Advies fiets voor beginner voor Alpen Cross.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Herbert82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 10 augustus 2019, 08:18

Hallo,

ik ben nieuw hier en op zoek naar advies m.b.t. aan te schaffen fiets. Ik heb echt al veel gezocht op google, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb nog nooit op een MTB gezeten, en sowieso al een eeuwigheid niet meer gefietst. Ik kwam via wat doorklikken op youtube toevallig uit op een reisverslag van een zogenaamde Alpen Cross met de mountainbike. Dit heeft mij enorm gefascineerd. Tot nu toe associeerde ik mountainbiken eigenlijk vooral met racen door de modder. :roll: Maar met een fiets echt de bergen in op een single track lijkt me geweldig. In ieder geval, geïnspireerd door de youtube wil ik nu in de zomer van 2020 ook zo'n tocht maken.
Daarvoor heb ik natuurlijk allereerst een fiets voor nodig. :-D

Er is echter zó veel keuze , dat ik het spoor een beetje bijster ben. Welke fiets zou hier voor geschikt zijn?
Budget liefst onder de 1500 euro, max 2000 euro, als dat mogelijk is. Fiets moet wel degelijk zijn, voor berijder van rond de 100 kilo.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zou iets van een Long Travel Hard Tail (LTHT) pakken. Betaalbaar, sterk en gemoedelijk. Ideale fiets om mee te beginnen en prima voor een Trans Alp.

Meestal wordt je niet over de meest extreme paden gestuurd bij dat soort ritten. Hoewel ook achtervering op dat soort tochten (en voor een beginner!) wel lekker is, valt zo een fiets nu iets buiten je budget.


Kijk bijvoorbeeld naar een Kona Honzo.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi doel, goed plan :-q
Maar houd er wel rekening mee dat je, voordat je die berg over fietst, je heel wat moet "racen in de modder", trainen dus. Dat moet waarschijnlijk in NL gebeuren, maar ook een paar weekenden in de Ardennen is aan te raden.

De fiets die Lars aan raadt, een LTHT, is denk ik een goeze keuze. (ik rijd zelf ook een LTHT)
Voordeel van een LTHT is het ontbreken van achtervering.
Je mist dus extra investering bij de aanschaf, extra onderhoud naderhand en vooral extra kans op problemen.
Ik heb fietsen met achtervering gehad en in de Alpen gefiets.
Uiteindelijk woog (voor mij) het extra comfort niet op tegen de extra problemen die achtervering met zich mee bracht.
Nu verhuisd naar het buitenland, waar ik nog steeds rondhobbel op mijn hardtails.

En binnen jouw budget wordt het sowieso lastig een fatsoenlijke degelijke fiets te vinden met achtervering.

LTHT=Long Travel Hard Tail. Een hardtail met veel voorvering.
Binnen die klasse is de genoemde Kona een betaalbare optie.
Maar soms komen er ook leuke 2e handsjes voorbij.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Herbert82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 10 augustus 2019, 08:18

Bedankt voor jullie adviezen. Ik had nog niet eerder gehoord van een long travel hardtail. Wel van een hardtail natuurlijk, maar niet van een long travel. Wat zijn daat specifiek de voordelen van?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Fully is ook mogelijk, bv een zeer geschikte Canyon Neuron, allround 130mm trailbike.
Neuron 7.0 a 1999,-, https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ngroesse=M.
In maat XL in september al leverbaar.
Er is zelfs nog een goedkopere versie.
Klimt en daalt zeer goed.

Hoe technisch wordt je transalp, is ook een beetje de vraag. Als beginner zal het wel ‘XC’ worden, dus zonder zware downhills.
Dat lukt met alle hardtails, LTHT’s en fully’s tot pak en beet 120-130mm wel.
Dropperpost voor het zadel is een vette pre!! Daalt zoveel makkelijker en leuker af, al helemaal op een HT.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Nu: nog nooit op een mtb gezeten
Volgend jaar: Alpencross doen

Dat past niet bij elkaar. Je mist: ervaring, conditie, stuurvaardigheid en nog meer ervaring.

De meeste mensen bouwen het op. Heuvelrug, Mergelland, Ardennen, Vogezen, Jura, Alpen.
Dat duurt een paar jaar en daar is een goeie reden voor.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Ligt eraan... stel, hardloper die 20-40km aankan, technisch en sportief is aangelegd... ik heb zo’n hardlopende zwager ‘die mee moest op Transalp’, ipv de jaarlijkse snowboardtrip. Had nog nooit op een MTB gezeten, fietste verder ook niet. Was bijna 50.
Heb online een fiets voor ‘m besteld (Grand Canyon), online kleding besteld en een helm, een camelbak... allemaal bij ‘m thuis laten bezorgen... Is 5x op die fiets techniek komen oefenen in Zuid L... en reed in 6dg van Mittenwald naar Meran :winkie: . Gewoon in de middenmoot :tong . Is wel een sportief typetje (van ongeveer 1,95 x 95kg)... Moest ook opbouwen, maar deed dat razendsnel, door zijn goede duurbasis en technische aanleg.
Andere fietsmaat, achter in de 40, vroeger gefietst. 26” Rockhoppertje ingeruild voor een Scott Spark, na 1,5 jr mee op Giro Dolomiti, 2 jaar later Tour de Mont Blanc. Georganiseerde 6-daagse Transalps, met Vasa Sport in dit geval... Dan hoef je alleen nog maar 6 dagen te trappen... reis, bagagetransport, gids, alles is geregeld. Niveau groen, elke dag 1000-1200hm fietsen, is dan best haalbaar na een jaar trainen. Gewoon beginnen met een niet te zware Transalp).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

bert l. schreef: za 10 augustus 2019, 16:15 Nu: nog nooit op een mtb gezeten
Volgend jaar: Alpencross doen

Dat past niet bij elkaar. Je mist: ervaring, conditie, stuurvaardigheid en nog meer ervaring.

De meeste mensen bouwen het op. Heuvelrug, Mergelland, Ardennen, Vogezen, Jura, Alpen.
Dat duurt een paar jaar en daar is een goeie reden voor.
Hallo, het is geen solo-zeezeilen wat we hier doen. Een alpencrossing aangepast op je niveau en mét goede begeleiding kan prima en dan is een LTHT inderdaad een optie en wat je overhoudt investeren in een clinic en goede fietskleding.

Wel even wat tochten maken om te wennen aan meerdere uren in het zadel. Gaaf plan, doen!!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Daarom zei ik al.
Er moet veel getraind worden, en dat zal in de polder moeten gebeuren. In weer en wind, in modder of mul zand.
Het kan wel, maar het is niet allemaal rozegeur en maneschijn.
Net als schilderen.
Het aanbrengen vd laatste verflaag is de laatste stap van een lang proces, en zeker niet de enige stap.
Schuren, plamuren, schuren gronden, schuren lakken enz.
Als onze TS daadwerkelijk zn doel nastreeft en bereikt, dan denk ik ook dat een Neuron te licht geschut is. Die scheurt voordat TS in de Alpen is...
(jaja, roep maar, ik ben een pessimist)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Herbert82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 10 augustus 2019, 08:18

Wat betreft conditie en sportieve aanleg, die zijn beide waardeloos.
Maar waar een wil is, is een weg denk ik dan altijd maar.
Ik heb aardig wat reisverslagen op YouTube gezien, waar ik zelfs kinderen zie die vanuit Beieren naar de Dolomieten fietsen.


Over mijzelf. Ik ben 36 jaar, en heb al jaren niet meer gesport. Als gevolg daarvan weeg ik nu bijna 120 kilo.
Drukke baan, en de sleur van het dagelijks leven hebben hier toe geleid, al zijn dat eigenlijk slechte excuses natuurlijk. :roll:

Het bekijken van die fietstochten door de Alpen hebben mij geïnspireerd het roer om te gooien. Als ik ergens écht voor ga lukt dat vaak ook wel. Ik heb een jaar de tijd. Ik wil eerst eens een fiets kopen en minimaal 3 dagen in de week naar mijn werk fietsen (34km retour). Dit i.c.m. met aangepast voedingspatroon zullen de aantal kilo's wel snel doen dalen. Dan van liever lee in de weekenden mtb-routers in de buurt er bij gaan pakken. En mocht ik denken dat ik er over een jaar nog niet aan toe ben, dan ga ik in de zomer op mtb vakantie in de Harz of zo, als tussenstap, en doe ik de alpencross gewoon in 2021.

Terug naar de fiets. De Kona Honzo werd hier genoemd. Ik was benieuwd naar wat andere alternatieven, maar als ik zoek op internetsites die mtb's aan bieden kan ik nergens filteren op de category long travel hardtail. Is deze term niet gebruikelijk in Nederland? Hoe weet ik dan welke fiets een LTHT is?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een LTHT is een HT met 140mm / 160mm veerweg, een sterk frame en een lompe uitrusting. Geen lichtgewicht XC fiets. Maar wel een fiets die heel veelzijdig is.
Bedacht door de Engelse om zonder al te grote kosten trails te kunnen rijden onder minder goede omstandigheden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Een gewaarschuwd en geïnformeerd mens telt voor twee. Met een goede voorbereiding vanaf heute komt het vast goed.

(En je wilt niet weten hoeveel absolute beginners er rond Amerongen door de brandweer of de ambu op een brancard uit het bos gehaald worden. Joh, ik kan toch fietsen, dus dan kan ik toch ook in het bos fietsen, niet dan, wel toch, nou dan)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Herbert82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 10 augustus 2019, 08:18

bert l. schreef: za 10 augustus 2019, 20:43 Een gewaarschuwd en geïnformeerd mens telt voor twee. Met een goede voorbereiding vanaf heute komt het vast goed.

(En je wilt niet weten hoeveel absolute beginners er rond Amerongen door de brandweer of de ambu op een brancard uit het bos gehaald worden. Joh, ik kan toch fietsen, dus dan kan ik toch ook in het bos fietsen, niet dan, wel toch, nou dan)
Bedankt voor de waarschuwing, wat raad jij aan? Ik heb geen vrienden die mountainbiken waar ik het dus van kan leren. Ik heb een vriend die vrij wel op de racefiets zit, maar die heeft geen interesse in MTB helaas.
Maar als ik gewoon rustig begin, kan er niet veel mis gaan? En wat moet de brandweer in het bos? :o
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bert l. schreef: za 10 augustus 2019, 20:43 Een gewaarschuwd en geïnformeerd mens telt voor twee. Met een goede voorbereiding vanaf heute komt het vast goed.

(En je wilt niet weten hoeveel absolute beginners er rond Amerongen door de brandweer of de ambu op een brancard uit het bos gehaald worden. Joh, ik kan toch fietsen, dus dan kan ik toch ook in het bos fietsen, niet dan, wel toch, nou dan)
Je moest eens weten wat er de Alpen allemaal over komt zetten... En op wat voor een fietsen...


Nu maken de meeste Trans Alpen niet echt gebruik van de extreme paden. Dus als je je remmen weet te vinden en je enigszins op de juiste fiets zit (en je tempo een beetje aan past), dan kom je een heel eind.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Herbert82 schreef: za 10 augustus 2019, 21:20 Maar als ik gewoon rustig begin, kan er niet veel mis gaan?
Verstandig is wel om in het begin een clinic mee te pakken. Je leert dan je fiets goed onder controle te krijgen.

Bert heeft wel een punt. Als je in Oostenrijk, Zwitserland of Canada met mountainbiken begint, dan ga je eerst op cursus, net als met skiën. Dat is hier minder gebruikelijk. Maar het vraagt om een stuk meer fietsbeheersing dan wielrennen. Het terrein en de uitgezette routes worden steeds extremer en zomaar even gaan mountainbiken kan tegen vallen. Zelfs in Nederland!


(De brandweer moet de brancards uit het bos krijgen, want de ambulance kan zo ver het bos vaak niet in!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie