Mijn 2018 Orbea Alma H20 ex Kom Strava Houder.

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gesloten
PaganiProductions

Lars TB schreef: wo 7 augustus 2019, 21:09
PaganiProductions schreef: wo 7 augustus 2019, 20:30
Hoe erg veranderd het de geo dan eigenlijk.
Wat zijn de echte voordelen en nadelen van iets meer veerweg.
Het voordeel is dat je fiets met die 20 mm aan de voorkant wat 'slacker' wordt. Dat is modern. En dus goed!

Maar in de praktijk zal de balhoofdhoek dus een halve graad steiler worden. Genoeg om effect te merken, de fiets stuurt iets gemoedelijker en is een tikje stabieler op snelheid. Genoeg ook om je zadel een heel klein stukje naar voren te moeten schuiven om op dezelfde plek ten opzichte van je trapas te blijven zitten. En dan zit je dus een fractie korter en rechter op omdat ook de voorkant iets omhoog gekomen is. Dus iets meer enduro-achtig. Ook dus een fractie meer controle over je fiets. Maar eventueel dus ook een tikje langzamer bergop.

Trek je van al die effecten niet heel veel aan. Het iets gemoedelijker sturen ga je indirect merken omdat je meer vertrouwen lijkt te hebben. De rest is zo beperkt dat het na 2 ritten niet meer op valt.

Die 20 mm meer veerweg zorgt dat je vork meer ruimte heeft om klappen op te vangen. Je kunt hem iets soepeler rijden dan je nu doet en daardoor win je voelbaar aan grip in de bochten. En bijvoorbeeld boomwortels kun je nu wat lomper over heen zonder dat je van je lijn af stuitert.
Dat klinkt erg leuk .
Heb nu zo nu en dan al een bottom out als mijn fiets over wortels lanceer bij 30+km.
Want dat is al een behoorlijke klap.
De Alma is al een redelijke moderne xc hardtail.
Hopelijk gaat dan ook nog sneller worden.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Misschien moet je daarvoor de oplossing bij jezelf zoeken en niet in 20 extra mm's van je vork.
Die oplossing noemen ze techniek en is gratis verkrijgbaar na veel oefenen.

Maar ik roep het opnieuw. 2 pagina's (oid.) terug roep je dat je een nieuwe vork nodig hebt en nu vraag je wat de voor en nadelen zijn van meer veerweg.

Hoe kom je er dan in godsnaam bij dat je een nieuwe vork nodig hebt als je niet eens weet welke voor / nadelen dit heeft.

Ga toch gewoon fietsen man.
PaganiProductions

Bowiex schreef: do 8 augustus 2019, 14:45 Misschien moet je daarvoor de oplossing bij jezelf zoeken en niet in 20 extra mm's van je vork.
Die oplossing noemen ze techniek en is gratis verkrijgbaar na veel oefenen.

Maar ik roep het opnieuw. 2 pagina's (oid.) terug roep je dat je een nieuwe vork nodig hebt en nu vraag je wat de voor en nadelen zijn van meer veerweg.

Hoe kom je er dan in godsnaam bij dat je een nieuwe vork nodig hebt als je niet eens weet welke voor / nadelen dit heeft.

Ga toch gewoon fietsen man.
Ik ben al veel beter geworden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bowiex schreef: do 8 augustus 2019, 14:45 Misschien moet je daarvoor de oplossing bij jezelf zoeken en niet in 20 extra mm's van je vork.
Die oplossing noemen ze techniek en is gratis verkrijgbaar na veel oefenen.

Maar ik roep het opnieuw. 2 pagina's (oid.) terug roep je dat je een nieuwe vork nodig hebt en nu vraag je wat de voor en nadelen zijn van meer veerweg.

Hoe kom je er dan in godsnaam bij dat je een nieuwe vork nodig hebt als je niet eens weet welke voor / nadelen dit heeft.

Ga toch gewoon fietsen man.
Het is simpel. Wouter heeft meermaals gelezen wat de voordelen zijn van iets meer veerweg en overweegt dus zelf ook iets meer veerweg te nemen.

En dan beginnen er weer mensen onnodig moeilijk te doen. En dan komt er inderdaad een twijfel naar boven. Dat ligt niet aan Wouter, dat ligt aan de mensen die het hele geval niet begrijpen en onnodig moeilijk gaan doen.

120 mm door middel van een nieuwe airshaft is een prima upgrade. En daarna kun je altijd nog gewoon gaan fietsen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Lars TB schreef: do 8 augustus 2019, 17:47
Bowiex schreef: do 8 augustus 2019, 14:45 Misschien moet je daarvoor de oplossing bij jezelf zoeken en niet in 20 extra mm's van je vork.
Die oplossing noemen ze techniek en is gratis verkrijgbaar na veel oefenen.

Maar ik roep het opnieuw. 2 pagina's (oid.) terug roep je dat je een nieuwe vork nodig hebt en nu vraag je wat de voor en nadelen zijn van meer veerweg.

Hoe kom je er dan in godsnaam bij dat je een nieuwe vork nodig hebt als je niet eens weet welke voor / nadelen dit heeft.

Ga toch gewoon fietsen man.
Het is simpel. Wouter heeft meermaals gelezen wat de voordelen zijn van iets meer veerweg en overweegt dus zelf ook iets meer veerweg te nemen.

En dan beginnen er weer mensen onnodig moeilijk te doen. En dan komt er inderdaad een twijfel naar boven. Dat ligt niet aan Wouter, dat ligt aan de mensen die het hele geval niet begrijpen en onnodig moeilijk gaan doen.

120 mm door middel van een nieuwe airshaft is een prima upgrade. En daarna kun je altijd nog gewoon gaan fietsen!
Die mensen die zo onnodig moeilijk doen moeten zelf eens meer gaan fietsen. Wel met 120mm, dat dan weer wel
PaganiProductions

Bonanza schreef: do 8 augustus 2019, 20:25
Lars TB schreef: do 8 augustus 2019, 17:47

Het is simpel. Wouter heeft meermaals gelezen wat de voordelen zijn van iets meer veerweg en overweegt dus zelf ook iets meer veerweg te nemen.

En dan beginnen er weer mensen onnodig moeilijk te doen. En dan komt er inderdaad een twijfel naar boven. Dat ligt niet aan Wouter, dat ligt aan de mensen die het hele geval niet begrijpen en onnodig moeilijk gaan doen.

120 mm door middel van een nieuwe airshaft is een prima upgrade. En daarna kun je altijd nog gewoon gaan fietsen!
Die mensen die zo onnodig moeilijk doen moeten zelf eens meer gaan fietsen. Wel met 120mm, dat dan weer wel
Heb al bijna 3000 km erop zitten tot nu toe.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PaganiProductions schreef: do 8 augustus 2019, 20:32 Heb al bijna 3000 km erop zitten tot nu toe.
Zoveel al weer? Ik ben meestal na 300 km al toe aan nieuw materiaal :winkie: :lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PaganiProductions

Lars TB schreef: do 8 augustus 2019, 21:18
PaganiProductions schreef: do 8 augustus 2019, 20:32 Heb al bijna 3000 km erop zitten tot nu toe.
Zoveel al weer? Ik ben meestal na 300 km al toe aan nieuw materiaal :winkie: :lol:
Ja verdeeld over 3 fietsen.
De Alma heeft tot nu toe
1.498,9km gelopen sinds laatste beurt.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Overschatting is ook een vak en kilometrages ook.
Voorbeeld, ik volg de persoon die ieder jaar de meeste kms van NL fietst, momenteel al op 28 duizend km, dus tja...

Gewoon doen die 120mm, beetje reserve kan geen kwaad als je nu al regelmatig bottom-outs hebt.
Ja je kunt ook gaan hobbyen met tokens en pressure.

Ben zelf van 80mm naar 100mm gaan en zou niet meer terug willen.
Ja de voorkant wordt nog iets hoger, maar daar kun je de stuurpen op aanpassen.
PaganiProductions

Hoe zit het met de bottom bracket en de wielbasis.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Fractie hoger en een fractie langer, maar verwaarloosbaar in dit geval. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
PaganiProductions

suravida schreef: vr 9 augustus 2019, 08:24 Fractie hoger en een fractie langer, maar verwaarloosbaar in dit geval. :-q
0.5 graden slacker klopt dit?
Dat zeiden ze op een Engelse mtb groep.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

10mm is ongeveer 0,5 graden (dat gaat dan over echte MM, je moet er ook nog 20% sag vanaf trekken).
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Bowiex schreef: do 8 augustus 2019, 14:45 Misschien moet je daarvoor de oplossing bij jezelf zoeken en niet in 20 extra mm's van je vork.
Die oplossing noemen ze techniek en is gratis verkrijgbaar na veel oefenen.

Maar ik roep het opnieuw. 2 pagina's (oid.) terug roep je dat je een nieuwe vork nodig hebt en nu vraag je wat de voor en nadelen zijn van meer veerweg.

Hoe kom je er dan in godsnaam bij dat je een nieuwe vork nodig hebt als je niet eens weet welke voor / nadelen dit heeft.

Ga toch gewoon fietsen man.
Die mensen die zo onnodig moeilijk doen moeten zelf eens meer gaan fietsen. Wel met 120mm, dat dan weer wel
Of het houden bij een post in het -bbq van de biker-topic.
"This species has amused itself to death"
PaganiProductions

Misschien laat ik hem ook wel standaard 100 mm want we hebben niet veel terrein waarvoor 120 mm echt nodig is als ik nu in de Alpen of zou wonen zou dat misschien een ander verhaal zijn.
95% van mijn rondjes zou gewoon goed te doen met een 100 mm hardtail ze kunnen zelf met een rigid hardtail weet ik uit eigen ervaring.
Gesloten