Canyon Neuron - CF of AL en evt. alternatieven

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

De Neuron is na deze tegenvaller al gezien maar ik wil je behoeden voor eenzelfde verhaal bij andere proefritten.

Welke banden reed je mee? Volgens de website van de verhuurder Nobby Nics. Daarmee kun je op de UHR heel ver gaan maar dat red je als beginner niet. Ze zullen wel iets gezapiger aanvoelen dan een echt XC-setje als Racing Ray/Racing Ralph. Zou dat een verschil kunnen verklaren?

Daarnaast heb je een oude Neuron getest, wederom volgens de website van de verhuurder, die je vergelijkt met een nieuwe. Dat kan niet als je een realistisch vergelijk wilt maken. Of was het wel het huidige model?

En dan neem ik nog niet eens de vork en wielen mee die kunnen zorgen voor een vaag en minder direct gevoel. Ergo, minder vertrouwen, minder durf.

Wat rijd je nu voor fiets? Je zult zo'n fiets als de Neuron misschien wel anders moeten rijden.

Nogmaals, de Neuron is al gezien maar laat andere testritten niet negatief uitvallen door onterecht of onbedoeld verkeerde verwachtingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je bent lang, maar weegt 72kg, met dat gewicht kun je ook makkelijk lichtere fietsen rijden.

Wat bedoel je als je zegt: ‘lastigere parcoursen’? Heb je wat Nl’se voorbeelden? Waar ga je vooral rijden?
Wordt het ook veel buitenland met echt zware bergtrails, of blijft het daar bij XC werk?

En, wat is je maximale budget?

Ik denk ook, afgaande op wat je beschreef aan wat je zoekt, dat 100-120mn race/marathonfully’s best wel eens de geschikte categorie konden zijn.
Alleen... je schreef ook dat die 26” Commencal Meta van je vriend zo goed beviel... werkt wat verwarrend, want dat is weer de hele andere kant van het spectrum op...

Canyon Lux, Orbea Oiz, Scott Spark etc., die race/marathonfully’s hebben 100mm varianten (echt racy), maar ook trailwaardigere varianten met 110-120mm. Een categorie om ook te onderzoeken en ook eens proef te rijden?
Laatst gewijzigd door aurelius op di 13 augustus 2019, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

laatst een stukje gereden op een Canyon maat L en met mijn 1,84 vond ik hem al aan de rand..
denk voor jouw lengte zeker een XL
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stone schreef: ma 12 augustus 2019, 07:25 Ik heb vorig weekend een Neuron kunnen proberen. Ik heb er eentje gehuurd voor een lange ronde over de UHR, en ik was niet onder de indruk. Het is een goede fiets, stuurt prima en komt goed omhoog en is erg stabiel zeker als het steiler omlaag gaat, maar ik vond hem heel log en zwaar aanvoelen. Meer dan de 3 kg overgewicht die hij ten opzichte van mijn hardtail heeft. Ik heb een 26" Commencal Meta 4 van een vriend als vergelijkingsmateriaal, en daar had ik dat gevoel totaal niet bij. Die Commencal voelde alsof hij snel wilde gaan, stuurt snel en makkelijk in, nodigde uit om te springen etc. De Neuron gaf mij vooral het gevoel me gedeist te houden en zonder fuss omlaag te komen en omhoog te peddelen.

Ongetwijfeld zijn dit soort dingen heel erg persoonlijk, maar een Neuron blijkt het voor mij niet te zijn. De zoektocht gaat rustig voort. Als ik vind wat het wél is voor mij laat ik het wel weten, maar voorlopig kan ik gewoon rustig doorrijden op mijn HT en plezier hebben.
Je was niet toevallig toch sneller?

Denk dat de moderne geometrie ook een heel, heel, heel grote rol speelde in het gevoel van gooien met de fiets. Zeker vergeleken met een Commençal Meta met 26" wielen. En dan ook nog het andere gevoel van de vering van de achterkant. En neem ook het verhaal van RuudRuud mee.

Ja, het voelt allemaal anders, maar het is vooral wennen.


Maar misschien moet je inderdaad voor het gevoel een xc-fully. Hooguit levert dat een conflict op met "lastige parcoursen", maar naar die interpretatie heeft Aurelius ook al gevraagd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 3 april 2015, 21:24

Lars TB schreef: di 13 augustus 2019, 21:05
Stone schreef: ma 12 augustus 2019, 07:25 ...
Je was niet toevallig toch sneller?

Denk dat de moderne geometrie ook een heel, heel, heel grote rol speelde in het gevoel van gooien met de fiets. Zeker vergeleken met een Commençal Meta met 26" wielen. En dan ook nog het andere gevoel van de vering van de achterkant. En neem ook het verhaal van RuudRuud mee.

Ja, het voelt allemaal anders, maar het is vooral wennen.


Maar misschien moet je inderdaad voor het gevoel een xc-fully. Hooguit levert dat een conflict op met "lastige parcoursen", maar naar die interpretatie heeft Aurelius ook al gevraagd.
Met lastig bedoel ik vooral relatief krappe bochten die veel vragen van vooral de grip en vering, veel grind en gravel. Ik rijd het meeste in Vlaardingen en rijd daar nu in iets minder dan 26 minuten een rondje, op zowel de commencal als mijn 26" ht. De snelste doet t in 22 minuten, dus daar moet nog wel wat te halen zijn als t ware.

Ik denk dat de verdeling is:
Per jaar 50 rondjes Vlaardingen, 15 UHR, Zoetermeer en Limburg en 1 of 2x buitenland, Ardennen bijvoorbeeld. Ik denk dat dat niets lastigs is voor een Xc fully en prima gaat af en toe, en ik doe die ene buitenland rit ook vaak een beetje rustig omdat het onbekend is.

Bedankt voor alle gegeven tips. Nu eerst nog 3 weekjes buitenland zonder fiets en dan eens kijken waar een leuke 29 xc fully staat.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je het zo omschrijft, dan lijkt een xc-fully beter geschikt voor je.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Denk het ook.
Zijn relatief eenvoudigere parcoursen.
En wat betreft bochtengrip betreft valt er achteraf evt nog wel wat te winnen door een voorband te verwisselen, als een band fabriek-af, ondanks juiste druk rijden en tubeless rijden, niet zou voldoen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
KDB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 21 april 2020, 20:24

@Stone

Heb je een update wat het geworden is?
zit namelijk in hetzelfde schuitje. 8)
Plaats reactie