Drop -> Angst overwinnen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Rayb81 schreef: do 8 augustus 2019, 23:36 Er van af rollen en laten vallen is wel een stuk makkelijker dan met een sprong de drop af, dan maak je het jezelf alleen maar lastiger imo.
zeker, ik ben een groot voorstander van je wieltjes zsm weer aan de vaste grond, is ook de snelste manier vaak :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rayb81 schreef: do 8 augustus 2019, 23:36 Er van af rollen en laten vallen is wel een stuk makkelijker dan met een sprong de drop af, dan maak je het jezelf alleen maar lastiger imo.
Dat geldt dan voor die houten schansen. Kom je onderweg een drop tegen op bijvoorbeeld een Grand Randonnee pad, dan is het vaak wel verstandig iets te liften/hoppen, omdat de 'afsprong' niet geheel vlak zou kunnen zijn... .


Ik geloof niet dat je alles op 1 hoop kunt schuiven... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: vr 9 augustus 2019, 09:35
Rayb81 schreef: do 8 augustus 2019, 23:36 Er van af rollen en laten vallen is wel een stuk makkelijker dan met een sprong de drop af, dan maak je het jezelf alleen maar lastiger imo.
Dat geldt dan voor die houten schansen. Kom je onderweg een drop tegen op bijvoorbeeld een Grand Randonnee pad, dan is het vaak wel verstandig iets te liften/hoppen, omdat de 'afsprong' niet geheel vlak zou kunnen zijn... .


Ik geloof niet dat je alles op 1 hoop kunt schuiven... .
Mwah, de afsprong moet dan wel heel erg "grof" zijn, 9 vd 10 keer werkt de "standaard" techniek prima. Leer eerst zo droppen want het optrekken van je fiets voor een drop zorgt bij veel mindere goden voor onstabiliteit in de lucht of het overshooten vd landing (zeker op GR/Endurotracks wil je zsm weer aan de grond). De timing van een pre-jump op snelheid of op technische trails is best lastig.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Geen vlakke afsprong maar bijv. een boomstammetje op het eind, daar loop ik ook nog altijd mee te k*tten.
Als je er dan gewoon van af rijdt krijgt je achterwiel weer zo'n kleine zwieper omhoog.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als je er meteen achter op een schuin vlak kunt landen, zelfde manier als je een halfpipe in dropt.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Gewoon zo hard mogelijk gaan drops het best :winkie:

Het is alleen nogal tegen je intuitie in om dat te doen, dus ik moet mezelf daar echt mentaal toe dwingen (NIET remmen, NIET remmen, NIET REMMEN in je hoofd!).
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Herkenbaar! :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Al dat gepraat over drop, krijg ik er gewoon trek in:
Afbeelding

Verder heb ik weinig aan toe te voegen kwa techniek of snelheid.
Ik drop het gewoon als het heet is... (drop it like it's hot)
Moovit
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 25 november 2013, 22:10

Heb een fully. Als je dan net voor de rand (van de afgrond...) beide veringen indrukt door je gewicht van hoog naar laag te verplaatsen, blijf je stabiel in de lucht en kom je strak op de grond neer.
Bij een lage drop zou ik zadel naar beneden brengen, en langzaam voorwiel droppen. Fiets onder je het werk laten doen.
--------------------------------------------------------------
Trek Ex 8 (2019)
Trek Ex 8 (2013)
Trek Top Fuel 90 (2003)
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

MVMVML schreef: vr 9 augustus 2019, 12:41 Het is alleen nogal tegen je intuitie in om dat te doen, dus ik moet mezelf daar echt mentaal toe dwingen (NIET remmen, NIET remmen, NIET REMMEN in je hoofd!).
Dus je hebt helemaal geen nieuwe remmen nodig.:bier:
Ja, doei !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Moovit schreef: vr 9 augustus 2019, 15:10 Heb een fully. Als je dan net voor de rand (van de afgrond...) beide veringen indrukt door je gewicht van hoog naar laag te verplaatsen, blijf je stabiel in de lucht en kom je strak op de grond neer.
Dat mag dus niet, dan is het geen drop meer... .



:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Altijd als ik van de grond omhoog krabbel en mijn fiets en mezelf uit de knoop heb gehaald, vraag ik me af: " Was dit nou een drop of een jump"? :-?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, volgens mij heet dat anders :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ad58 schreef: vr 9 augustus 2019, 20:06 Altijd als ik van de grond omhoog krabbel en mijn fiets en mezelf uit de knoop heb gehaald, vraag ik me af: " Was dit nou een drop of een jump"? :-?
En dan heb je de angstaanjagende “Drop van Dorst” nog niet eens gereden. :wink:
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: do 8 augustus 2019, 19:52 Vette sprong Mark! En netjes geland, snap wel dat je full protection ging.
Thanks! Landing had wel iets beter gekund (eerste keer was beter, maar toen was de camera omgevallen door de wind :winkie: ) maar het was voldoende ;)

Toevallig vandaag de meest angstaanjagende drop in Dorst ook nog even gereden :D :

https://www.instagram.com/p/B080DL8C44h/

Daar zit ook wel wat verschil in techniek in... Eerst moeten hoppen voordat je bij de drop aankomt b.v. :P

En fully of niet, ook met een hardtail kun je prima 1,5m droppen:

https://www.instagram.com/p/Bz800MBi19y/

Maar dit topic ging eigenlijk over angst overwinnen :P - Die drop / hop /sprong over dat bosje was de 2e keer dat ik hem deed. De eerste keer viel dus de camera om.
De drop hierboven op de hardtail is de eerste (en enige) keer dat ik er af reed. De meeste videos die ik op insta post zijn vaak van de eerste keer dat ik het doe, ook al zeg ik dat er niet bij :D

Maar wat extra bescherming aantrekken helpt sowieso om bepaalde risico's wat beter af te dekken.
Daarnaast vantevoren goed doorlopen waar je gaat landen, waar je gaat droppen, en een extra check of alles aan je fiets nog goed vast zit helpt sowieso ook.
En uiteraard fit zijn en je niet op laten jagen. Rustig de tijd nemen en pas doen als je er achter staat.
Ikzelf rij bijna altijd alleen, vooral ook om de laatste reden, er is dan niemand die mij afleidt... ;)
Plaats reactie