3D geprinte handvatten

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik blijf zeker met handschoenen rijden, maar ik vind het wel gaaf dat de ts dit doet.
Altijd mooi als mensen wat verder dan gemiddeld gaan om een oplossing voor een probleem te vinden :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Heel erg gaaf project, en hoe cool is het dat je zelf dit kan ontwerpen en printen! :-q
Ik ben ook heel benieuwd naar het koelende vermogen, ik schat je zo'n 75% van het frontale oppervlak af dekt als je de grip vast hebt.
In welke mate je koeling onder het bedekt deel hebt ligt heel erg aan de stroming van de lucht en in hoeverre de luchtkanalen worden dicht geknepen.
Denk je dat de lucht die naast de vingers er in stroomt ook onder de hand terecht komt?
Zou een grotere lucht inlaat naast de wijsvinger aan de stuurpen kant kunnen helpen?
Dan kan je een soort trechter creëren die de lucht via kanalen met meer druk onder de hand kan transporteren.
rossero
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 20 mei 2018, 07:35

Het gaat mij niet zo zeer om de daadwerkelijke luchtstroom, al lijkt het in de eerste tests met de zeshoek wel echt voelbaar. Het is vooral dat klamme handen kunnen drogen aangezien dit normaal volledig opgesloten zit tussen je huid en handvat. Hiervoor heb je denk ik maar minimale luchtstroming nodig.

Ik werk zelf ook in de ligfietswereld en daar wordt ventisit veel gebruikt. Dit is een dik gaas dat op de dichte stoel zit. Normaal krijg je heel erg snel een natte rug op een ligfiets, echter met ventisit vrijwel niet meer dan op een normale fiets bij gelijke inspanning. Dit is niet zozeer door de actieve luchtstroom alswel het feit dat een groot deel van je rug niet is afgesloten van de buitenwereld. Een vrij lage "verversingsgraad" van de lucht in de zitting is dan al voldoende:
Afbeelding

Een licht briesje in je handpalm zou fijn zijn maar het gaat dus echt voornamelijk om het verhelpen van klamme handen die toch wel zorgen voor een verslechterd contact met de fiets.

Wat mij wel opvalt is dat ik op de tracks (meestal dronten, hellendoorn of hoge vuursche) veel mensen met blote handen zie en hier iedereen de voorkeur legt bij handschoenen. Ik heb het wel geprobeerd maar ik heb toch echt meer fietsgevoel/controle met blote handen, ondanks het hogere risico op schaafwonden bij een crash
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

rossero schreef: vr 26 juli 2019, 09:20 Die Oury had ik nog niet gezien nee, wel dat vergelijkbare werden aangeraden! Dus met grote blokken en daar tussen grote geulen. Met normale productiemethoden is dat natuurlijk een goede oplossing omdat je dan stevigheid behoud terwijl je wel goede afwatering hebt. Ik denk alleen dat je met 3D printen een veel constanter oppervlak kan krijgen. Juist met de interne structuur kan je een groot raakvlak combineren met een hoog ademend vermogen, een zachte feel en een sterk oppervlak.
Het is meer dat je met natte handen nauwelijks slipt op het soort rubber dat Oury gebruikt, niet dat ze beter ventileren of zo.



En zou jouw design ook op een andere manier dan printen gemaakt kunnen worden?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

rossero schreef: vr 26 juli 2019, 11:24 Het gaat mij niet zo zeer om de daadwerkelijke luchtstroom, al lijkt het in de eerste tests met de zeshoek wel echt voelbaar. Het is vooral dat klamme handen kunnen drogen aangezien dit normaal volledig opgesloten zit tussen je huid en handvat. Hiervoor heb je denk ik maar minimale luchtstroming nodig.
Ah ok, duidelijk :-q
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi project, en puike skills!
Wel jammer dat je het idee nu al gepubliceerd hebt,
zo wordt wordt het lastig om er geld mee te verdienen :winkie:

Ik ben op de MTB trouwens ook handschoenen drager, altijd lange vingers, in de zomer dunnetjes. Maar waar ik het probleem wel herken is bij RPM of spinning training op de stationaire fiets. Zweet op alles is daar een echte issue als je tenminste goed gas geeft. MIscchien is een fabrikant van die equipment best geintereseerd.

Een vraag, ik ben gebruiker van vooral slim grips, dunne handvatten. Wat is de buitendiameter van deze versie?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
rossero
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 20 mei 2018, 07:35

Heckler40 schreef: vr 26 juli 2019, 14:05
Wel jammer dat je het idee nu al gepubliceerd hebt,
zo wordt wordt het lastig om er geld mee te verdienen :winkie:
Haha, nee, misschien als er interesse is maar omdat dit alleen met 3D printen te maken is kan je er nooit veel van maken en dus niet rijk van worden. Ik niet, maar iemand anders (gelukkig) ook niet. Dan deel ik liever mijn bedenksels en voortgang!

Maar nu eerst een weekje vakantie, daarna weer updates, helaas door het weer niet vandaag nog kunnen testen...
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Om te testen of het misschien iets is kun je het best wel 3d printen. Maar ben bang dat na twee ritjes er aan is.

En het materiaal relaxeert veuls te veel. .
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Kun je ook 2k printen? Dan kun je een harde onderlaag printen die je dan ook met lock on principe op stuur kunt vastklemmen met een dunne “rubberen” buitenlaag voor demping en grip.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Prachtig wat je allemaal kunt maken met die dingen!
Mooi ook om zelf wat te bedenken, en dat gewoon even te printen, testen en gelijk weer aanpassen totdat het perfect is :-q
Sneeuwmonster
rossero
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 20 mei 2018, 07:35

Marke schreef: vr 26 juli 2019, 20:41 Om te testen of het misschien iets is kun je het best wel 3d printen. Maar ben bang dat na twee ritjes er aan is.

En het materiaal relaxeert veuls te veel. .
Ik denk dat je je daar op verkijkt! Ik gebruik veel 3D geprinte onderdelen, ook in het dagelijkse leven. Meestal zelfs van PLA (minst technische materiaal)

Bijvoorbeeld op mijn racefiets (shifteradapters, zadel-bidon houder, heupfles houder, shifterkabel dopjes):
Afbeelding

Hier de shifteradapters, hier komt bij het schakelen een redelijk grote kracht op en ze zitten met een geprinte wig in de buis geklemd:
Afbeelding

En misschien wel de zwaarst belastte, de adapter voor mijn bidonhouder:
Afbeelding

Deze houder hangt aan 3D geprinte onderdelen aan mijn zadelstangetjes, wanneer ik met een bidon op grove ondergrond rij of van stoeprandjes af spring (ik blijf een MTBer) wordt deze echt zwaar, vaak en vermoeiend belast. Maar hij doet het na bijna een jaar nog steeds!

Het materiaal dat ik nu voor de handvatten gebruik is veel sterker en slijtvaster dan het materiaal van hierboven. Dus ik verwacht dat ze misschien wel langer mee gaan dan normale handvatten! (mijn huidige specialized waren na een jaar intensief gebruik al aan het degraderen)

Wat betreft het 2K is dit wel mogelijk, maar ik denk dat het hergebruiken van een kunststof kern met aluminium klemring in dit geval wel degelijker is.
sama schreef: za 27 juli 2019, 09:51 Prachtig wat je allemaal kunt maken met die dingen!
Mooi ook om zelf wat te bedenken, en dat gewoon even te printen, testen en gelijk weer aanpassen totdat het perfect is :-q
Zeker! Ik ben ondertussen weer terug van vakantie, heb een rondje gereden en ben weer verder gaan itereren!

De laatste, met redelijk grote zeskant, werkte goed. Geen klamme handen en op sommige momenten zelfs een licht briesje door de handvatten! Echter kreeg ik na een uurtje agressief rijden een lichte afdruk van de zeskant in mijn hand, ik denk dat je hier op langere termijn last van gaat krijgen.

Vandaar dat ik meteen een nieuwe heb geprint met een veel kleinere zeskant:
Afbeelding

Deze is echt een stuk comfortabeler, je merkt niks van de structuur in je hand, hij lijkt zachter en dempender te zijn dan een normaal handvat en nog steeds geen klamme handen. Het lichte briesje is wel iets minder geworden en ze zijn iets lastiger te printen door de kleinere structuur, maar al met al vind ik ze er nog steeds erg strak uit zien!

Ik heb ook een rondje gefietst met één grove zeskant en één nieuwe en het is echt een wereld van verschil. Persoonlijk ben ik er blij mee zoals ze nu zijn en presteren maar ik ga komende dagen nog wel even kijken of ik een patroon kan bedenken dat net zo comfortabel is maar toch iets netter print.

Ik heb er dus nu een paar keer mee gefietst en voor mij is het echt een uitkomst. Mocht iemand anders interesse hebben in het proberen van een paar dan kan je mij even een pb'tje sturen :-D
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Supergaaf project, waardering hiervoor Rossero! Mooi om te zien wat je verder ook al gemaakt hebt aan onderdelen voor je racer. :-q

Ik ben zelf ook wel een handschoenenrijder zoals meerdere mensen hier ook al aangaven... voor mij voornamelijk ivm het voorkomen van verwondingen. Ik ben nl. ook muzikant en wil mijn handen graag onbeschadigd houden... 8)

Maar zoals ook al gezegd, wellicht is het ook voor handschoendragende bikers nog een goeie optie als het verder ook prettig aanvoelt. Ik rij zelf met ESI grips achtige handvatten (heb ze nu van acros maar da's hetzelfde idee) en die zijn wel helemaal glad, dat vind ik op zich altijd fijn. Maar wie weet voelt de honingraatstructuur van jouw grips ook fijn aan je handen en dempen ze ook net zo goed. Ik ga dit dan ook even volgen. Succes ermee verder!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Hoe kom je bij die link als je geen instagram hebt...? Ik kan hem zonder account niet openen iig.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Wiel-Maat schreef: vr 9 augustus 2019, 12:57
Hoe kom je bij die link als je geen instagram hebt...? Ik kan hem zonder account niet openen iig.
Oh. Geen idee in alle eerlijkheid. Het is iig een filmpje van GMBN waar ze handvaten 3D printen.
Plaats reactie