Moderne Geo & Snelheid voor fietskeuze

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Wulip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 11 augustus 2019, 11:49

bouwpakket schreef: ma 12 augustus 2019, 15:37
Wulip schreef: ma 12 augustus 2019, 15:33


Bedankt voor je feedback. :-q Het valt me op dat me bij de LBS in de regio LTHT vooral worden afgeraden. Mede omdat ze door het gewicht en brede banden traag zouden rijden. (Ik opperde destijds de Cube reaction TM en de Trek Roscoe)

Misschien dat de Grand Canyon 7.0 of een Cannondale Trail qua geometrie een goede 'mengvorm' van XC en LTHT zou kunnen zijn?

Mijn doel is om straks vooral vlotjes de singletracks door te schieten, maar ik wil ook graag mee kunnen komen met mensen met de reguliere XC fietsjes. :)
Mooie misvatting. Een LTHT frame hoeft echt niet zwaarder te zijn en die kan je ook prima met XC bandjes rijden
Hmm, ik ben bang dat mijn budget me dan in de steek gaat laten. Ik probeer rond de 1200.- te blijven, maar mocht je een goeie tip hebben, dan hoor ik het graag. :-q
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

De meeste LBS'en in Nederland zijn helaas racefiets dealers die ook hardtails leveren voor de mensch die denkt dat een mountainbike een racefiets voor de winter is. Het zegt niks over hun technische kennis, maar wel over hun kennis van mountainbikes.
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bouwpakket schreef: ma 12 augustus 2019, 15:37
Wulip schreef: ma 12 augustus 2019, 15:33 Bedankt voor je feedback. :-q Het valt me op dat me bij de LBS in de regio LTHT vooral worden afgeraden. Mede omdat ze door het gewicht en brede banden traag zouden rijden. (Ik opperde destijds de Cube reaction TM en de Trek Roscoe)

Misschien dat de Grand Canyon 7.0 of een Cannondale Trail qua geometrie een goede 'mengvorm' van XC en LTHT zou kunnen zijn?

Mijn doel is om straks vooral vlotjes de singletracks door te schieten, maar ik wil ook graag mee kunnen komen met mensen met de reguliere XC fietsjes. :)
Mooie misvatting. Een LTHT frame hoeft echt niet zwaarder te zijn en die kan je ook prima met XC bandjes rijden
Precies!

Jij zit waarschijnlijk per definitie zeer sportief op een fiets, omdat je verder voor over zit omdat de voorkant te laag zal blijven. Dus zit je als een xc-rijder van 180 cm.

Je moet ook niet direct een 140-160 mm LTHT nemen, maar iets met 120-130 mm voorvork. Dat is gewoon net wat gemoedelijker wat sturen betreft, wederom vergelijkbaar met een 100 mm xc-bak voor een 180 cm rijder, gewoon omdatdie xc-fiets niet in verhouding gebouwd wordt voor een lange rijder. En je kunt echt onbehoorlijk hard door de bocht met een LTHT, waarschijnlijk nog wel harder dan met een xc-bike, omdat de fiets meer controle geeft.

Je zit er niet aan vast hoor, aan zo een LTHT. Het is hooguit een geschiktere fiets voor jou, gewoon vanwege je lengte. Helaas is bij een heel groot deel van de fietsenmakers nog steeds een onzinnig vooroordeel over bepaalde mountainbikes aanwezig. Alles met 3 mm meer veerweg dan 100 mm valt dan meteen binnen de categorie downhill. Van geometrie begrijpen er helaas maar weinig iets. En fietsen voor lange mensen doet bijna de hele industrie nog massaal fout.
Je zou nu ook gewoon een grote (de grootste) fiets kunnen kopen. En dan ervaring op gaan doen. Dan ontdek je het zelf. Maar je stelt hier de vraag, als beginner. Dan proberen we het beste advies te geven, eventueel onderbouwt met feiten. Maar genoeg jongens en meiden die op de 'verkeerde' fiets gestart zijn en daar nooit echt last van hebben gehad. In NL zal dat ook niet snel gebeuren. Maar in het buitenland merk je opeens echt de verschillen. En in jouw geval zit je ook nog eens met een lengte waar ze eigenlijk geen fiets voor bouwen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Wulip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 11 augustus 2019, 11:49

Lars TB schreef: ma 12 augustus 2019, 18:08
bouwpakket schreef: ma 12 augustus 2019, 15:37
Mooie misvatting. Een LTHT frame hoeft echt niet zwaarder te zijn en die kan je ook prima met XC bandjes rijden
Precies!

Jij zit waarschijnlijk per definitie zeer sportief op een fiets, omdat je verder voor over zit omdat de voorkant te laag zal blijven. Dus zit je als een xc-rijder van 180 cm.

Je moet ook niet direct een 140-160 mm LTHT nemen, maar iets met 120-130 mm voorvork. Dat is gewoon net wat gemoedelijker wat sturen betreft, wederom vergelijkbaar met een 100 mm xc-bak voor een 180 cm rijder, gewoon omdatdie xc-fiets niet in verhouding gebouwd wordt voor een lange rijder. En je kunt echt onbehoorlijk hard door de bocht met een LTHT, waarschijnlijk nog wel harder dan met een xc-bike, omdat de fiets meer controle geeft.
Ik las via dit forum al eerder dit artikel over geo: https://www.mbr.co.uk/news/size-matters ... all-321374 Klinkt allemaal goed beargumenteerd, net als jouw verhaal. :-q Bizar dat de lokale LBS hier dan zo anders in staat. Ik heb pak hem beet 3 zaken bezocht waarvan de verkopers zelf fanatiek MTBen. Zal misschien ook voort kunnen komen uit niet beter weten. :~

Check, een fiets met 120-130 dus, maar welke dan? Bij 12go hebben ze een Honzo staan, maar die is toch net iets buiten het budget. Zijn er ook LTHT’s te vinden rond de 1200?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nou, nou... sinds de komst van 29” met brede sturen en kortere pennen en de evolutie naar de ‘moderne geometrie’ met oa toegenomen reach valt er heus nog wel een passende XC fiets voor lange mensen te vinden hoor. Zo extreem lang ben je nou ook weer niet.
En dat artikel waaraan je hierboven refereert is alweer 5 jaar oud... er is nogal wat geevolueerd de afgelopen jaren!

De nieuwe Grand Canyon modellen zijn inderdaad HT’s die tussen ‘race/marathon’ en LTHT in zitten. ‘Gewone’ trail-georienteerde/afgemonteerde HT, geen klassieke LTHT.

Een hele mooie met 120mm Fox 34 vork, 2x11 XT-SLX afgemonteerd, 27-24mm velgen met 2,35” NoNi’s en een dropper is er ‘al’ voor 1299,-, de AL 8,0.
Voor rijders van 1,92 tot 2,04m in XL... daar pas je vast wel op.
En zo niet, dan geldt bij Canyon: om welke reden dan ook niet goed, dan gewoon je geld terug, als je ‘m binnen een maand retourneert... Nul risico dus.
De AL 8,0: https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ection-tab.
En er is evt ook een wat goedkopere 7,0, met 120mm Judy, zonder dropper, SRAM 1x12 afgemonteerd, iets mindere achterband (al met al ‘iets minder af’ dan de 8,0).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Wulip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 11 augustus 2019, 11:49

Dr even vanuit gegaan dat de geo van die canyon’s hetzelfde is. Is die Fox vork + dropper dan zoveel beter dan die Judy voor een beginner? Een 1x aandrijving lijkt me prettiger. En t scheelt weer 200.-
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Judy uitvoering is ook al zeer goed voor deze prijs, al helemaal als je ‘1x’ wilt schakelen! Als ‘ie dan ook nog aan je budget-eis voldoet, prima.

De Fox vork van het duurdere model is net wat dikker, met 34mm, wat extra stijfheid zeker bij zware rijders is best lekker. Maar ook agressieve rijders merken een toename van stuurscherpte en controle.
Een dropper is ook bonus. Geen must. Wel meer controle en fun op technischere steilere parcoursen.
En een voordeel van ‘2x’ kan zijn het wat grotere bereik (en de kleinere stapjes tussen de verzetten). Maar... een los voorblad voor bv de bergen is zo gekocht en gewisseld, natuurlijk. Droppers zijn wel duurder! Simpele vanaf pak en beet 250,-, echt goede gaan zo richting 400,- en meer.

Maar: de ‘1x met Judy-uitvoering’ is in de basis dus ook al prima!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die 200 meerprijs vind ik wel de moeite waard.
Een basic -maar goede- dropper kost al snel 150 euro (Brand-X) en de Fox is functioneel een echte meerwaarde tov de Judy. De upgrade naar een betere vork kost altijd (veel) meer dan 200 euro.

Het grootste voordeel van een 1x drivetrain vind ik het makkelijker schoonmaken, om mee te rijden heeft een 2x setup echt wel enkele voordelen:
- groter bereik, zonder iets te wisselen van je thuisrondje zo de Alpen in. Met een single ring rijden veel mensen hier een 34, maar wisselen die voor de bergtrips naar een kleiner blad (vaak een 30).
- kleinere stappen op de cassette, ik rijd zelf met een Sunrace 11-50 en daar zit een grote stap in die op vlakkere rondjes precies in het gebied zit wat ik veel gebruik. Dat is dus continu nèt te zwaar of nèt te licht trappen. (Dit is natuurlijk persoonlijk, als ik wat beter getraind zou zijn zou dat net te zware verzetje wellicht precies goed zijn).
- in één klik voor terug en zo een fiks lichter verzet om die onverwacht steile klim toch op te fietsen. Wil je dat met een 1x setup doen moet je achter ineens drie of vier kransjes omhoog, dat gaat altijd minder snel.

Let wel, ik wil niemand naar een double crank praten hoor, rijd zelf ook met een single.
Maar ik wil wel even de "een single ring setup is altijd en overal beter" trend een beetje nuanceren ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Wulip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 11 augustus 2019, 11:49

aurelius schreef: di 13 augustus 2019, 09:06 De Fox vork van het duurdere model is net wat dikker, met 34mm, wat extra stijfheid zeker bij zware rijders is best lekker. Maar ook agressieve rijders merken een toename van stuurscherpte en controle.
Vanaf welk gewicht moet ik dan denken? Is dit met 85kg al een meerwaarde?
kermit schreef: di 13 augustus 2019, 11:11 Het grootste voordeel van een 1x drivetrain vind ik het makkelijker schoonmaken, om mee te rijden heeft een 2x setup echt wel enkele voordelen:
- groter bereik, zonder iets te wisselen van je thuisrondje zo de Alpen in. Met een single ring rijden veel mensen hier een 34, maar wisselen die voor de bergtrips naar een kleiner blad (vaak een 30).
- kleinere stappen op de cassette, ik rijd zelf met een Sunrace 11-50 en daar zit een grote stap in die op vlakkere rondjes precies in het gebied zit wat ik veel gebruik. Dat is dus continu nèt te zwaar of nèt te licht trappen. (Dit is natuurlijk persoonlijk, als ik wat beter getraind zou zijn zou dat net te zware verzetje wellicht precies goed zijn).
- in één klik voor terug en zo een fiks lichter verzet om die onverwacht steile klim toch op te fietsen. Wil je dat met een 1x setup doen moet je achter ineens drie of vier kransjes omhoog, dat gaat altijd minder snel.
Is technisch onderhoud, bv. afstellen voorderrie, ook als nadeel te noemen? Of is dat iets wat nauwelijks voorkomt? Ik zal me eens meer inlezen in de voor- en nadelen van 1x vs 2x drivetrains.

Daarnaast heb ik een Konadealer in Almelo gevonden. Probeer ik deze week nog even een proefrondje op een Kahuna xl te proberen. Honzo heeft hij alleen in L staan zag ik op de site.

Thanks voor de feedback :-q
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Wulip schreef: di 13 augustus 2019, 14:08
aurelius schreef: di 13 augustus 2019, 09:06 De Fox vork van het duurdere model is net wat dikker, met 34mm, wat extra stijfheid zeker bij zware rijders is best lekker. Maar ook agressieve rijders merken een toename van stuurscherpte en controle.
Vanaf welk gewicht moet ik dan denken? Is dit met 85kg al een meerwaarde?
kermit schreef: di 13 augustus 2019, 11:11 Het grootste voordeel van een 1x drivetrain vind ik het makkelijker schoonmaken, om mee te rijden heeft een 2x setup echt wel enkele voordelen:
- groter bereik, zonder iets te wisselen van je thuisrondje zo de Alpen in. Met een single ring rijden veel mensen hier een 34, maar wisselen die voor de bergtrips naar een kleiner blad (vaak een 30).
- kleinere stappen op de cassette, ik rijd zelf met een Sunrace 11-50 en daar zit een grote stap in die op vlakkere rondjes precies in het gebied zit wat ik veel gebruik. Dat is dus continu nèt te zwaar of nèt te licht trappen. (Dit is natuurlijk persoonlijk, als ik wat beter getraind zou zijn zou dat net te zware verzetje wellicht precies goed zijn).
- in één klik voor terug en zo een fiks lichter verzet om die onverwacht steile klim toch op te fietsen. Wil je dat met een 1x setup doen moet je achter ineens drie of vier kransjes omhoog, dat gaat altijd minder snel.
Is technisch onderhoud, bv. afstellen voorderrie, ook als nadeel te noemen? Of is dat iets wat nauwelijks voorkomt? Ik zal me eens meer inlezen in de voor- en nadelen van 1x vs 2x drivetrains.

Daarnaast heb ik een Konadealer in Almelo gevonden. Probeer ik deze week nog even een proefrondje op een Kahuna xl te proberen. Honzo heeft hij alleen in L staan zag ik op de site.

Thanks voor de feedback :-q
Niet zolang geleden had deze nog diverse leuke aanbiedingen op marktplaats staan.. je kunt nog ff checken of die er nog zijn..
Wulip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 11 augustus 2019, 11:49

Vandaag een stukje gefietst op een Kona Kahuna. Gave fiets, mooie vormgeving en prima kleurtje! .... en fietst behoorlijk lekker, ook niet onbelangrijk. :winkie:

Fiets heeft een horizontale bovenbuislengte van 66,6 cm en een reach van 48,4. De balhoofdhoek is 69. Das volgens mij nog steeds behoorlijk XC georiënteerd en niet echt LTHT. Maar wel veruit de grootste fiets waarop ik gezeten heb. De tips eerder gegeven zijn toegepast tijdens het testen en de Kahuna beviel me prima.

De Honzo hadden ze helaas niet staan, dus die kon ik niet uitproberen. Maar de verkoper stelde wel een dealtje voor. Van 1799 voor 1450. Toen ik aangaf dat het toch iets boven het budget is, zakte hij naar 1275. Das een beste korting, maar ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar het verschil met een LTHT zoals de Honzo.

Eenmaal bij thuiskomst zag ik dat er online ook kahuna’s rond de 1000 te krijgen zijn. Daarnaast zag ik dat het model wat aangeboden werd een Kahuna uit 2017 is. :-?

Gaat om de volgende:

https://2017.konaworld.com/kahuna_dl.

Mijn vragen zijn:
Is de oude variant nou zoveel beter dan nieuwe 2020 editie en is de prijs daarom zo hoog?
Is de Honzo een hele ander fiets, of is het redelijk vergelijkbaar qua rijgedrag? (Acceleratie, sturen)
Wulip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 11 augustus 2019, 11:49

Thanks voor het meedenken. Afgelopen weekend heb ik een nieuwe Honzo gekocht.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Nice!! Vette fiets! Staat hij al in Show your stuff? :wink:
Plaats reactie