Ervaring met Shigura: Shimano XT hendel op Magura MT5

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Herman de Biker schreef: zo 18 augustus 2019, 19:05 Voor het buitenland ook niet eigenlijk : Suprised : heb er mee gereden en het is NIET normaal! Ik was de gehele afdaling bezig met 'ik moet die voorrem heel licht aanraken'
Ik ben Shimano XT, SLX en ZEE's gewend maar weet nu wat het échte aan-uit gevoel is...
Oké, nu is het me duidelijk. Want jouw rem is al aan-uit... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Lars TB schreef: zo 18 augustus 2019, 18:01 Interessant! Maar voor NL dus eigenlijk geen optie?!
Ik moest echt even nadenken over deze vraag van MTB-professor TB. Na lang overwegen denk ik dat het beste antwoord is:

Magura MT5 met XT hendels en 203 mm schijven is dé perfecte opzet voor het dagelijkse rondje Lage Vuursche! :bier:


Ik ga nog wel eens wat experimenteren met kleinere schijven en het half versleten blokje aan de voorkant. De remmen waren uitstekend gebleed en voorzien van nieuwe blokken. Het testen zal in het buitenland gaan zijn, maar kan even duren. Eerstkomend doel is Vogezen en dan gaat de Stereo weer eens mee.
Ja, doei !
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Was ik al bang voor..

Is de zuigerdiameter van de Shimano rempomp kleiner dan die van Magura?

Diameter van de zuigers in de Magura klauwen zeker iets groter dan de Shimano's, zowel van de dubbel als de 4-zuiger klauwen.

Combi van beide is dus teveel van het goede blijkbaar :-? Weg super doseerbaarheid van je Magura's :roll:

Ik was ook van plan om deze ombouw te proberen, puur uit nieuwsgierigheid maar zie er maar vanaf denk ik. De Trail Sport hendels bevallen me prima, alleen nog een adjusterbout maken om ze ook on the run te kunnen verstellen.
Laatst gewijzigd door Ertje op zo 18 augustus 2019, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Misschien andere blokken proberen? Ik rij met semi-metallic blokken (MT7) van Discobrakes i.c.m. 203mm schijven. Die hebben een stuk minder heftige bite, zijn meer slijtvast en gaat beter om met hitte.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ertje schreef: zo 18 augustus 2019, 20:44 Was ik al bang voor..

Is de zuigerdiameter van de Shimano rempomp kleiner dan die van Magura?

Diameter van de zuigers in de Magura klauwen zeker iets groter dan de Shimano's, zowel van de dubbel als de 4-zuiger klauwen.

Combi van beide is dus teveel van het goede blijkbaar :-? Weg super doseerbaarheid van je Magura's :roll:

Ik was ook van plan om deze ombouw te proberen, puur uit nieuwsgierigheid maar zie er maar vanaf denk ik. De Trail Sport hendels bevallen me prima, alleen nog een adjusterbout maken om ze ook on the run te kunnen verstellen.
Daan J (zie een paar posts eerder in dit topic) had iets gevonden over de grootte van de mastercilinder. De XT's schijnen inderdaad iets meer volume te persen of minder slag nodig te hebben voor hetzelfde volume.

Mocht je in de buurt van R'dam zitten/komen dan mag je best even komen kijken.
crapforbrains schreef: zo 18 augustus 2019, 21:27 Misschien andere blokken proberen? Ik rij met semi-metallic blokken (MT7) van Discobrakes i.c.m. 203mm schijven. Die hebben een stuk minder heftige bite, zijn meer slijtvast en gaat beter om met hitte.
Ik heb met de verandering deze organische pads aangebracht. Eigenlijk juist vanwege de eigenschappen die daar bij staan. Daarvoor waren het de oorspronkelijk OEM's, maar weet niet welke pads dat waren.
Ja, doei !
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Klinkt goed deze combo! Tnx voor je verslagje. Ik ga hem zeker proberen op mijn nieuwe trials bike, mocht die er komen (vast wel :)).
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Lars TB schreef: zo 18 augustus 2019, 18:01 Interessant! Maar voor NL dus eigenlijk geen optie?!
Als je voornamelijk op picnictafels rijdt wel zo te horen :D
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Joepie de schreef: zo 18 augustus 2019, 21:46 Ik heb met de verandering deze organische pads aangebracht. Eigenlijk juist vanwege de eigenschappen die daar bij staan. Daarvoor waren het de oorspronkelijk OEM's, maar weet niet welke pads dat waren.
De OEM-blokken zijn als het goed is organische (en ook zo op). Je zou semi-metallic kunnen proberen (bij Discobrakes kosten ze geen drol, en nee, ik heb geen aandelen).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Joepie de schreef: zo 18 augustus 2019, 20:17 Ik ga nog wel eens wat experimenteren met kleinere schijven en het half versleten blokje aan de voorkant. De remmen waren uitstekend gebleed en voorzien van nieuwe blokken. Het testen zal in het buitenland gaan zijn, maar kan even duren. Eerstkomend doel is Vogezen en dan gaat de Stereo weer eens mee.
Of, om een normaal remgevoel te krijgen, de calipers vervangen door Zee's ;-)
:D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

https://youtu.be/sp7FH0nmWOk
Ali Clarkson met shigura
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Prulleman schreef: di 3 september 2019, 17:38 https://youtu.be/sp7FH0nmWOk
Ali Clarkson met shigura
I rest my case :bier:
Ja, doei !
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Joepie de schreef: di 3 september 2019, 17:52
Prulleman schreef: di 3 september 2019, 17:38 https://youtu.be/sp7FH0nmWOk
Ali Clarkson met shigura
I rest my case :bier:
Welke case?
Dat ie de achterrem extreem makkelijk naar het handvat trekt? Dat hoeft van mij dus ook weer niet. Dan zit mijn middelvinger wel een keer in de weg.

Ik persoonlijk heb geen enkel probleem met de doseerbaarheid van Magura MT7's. Hij wel, en dat kan ik wel begrijpen met zijn gebruik.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

RuudRuud schreef: wo 4 september 2019, 05:25
Joepie de schreef: di 3 september 2019, 17:52

I rest my case :bier:
Welke case?
Dat ie de achterrem extreem makkelijk naar het handvat trekt? Dat hoeft van mij dus ook weer niet. Dan zit mijn middelvinger wel een keer in de weg.

Ik persoonlijk heb geen enkel probleem met de doseerbaarheid van Magura MT7's. Hij wel, en dat kan ik wel begrijpen met zijn gebruik.
Zie het als een knipoogje naar degenen die Magura als inferieur beschouwen. Kijk maar eens het topic terug.
Ja, doei !
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Joepie de schreef: wo 4 september 2019, 07:11
RuudRuud schreef: wo 4 september 2019, 05:25

Welke case?
Dat ie de achterrem extreem makkelijk naar het handvat trekt? Dat hoeft van mij dus ook weer niet. Dan zit mijn middelvinger wel een keer in de weg.

Ik persoonlijk heb geen enkel probleem met de doseerbaarheid van Magura MT7's. Hij wel, en dat kan ik wel begrijpen met zijn gebruik.
Zie het als een knipoogje naar degenen die Magura als inferieur beschouwen. Kijk maar eens het topic terug.
Het topic ken ik.

De levensduur van de rempompen van Magura wordt als inferieur beschouwd op dit forum dus je bevestigt die algemene opvatting juist door de video te quoten. Er zijn nog meer persoonlijke meningen over lengte van hevels en gevoel van kwaliteit/gebruikt materiaal maar dat is persoonlijk. Of in geval van de hevels heel eenvoudig aan te passen.

De video gaat overigens niet eens over de levensduur maar over de doseerbaarheid van de Magura-combinatie. En dan laat de video zien dat met de SLX-pomp de hevel vrij eenvoudig tot het handvat ingetrokken kan worden. Dat zal best een mega doseerbaarheid opleveren maar is voor mij een compleet onwerkbare situatie. (aanname: de remmen zijn in orde en goed ontlucht)


Zie hier (2min23sec) voor de slag van de hevel:
https://www.youtube.com/watch?v=sp7FH0n ... u.be&t=143
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Inderdaad opvallend dat hij de doseerbaarheid zo goed vindt met de Shimano hendel. Overigens is hij niet eens zo te spreken over de verwachte levensduur van de Shimano hendel, voor trials gebruik althans.
Plaats reactie