...

En wat jij veilig vindt ook voor een ander als zodanig te bepalen lijkt mij wat voorbarig, maar goed (no offense trouwens, wil het alleen even benoemen).
Ook met een ATB helm kun je nog steeds net verkeerd vallen. Ongetwijfeld dat een ATB helm meer bescherming biedt, maar niet fietsen is nog veiliger (even los van andere potentiële gezondheidsrisico's die minder bewegen met zich meebrengt) :wink:
De afweging zal de topicstarter uiteraard zelf moeten maken. Wij kunnen slechts advies uitbrengen op basis van onze eigen bevindingen. (No offence taken)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Een fullface biedt nog meer bescherming ;)

Veel mtb helmen zijn gewoon 'race' helmen met een klepje (of andersom) en bieden dus dezelfde bescherming. Die is overigens meer dan je denkt, ik ben wel eens spectaculair op mijn achterhoofd (oorzaak: ijs met een laagje sneeuw erover) gevallen en het uitstekende deel aan de achterzijde van de helm ving die klap netjes op. Ook over race/XC helmen is over het algemeen goed nagedacht en op de racefiets kun je ook behoorlijke klappers maken, misschien nog wel harder dan op de mtb vanwege de hogere sne;heid en het toegevoegde risico van andere weggebruikers.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Voor de Nederlandse ritjes fiets ik gewoon met een mtb racehelm. Ooit eens een salto gemaakt (bleef achter een boompje hangen. Net nieuwe fiets met 800mm stuur (eerste ritje nadat ik daarvoor met 620mm reed). Viel hard op mijn achterhoofd. Helm kapot maar zelf geen centje pijn. Dat was een helm van GIRO. Die doen dus uitstekend hun werk.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Herrick schreef: do 8 augustus 2019, 11:41 Ik fiets al jaren met een racefiets helm en dat vind ik persoonlijk mooier staan dan een helm met een klepje. Ik heb mij nog nooit onveilig gevoeld vanwege het niet dragen van een ATB specifieke helm. Dus lekker fietsen. Scheelt weer geld.
Dan wordt het inmiddels waarschijnlijk eens tijd om hem te vervangen, kun je gelijk een goede helm kopen :winkie:


Helmen zit enorm veel verschil in, qua ontwerp, maar ook qua te verwachten impact en dus discipline.
Een motorhelm moet je b.v. niet willen kopen voor een MTB (ook niet voor downhill) maar ook een ski / snowboardhelm wil je daar niet voor kopen.
Waar een weghelm vooral gladde stukken weg zal raken, zul je met een MTB helm meer kans hebben op oneffenheden.
Stel je eens voor dat je met een wegfietshelm, die vaak toch behoorlijke luchtgaten / sleuven heeft, precies op een rots / stronk / steen terrecht komt.
Zou je dan meer of minder bescherming hebben als je dan op zo'n dun stukje materiaal van je helm terecht komt (aangezien er enorm veel luchtsleuven in zitten) of op een dichtere helm?
Ik zou liever die dichte helm proberen. En met dicht bedoel ik niet full-face, maar minder tussenruimte voor de lucht en daardoor een steviger geheel voor de helm.
Persoonlijk vind ik de Fox Rampage Pro Carbon erg fijn, maar die ga je natuurlijk niet gebruiken om rustig rondjes in het bos te fietsen :winkie:
Maar het minimale wat ik aan een helm gebruik is een all-mountain helm. Voelt toch net wat veiliger dan zo'n lichtgewicht XC-helmpje ;)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Alle moderne racehelmen zijn prima geschikt voor op de MTB in Nl, en ook als je vooral XC rijdt over de grens.
Ga je zware trails rijden in de bergen, ziek je bikeparken op, ga je springen, etc, dan worden zwaarder uitgevoerde MTB helmen steeds relevanter.

Qua functie is zeker in Nl een racehelm die je ook op je racert gebruikt prima.

‘Trailrijders’ dragen oha trailhelmen en baggy, ook op de Hollandse parcoursen, die eigenlijk geen ‘echte’ trails zijn (gesoigneerd, geen gevaarlijke features, iedereen moet er immers veilig kunnen fietsen). Maar die zoeken de echte trails/parken wel op in het buitenland, als ze maar even kunnen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Bedankt voor de reacties!

Als ik het zo door lees is er alleen een verschil tussen de racehelm en mtbhelm als het gaat om een trail georienteerde helm.

Zeker puntje veiligheid nemen we mee.

Ga bij Mantel eens even wat modellen passen.

Thnx :-q
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Herrick schreef: do 8 augustus 2019, 11:41 Ik fiets al jaren met een racefiets helm en dat vind ik persoonlijk mooier staan dan een helm met een klepje. Ik heb mij nog nooit onveilig gevoeld vanwege het niet dragen van een ATB specifieke helm. Dus lekker fietsen. Scheelt weer geld.
+1

Ik reed met een bell race helm en nu met een poc spin air, fijn dat je niet zo"n irritant klepje voor je ogen hebt en eigenlijk nauwelijks in de gaten heb een helm op te hebben.
Canyon Neuron CF9 2022
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

thijsgillijns schreef: vr 9 augustus 2019, 16:29
Herrick schreef: do 8 augustus 2019, 11:41 Ik fiets al jaren met een racefiets helm en dat vind ik persoonlijk mooier staan dan een helm met een klepje. Ik heb mij nog nooit onveilig gevoeld vanwege het niet dragen van een ATB specifieke helm. Dus lekker fietsen. Scheelt weer geld.
+1

Ik reed met een bell race helm en nu met een poc spin air, fijn dat je niet zo"n irritant klepje voor je ogen hebt en eigenlijk nauwelijks in de gaten heb een helm op te hebben.
Dat je er al jaren mee fietst zegt natuurlijk helemaal niets.
Hoe vaak ben je er al mee gecrashed en op wat voor manieren? :wink:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mathieu rijdt extremer dan 99% hier ...... dit is zijn keuze :wink:

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie