Welk Remsysteem als Upgrade voor de standaard Shimano SLX M7000??

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
MW89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 16 juli 2019, 16:41

Hallo,


In het kort wil ik even toelichten over wat voor een fiets ik beschik en wat mijn verwachtingen zijn.

Specialized Mens Stumpjumper FSR LT 2019 29
Fox150mm veerweg voor en Fox140mm achter
Afgemonteerd deels XT/SLX/Raceface
Banden 29x2.6
Shimano SLX M7000 schijfremmen V203mm A180mm
Deze fiets is dan ook bedoeld voor Trails/Enduro ritten

Na een aantal technische/lange afdalingen mis ik naar mijn idee toch net wat extra remkracht en dosering.
Dit onderwerp zal vast wel eens te sprake zijn gekomen, toch wil ik via deze weg graag de mening/advies horen welk remsysteem een goede upgrade zal zijn i.p.v. de Shimano SLX M700 die standaard gemonteerd zijn op mijn fiets.


Ik heb een Specialized Enduro getest met de Magura MT5 remmen en dit is een behoorlijk verschil qua remkracht, nu zal dit zeer zeker komen door de dubbele zuigers, dus hier gaat mijn voorkeur heen.


zelf zit ik te denken aan Hope Tech 3E4 of Magura MT5/MT7 of Sram Guide R of toch weer iets van Shimano met dubbele zuigers.

Is het de investering waard om voor een compleet Hope systeem te gaan met schijven? (450 euro),
terwijl een setje Magura Mt5 nog geen 200euro kost
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik heb net de Zee gekocht voor mijn dirtjumper, maar dit zijn officieel eigenlijk beginnende downhill remmen (192 euro voor de set).
Op marktplaats staat een nieuwe set Saint voor 279 euro, wat zo'n beetje het beste is wat Shimano heeft.

Op mijn DH/ Freeride fiets heb ik Hope Tech V2 zitten, maar Zee of Saint zou het ook prima doen.
Het prijsverschil is duidelijk, maar hope (en ook Magura) is sowieso wel mooier dan Zee / Saint :P

De meesten zullen hope adviseren, maar daar is de prijs ook naar ;)
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Heb je al metallic pads geprobeerd?
Zo niet: wereld van verschil met de resin pads in zulke omstandigheden.
MW89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 16 juli 2019, 16:41

Mark-V schreef: ma 19 augustus 2019, 16:05 Ik heb net de Zee gekocht voor mijn dirtjumper, maar dit zijn officieel eigenlijk beginnende downhill remmen (192 euro voor de set).
Op marktplaats staat een nieuwe set Saint voor 279 euro, wat zo'n beetje het beste is wat Shimano heeft.

Op mijn DH/ Freeride fiets heb ik Hope Tech V2 zitten, maar Zee of Saint zou het ook prima doen.
Het prijsverschil is duidelijk, maar hope (en ook Magura) is sowieso wel mooier dan Zee / Saint :P

De meesten zullen hope adviseren, maar daar is de prijs ook naar ;)
ik vind Hope echt opvallen met de looks en ontzettend mooi maar het gaat natuurlijk ook om de werking ervan.
als mij iemand kan overtuigen dat dit echt de beste remmen zijn dan vind ik de investering zeker waard, maar kan ook begrijpen dat het hem in de looks zit van Hope en dat ze daarom zeer prijzig zijn.
MW89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 16 juli 2019, 16:41

Kabookie schreef: ma 19 augustus 2019, 16:08 Heb je al metallic pads geprobeerd?
Zo niet: wereld van verschil met de resin pads in zulke omstandigheden.
nog niet geprobeerd ik heb de originele blokken nog erin, is dit echt veel verschil?
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

De nieuwe XT remmen hebben nu ook een trail versie met dubbele zuigers. Zelf nog geen ervaring mee, maar prijs/kwaliteit zit je over het algemeen altijd wel goed met Shimano remmen.
Silberbeard
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 3 oktober 2016, 18:39
Mijn mountainbike: 2021 Rocky Mountain Instinct Powerplay C70 | 2013 Rocky Mountain Element | 2017 Stanton Sherpa

Wat voor 29x2.6 banden rij je en hoe breed zijn je velgen (inwendig)? Type band en hoe ze vallen over je velgen heeft ook enorm invloed op je remvermogen.
Basta Enduro Team 'We are Basta'
Basta Bikestore Huissen


Intense Carbine
Rocky Mountain Element
Stanton Sherpa
Rocky Mountain Instinct Powerplay
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoe groot (of klein) zijn je schijven?
Aha 203 en 180.
Weet je dat zeker? (sorry)
SLX zijn echt geen flauwe remmen, dus 203 / 180 zou echt goed moeten remmen.
Upgrade zou nog een setje Zee remklauwen kunnen zijn.
Passen op de SLX leidingen.
(wel de korte banjoboutjes mee bestellen).

Hope gaat niet harder remmen, je moet wel harder knijpen.
Magura heeft mij te vaak teleurgesteld qua duurzaamheid,dus hoe fijn ze ook remmen, ik hoef ze Nooit meer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik heb zelf na een flink aantal soorten remmen nu 4 pots hope's op mn bike zitten.
Ik wil niet meer terug! Het remvermogen is super, en de remmen zijn heel erg goed te regelen. Bovendien is het zo'n beetje de meest duurzame rem die er bestaat. Alle onderdeeltjes zijn over 10 jaar nog te bestellen.
Ik heb ze destijds tweedehands aan kunnen schaffen. Anders weet ik niet of ik ze gekocht had, maar ik ben er buitengewoon goed over te spreken!
Sneeuwmonster
MW89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 16 juli 2019, 16:41

Silberbeard schreef: ma 19 augustus 2019, 16:17 Wat voor 29x2.6 banden rij je en hoe breed zijn je velgen (inwendig)? Type band en hoe ze vallen over je velgen heeft ook enorm invloed op je remvermogen.
hier de specs:


Rims
Roval Traverse 29, hookless alloy, 29mm inner width, tubeless ready, 28h
Front Hub
Specialized, sealed cartridge bearings, 15x110mm spacing, 28h

Rear Hub
Specialized, sealed cartridge bearings, 12x148mm thru-axle, 28h

Front Tyre
Butcher, GRID casing, GRIPTON® compound, 2Bliss Ready, 29x2.6"

Rear Tyre
Purgatory, GRID casing, GRIPTON® compound, 2Bliss ready, 29 x 2.6"
Saddle
MW89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 16 juli 2019, 16:41

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 19 augustus 2019, 16:21 Hoe groot (of klein) zijn je schijven?
Aha 203 en 180.
Weet je dat zeker? (sorry)
SLX zijn echt geen flauwe remmen, dus 203 / 180 zou echt goed moeten remmen.
Upgrade zou nog een setje Zee remklauwen kunnen zijn.
Passen op de SLX leidingen.
(wel de korte banjoboutjes mee bestellen).

Hope gaat niet harder remmen, je moet wel harder knijpen.
Magura heeft mij te vaak teleurgesteld qua duurzaamheid,dus hoe fijn ze ook remmen, ik hoef ze Nooit meer.

zijn 203mm voor en 180mm achter :-q :-D
remmen zeker niet slecht maar ik mis net dat beetje extra!

waar zijn losse zee klauwen te bestellen? misschien een goed idee :-q

grt
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

SLX 4piston: https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... 482;page=2

Bike24 verkoopt ook de XT (€80) en de MT420 (€37) 4pots klauwen. Een losse ZEEklauw kan je bij Bike-Discount krijgen maar staat momenteel op 6 weken levertijd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor de prijs van Hopes kan je ook een setje Saints aanschaffen, en dan hou je nog geld over voor een Ardennenweekend :wink:

Het reparatie argument vind ik matig. De Shimano SLX/Zee remmen (en hoger) gaan 5 jaar mee zonder ondergoud of reserve onderdelen en kosten een fractie van Hope. Shimanos kan zelfs een kleuter met 1 vinger bedienen, bij Hope heb je duidelijk meer kracht nodig. Niet iedereen heeft die kracht aan het eind vd dag na 2500hm nog. Ik in ieder geval niet.

Het gaat hier om een Shimano upgrade, dus je moet ook rekening houden met ispec.
Als het SLX shifters of lager zijn dan passen er geen losse beugels op. Dus ander merk remmen betekend dan ook andere shifters...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MW89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 16 juli 2019, 16:41

TenZNL schreef: ma 19 augustus 2019, 16:50 SLX 4piston: https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... 482;page=2

Bike24 verkoopt ook de XT (€80) en de MT420 (€37) 4pots klauwen. Een losse ZEEklauw kan je bij Bike-Discount krijgen maar staat momenteel op 6 weken levertijd.

dankjewel die SLX 4 klauw lijkt mij prima eigenlijk en matcht ook mooi met de hendels...
zou dit een op een kunnen worden uigewisseld?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja
Maar je moet een ander banjoboutje meebestellen. De banjobout vd 2 pots is veel langer, en deel vd constructie vd klauw. De banjobout vd 4pots dient alleen voor de aansluiting vd leiding.
Let op welke blokken je krijgt.
Bestel de klauw waarbij er metal blokken worden geleverd.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op ma 19 augustus 2019, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie