Eerste hardtail budget 1000-1300 euro

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
mat2005
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 15 augustus 2019, 07:24

Hallo allemaal,

Binnenkort zou ik graag willen beginnen met mountainbiken in Brabant. De routes die ik voornamelijk zal gaan rijden zijn stadsbos013, Loonse en Drunense Duinen en Dorst. Hiervoor ben ik nu op zoek naar een goede (nieuwe) hardtail met een budget tussen de 1000 en 1300 euro. Momenteel heb ik vier mountainbikes op het oog en zal graag van jullie weten of mijn overwegingen juist zijn en welke de voorkeur heeft voor mijn situatie. Natuurlijk ga ik ook nog naar de lokale fietsenhandel om ze goed te vergelijken, maar ik zou graag goed beslagen te ijs komen. Ik weeg een kleine 80 kg en heb een lengte van 1.86 m.

Cube Reaction Race 2019: https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-race-2019
+Volledig Sram GX 1x12 afgemonteerd
+ Deore BR-M6000 180/160 mm remmen (betere rem dan gemiddeld?)
? Is de RockShox Judy Silver TK Air een voldoende goede voorvork?

Cannondale Trail 1 2019: https://www.12gobiking.nl/cannondale-trail-1-2019
+RockShox Reba RL voorvork. Is dit een grote verbetering met de RockShox Judy Silver TK Air?
? Volledig Sram NX 1x12 afgemonteerd. Is er naast gewicht een groot verschil qua werking en duurzaamheid tussen de NX en GX serie van Scram? Ga je het verschil in bereik merken (10-50 GX vs 11-50 NX)?
? Shimano MT500 160/160 mm remmen. Zijn deze remmen voldoende goed (kleinere schijfdiameter en er kunnen alleen resin remblokken gebruikt worden op deze schijven)?

Scott Scale 960: https://www.12gobiking.nl/scott-scale-960-2019
+ RockShox Rekon Silver RL Solo Air voorvork. Deze zou tussen de RockShox Judy Silver TK Air en RockShox Reba RL inzitten qua performance?
+Goedkopere fiets in vergelijking met de andere opties
? Volledig Sram NX 1x12 afgemonteerd.
? Shimano MT400 180/160 mm remmen. Zijn deze remmen voldoende goed (kleinere schijfdiameter en er kunnen alleen resin remblokken gebruikt worden op deze schijven)?

Bulls Copperhead 3 GX 2019: https://www.12gobiking.nl/bulls-copperhead-3-gx-29-2019
+ Volledig Sram GX 1x12 afgemonteerd
? Is de RockShox Judy Silver TK Air een voldoende goede voorvork?
+ Goede Magura MT4 180/180mm remmen?

Ben benieuwd naar jullie opmerkingen en adviezen en alvast bedankt daarvoor!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor de routes die jij noemt (ik rijd ze zelf ook regelmatig) zijn alle vier die fietsen prima. Net als nog een hele hoop andere fietsen van de concurrentie. De verschillen zitten in hier en daar wat betere of mindere afmontage, kleine karakterverschillen in het sturen en hier en daar een mm-tje of graadje andere waarden in de geometrietabel.

In principe is een Reba wel een betere vork als een Judy, maar daar zul je op deze routes maar heel beperkt iets van merken. Ga je terrein opzoeken met meer hoogteverschil (en dus hogere snelheden) gaan die verschillen duidelijker voelbaar worden. Dat zit 'm vooral in de demping van een vork, die wordt op snel opeenvolgende (en soms grote) klappen flink op de proef gesteld maar dat kom je amper tegen op vlakke routes.

Qua remmen is het ook al snel goed in Brabant, veel meer dan hier en daar wat bijremmen doe je in ons vlakke landje niet. Dan zijn 160mm schijven al voldoende, wederom: met meer hoogteverschil zijn grotere schijven een fikse meerwaarde. Hogere snelheden, langer aaneengesloten remmen, dat belast de remmen veel zwaarder.

De goedkoopste Shimano remmen zijn al behoorlijk goed, belangrijk is (bij elke rem) dat ze goed afgesteld en ontlucht zijn, en dat alles schoon is. Vet is funest voor een goede remwerking, dus NOOIT met een spuitbus langs de ketting of je frame wapperen ;-)
De basic Shimano schijven mogen inderdaad officieel alleen resin blokjes hebben. Van metal blokjes zullen ze ook niet meteen uit elkaar vallen, maar misschien wat sneller slijten. Je kunt echter voor weinig geld andere schijven kopen die wel metal mogen hebben, dat hoeven niet persé Shimano schijven te zijn. Als de diameter maar identiek is.

Ik zou de fietsen die je overweegt eens goed gaan bekijken, laat je gevoel vooral ook meetellen bij de keuze. Je moet een beetje blij worden (en blijven) van je nieuwe fiets! :-q
En dat geldt ook voor de winkel waar je koopt, dat moet er een zijn die je goed helpt, ook na de aankoop. Die je goed op de fiets zet, eventueel een andere stuurpen/stuur/zadel monteert als dat niet goed voor jou past.
Gezien de genoemde routes woon je in Midden-Brabant? Tip: Ventoux is een goede shop, met Cannondale en Scott in het assortiment.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Merida is ook leuk.
Dat moet ik wel zeggen sinds ik een jaar geleden ook een fiets van dat merk kocht :D

In Tilburg kun je Merida bekijken en kopen bij Blade Bikes, da's ook een aardige gast.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat Kermit zegt.


Dus kies op welke kleur je het mooiste vindt. Of op welke dealer je het beste helpt. Je hebt ook nog een helm, kleding, schoenen, binnenbandje, pompje nodig, dus wie weet wil een dealer daar een leuke deal mee maken. Welk van de 4 fietsen daar dan bij komt, dat maakt wat fietsen betreft weinig uit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lampenkap
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 20 juli 2019, 09:15

Heb zelf de cube reaction race en men wat ben ik er blij mee! Veel waar voor je geld if you ask me.
Mirko
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 5 augustus 2014, 22:44

Voor dat budget kun je tweedehands ook een erg mooie fiets kopen. Hier op het forum word regelmatig iets aangeboden ( meer zekerheid dan op marktplaats)

Nieuw is niet altijd direct beter in deze prijsklasse, en als je een fiets tweedehands koopt verlies je minder als je toch na een jaar wat anders wilt. De kop is er immers al af net als bij auto’s.
Plaats reactie