Raar wiel vraagje

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Lars TB schreef: di 4 juni 2019, 11:50 Bontrager heeft om 1 of andere vage reden wel vaker last van banden die er niet goed op willen... .
Nou zeg dat! Wat heb ik staan vloeken op mn XR4.. Ik heb diezelfde dag uit frustratie een compressor op Marktplaats gescoord. Maar wat was ik blij toen ik er voor het eerst mee afdaalde :D
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mach0 schreef: di 2 juli 2019, 10:38 Het oude achterwiel heeft nu overigens rode bestickering die er nog af moet, wat is beter de Föhn of even met wasbenzine / aceton o.i.d. erover?
Goed warm föhnen dan trek je ze meestal er zo af.
Met aceton of wasbenzine kan je daarna de lijm resten verwijderen.
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Mach0 schreef: di 2 juli 2019, 10:38
Kapitein Iglo schreef: di 4 juni 2019, 12:33 19mm, was het zo weinig...? Je zou zomaar gelijk kunnen hebben. Dan valt je bandje met 25 wel wat mooier rond denk ik.
Het bleek na meten inderdaad 19mm te zijn.. inmiddels met een nieuw voorwiel onderweg met dank aan een forumlid.. meteen toch meer gevoel in de bochten met een bredere velg. De druk kan ook nog lager, daar ga ik nog wat mee experimenteren .. nu op 1,5 bar voor en 1,7 achter...

Het oude achterwiel heeft nu overigens rode bestickering die er nog af moet, wat is beter de Föhn of even met wasbenzine / aceton o.i.d. erover?
Dat nieuwe voorwiel gaat dusdanig goed, dat het achterwiel het niet bij kon houden.. vandaag in een bochtige afdaling spontaan een spaak doormidden en een slag erin.. toch meteen alles moeten vervangen misschien.. :((
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Breder is vaak wel beter, maar te breed heeft ook zijn beperkingen. Ik heb inwendig 40 mm wielen, mijn 2,8 banden zitten daar super stabiel om heen maar ik kan dus niet smaller dan 2,8 ( en die missie loopt al een poosje ). Ik kan me wel voorstellen dat als je aan de voorkant 25 mm hebt en aan de achterkant 19 mm dat dat wel voor problemen kan gaan zorgen. Als je voor 30mm hebt en achter 25 dan is dat niet zo een probleem. Ik heb zelf ook die wielen gehad, met 19 mm intern, en vond de banden wat rollen. Daarna overgestapt op 22,5 mm van DT Swiss en dat maakte met dezelfde maat echt een flink verschil. Ik kan me dus voorstellen als je van 19 naar 25 gaat dat de voorkant als gegoten zit terwijl op dat smalle velgje achter de boel voorbij komt 'rollen'.

Probeer eens een 2.0 bandje op je 19 mm velg te leggen. Je zal zien dat het rollen al minder is. Nog beter is gewoon ook een 25 mm wiel steken. Is nog een stuk comfortabeler ook.

Succes :-q
Omdraaien kan altijd nog!
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Inmiddels achter dezelfde breedte als voor...
Plaats reactie