wheelie

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

yo-eddy schreef: za 17 augustus 2019, 10:07we blijven oefenen want de kleine man begint het wél te leren....https://www.pinkbike.com/video/501190/
:cool:
Da's overigens de allermakkelijkste situatie, makkelijker dan gewoon op het vlak. Verleggen van je zwaartepunt is minder belangrijk (of doe je soms geens eens echt) omdat je het ook kan redden door je benen uit te drukken... (leukste is complete wasborden (~ rhythm section) in een keer.

...... zodra ik een knappe manual kan volgt het filmpje :wink:
Ondanks dat het geen Manual Monday is: in een ver verleden was een manual doen net zo een manual doen, net zoiets als gewoon fietsen...

Tegenwoordig wat roestig.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

cheeta schreef: za 17 augustus 2019, 11:35
Da's overigens de allermakkelijkste situatie, makkelijker dan gewoon op het vlak. Verleggen van je zwaartepunt is minder belangrijk (of doe je soms geens eens echt) omdat je het ook kan redden door je benen uit te drukken... (leukste is complete wasborden (~ rhythm section) in een keer.
.... ach, hij is pas 6 .... ik zie de oudere kids op BMX inderdaad hele secties "achterwielen" zoals ze dat daar noemen ... ziet er altijd makkelijk uit als iemand het goed kan :wink:
cheeta schreef: za 17 augustus 2019, 11:35 Ondanks dat het geen Manual Monday is: in een ver verleden was een manual doen net zo een manual doen, net zoiets als gewoon fietsen...

Tegenwoordig wat roestig.
Ja ja, rub it in :lol: ....... op de een of andere manier krijg ik 'm gewoon niet zo vertrouwd als een wheelie .... maar we geven nog niet op.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

yo-eddy schreef: za 17 augustus 2019, 12:06Ja ja, rub it in :lol: ....... op de een of andere manier krijg ik 'm gewoon niet zo vertrouwd als een wheelie .... maar we geven nog niet op.
Maar ik krijg dus een wheelie dus niet echt fatsoenlijk voor elkaar... M"n broertje die rijdt twee keer 10m met m'n fiets die die totaal niet kent (of het nu een 4X hardtail of 170mm fully is) om wat gevoel voor de rem te krijgen en zie je vervolgens uit het zicht verdwijnen... Da's ook best frustrerend...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Wacht ff, dus als t manual monday is, wordt t dan ook wheelie wednesday? Zou wat voor te zeggen zijn, want dan heb je iig een dag rust ertussen om ff bij te komen... ;)
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Die no handed wheelie is ook wel gaaf.Wheelieen is gewoon leuk om te doen. En het is goed voor de beheersing van je bike. Lekker oefenen, gaat ineens een keer lukken.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik maak volop wheelies. Gisteren nog terwijl er vier wielrenners tegemoet kwamen. Die keken vol verbazing hoe ik hem met een fikse gang even op het achterwiel gooide en ze lachend aan keek. Is gewoon leuk. Ook gebruik ik wat meer de wheelie techniek ipv de manual techniek. Ik gebruik vaak de manual techniek als ik ergens vanaf rij/drop maar zodra ik mijn voorwiel ergens op wil hebben dan pak ik hem met een wheelie. Voelt wat vertrouwder, weet ik zeker dat ik er op kom ipv vlak er voor.

Ik heb een dropper, die laat ik een klein beetje zakken en dan schuif ik wat naar achteren. Dan gaat ie al een beetje. Dan balans zoeken en doorrijden. Ik schakel vaak nog wat over ook en rem bij met mijn achterrem. Achterrem altijd bij de hand houden.

Ik zit overigens niet vast met mijn pedalen. Niet dat ik ze met klikpedalen niet maak hoor :lol:

Probeer eens bij een heuveltje op of als je een fietstunneltje uit rijd of iets dergelijks. Naar mijn ervaring gaat het vaak net wat makkelijker dan.
Omdraaien kan altijd nog!
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

yo-eddy schreef: za 17 augustus 2019, 10:08
trek-y schreef: vr 16 augustus 2019, 00:50 Maar ik heb stom genoeg af en toe een droom waarin ik het kan en doe en dan word ik wakker en denk ik: kut. Ik kan het níet. Dus misschien hoog tyd om het eens in de praktyk te brengen😂


HAHAHA heeel herkenbaar. Ben blij dat meer mensen dit hebben.
Yup, ik ook met manual ..... uren achter elkaar, rondjes draaien etc ...... en dan wordt ik wakker :-{ :lol:
:D
who dares wins
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

is het de bedieling dat je je lichaam naar achter góóit? ( en je stuur meeneemt). Want als ik dat doe kom ik helemaal amper los. Nog minder dan wanneer ik gewoon aan mn stuur trek.
Zeker wanneer de versnelling midden-midden staan. Klein-midden gaat nog het best
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

venom schreef: do 22 augustus 2019, 12:07 is het de bedieling dat je je lichaam naar achter góóit? ( en je stuur meeneemt). Want als ik dat doe kom ik helemaal amper los. Nog minder dan wanneer ik gewoon aan mn stuur trek.
Zeker wanneer de versnelling midden-midden staan. Klein-midden gaat nog het best
Niet te licht verzet kiezen. Ik heb 1 keer elf.. als je te licht hebt dan krijg je hem wel op zijn achterwiel maar kom je niet zo ver. Beter wat zwaarder verzet en gewoon even flink kracht zetten op je pedalen. Balans zoeken en doorrijden. Eventueel bijremmen of doorschakelen.

Je kan je demper even kort indrukken en de rebound gebruiken. Je hoeft niet achterlijk hard te trekken aan je stuur. Vooral met je gewicht spelen. Ook als je op het achterwiel zit.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Idd n niet te licht verzet kiezen zodat je langer kan doorrijden.

En verder: n beetje je stuur ‘meenemen’ - zonder echt hard te trekken - is wel onvermijdelijk, anders krijg je em niet op t achterwiel. Is ook idd n kwestie van aanvoelen en je zwaartepunt/kantelpunt zoeken.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Wiel-Maat schreef: do 22 augustus 2019, 16:45 Idd n niet te licht verzet kiezen zodat je langer kan doorrijden.

En verder: n beetje je stuur ‘meenemen’ - zonder echt hard te trekken - is wel onvermijdelijk, anders krijg je em niet op t achterwiel. Is ook idd n kwestie van aanvoelen en je zwaartepunt/kantelpunt zoeken.
+1.

Het kost wat meer kracht om hem op het achterwiel te krijgen maar daarna ga je al snel lichter trappen. Als je dan een te licht verzet hebt dan trap je eigenlijk in het niets en val je weer neer. Dus probeer een verzet te zoeken wat eigenlijk 1 tandje te zwaar is.

Het verschilt trouwens ook of je een fully hebt of niet. Ik heb heel lang op een hardtail( ook de schoolfiets toen ik 13 was tot mijn vaders ongenoegen ) wheelies gemaakt en sinds kort op een fully. Ik merk dat als ik achter op het zadel ga zitten mijn achterdemper meer inzakt en mijn voorvork wat makkelijker uit zijn vering komt. Hierdoor hang je eigenlijk al meer naar achteren.

Geometrie is trouwens ook een hele belangrijke factor. Lig je met je neus op het stuur of zit je wat rechter? Dat bepaald vooral de mate van trekken aan je stuur. Zie het als achter over vallen. Je valt sneller achterover als je rechtop zit dan wanneer je neus op je stuur ligt. Daar komt dan ook weer je zwaartepunt en kantelpunt bij kijken.
Omdraaien kan altijd nog!
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Ik zit ver voorover. Betreft verder hardtail.
Waar ik mee zit is dat ik hem niet eens fatsoenlijk omhoog krijg om zo maar te zeggen :winkie: . Zeker niet in zwaarder verzet. Dus het nadeel van te licht om mee verder te rijden...zover ben ik nog niet : :o winkie:
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Zet je zadel eens half zo hoog van wat ie nu staat. Ik gebruik ook mijn dropper om de goede hoogte te krijgen.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Waarom zou je in een zwaar verzet en een hoger tempo willen oefenen?
Begin nou eens stapvoets en in een licht verzet. Alle techniek start je op een laag tempo.
Als je dan een keer te ver naar achteren gaat, is dat geen ramp.
En zadel naar beneden is een workaround voor slechte techniek.
Op een laag tempo krijg ik elke fiets op het achterwiel, hoe diep ik ook zit.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Jamis Diablo schreef: za 24 augustus 2019, 08:53 Waarom zou je in een zwaar verzet en een hoger tempo willen oefenen?
Begin nou eens stapvoets en in een licht verzet. Alle techniek start je op een laag tempo.
Als je dan een keer te ver naar achteren gaat, is dat geen ramp.
En zadel naar beneden is een workaround voor slechte techniek.
Op een laag tempo krijg ik elke fiets op het achterwiel, hoe diep ik ook zit.

Omdat dat makkelijker gaat. Ik krijg hem ook in elk verzet op het achterwiel maar als je daarna meteen weer neer valt is het voor mij geen wheelie. Een zwaar verzet is ook relatief. Wat voor jou zwaar is kan voor mij licht zijn. Ik adviseer een zwaarder verzet te kiezen.

Daarbij slaat dat stukje over slechte techniek vanwege een lager zadel nergens op, het is gewoon een kwestie van je gewichtsverdeling even aanpassen. Ik maak, met een allmountain geometrie, betere wheelies als ik mijn zadel 6-7 cm laat zakken en die kan ik ook gewoon doorschakelen tot 35 km per uur.. als je wat sneller rijd blijft de fiets ook stabieler.

Daarbij helpt een lager zadel mij als ik mijn voorwiel op een obstakel leg om de achterkant er soepeler overheen te krijgen.

Leuk dat je elke fiets op het achterwiel krijgt op welke snelheid dan ook, maar dat wil niet zeggen dat jouw techniek de juiste is omdat je een wheelie kan maken met je zadel hoog.
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie