extreem transpireren: tips?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

https://www.thuisarts.nl/zweten-overmatig/ik-zweet-veel

https://www.nhg.org/themas/publicaties/ ... perhidrose

(Vergeet svp de verhalen over het innemen van extra zout. Nergens voor nodig met een gangbaar Nederlands dieet). In geval van twijfel even naar de h.a. gaan.)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

bert l. schreef: wo 14 augustus 2019, 11:34 https://www.thuisarts.nl/zweten-overmatig/ik-zweet-veel

https://www.nhg.org/themas/publicaties/ ... perhidrose

(Vergeet svp de verhalen over het innemen van extra zout. Nergens voor nodig met een gangbaar Nederlands dieet). In geval van twijfel even naar de h.a. gaan.)
Dat extra zout hoeft ook niet... maar aanvullen na inspanning kan wel goed zijn. En in een gemiddelde maaltijd zit idd ook wel aardig wat zout. Dus wat hartigs eten net na inspanning zou op zich kunnen volstaan. Wat ik ook altijd doe na MTB'en... wat broodjes eten, met ook iets van eiwit voor het spierherstel.

Wellicht is dit artikel nog nuttig ter aanvulling.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Wiel-Maat schreef: wo 14 augustus 2019, 11:20
Benji83 schreef: wo 14 augustus 2019, 10:19
Sommige mensen transpireren meer dan anderen, daar hoeft niet altijd eten of drinken achter te zitten. Ik drink veel omdat ik veel transpireert, niet andersom. Ik kan erg slecht tegen warmte maar heb weinig last van kou, bij anderen is dat weer andersom. Niet ieder mens is gelijk ;)
Dat is waar, maar toch kan je wel een min of meer algemene aanpak voor het beïnvloeden van bepaalde fysiologische processen hanteren. Vocht- en zoutintake (en mineralen) zijn toch voor elk lichaam essentieel; wellicht in meer of mindere mate op geleide van de zogeheten zweetsecretie, maar uitdroging is uitdroging en het is wel verstandig om dat te voorkomen. De daartoe voorhanden zijnde maatregelen zijn hier grofweg al genoemd. Voor de een zal dat dus in een wat vroeger stadium van toepassing zijn dan de ander, maar het blijft wel zaak om erop te acteren. :bier:
Oh zeker, voldoende drinken is erg belangrijk. Dat was ook niet mijn punt. Echter, direct alles op dieet gooien is heel erg van deze tijd. Sommige mensen transpireren meer of sneller dan anderen, hoeft niet direct externe invloeden te hebben.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Benji83 schreef: wo 14 augustus 2019, 14:59
Wiel-Maat schreef: wo 14 augustus 2019, 11:20

Dat is waar, maar toch kan je wel een min of meer algemene aanpak voor het beïnvloeden van bepaalde fysiologische processen hanteren. Vocht- en zoutintake (en mineralen) zijn toch voor elk lichaam essentieel; wellicht in meer of mindere mate op geleide van de zogeheten zweetsecretie, maar uitdroging is uitdroging en het is wel verstandig om dat te voorkomen. De daartoe voorhanden zijnde maatregelen zijn hier grofweg al genoemd. Voor de een zal dat dus in een wat vroeger stadium van toepassing zijn dan de ander, maar het blijft wel zaak om erop te acteren. :bier:
Oh zeker, voldoende drinken is erg belangrijk. Dat was ook niet mijn punt. Echter, direct alles op dieet gooien is heel erg van deze tijd. Sommige mensen transpireren meer of sneller dan anderen, hoeft niet direct externe invloeden te hebben.
Dat is zo. Veel hypes rondom eetgewoontes de laatste jaren. Die kan je best met een korrel zout nemen - wat in dit verband ook wel weer een passende uitdrukking is nu ik er over nadenk. ;)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

GeertMTB schreef: wo 14 augustus 2019, 00:15Ik train mezelf erop om te proberen droog te rijden (sowieso pas na minimaal 20 min. en ik probeer dit altijd op te rekken)
Dat is heel erg achterhaald, in de prehistorie deden sommige profrenners dat zo maar die weten inmiddels beter.
Je prestatievermogen gaat heel snel achteruit als je niet genoeg vocht inneemt.

Voorzover je dat tenminste belangrijk vindt, ik zit niet op de fiets om te presteren maar omdat ik fietsen gewoon leuk vind ;-)

Volgens mij drinken veel hobbyisten juist veel te weinig, een bidonnetje van een halve liter hoor je ruim binnen het uur op te hebben als je je serieus inspant. En ik zie er genoeg die niet meer dan een bidon bij zich hebben, dus rijden die allemaal maar drie kwartier...?

Ik heb twee liter bij me voor 2~3 uur mtb-en en meestal is dat ook wel op als ik weer terug ben. Als je tijdens zo'n rit niet hoeft te plassen heb je te weinig gedronken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oef, dat is echt weinig hoor.
Maar misschien is het de oplossing voor de ts, niet meer drinken. Dan houdt het zweten op een gegeven moment vanzelf op :D :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
dirtbikertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: za 10 februari 2007, 18:20

Als tip kan ik je ook aansmeren om eens te gaan kijken naar manieren om beter te koelen tijdens je rit. Klaarblijkelijk is dat voor je lichaam ook een probleem, omdat het anders niet zoveel zou willen zweten.

Je ziet de profs er al vaak mee rondrijden/warmrijden voor een rit (omdat meerdere studies hebben laten zien dat verlaagde core temperature tot hoger vermogen leidt), maar een koelvest van inuteq bijv. zou een optie kunnen zijn. Die werken op basis van óf koelelementen, óf op basis van evaporatie van aanwezig water in het vest. Die laatste zou ik dan eerder voor jou aanraden qua draagcomfort. Alhoewel ik me voor kan stellen dat beiden natuurlijk tijdens het fietsen met rugzak niet het meest fijne zijn.

Anderzijds zou dan een optie (=goedkopere variant, maar misschien ook wel fijner qua fiets comfort) zijn om je shirt express wat vaker nat te maken. Het vocht evaporeert, waarvoor het energie onttrekt aan je omgeving, wat dus weer zorgt voor koeling. Eigenlijk dus gewoon zorgen dat je nat bent, maar niet van het zweet, maar van water. Gaat de stank in ieder geval wel tegen van zweet ;-).

Daarnaast, misschien een rare vraag; maar heb je wel eens ooit een test gedaan naar je Hb waarden?
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 513
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Klinkt misschien wat vegan/bio/holistisch en dat ben ik zelf zeker niet maar ik merk een groot verschil als ik mijn dieet focus op minimale suikers en snelle koolhydraten en maximale groenten en vezels. Merkbaar minder zweten.

Alleen houd ik het zelf nooit langer vol dan een paar weken op zon dieet dus ik neem het zweten op de koop toe maar als je er echt last van hebt zou je het kunnen proberen....
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Een fietshelm met een goed verluchtingssysteem maakt een groot verschil voor zweten aan het hoofd.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

TaurineR schreef: vr 16 augustus 2019, 21:34 Een fietshelm met een goed verluchtingssysteem maakt een groot verschil voor zweten aan het hoofd.
Dat is op zich zeker waar, maar zijn er nu nog helmen die dat niet hebben? Elke beetje kwaliteit helm van tegenwoordig heeft dat toch zou je zeggen, dat is in principe 1 vd kerneigenschappen ervan...(naast het voornaamste doel uiteraard: bescherming)
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Mijn ritjes zijn met name op de posbank en de stuwwal van Doorwerth, gemiddelde snelheid ligt bijzonder laag (meestal rond de 15) dus heel veel rijwindkoeling heb ik niet. En moet zoals gezegd echt een Buff gebruiken.

Qua koeling, ik weet het niet want ook met -5 kom ik op 7 kilometer woon-werk verkeer doorweekt aan, gemiddelde snelheid van nog geen 20.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het lijkt er dus gewoon op dat jij iemand bent die bovengemiddeld veel zweet.
Als je dat als "vaststaand" feit ziet gaat het er vooral om om de afvoer zo goed mogelijk in orde te hebben. Dus kleding die daar goed in is, een rugzak met zo goed mogelijke ventilatie (als zonder rijden geen optie is).

De meeste helmen ventileren in mijn ervaring vrij goed, maar er zijn wel (subtiele) verschillen. Probeer -liefst wat verschillende en uitgebreide- reviews te vinden om daar een indruk van te krijgen, ik zou iig nooit afgaan op één persoon die wat beweert over een bepaald product ;-)

Of je met bepaalde eetgewoontes nog winst kunt boeken, dat zou best eens kunnen.
Maar daar weet ik veel te weinig van om er iets zinnigs over te kunnen zeggen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

Ik zou toch ook een fanny pack overwegen. In die van mij past 2l maar dan past er bijna niets meer bij. Ik heb er meestal zo'n 1,5 liter in en ik ben al een tijdje helemaal om. Niet meer constant zo'n warme zak op je rug. Fanny packs kosten de wereld niet en ik geloof dat zelfs decathlon tegenwoordig een instapmodel heeft. Het enige nadeel van een heuptas is dat ie op de band van mijn baggie leunt waardoor mijn broek afzakt. Sigh. Maar daar helpt een spandexbroekje weer tegen dus wellicht dat ik weer overstap op strakke pakjes.
O, nu we het daar toch over hebben, ik vind die strakke pakjes echt een stuk warmer dan een goeie zomer baggie met een los shirt. Die fox baggies zijn echt ultra licht, heerlijk in de zomer.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar in zo'n heuptasje past minder water en dat is onhandig als je veel zweet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

ThaSingleTrackMastah schreef: di 20 augustus 2019, 20:17 Maar in zo'n heuptasje past minder water en dat is onhandig als je veel zweet.
Ja? Anderhalve liter water en een bidon met isotoon op je fiets is voor een rit van een paar uur (2-3) toch wel oké? Ik zweet ook enorm en voor mij is het genoeg. Als ik langere ritten maak stop ik meestal bij een camping, kerkhof of cafeetje om mijn heuptas bij te vullen, en een bloemetje bij oma neer te leggen. Gaat prima. En dat met een heerlijk frisse rug.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
Plaats reactie