seatpost / dropper

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Hallo, even een vraagje. Ik heb een tweede fiets gebouwd om zelf op te fietsen maar ook uit te lenen. Of om samen met een vriend of broer te gaan fietsen.

Daar zit een dropper op, KS LEV Integra. Die bevalt goed. Nu las ik ergens ooit dat hij geschikt is tot maximaal 90kg. Daar ben ik nooit mee bezig geweest aangezien ik zelf 75kg weeg.

Maar afgelopen weekend heb ik mijn broer meegenomen. Hij vertelde trots dat hij 10kg is afgevallen. Toen ik naar zijn huidige gewicht vroeg voor de demper afstelling bleek er nog 110kg over te zijn. Het is dan ook een grote kerel.

Dat is natuurlijk wel fors meer. In eerste instantie dacht ik nog even, maakt niet uit. Fietsen op de holterberg en hij is allesbehalve pro. Maar even dieper nagedacht lijkt het me dat dat juist wel een probleem is. Een pro zit niet op zijn zadel, zeker niet als het hard gaat. Mijn broer wel, onder alle omstandigheden.

Na deze rit had ik ook het idee dat er wat meer speling op zit. Al voel ik het niet tijdens het fietsen. Dus dit kan ook verbeelding zijn.

Ik denk er nu over maar een vaste seatpost te kopen om met hem te gaan rijden. Is dat verstandig? Of moet ik niet piepen en loopt het allemaal zo'n vaart niet?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat zou helemaal geen slecht idee zijn denk ik. Spaart je dure dropper voor de ritten dat-ie echt goed van pas komt.

Daarnaast toch ook je broer proberen te motiveren meer te gaan staan ;-)
Op de verkeerde momenten blijven zitten geeft grote (piek)belastingen, die alleen maar groter worden naarmate iemand zwaarder is. Niet alleen voor de dropper slecht, maar ook de plek waar de zadelpen het frame in gaat krijgt veel te verduren. Niet voor niets een van de plekken waar frames het vaakst kapot gaan.

Bovendien wordt het rijden er ook alleen maar leuker van, want met de juiste techniek gaat alles beter en sneller :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Meer speling zal er niet op zitten. De zijdelingse speling ontstaat alleen door veelvuldig gebruik van het systeem. En de speling op en neer kan eigenlijk ook niet, tenzij hij de dropper dus wel gebruikt heeft. Alleen als je echt heel lomp door mega-kuilen bent blijven zitten, dan zou het misschien kunnen dat je de pen iets in gedrukt hebt, maar dan zie ik nog steeds niet hoe dat meer speling kan veroorzaken. Natuurlijk moet dat laatste niet te veel gebeuren, want er zitten wel onderdelen in die kapot kunnen of de hele pen kan verbuigen. Maar voor nu zou ik me geen zorgen maken.

Wel inderdaad voortaan een vaste pen er in inderdaad!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Ok. Dan ga ik die regelen.

Kan het kloppen dat een goedkopere pen sterker is? Omdat die minder zuinig zijn met materiaal en dus zwaarder zijn.

Bij dure pennen staat meestal een beperking, bij dure niet. Of betekent dat gewoon dat je van goedkope niets moet verwachten?

Nog iets anders om rekening mee te houden?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als het voor je broer van 110kg is gewoon een goedkope alu pen doen. Maar neem geen uberbudget pen of pen met single bolt zadelrail. Met 110kg en matige techniek geven die pennen je ook veel problemen met kantelende zadels of brekende rails. Een simpele raceface zou prima moeten zijn bijvoorbeeld.
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ramonn schreef: ma 12 augustus 2019, 18:41 Kan het kloppen dat een goedkopere pen sterker is? Omdat die minder zuinig zijn met materiaal en dus zwaarder zijn.

Bij dure pennen staat meestal een beperking, bij dure niet. Of betekent dat gewoon dat je van goedkope niets moet verwachten?

Nog iets anders om rekening mee te houden?
Te goedkoop en dan heb je inferieur aluminium. En dan gaat de pen buigen. Maar als je iets van bijvoorbeeld BBB of Contec neemt, dan is dat gewoon goed en niet al te duur.

En wat Makkelijk al zegt: dubbele bout!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Top, bedankt. Ga ik dat even regelen.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

oké.. in mijn canyon neuron zat standaard een dropper. een KSI lev si. Nu zit er speling in de dropper. kan me zadel van links naar rechts bewegen en flink ook denk zeker dat de speling 3 tot 5 mm is. 
Dus aangemeld via canyon opgestuurd nu 3 weken later terug. Ik blij. Net terug geplaatst en nog hetzelfde gezeik.. Dus pissig uiteraard. Morgen canyon weer mailen. Maar wellicht iemand ervaring hiermee. de speling zit op het bovenste gedeelte van de dropper. dus zadel eraf (dan zie je de aansluiting voor je lucht bij te vullen). dat gedeelte zit dan gemaakt op de buis van je dropper(vergeef me voor de benamingen weet niet hoe we dat precies noemen). zonder zadel er op merk je niks. maar met zadel worst de arm langer en speling is in mijn ogen extreem!! ik heb ook niet het gevoel dat hij nu gereviseerd is zoals ze zeggen.. ik heb nog garantie op de bike die is nu 1 jaar oud... Verstandigste is gewoon via canyon dit af te handelen toch??? Tips altijd welkom want ik vaal enorm en in mijn optiek hoort dit zeker niet!!
Plaats reactie