Beschermende kleding ???

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Senior49
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 4 augustus 2019, 11:22

Hallo;

Ik heb een keer iets gelezen over knie- en/of elleboog beschermers

Hier op de site heb ik er niets over gevonden; maar hoe wordt hier op deze site over gedacht.
Lijkt mij toch niet echt verkeerd... naast de helm

In 't verleden weleens op de grond beland; maar dat is lang geleden, en toen bestond 't naar mijn weten niet

Kan iemand mij hierover wat meer vertellen; of is dit een rare vraag???
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Tsja, bij wielrennen hebben ze helemaal geen bescherming (op helm na), maar bij Downhill MTB-en e.d. zit je vol bescherming, inclusief neck brace, full face helm, harnas etc...
Ik heb alleen de neck brace (nog) niet, maar voor de rest heb ik een beschermende broek, shirt, elleboog en kniebeschermers, all-mountain helm, full face helm, goggles en natuurlijk handschoenen.

Afhankelijk van de omgeving / risico van de feature die ik ga doen, pas ik mijn kleding daarop aan.
Maar, ik rij eigenlijk altijd met minimaal kniebescherming, helm en handschoenen. Knieeen raken vaak als eerste de grond, maar ook je knie tegen je shifter / dropper remote e.d. is geen pretje...

Je kunt bij iedere actie ongelukkig terecht komen, dus doe vooral waar jij je prettig bij voelt.
Beschermende kleding is best duur, maar een tijd niet kunnen fietsen ivm een blessure kost m.i. nog veel meer ;)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hier in NL worden knee- en elbowpads nauwelijks gedragen (tenzij bike/skills park), Nederlands is simpelweg te vlak en de ondergrond vaak relatief zacht. In het buitenland, waar snelheid in de afdaling hoger ligt en stenen, rotsen en minder gepolijste tracks veel meer voor komen, zijn knie- en elleboogbescherming eerder regel dan uitzondering. Het feit is dat de bescherming toch altijd aanwezig is, je voelt het altijd en zeker kniebescherming kan warm, irritant of schurend zijn als je veel moet trappen. Dus als het even kan, liever niet. (al ken ik wel mensen die altijd, incl NL, kneepads dragen)

Er zijn ook veel verschillende vormen en soorten. Van lichte met maandverband gevulde sokken die je enkel over je knie trekt tot en met dikke en zware hard plastic/kevlar voorgevormde kneepads met geintegreerde scheenbeschermers voor het betere downhill-werk. Ondergrond, snelheid en soort van rijden is bepalend welke soort geschikt is.

Dit is de korte samenvatting, er zullen vast wel mensen zijn die beter uitleg kunnen geven.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

TenZNL schreef: ↑vr 9 augustus 2019, 20:42 Hier in NL worden knee- en elbowpads nauwelijks gedragen (tenzij bike/skills park), Nederlands is simpelweg te vlak en de ondergrond vaak relatief zacht.


....Van lichte met maandverband gevulde sokken die je enkel over je knie trekt ...
In dat eerste deel vat je t eigenlijk al heel goed samen volgens mij.

Dat tweede stukje quote moest ik echt ff 2 keer lezen. Ik dacht even dat jij dus maandverband in sokken aan t stoppen was maar toen besefte ik nee je bedoelt gewoon t dunnere soort pads... :D ...en je enkel over je knie trekken leek me ook al wat vreemd maar je bedoelt enkel als in slechts lijkt me. . ;)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik rij trouwens met ION K-Pact kneepads en natuurlijk is het met warmere dagen warmer, maar je kunt ze prima de hele dag dragen, mee omhoog lopen naar beneden rijden, maar net ook rondje Dorst gedaan met die dingen op. Gaat prima.

En volgens mij zijn onze wortels, stenen en bomen net zo hard als in het buitenland. En aangezien de meeste singletracks zo smal zijn, is de kans best groot dat je er juist naast beland. ;)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Senior49 schreef: ↑vr 9 augustus 2019, 20:09In 't verleden weleens op de grond beland; maar dat is lang geleden, en toen bestond 't naar mijn weten niet
Dat zou dan heel lang geleden moeten zijn want bescherming dateert tenminste terug naar de vroege 90's (Dainese is sinds 1992 in mountainbiking actief volgens mij en toen was er al niet zo effectieve bescherming).

Bescherming is altijd een afweging tussen het risico en het (dis)comfort... Tot grofweg ca. 12 jaar geleden was bescherming alleen:
1) plastic platen die oncomfortabel waren, misschien 10min. op hun plaats bleven, .... maar bescherming boden,
2) twee lagen neopreen met verpakkingsfolie er tussen, wat comfortabel was maar nauwelijks bescherming bood
... dus werd het alleen voor gravity disciplines als DH gedragen. Alwaar het voor toeren in gebergte werd gebruikt, werd het alleen aangedaan voor de bewuste afdaling waar het nodig werd geacht en dan weer aan een rugzak, bovenbuis, ... gehangen om naar boven te fietsen.

Toen zijn er eerst beschermers gekomen die een stuk comfortabeler waren maar wel bescherming boden (bijv. 661 Kyle Strait), direct gevolgd door de introductie van high-tech materialen als d3o, sas-tec, ... die flexibel zijn en hard worden bij impact waarmee nog een stap in comfort gemaakt kon worden. En ineens had je dus bescherming waar je wel een dag mee kon fietsen...

Op het zelfde moment zie je "enduro" in schwung komen, fietsen waarmee je een hele dag kunt fietsen maar waarmee je ook uitdagende afdalingen kunt nemen op redelijke snelheid steeds populairder worden tot het punt (later) dat het in bepaalde markten gewoon de standaard is (wat ter plaatse gewoon normaal 'mountainbiken' is zoals je je hier je plaatselijke MTB route rijdt). Daarmee neemt het risico toe en daarmee de vraag naar bescherming.

1+1=2 wat er toe heeft geleid dat bescherming absoluut niet meer een DH en aanverwanten aangelegenheid is en ook niet meer puur daarop gericht: er zijn gradaties in bescherming van minimalistische (de sok van TenZNL) die je niet veel irritanter zijn dan knie/armwarmers maar beperkt beschermen voor het geval je zo onfortuinlijk mocht zijn tot bescherming die ervan uitgaat dat je sowieso toch gaat crashen en dan wil kunnen opstaan, het stof afkloppen en verder rijden.

Tja, Nederland...
Mark-V schreef: ↑vr 9 augustus 2019, 22:20En volgens mij zijn onze wortels, stenen en bomen net zo hard als in het buitenland. En aangezien de meeste singletracks zo smal zijn, is de kans best groot dat je er juist naast beland. ;)
Ein klares Jein!

Vanzelfsprekend zijn onze wortels, stenen en bomen net zo hard, alleen...
1) om een grote kans te hebben op stenen te vallen kun je het beste gewoon op de weg blijven in Nederland, waar de kans dat je valt dan weer gering is wanneer je het niet echt opzoekt.
2) we hebben wortels maar niet of nauwelijks op een sterk hellend vlak, in offcamber bochten, etc... Als ze er super verraderlijk bij liggen kun je gewoon voordien zonder problemen snelheid minderen en zit je niet met probleem dat je op gladde wortels zelf je snelheid moet controleren met een hoge kans ofwel weg te glijden ofwel ongecontroleerd het volgende deel in gekatapulteerd te worden. Wat nogal een significant verschil is...
3) juist in Nederland kun je bijna overal van de track afrijden zonder echte gevolgen, zolang je het tussen de bomen doet. In bergen heb ik toch aanzienlijk slechtere ervaringen met naast de track belanden: 10~20m naar beneden tuimelen, dermate steil dat boomknuffelen de enige manier is om ueberhaupt te remmen (tip: type kleine kerstboom indien aanwezig!). Dan is het vaak interessanter om je bewust naar te laten vallen (veelal op stenen) dan de afgrond in te sturen, bij bijv. manoeuvreren met lage snelheid kun je je vaak wel tegen de berg laten als je een krappe bocht niet haalt, wielen van een steen glijden, etc...

In Nederland ga je dat zeker op uitgezette routes eigenlijk niet tegenkomen en is de kans dat je valt doordat je voorwiel zich in mulzand ingraaft aanzienlijk hoger... Waarmee de behoefte beschermers te dragen ook anders is.


Als ik in de Ardennen van de uitgezette routes (of dat bordjes of toertocht is) afwijk en m'n eigen route volg, draag ik in de regel toch kniebeschermers en iets van rugprotectie...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik heb gisteren na lange tijd nog s een keer rondje Dorst gedaan, maar ook daar zitten voldoende stompjes, stronken en bomen in de weg als je toevallig net daar ten val komt.
Natuurlijk valt het sarmen met je rijstijl, en aangezien die van mij wat speels is, en ik dus wat meer risico neem dan de gemiddelde fietser, hou ik daar rekening mee.
Toch ben ik nog nooit gecrashed, terwijl er mensen zijn die bija iedere rit wel een keer crashen. En zolang je niet ctashed heb je je bescherming natuurlijk niet nodig ;)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Prima, maar ga dat nou niet als advies aan mensen meegeven want de kans dat kniebeschermers je op een crash in Nederland helpen is nihil. Als het gaat om blessures voorkomen dan zou je bijna zeggen dat een shirtje met lichte borst en schouderbescherming het meest logisch is, maar dat draagt niemand. Dat beschermt je namelijk het best tegen je eigen fiets als je over het stuur gaat.

In de Ardennen draag ik altijd kniebeschermers, een rugtas met bescherming en een shirt met schouderpads. Kniebescherming is een beetje de standaard voor trails met stenen. De Fox enduro pro lijn is bijvoorbeeld een fantastische compromis tussen comfort en bescherming voor het typische "trail" rijden.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Makkelijk schreef: ↑za 10 augustus 2019, 07:49 Prima, maar ga dat nou niet als advies aan mensen meegeven want de kans dat kniebeschermers je op een crash in Nederland helpen is nihil. Als het gaat om blessures voorkomen dan zou je bijna zeggen dat een shirtje met lichte borst en schouderbescherming het meest logisch is, maar dat draagt niemand. Dat beschermt je namelijk het best tegen je eigen fiets als je over het stuur gaat.

In de Ardennen draag ik altijd kniebeschermers, een rugtas met bescherming en een shirt met schouderpads. Kniebescherming is een beetje de standaard voor trails met stenen. De Fox enduro pro lijn is bijvoorbeeld een fantastische compromis tussen comfort en bescherming voor het typische "trail" rijden.
Maar ga ook niet vertellen dat je in NL niet ongelukkig kunt vallen. Het valt helemaal samen met je eigen rijstijl :bier:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nee, maar dat kan met een opoefiets op de weg naar de supermarkt ook al. :roll:

Is dit nu discussieren om te discussieren of is Tjibiti je andere account? :kiss:
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

In Nederland zijn we sowieso wat vrijer qua bescherming. Hoeveel mensen dragen hier een helm bij het fietsen op de weg? Die zijn op 1 hand te tellen. In het buitenland is dit al heel anders. Natuurlijk zijn de routes hier veel minder uitdagend dan elders, maar lelijk vallen kan natuurlijk overal.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Mark-V schreef: ↑za 10 augustus 2019, 07:28 Toch ben ik nog nooit gecrashed, terwijl er mensen zijn die bija iedere rit wel een keer crashen. En zolang je niet ctashed heb je je bescherming natuurlijk niet nodig ;)
Hier zit een kleine tegenstrijdigheid in je verhaal:
1) Ik, Mark V, rij speels in Nederland dus ik draag protectie.
2) Toch ben ik nog nooit gecrashed
3) Zolang je niet crashed heb je je bescherming natuurlijk niet nodig

Ik hoor tot de categorie die nog al eens ongecontroleerd van de fiets wil afstappen. Bijna nooit in NL maar meestal in het buitenland. Hooguit in NL een pijnlijke ribbenkast naar aanleiding van een gevalletje overstuur door overmaat aan grip op de perfect onderhouden Nederlandse MTB tracks waarbij je uiteindelijk boven op je stuur landt.

Gelukkig heb ik op dit forum mogen leren dat talent niet bestaat en dat als je maar genoeg filmpjes kijkt je skills zich vanzelf ontwikkelen. Op deze stormachtige dag maar eens de hele dag filmpjes kijken van mensen die niet vallen. :bier:

Voor TS: risico = kans*gevolg. Om een risico in te schatten moet je dus naar beide kijken. Een grote kans met een klein gevolg kan minder erg zijn dan een kleine kans op een groot gevolg. Zo dragen we allemaal een helm omdat de gevolgen van hoofdletsel permanent en ingrijpend kunnen zijn. Terwijl de kans op hoofdletsel op zich niet heel groot is omdat je schedel zelf al een behoorlijke stevige helm is.

Een keertje je knie of je elleboog bezeren? Schrammetje hier of daar? Tja, een klein ongemakje hoort bij elke sport.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Benji83 schreef: ↑za 10 augustus 2019, 10:08In Nederland zijn we sowieso wat vrijer qua bescherming. Hoeveel mensen dragen hier een helm bij het fietsen op de weg? Die zijn op 1 hand te tellen. In het buitenland is dit al heel anders.
Ook daarin kun je meenemen dat:
1) de fietsinfrastructuur in Nederland tot de beste ter wereld behoort en je op de meeste plaatsen niet ineens 40~50 rijdt wanneer je je trappers stilhoudt en van je remmen afblijft,
2) automobilisten enigszins rekening met je houden omdat ze zelf ook fietser zijn in plaats van regelrechte aanslagen op je plegen,
3) helmen volgens onderzoek zelfs deels zelfs een averechts effect hebben omdat automobilisten meer risico nemen vs. fietsers met helm dan zonder helm (kans op letsel neemt af, maar de kans op een ongeluk toe).
Joepie de schreef: ↑za 10 augustus 2019, 10:15Op deze stormachtige dag maar eens de hele dag filmpjes kijken van mensen die niet vallen. :bier:
Mag ik RedBull.tv/live hedenmiddag aanbevelen. Ik kan niet garanderen dat je geen valpartijen gaat zien, maar diegenen die erop blijven zitten zijn ongetwijfeld een boost voor je skills!
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

cheeta schreef: ↑za 10 augustus 2019, 10:31
Benji83 schreef: ↑za 10 augustus 2019, 10:08In Nederland zijn we sowieso wat vrijer qua bescherming. Hoeveel mensen dragen hier een helm bij het fietsen op de weg? Die zijn op 1 hand te tellen. In het buitenland is dit al heel anders.
Ook daarin kun je meenemen dat:
1) de fietsinfrastructuur in Nederland tot de beste ter wereld behoort en je op de meeste plaatsen niet ineens 40~50 rijdt wanneer je je trappers stilhoudt en van je remmen afblijft,
2) automobilisten enigszins rekening met je houden omdat ze zelf ook fietser zijn in plaats van regelrechte aanslagen op je plegen,
3) helmen volgens onderzoek zelfs deels zelfs een averechts effect hebben omdat automobilisten meer risico nemen vs. fietsers met helm dan zonder helm (kans op letsel neemt af, maar de kans op een ongeluk toe).
Joepie de schreef: ↑za 10 augustus 2019, 10:15Op deze stormachtige dag maar eens de hele dag filmpjes kijken van mensen die niet vallen. :bier:
Mag ik RedBull.tv/live hedenmiddag aanbevelen. Ik kan niet garanderen dat je geen valpartijen gaat zien, maar diegenen die erop blijven zitten zijn ongetwijfeld een boost voor je skills!
Het was ook meer bedoeld als: we zijn hier niet zo gewend aan bescherming. Ik zie op de mtb routes hier in de buurt ook genoeg mensen in een spijkerbroek en zonder helm fietsen.
Natuurlijk is fietsen hier veel veiliger dan elders, gelukkig wel!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Joepie de schreef: ↑za 10 augustus 2019, 10:15
Mark-V schreef: ↑za 10 augustus 2019, 07:28 Toch ben ik nog nooit gecrashed, terwijl er mensen zijn die bija iedere rit wel een keer crashen. En zolang je niet ctashed heb je je bescherming natuurlijk niet nodig ;)
Hier zit een kleine tegenstrijdigheid in je verhaal:
1) Ik, Mark V, rij speels in Nederland dus ik draag protectie.
2) Toch ben ik nog nooit gecrashed
]3) Zolang je niet crashed heb je je bescherming natuurlijk niet nodig
#3 was sarcastisch bedoeld, voor het geval je het niet door had :winkie:

Ik heb sporten gedaan waar ik iedere 2-3 weken wel met een nieuwe blessure thuis kwam en daardoor weken lang niet fatsoenlijk kon trainen.
Dat was inherent aan de sport, en bescherming had je daar niet voor.
Toch voelt het een stuk fijner om nu gewoon 6-7 dagen per week op de fiets te kunnen stappen, steeds mijn grenzen te kunnen verleggen, en mocht het een keer voorkomen dat ik crash, dat ik dan de grootste risico's met mijn bescherming heb afgedekt. ;)
Plaats reactie