Raar tik geluid door wiel?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
MountainbikeBeginner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 augustus 2019, 14:31

MountainbikeBeginner schreef: wo 14 augustus 2019, 18:16 Nou mensen ik heb net mijn MTB weer opgehaald en hij doet het weer redelijk :tong

Allereerst hadden ze mijn achterderailleurpad weer teruggebogen. Ik kon niet schakelen naar de lichtste versnelling (het grootste achterblad dus) doordat mijn achterderailleurpad gebogen was. Ze hebben de achterderailleur nu alleen zo afgesteld dat ik hem alleen soepel naar het grootste achterblad (lichtste versnelling) kan schakelen als ik op het lichtste voorblad rijd. Als ik op mijn tweede (hoogste) voorblad rijd, kan ik dus niet soepel naar de lichtste versnelling schakelen :-? . Maarja dat moet ik in Nederland even oplossen (derailleur afstellen denk ik?) aangezien ik nu op vakantie in Frankrijk ben.

Nou, dan nu het probleem waar jullie op gewacht hebben :wink:

Ik heb eerlijk gezegd niet precies meegekregen wat het probleem was, maar ik weet zeker dat het met de remmen te maken had. Ze hebben mijn voorremblokjes vervangen en ze hebben met olie iets van luchtbelletjes uit mijn remsysteem gehaald?? Het was niet helemaal duidelijk behalve dan dat het duidelijk met het remsysteem te maken had.

In ieder geval rijdt mijn MTB weer prima, behalve dat de achterderailleur hoogstwaarschijnlijk niet precies goed afgesteld staat (alleen als ik hem in zn lichtste voorblad rijd, wat ik dus niet doe :roll: ). Het probleem die ik hier met jullie besproken heb is in ieder geval opgelost (tot nu toe dan :wink: )!
Het was niet helemaal duidelijk, omdat ik niet de allerbeste ben in Engels en de Fransen in die winkel ook niet :tong
MountainbikeBeginner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 14 augustus 2019, 14:31

Ik denk trouwens dat ze bedoelden dat ze de remolie vervangen hadden en het remsysteem ontlucht hadden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MountainbikeBeginner schreef: wo 14 augustus 2019, 18:33 Ik denk trouwens dat ze bedoelden dat ze de remolie vervangen hadden en het remsysteem ontlucht hadden.
Door de remolie te vervangen ontlucht je het systeem. 1 handeling dus.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Lars TB schreef: wo 14 augustus 2019, 19:03
MountainbikeBeginner schreef: wo 14 augustus 2019, 18:33 Ik denk trouwens dat ze bedoelden dat ze de remolie vervangen hadden en het remsysteem ontlucht hadden.
Door de remolie te vervangen ontlucht je het systeem. 1 handeling dus.
En ze hebben een tywrap aan je versnellings- en remkabels gedaan waardoor die niet meer tegen elkaar tikken... :D :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mach0 schreef: wo 14 augustus 2019, 20:20 En ze hebben een tywrap aan je versnellings- en remkabels gedaan waardoor die niet meer tegen elkaar tikken... :D :bier:
In het Frans klinkt dat best interessant en kun je er best €30,- voor rekenen :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

GeertMTB schreef: wo 14 augustus 2019, 21:18
Wiel-Maat schreef: wo 14 augustus 2019, 15:33 Dus dit is eigenlijk een soort test om te kijken hoe het met de kennis van de forumleden gesteld is...? ;)
Ik heb nog wel een mooie voor je.

Heb dit probleem zelf gehad en uiteindelijk ook zelf opgelost.

Probleem:

Als er oneffenheden in de ondergrond zitten en de voorvering beweegt, is er een kraak die evenredig is aan de oneffenheden.

Met klimmen geen kraak.

Bij vlak fietsen geen kraak.






Verras me!
Ha! Nee maar zo werkt dat niet, op andermans topic een hijjack plegen... ;)

Bovendien wordt dat op deze manier leuk, een probleem lanceren waarvan de oplossing je al bekend is en dan de rest laten raden...dat is n vorm van ‘werkverschaffing’ waar ik mn 2 cent forumtijd niet aan besteed hoor. :tong :kiss:
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

GeertMTB schreef: wo 14 augustus 2019, 22:03
Wiel-Maat schreef: wo 14 augustus 2019, 21:31

Ha! Nee maar zo werkt dat niet, op andermans topic een hijjack plegen... ;)

Bovendien wordt dat op deze manier leuk, een probleem lanceren waarvan de oplossing je al bekend is en dan de rest laten raden...dat is n vorm van ‘werkverschaffing’ waar ik mn 2 cent forumtijd niet aan besteed hoor. :tong :kiss:
of je weet het gewoon niet :wink: :oops:
Ik vind t gewoon sowieso niet relevant om daar hier over na te denken... ;)

Zo en nu weer on topic zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

met deze zin erbij "ik kan het tikgeluidje niet echt makkelijk uitleggen, maar misschien zou je het als een klingelgeluidje kunnen zien. "
denk ik dat het gewoon een licht aanlopende rem is geweest, afhankelijk van het merk schijven krijg je dan meer een tzing geluid.

Meestal heb je deze ook als je het wiel optilt, maar er zijn genoeg oorzaken te bedenken waarom dit niet zo is. Een iet te losse steekas of snelspanner kan er voor zorgen dat het aanlopen sterker is met druk op het wiel en al helemaal met deze zin:
"Het geluidje lijkt ook te veranderen als ik een bocht neem."
ipv van een losse as, kan die ook gewoon speling op de as zijn of een slap gespaakt wiel (of echt minimaal aanlopen binnen normale toleranties).

Dus los van het vervangen van de blokken, olie en het ontluchten was puur het geluid wellicht op te lossen door de blokken opnieuw te centreren (of je wiel beter vast te zetten).

Maar nu kan je er weer even tegenaan!
Plaats reactie