Fietsstandaard MTB

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
PolarJag
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 19:20
Mijn mountainbike: Cube Aim SL 2019

Beste mountainbikers,

Sinds enkele dagen heb ik mijn eerste mountainbike aangeschaft, waar ik erg tevreden mee ben. Echter is het nog een dingetje hoe ik mijn mbt het beste kan stallen in de schuur. Momenteel staat hij met het achterwiel tegen de muur geleund (uiteraard niet met het stuur tegen de muur).

Nu ben ik op zoek naar een fietsstandaard. Ik heb er twee gevonden: Wellicht dat jullie nog ander advies hebben voor andere fietsstandaarden? Bij voorbaat dank voor jullie advies! :)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Die eerste van Mantel heb ik ook en is op zich prima, maar die gebruik ik nu toch eigenlijk alleen nog om hem in te zetten als ik mijn bike af ga spuiten ;) ... ik kan mijn bikes in mijn huidige schuur gewoon tegen de muur zetten (de oude eerst en de andere steunt daarop zonder vitale delen te raken).

Verder heb je ook van die muurbeugels, een google zoekopdracht levert je dit op ...daar zijn legio mogelijkheden voor en dat zou je ook nog kunnen overwegen - als je de ruimte hebt. Op zich heb je daarvoor wel mooie systemen die niet heel duur hoeven zijn.

Suc6 met je keuze! :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Afbeelding

Deze heb ik, vind ik erg handig. Geen geklooi met haken die net achter de remklauw of de leidingen vallen, niet topzwaar, etc.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Kijk, nog meer feedback op dit topic... dat is snel. En laat die standaard nou ook net Feedback heten. Dat kan geen toeval zijn. :winkie:

PS edit: en wat Kapitein schrijft is wel waar... die Mantel standaard bv daar moet je je achterwiel dan net tussen de naaf en je remschijf plaatsen om hem in te zetten, dat is bij sommige bikes niet echt heel praktisch; hangt er net af hoe dat past.
Laatst gewijzigd door Wiel-Maat op ma 12 augustus 2019, 12:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wiel-Maat schreef: ma 12 augustus 2019, 12:47 Kijk, nog meer feedback op dit topic... dat is snel. En laat die standaard nou ook net Feedback heten. Dat kan geen toeval zijn. :winkie:
Zucht... :lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

....was ik die post alweer aan het editen, is er alweer een reactie van die veelzwammert! :D

NB voor Polar Jag: Kapitein Iglo en ik kennen elkaar hoor...zo gaat dat hier soms op het forum. :wink:

Maar die feedback stand is wel een mooi dingetje zo te zien.
PolarJag
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 19:20
Mijn mountainbike: Cube Aim SL 2019

Kapitein Iglo schreef: ma 12 augustus 2019, 12:42 Afbeelding

Deze heb ik, vind ik erg handig. Geen geklooi met haken die net achter de remklauw of de leidingen vallen, niet topzwaar, etc.
Dat vind ik eigenlijk ook wel een erg mooi systeem om te zien! En valt qua prijs ook erg mee. Mijn Google-zoekopdrachten leverde nog niet zoiets op, dus dank daarvoor!
Wiel-Maat schreef: ma 12 augustus 2019, 12:54 NB voor Polar Jag: Kapitein Iglo en ik kennen elkaar hoor...zo gaat dat hier soms op het forum. :wink:
Dat maakt de sfeer op een forum ook leuk hè. :-D
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

PolarJag schreef: ma 12 augustus 2019, 14:58
Kapitein Iglo schreef: ma 12 augustus 2019, 12:42 ...plaatje....

Deze heb ik, vind ik erg handig. Geen geklooi met haken die net achter de remklauw of de leidingen vallen, niet topzwaar, etc.
Dat vind ik eigenlijk ook wel een erg mooi systeem om te zien! En valt qua prijs ook erg mee. Mijn Google-zoekopdrachten leverde nog niet zoiets op, dus dank daarvoor!
Wiel-Maat schreef: ma 12 augustus 2019, 12:54 NB voor Polar Jag: Kapitein Iglo en ik kennen elkaar hoor...zo gaat dat hier soms op het forum. :wink:
Dat maakt de sfeer op een forum ook leuk hè. :-D
Ja precies. Een gebbetje moet kunnen, op z'n tijd... :wink:

Maar een mooie standaard idd, ben eigenlijk wel benieuwd wat die kost? Zag dat hier niet staan dacht ik....
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Soms wel ergens in de aanbieding voor 25,-. Nu bij futurumshop voor iets van 35,- maar dat was de eerste hit die ik had voor het plaatje.

Let wel op: groter dan een 2.4 29er wordt proppen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
PolarJag
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 19:20
Mijn mountainbike: Cube Aim SL 2019

Qua wielen heb ik er Schwalbe Smart Sam, Active, 2.25 29er onder zitten. Dat zou dan moeten passen. :-q
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Gewoon een paar 40x40 balkjes aan elkaar schroeven, ben je voor 5 euro klaar ;)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zoiets als deze (de rechtse) bevalt mij erg goed, kan tot 29" met fatsoenlijke breedte aan.

Afbeelding
De versie die ik zelf heb heeft in hoogte verstelbare rollen om elke wielmaat goed vast te kunnen houden, maar daar vind ik zo snel geen plaatjes van.

Zoiets kan ook, als je een holle crank hebt zoals oa Shimano HT2 cranks. Dan kun je je wiel nog draaien ook, om bijvoorbeeld de ketting te doen.

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
PolarJag
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 19:20
Mijn mountainbike: Cube Aim SL 2019

kermit schreef: ma 12 augustus 2019, 18:24 Zoiets als deze (de rechtse) bevalt mij erg goed, kan tot 29" met fatsoenlijke breedte aan.

http://images.singletracks.com/blog/wp- ... 33x400.jpg
De versie die ik zelf heb heeft in hoogte verstelbare rollen om elke wielmaat goed vast te kunnen houden, maar daar vind ik zo snel geen plaatjes van.

Zoiets kan ook, als je een holle crank hebt zoals oa Shimano HT2 cranks. Dan kun je je wiel nog draaien ook, om bijvoorbeeld de ketting te doen.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0892/ ... 1558539859
Die op de eerste afbeelding is een beetje hetzelfde idee als die Feedback Sports. Vind ik wel een mooie constructie, heb hem dus zojuist besteld!
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

@geertMTB zet je die steun vast aan de grond of blijft deze zo ook stabiel staan? Mooi ding; van Specialized toch?
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

Rose heeft een standaard die vergelijkbaar is met die van Feedback en Specialized zoals hierboven staan. Deze is momenteel in de aanbieding voor € 20,23:

Afbeelding

https://www.rosebikes.nl/rose-rastplatz ... =standaard

Ik gebruik deze voor mijn beide mtb's (29-ers). Een bandbreedte van 2,4" gaat probleemloos.
Plaats reactie