Fully opvolger van mijn HT

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Hallo,
Het is tijd geworden dat mijn Cube LTD Race opgevolgd gaat worden door een nieuwe fiets. Mijn keuze valt sowieso op een trailfully, maar welke.........
Wat voor rijder ben ik?
- Liefhebber van snelle en bochtige singletracks, liefst bergaf.
- Ik vind van mezelf dat ik voor een 40-jarige best wat skills bezit, in de zin van sprongetjes, drops, TTF's, maar dus ook stuurwerk (heb jaren aan BMX gedaan, doe dat nu nog soms, ga jaarlijks naar Bikepark Winterberg waar ik met de huurfiets ook met redelijk tempo van de DH ga, ben recent voor het eerst in Livigno geweest, daar in trailpark alles gefietst en in Bikepark alleen de zwarte DH met grotere jumps niet).
- Ben wel 90+ kg.
- Ik ben niet van de gemiddelde snelheid. Als ik een vlakke route rij (in mijn omgeving bijvoorbeeld Hardenberg of Staphorst), dan zit ik voor een hele route op plaats 750 van 1000, maar op de singletrack segmenten van bijv. Hellendoorn is dit eerder 100 van 1000, waarbij ik het gevoel heb aan de max van mijn fiets te zitten.

Ik zoek:
- Een nieuwe fiets met een budget van eigenlijk max 2000, maar kan voor een goede koop tot €2250 worden opgerekt (en niet hoger!).
- Een trailfully dus, veerweg 120-140mm.
- Fiets nu op een 29er, heb in Livigno op 27,5 gefietst, heb geen overduidelijke voorkeur maar neig naar een 29er (het meeste gebruik toch in NL, dus in mijn ogen handiger).
- Ik zal dus voor 90% in NL fietsen, maar zal ook de fiets willen kunnen gebruiken in Ardennen of Alpen (maar voor Bikeparken zal ik een fiets gaan huren).
- Geen voorkeur voor RS of Fox vering, of voor Shimano of SRAM afmontage. 1x 12 beviel wel in Livigno, maar 2x is ook prima.
- Geen directe voorkeur voor LBS of online.
- Onderdelen kunnen later wel een upgrade krijgen. Bijv. een SLX achterderailleur kan op termijn vervangen worden voor een XT. Frame, wielen, vork en demper wegen dus zwaarder.

Opties tot nu toe:
- 2e hands YT Jeffsy AL Base (2018): https://www.yt-industries.com/en/detail ... tegory/509
- Nieuwe Canyon Neuron AL 7.0: https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ngroesse=M
- Nieuwe Specialized Stumpjumper ST 29: https://www.specialized.com/be/nl/mens- ... 9/p/154262

Geen Cube Stereo, mijn fietsmaat heeft die en vond hem eigenlijk niet zo heel fijn rijden... Canyon en Specialized zijn 130mm, de Jeffsy is 140mm. Qua looks geen directe voorkeur (was het de Jeffsy 29 CF Comp geweest, dan was het duidelijk, maar ja 3300......)

Vragen aan jullie:
- Wat zou gezien mijn wensen een handige en passende fiets zijn?
- Wat zijn in de genoemde prijsklasse alternatieven? 2e hands mag ook.
- Nog andere tips?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Stuntjumper ST is 120mm.
Los daarvan wel een echte trailfully door frame, dus inderdaad 3 erg soortgelijke fietsen met wat verschil in afmontage.

Afmontage Speci steekt flink af tegen de canyon en yt.. qua afmontage vind in de jeffsy die nu wordt verkocht een no brainer maar weet niet wat ze er in 2018 op deden.
Waar woke is, is vuur
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Jeffsy: SRAM Guide remmen, GX 1x 12, Fox performance voorvork, RS Monarch Rct3, Raceface crank, Fox transfer dropper post.
Stumpjumper: volgens spec list wel zeker 130mm voor, weliswaar Recon.

Een overzicht:
Jeffsy Neuron Stumpjumper
Voorvork FOX 34 Performance 150mm Fox 34 Rhythm 130mm RS Recon RL 130mm
Demper RS Monarch RCT3 140mm Fox Float DPS 130mm X-Fusion 02 120mm
Remmen SRAM Guide Shimano MT400 Tektro Gemini
Wielen ?? Mavic XA Specialized
Crank Race Face Truvativ 30T SRAM NX
Voorderailleur - - -
Achterderailleur SRAM GX SRAM GX Eagle Shimano SLX
Shifters SRAM GX SRAM NX Eagle Shimano SLX
Dropper Post Fox Iridium dropper Geen
Cassette SRAM GX 12st 11-50 12st SRAM 10-50 12st SunRace 12st 11-46
Gewicht ? 13,40kg ?
Laatst gewijzigd door drpaul op zo 11 augustus 2019, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Misschien eens gluren in de tuin van superrob.

viewtopic.php?f=20&t=142915
Ja, doei !
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Joepie de schreef: zo 11 augustus 2019, 11:56 Misschien eens gluren in de tuin van superrob.

viewtopic.php?f=20&t=142915
Mooie fietsen, maar of te groot en/of te veel veerweg voor mij helaas.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Heb vandaag de YT Jeffsy gekocht, reed heerlijk bij proefritje. Komende week veel droog weer, dus denk dat er wat kilometers aan zitten te komen :D
Plaats reactie