Moderne Geo & Snelheid voor fietskeuze

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Wulip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 11 augustus 2019, 11:49

Hallo Allen,

Na een aantal maanden op het forum mee te hebben gelezen, toch maar de gedoodverfde beginnersvraag: welke fiets. En dan in het bijzonder, welke geo.

Ik heb in het voorjaar een start2bike clinic gevolgd om eerst te kijken of de sport iets voor me is. Een fiets kon ik van de trainer lenen, maar die is ongeveer anderhalve kop kleiner. Dit mocht de pret niet drukken, iedere keer een dikke grijns tijdens het fietsen.

Nu ben ik eigenlijk wel zover om zelf een fiets aan te schaffen. Ik ben 1.98 en weeg 85 kg. Mij bovenlichaam is relatief lang, dus ik zoek eigenlijk een fiets met voldoende reach. Bij de lokale fietsenmakers heb ik gereden op:

Cuba reaction 21 inch / voelde te klein aan.
Specialized Rockhopper Pro 1x in de maat XL, reach 462, bovenbuis 648, balhoofdhoek 69,8 / stuurde prima, xxl was niet op voorraad maar zou volgens de fietsenmaker te groot zijn. Moeilijker de bocht om te krijgen.
Trek Pro-Caliber 6 in de maat xl, reach 457, bovenbuis 659, balhoofdhoek 69,5 / stuurde ook prima, voelde iets minder direct aan.
Scott scale 960 xxl, reach 481, bovenbuis 670, balhoofdhoek 69,5/ fietst oké, ik had het idee dat ik met de Trek en Specialized beter kon sturen.

Daarnaast staan in het lijstje nog:
Grand Canyon 7.0, niet op gefietst, maar reach 475, bovenbuis 664, balhoofdhoek 68,5
Cannondale Trail 1 of 2 (2020), reach 492, bovenbuis 685, balhoofdhoek 68,5


Op het forum lees ik regelmatig dat lange mensen vaak op te kleine fietsen zitten, in hoeverre is het wennen aan een langere fiets? Zijn er ook forumleden die bewust voor een kleinere frames maat hebben gekozen om beter te kunnen sturen?

Daarnaast vraag ik me bij de Canyon en Cannondale af in hoeverre deze moderne geo de snelheid beperkt?

Ik wil graag fietsen in de buurt van Markelo, Holten, Rijssen en Twickel. In de toekomst gaat de fiets mee naar het buitenland.

Alvast bedankt!
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Als je een echt grote fiets zoekt misschien eens een Kona in de maat XL proberen.
Heb zelf een XL Kahuna, die is echt ruim.

Groet, Jan
Wulip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 11 augustus 2019, 11:49

Bedankt voor je tip, wat ik ervan begrepen heb heeft de nieuwe honzo inderdaad flink veel reach.
Ik heb helaas geen dealer in de buurt om proef te rijden. Daarnaast ben ik een beetje huiverig voor t gewicht.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Even iets verduidelijken over het begrip -of beter de maat- "reach" van een fiets, want ik krijg de indruk dat die niet helemaal correct gebuikt wordt.

Reach kun je definiëren als de horizontaal gemeten afstand van de trapas tot de bovenkant van de balhoofdbuis. Dat zegt dus eigenlijk helemaal niet zoveel over hoe ver je stuur van je af staat... Want daar komt uiteraard de stuurpenlengte nog bij, en als je een zitbuis hebt die erg achterover staat komt je zadel ver naar achteren te staan. Ook dat zorgt voor een grote afstand zadel-stuur. Die "grijp-afstand" wordt soms ten onrechte reach genoemd, begrijpelijk, maar incorrect.

Simpel uitgelegd is de reach een maat die een goede indicatie geeft over hoe lang een fiets voelt als je op de pedalen staat. Hoe lang een fiets voelt als je erop zit wordt meer gedefinieerd door de horizontaal gemeten bovenbuislengte. Zeker bij een hardtail zonder hele exotische framevormen (sommige fullys zijn zo "krom" gevormd dat je alleen met virtuele maten kunt meten :-D ).

Een fiets met lange reach geeft bij steile afdalingen minder snel het gevoel over je stuur te duikelen. Maar vraagt in het bochtenwerk iets meer "body language", je moet (nog) meer met je lijf over de fiets bewegen, je gewicht verplaatsen om snel te kunnen sturen. Een flauwere balhoofdhoek geeft dat effect ook, meer reserves steil bergaf en op hoge snelheden, maar wat meer werken om rap de hoek om te gaan.

Een iets kortere fiets (reach) laat zich wat makkelijker op en neer gooien maar zal wat minder reserves hebben in steil en technisch terrein.

Dit is wel versimpeld, want hoe een fiets voelt met sturen hangt van meer factoren af, de wielbasis, achtervorklengte en hoe jouw eigen gewicht over de fiets verdeeld is (uiteraard mede door die geometriecijfertjes bepaald).

Als je gaat proefrijden kun je natuurlijk wat finetunen met oa de stuurpenlengte. Maar hou in de gaten dat je niet teveel afwijkt van wat voor die fiets gangbaar is. Op een trailbike die met een 50mm pen geleverd wordt hoort geen 100mm stuurpen. Heb je die toch nodig om goed te kunnen zitten is die framemaat gewoon te klein.

Ik denk dat de geometrie heel weinig invloed heeft op hoe snel je bent op een NL rondje, misschien wat extremen daargelaten. Je went aan elke fiets, en eenmaal gewend aan de fiets die in eerste instantie wat sloom leek te sturen zal die andere -lekker wendbare- fiets ineens onprettig nerveus aanvoelen.
Loodzware banden met tractorprofiel zullen je in NL wel wat afremmen, of in elk geval zal het lijken dat. je extra hard moet werken om je record te evenaren. Op vakantie in het buitenland telt dat meestal niet, dan wil je grip genoeg om overal vanaf te kunnen rijden en liefst zonder veel lekke banden :)

Maar goed, lekker nog wat proefrijden en ga gewoon op je gevoel af. Maar vermijdt rare kunstgrepen om goed op een fiets te kunnen zitten, dus geen extreme stuurpennen, zadels op de uiterste stand, dat soort dingen. Dat zijn indicaties voor een verkeerde framemaat.
En soms zit je op een bepaalde fiets gewoon het lekkerst, stuurt-ie meteen super. Prima, maakt kiezen makkelijker ;-)
(en andersom komt ook voor, dat je je draai er niet op kunt vinden. Afstrepen dan, daar ga je nooit blij mee worden).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Wulip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 11 augustus 2019, 11:49

Duidelijk verhaal, Thanks! :-q Ik heb me dan denk ik iets te veel laten leiden door de reach van de fiets.

Blijft een lastig iets, dat tien minuten proeffietsen bij de LBS’ parkeerplaats en er vervolgens kaas van maken. De enige afdaling die daar te vinden is, is van de stoep op de straat. :wink: Anders gezegd. Het meeste fietst voor mij dan prima.

Zijn er nog bepaalde zaken tijdens het proeffietsen waar je dan wel even op moet letten om tot een juiste maat te komen?
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Wulip schreef: zo 11 augustus 2019, 22:56 Duidelijk verhaal, Thanks! :-q Ik heb me dan denk ik iets te veel laten leiden door de reach van de fiets.

Blijft een lastig iets, dat tien minuten proeffietsen bij de LBS’ parkeerplaats en er vervolgens kaas van maken. De enige afdaling die daar te vinden is, is van de stoep op de straat. :wink: Anders gezegd. Het meeste fietst voor mij dan prima.

Zijn er nog bepaalde zaken tijdens het proeffietsen waar je dan wel even op moet letten om tot een juiste maat te komen?
Ik ben geen specialist, maar de dingen die ik in het verleden altijd deed:
Balans naar voren, naar achteren, naar links en naar rechts.
Even op de pedalen gaan staan en flink aanzetten.
Hard aanzetten en hard remmen.
Achtjes fietsen.

Beetje basic dingen dus. Je kunt in zo'n beperkte proefrit natuurlijk niet alles proberen, dus het beste er van maken en hopen dat je een goed beeld krijgt.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik denk dat het allemaal wel goeie fietsen zijn. Ik heb zelf een rockhopper pro maat m en ben 175 m . Ik moest in het begin even wennen aan 29 inch maar zou nu nooit meer anders willen en stuurt heel strak. Het is een hele fijne fiets ik heb ook geen last meer van rugklachten wat ik op mijn giant wel had. Afmontage ook dik voor elkaar als je geen pro bent.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wulip schreef: zo 11 augustus 2019, 11:52 Specialized Rockhopper Pro 1x in de maat XL, reach 462, bovenbuis 648, balhoofdhoek 69,8 / stuurde prima, xxl was niet op voorraad maar zou volgens de fietsenmaker te groot zijn. Moeilijker de bocht om te krijgen.
Korte antwoord: tijd voor een andere fietsenmaker... . Ik weet niet voor wie Specialized de XXL dan wel bedacht heeft: rijders van 215 cm? Met 198 cm is die XXL zelfs op het randje van de goede maat (dus nog altijd aan de kleine kant!!). Geen idee wat die fietsenmaker denkt, maar goed advies krijg je daar dus niet. En ja, dit wil ik hem ook persoonlijk wel vertellen en uitleggen hoe het precies zit met maatvoering. Maar eigenlijk hoort hij dat gewoon te weten... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wulip schreef: zo 11 augustus 2019, 22:56 Duidelijk verhaal, Thanks! :-q Ik heb me dan denk ik iets te veel laten leiden door de reach van de fiets.

Blijft een lastig iets, dat tien minuten proeffietsen bij de LBS’ parkeerplaats en er vervolgens kaas van maken. De enige afdaling die daar te vinden is, is van de stoep op de straat. :wink: Anders gezegd. Het meeste fietst voor mij dan prima.

Zijn er nog bepaalde zaken tijdens het proeffietsen waar je dan wel even op moet letten om tot een juiste maat te komen?
Met een rondje parking is het inderdaad flink behelpen. Maar de fietsen uit je lijstje zijn geen exoten maar juist goed verkochte modellen, misschien dat daar toch wel een wat uitgebreider ritje op te regelen valt zij het niet bij je eigen (of dichtstbijzijnde) dealer.
Maar dan nog geeft dat niet hetzelfde gevoel als een eigen fiets na een aantal ritten wel geeft, dus de meerwaarde blijft betrekkelijk.

Wat Benji zegt kun je in elk geval doen, beetje spelen zeg maar. Maar ook wat snelheid maken, stapvoets is niet wat je in de praktijk veel rijdt :)
En ik zou ook zeker je gevoel / intuïtie volgen. Als je meteen een goed gevoel bij een fiets hebt zegt dat vaak wel iets, en andersom ook. Slechte fietsen zijn het geen van allen, er zullen echter (soms kleine) karakterverschillen zijn en het gaat erom de fiets eruit te pikken die het beste bij jouw voorkeuren past.

En luister ook naar Lars, die heeft meer ervaring dan bijna alle anderen hier... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het probleem dat je als heel grote rijder hebt is dat je te kort zit en te diep zit.

Met die langere reach van tegenwoordig (bij de meeste hardtails kun je beter ook de bovenbuislengte bekijken) zit het wel redelijk met de lengte. Dat begint een beetje in verhouding te komen met fietsen voor kleinere mensen.
Maar je houdt een zeer diepe zit. Dat is leuk om hard door te fietsen, maar minder voor de controle, zeker als het flink omlaag gaat (heb je in NL niet zo heel veel last van!).

Als beginner wil je zeker iets meer controle, dus niet te extreem diep zitten. Hoe je dat gaat ontdekken? Helaas alleen door vaak proef te zitten. Dat kan niet overal. Maar probeer dit toch te doen. Of in ieder geval op een paar verschillende fietsen. En koop je fiets bij een dealer die dan eventueel nog wil helpen de zithouding wat aan te passen. Middels stuurpennen of sturen.

Maak je verder geen zorgen over hoe een fiets gaat sturen, aan alles valt te wennen. Je kunt echter wel al beslissen of je wat meer op toeren gericht wil sturen of meer voor het snelle werk vooral in NL. LTHT's (onder andere Kona's) zijn gemoedelijker, de xc-wedstrijdfietsen een stuk nerveuzer. Nu zal een grote fiets (XL+) al snel naar nerveus neigen (omdat de verhoudingen nog steeds niet kloppen), dus in dat opzicht zou ik eerder een LTHT adviseren.

Volgens de verhalen van 20 jaar geleden zou je een fiets met een huidige geometrie, zelfs in maat S, sowieso de bocht niet om krijgen, dus daar zou ik me verder weinig van aan trekken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Wulip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 11 augustus 2019, 11:49


Ik ben geen specialist, maar de dingen die ik in het verleden altijd deed:
Balans naar voren, naar achteren, naar links en naar rechts.
Even op de pedalen gaan staan en flink aanzetten.
Hard aanzetten en hard remmen.
Achtjes fietsen.

Beetje basic dingen dus. Je kunt in zo'n beperkte proefrit natuurlijk niet alles proberen, dus het beste er van maken en hopen dat je een goed beeld krijgt.
Check, ik ben dus toch waarschijnlijk iets te braaf geweest. Veelal gezeten en tempo proberen te maken. Terwijl je op de singletracks toch meestal staat. Duh :oops:

Ik ga met dit in het achterhoofd de komende dagen even wat proeffietsen. :-q
Wulip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 11 augustus 2019, 11:49

kermit schreef: ma 12 augustus 2019, 12:18
]Met een rondje parking is het inderdaad flink behelpen. Maar de fietsen uit je lijstje zijn geen exoten maar juist goed verkochte modellen, misschien dat daar toch wel een wat uitgebreider ritje op te regelen valt zij het niet bij je eigen (of dichtstbijzijnde) dealer.
Maar dan nog geeft dat niet hetzelfde gevoel als een eigen fiets na een aantal ritten wel geeft, dus de meerwaarde blijft betrekkelijk.

Wat Benji zegt kun je in elk geval doen, beetje spelen zeg maar. Maar ook wat snelheid maken, stapvoets is niet wat je in de praktijk veel rijdt :)
En ik zou ook zeker je gevoel / intuïtie volgen. Als je meteen een goed gevoel bij een fiets hebt zegt dat vaak wel iets, en andersom ook. Slechte fietsen zijn het geen van allen, er zullen echter (soms kleine) karakterverschillen zijn en het gaat erom de fiets eruit te pikken die het beste bij jouw voorkeuren past.

En luister ook naar Lars, die heeft meer ervaring dan bijna alle anderen hier... ;-)

Top, nog tips voor een goeie LBS in de regio Twente? Ik zou er in principe ook wel een stukje voor willen rijden, maar ik zou het in het begin wel prettig vinden om het onderhoud nog even aan de specialist over te laten.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Hoe een fiets stuurt kun je niet testen op een parkeerplaats of parkje. De meeste mensen vinden op de weg een racefiets met een balhoofdhoek van 73 graden en 11cm stuurpen een stuk lekkerder sturen dan een moderne hardtail. Zegt niks over het gebruik in het bos...
Waar woke is, is vuur
Wulip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 11 augustus 2019, 11:49

Lars TB schreef: ma 12 augustus 2019, 12:22
Maak je verder geen zorgen over hoe een fiets gaat sturen, aan alles valt te wennen. Je kunt echter wel al beslissen of je wat meer op toeren gericht wil sturen of meer voor het snelle werk vooral in NL. LTHT's (onder andere Kona's) zijn gemoedelijker, de xc-wedstrijdfietsen een stuk nerveuzer. Nu zal een grote fiets (XL+) al snel naar nerveus neigen (omdat de verhoudingen nog steeds niet kloppen), dus in dat opzicht zou ik eerder een LTHT adviseren.

Volgens de verhalen van 20 jaar geleden zou je een fiets met een huidige geometrie, zelfs in maat S, sowieso de bocht niet om krijgen, dus daar zou ik me verder weinig van aan trekken.

Bedankt voor je feedback. :-q Het valt me op dat me bij de LBS in de regio LTHT vooral worden afgeraden. Mede omdat ze door het gewicht en brede banden traag zouden rijden. (Ik opperde destijds de Cube reaction TM en de Trek Roscoe)

Misschien dat de Grand Canyon 7.0 of een Cannondale Trail qua geometrie een goede 'mengvorm' van XC en LTHT zou kunnen zijn?

Mijn doel is om straks vooral vlotjes de singletracks door te schieten, maar ik wil ook graag mee kunnen komen met mensen met de reguliere XC fietsjes. :)
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Wulip schreef: ma 12 augustus 2019, 15:33
Lars TB schreef: ma 12 augustus 2019, 12:22
Maak je verder geen zorgen over hoe een fiets gaat sturen, aan alles valt te wennen. Je kunt echter wel al beslissen of je wat meer op toeren gericht wil sturen of meer voor het snelle werk vooral in NL. LTHT's (onder andere Kona's) zijn gemoedelijker, de xc-wedstrijdfietsen een stuk nerveuzer. Nu zal een grote fiets (XL+) al snel naar nerveus neigen (omdat de verhoudingen nog steeds niet kloppen), dus in dat opzicht zou ik eerder een LTHT adviseren.

Volgens de verhalen van 20 jaar geleden zou je een fiets met een huidige geometrie, zelfs in maat S, sowieso de bocht niet om krijgen, dus daar zou ik me verder weinig van aan trekken.

Bedankt voor je feedback. :-q Het valt me op dat me bij de LBS in de regio LTHT vooral worden afgeraden. Mede omdat ze door het gewicht en brede banden traag zouden rijden. (Ik opperde destijds de Cube reaction TM en de Trek Roscoe)

Misschien dat de Grand Canyon 7.0 of een Cannondale Trail qua geometrie een goede 'mengvorm' van XC en LTHT zou kunnen zijn?

Mijn doel is om straks vooral vlotjes de singletracks door te schieten, maar ik wil ook graag mee kunnen komen met mensen met de reguliere XC fietsjes. :)
Mooie misvatting. Een LTHT frame hoeft echt niet zwaarder te zijn en die kan je ook prima met XC bandjes rijden
Plaats reactie